یکشنبه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – فوریه 2024


روسیه‌ به‌ پالایشگاههای نفت اوکراین حمله نظامی کرد (10 فوریه 2024) 


خط لوله سراسری گاز‌ در دو استان ایران در اقدامی «خرابکارانه» منفجر شد (یورونیوز فارسی، 14 فوریه ‌2024) 


کشته شدن پناهجویِ گروگانگیر ایرانی؛ تهران خواستار توضیح رسمی دولت سوئیس شد (یورونیوز فارسی، 14 فوریه 2024) 


اسرائيل ویدیویی از یحیی سنوار در تونلی در نوار غزه منتشر کرد 

ارتش اسرائیل با انتشار ویدئویی می‌گوید یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه روز 10 اکتبر 2023 همراه با اعضای خانواده‌اش در تونلی در نوار غزه مشاهده شده است. (یورونیوز فارسی، 14 فوریه 2024) 


حمله سایبری به سایت مجلس ایران؛ ممنوعیت ورود خبرنگاران و از کار افتادن سیستم رای‌گیری الکترونیکی (یورونیوز فارسی، 14 فوریه 2024)


هشدار مشاور ویژه سازمان ملل درباره حمله اسراییل به رفح 

مشاور ویژه سازمان ملل در پیشگیری از نسل‌کشی، با انعکاس نگرانی‌ دیگر مقامات ارشد سازمان ملل درباره طرح‌های اسرائیل برای تهاجم نظامی به رفح گفت این حمله عواقب فاجعه‌باری برای غیرنظامیان در پی خواهد داشت. او خطر «ارتکاب جنایات وحشیانه» در صورت تهاجم نظامی گسترده به رفح را جدی دانست ولی در عین حال بر لزوم آزادی بدون قید و شرط همه گروگان‌های اسیر حماس و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و اجرای آتش‌بس پایدار تاکید کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز چهارشنبه 14 فوریه 2024 با وجود مخالفتها، بر قصد خود برای حمله ارتش اسرائیل به رفح پس از تخلیه غیرنظامیان تاکید کرد. (صدای آمریکا، 15 فوریه 2024) 


آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران را گسترش داد 

آمریکا روز چهارشنبه 14 فوریه 2024 (25 بهمن 1402) اعلام کرد که یک زیرمجموعه بانک مرکزی ایران، دو نهاد مستقر در امارات عربی متحده، یک نهاد مستقر در ترکیه و سه نفر را به دلیل قاچاق فناوری آمریکایی تحریم کرد. (صدای آمریکا، 15 فوریه 2024) 


الکسی ناوالنی، مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین در زندان «درگذشت» 

مقامات و مسئولین یک زندان ‌در روسیه، جایی که الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون و مخالف سرسخت ولادیمیر پوتین، در آن دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد، روز جمعه 16 فوریه 2024 مرگ‌‌ الکسی ناوالنی در زندان‌‌‌ را اعلام کردند. (یورونیوز فارسی، 16 فوریه 2024) 


دستگیری طرفداران الکسی ناوالنی 

دو روز بعد از مرگ مشکوک آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون در روسیه و منتقد سر سخت پوتین، شمار طرفداران او که در شهرهای مختلف این کشور بازداشت شدند، به صدها نفر رسید. آلکسی ناوالنی، معروف‌ترین چهره مخالف دولت پوتین، در زمان مرگ 47 ساله بود و به دلایل سیاسی دوران محکومیت 19 سال حبس خود را در زندانی دورافتاده در نزدیکی قطب شمال در سیبری می‌گذراند. (یورونیوز فارسی، 17 فوریه 2024) 


تور اروپایی زلنسکی - اوکراین و فرانسه پیمان امنیتی 10 ساله امضا کردند (یورونیوز فارسی، 17 فوریه 2024) 


جدال بر سر حوثی ها؛ روسیه و چین در شورای امنیت با آمریکا و بریتانیا درگیر شدند 

نمایندگان روسیه و چین روز پنجشنبه 15 فوریه 2024 در اقدامی هماهنگ در شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و بریتانیا را به «حمله غیرقانونی» به حوثی‌های یمن، هدف قرار‌ دادن پایگاه‌های پرتاب موشک حوثی‌ها و اختلال در حمل و نقل جهانی دریای سرخ متهم کردند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس، نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی روسیه و چین، استدلال کردند عملیات آن‌ها دفاع قانونی از خود در برابر حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های تجاری در آبراه‌های بین‌المللی‌ است. (صدای آمریکا، 15 فوریه 2024) 


کاهش روزانه ی نرخ ریال یا تومان 

ادامه گرانی دلار و یورو در بازار تهران‌؛ سکه طلا به 33 میلیون تومان نزدیک‌تر شد (یورونیوز فارسی، 15 فوریه 2024) 


ارزش یک تومان از 58 هزار دلار هم کمتر شد  (صدای آمریکا، 26 فوریه 2024) 


پاکستان ساخت خط لوله واردات گاز ایران را پس از سال‌ها تصویب کرد 

پاکستان ساخت خط لوله‌ انتقال گاز طبیعی از ایران را پس از یک دوره طولانی آغاز می‌کند، اقدامی که به گفته مقامات پاکستان برای تامین نیازهای انرژی این کشور ضروری است اما مطمئناً باعث ایجاد نگرانی متحدان غربی اسلام‌آباد نیز خواهد شد. (یورونیوز فارسی، 24 فوریه 2024) 


نزدیک به 300 نفر از فعالان سیاسی ایران در خصوص عدم شرکت در انتخابات بیانیه دادند

امضا‌کنندگان این بیانیه که خود را «نیروهای مستقل و مردمی» توصیف کرده‌اند نهاد انتخابات در ایران را رو به «اضمحلال» خواندند. عده‌ای از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی روز یکشنبه ششم اسفند 1402، 25 فوریه 2024، با انتشار «بیانیه‌ای تحلیلی» استدلال‌های خود برای عدم مشارکت در دوازدهمین دوره‌‌ی انتخابات مجلس در ایران را برشمردند. در این بیانیه آمده است که «بُن‌بست اصلاحات و حذف کامل منتقدان» و «سیاست یک‌پارچه‌سازی» و «ردِ صلاحیتِ گسترده‌ی نامزدهای [اصطلاحا] نه‌به‌اندازه‌کافی خودی» از جمله مواردی است که باعث شده تا آنان بیانیه نامبرده را امضا کنند. (یورونیوز فارسی، 26 فوریه 2024) 


نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطینی استعفای دولتش را به محمود عباس رسما تحویل داد (یورونیوز فارسی، 26 فوریه 2024)


اسرائیل: حتی در صورت توافق آتش‌بس با حماس، حزب‌الله را هدف قرار خواهیم داد 

وزیر دفاع اسرائیل تاکید کرد که حملات نظامی کشورش علیه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان حتی در صورت آتش‌بس با حماس در نوار غزه افزایش خواهد یافت. حزب الله اما اعلام کرده است که در صورت توقف حملات اسرائیل به غزه و حصول یک توافق آتش‌بس در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی حملات روزانه خود را علیه مواضع اسرائیل متوقف خواهد کرد. (یورونیوز فارسی، 26 فوریه 2024)


پس از کسب موافقت ترکیه و مجارستان، راه پیوستن سوئد به پیمان نظامی "ناتو" هموار شد (رویترز، 26 فوریه 2024) 


یکی از اعضای پیشین گروه تروریستی «فراکسیون ارتش سرخ» آلمان پس از 30 سال توسط پلیس آلمان دستگیر شد (یورونیوز فارسی، 27 فوریه 2024) 


پلیس فرانسه در بازرسی از ملک «آلن دلون» 72 قبضه سلاح گرم و بیش از 3 هزار گلوله کشف کرد 

پلیس فرانسه هفته گذشته در جریان بازرسی یکی از املاک آلن دلون، بازیگر مشهور سینما، که به دستور دادستانی انجام شده بود، 72 قبضه سلاح گرم و بیش از 3000 گلوله کشف و ضبط کرد. (یورونیوز فارسی، 27 فوریه 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 آوریل 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر