چهارشنبه، آذر ۲۲، ۱۴۰۲

حمله تروریستی یک مرد ایرانی-تبار به چند توریست در فرانسه


وزیر کشور فرانسه، ژرالد دارمنن، شامگاه شنبه 02 دسامبر 2023 خبر داد که در پی حمله یک مرد به گردشگران در نزدیکی برج ایفل در مرکز پاریس، یک نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. 

آقای دارمنن به خبرنگاران گفت که پلیس به سرعت وارد عمل شده و مرد 26 ساله فرانسوی را با استفاده از «شوکر الکتریکی» دستگیر کرده است. 

وزیر کشور فرانسه افزود که فرد مظنون در سال 2016 نیز به دلیل برنامه‌ریزی برای انجام یک حمله، به چهار سال زندان محکوم شده بود. از آن زمان به بعد، فرد مهاجم به دلیل ارتباط با اسلامگرایان افراطی از نظر سرویس‌های امنیتی فرانسه در زمره افراد تحت نظر قرار داشت و نشانه‌هایی از اختلالات روانی در او مشهود بود. 

روز شنبه 02 دسامبر 2023، حدود ساعت 8 شب به وقت محلی، مرد مهاجم با چاقو به یک زوج گردشگر در خیابان «گرِنِل» در حاشیه رودخانه «سِن» و در چند قدمی برج ایفل حمله کرد و یک تبعه آلمانی را به قتل رساند. همسر این تبعه آلمانی آسیب ندید. در ادامه، پلیس فرد مهاجم را تعقیب می‌کند ولی قبل از دستگیری، او باز هم موفق می‌شود با چکش به دو نفر دیگر حمله‌ور شود. 

وزیر کشور فرانسه خاطرنشان کرد که فرد مظنون فریاد «الله اکبر» سر میداده و به پلیس گفته است که از این که «مسلمانان زیادی در افغانستان و فلسطین می میرند» ناراحت است. روزنامه فرانسوی فیگارو، به نقل از یک مقام پلیس اعلام کرد که فرد مهاجم، «آرمان رجب‌پور میاندوآب» نام دارد که در سال 1997 از پدر و مادری ایرانی در فرانسه به دنیا آمده است. به نوشته فیگارو، مهاجم فرانسوی ایرانی‌الاصل با خانواده خود در منطقه اسون واقع در جنوب پاریس زندگی میکرده است. وزیر کشور فرانسه که شنبه شب در محل حمله حاضر شده بود، به خبرنگاران گفت: ««او به دلیل مشکلات روانی و عصبی تحت درمان بود». 

وسیم نصر، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانسه24، با انتشار مجموعه پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گزارش داد که آقای رجب‌پور پیش از مبادرت به حمله مسلحانه با انتشار ویدیویی یک دقیقه و 59 ثانیه‌ای حمایت خود را از داعش اعلام کرده و با خلیفه این گروه افراط‌گرای مذهبی بیعت کرده بود. 

مسئولیت تحقیق در خصوص این پرونده به حوزه دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه ارجاع شد. امانوئل ماکرون، رئیس حمهوری فرانسه در توئیتی به این حادثه واکنش نشان داد و آن را «تروریستی» خواند. 


(یورونیوز فارسی، 03 دسامبر 2023) 


تاریخ انتشار در این وبلاگ: 13 دسامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر