یکشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – نیمه ی دوم آوریل 2024


رئیس ستاد ارتش اسرائيل: پاسخ به حمله موشکی و پهپادی ایران قطعی است 

فرمانده بلند‌پایه ارتش اسرائیل روز دوشنبه 15 آوریل 2024 با حضور در پایگاه هوایی نواتیم واقع در جنوب این کشور تاکید کرد که حمله موشکی و پهپادی شنبه شب ایران با پاسخ قاطع روبرو خواهد شد. این هشدار در حالی از سوی رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل مطرح شده است که بنا به گزارش برخی منابع خبری، یک مقام اسرائیلی به ان‌بی‌سی نیوز گفته است که پاسخ کشورش به حمله اخیر ایران «قریب‌الوقوع» خواهد بود. (یورونیوز فارسی، 15 آوریل 2024) 


آمریکا در حمایت از اپوزیسیون دولت مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند 

دولت جو بایدن احتمالا روز پنج‌شنبه 18 آوریل 2024 تحریم‌های نفتی ونزوئلا را در واکنش به آنچه مقامات آمریکایی «شکست» نیکلاس مادورو در اجرای تعهداتش برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در سال جاری می‌خوانند، تمدید خواهد کرد. ایالات متحده به وضوح اعلام کرده است که احتمال تمدید مجوز شش ماهه‌ای که از اکتبر سال گذشته به اعضای اوپک اجازه می‌داد موقتا تحریم‌ها را نادیده بگیرند، وجود ندارد. این معافیت که در پی توافق دولت ونزوئلا و مخالفان بر سر برگزاری انتخابات اعطا شده بود، درست در نیمه شب پنجشنبه 18 آوریل به پایان خواهد رسید. واشنگتن در ماه‌های اخیر بارها تهدید کرده بود که اقدامات تنبیهی برای محدود کردن درآمدهای ونزوئلا از نفت را احیا خواهد کرد مگر اینکه مادورو به وعده‌های خود عمل کند؛ از جمله به اپوزیسیون اجازه دهد نامزد مورد نظر خود را در برابر او برای انتخابات 28 ژوئیه معرفی کند. این نگرانی وجود دارد که اعمال مجدد تحریم‌ها، هم قیمت‌های جهانی نفت را افزایش دهد و هم بر شمار مهاجرانی که از ونزوئلا به سمت مرزهای ایالات متحده و مکزیک در حرکتند، بیفزاید. (یورونیوز فارسی، 17 آوریل 2024) 


بیش از 50.000 سرباز روس در جنگ با اوکراین کشته شده اند 

طبق نتایج آخرین تحقیقات، طی دو سال جنگ بین روسیه و اوکراین بیش از 50.000 سرباز روس کشته شده اند. (ایندپندنت، 17 آوریل 2024) 


افزایش احتمال استرداد جولین آسانژ به آمریکا 

احتمال استرداد جولین آسانژ به آمریکا بیشتر شد، بعد از آنکه دولت کنونی آمریکا به وکلای آسانژ قول داد که در صورت تحویل داده شدن به دستگاه قضایی آمریکا، آسانژ با خطر اعدام روبرو نشود. (ای.بی.سی.، 16 آوریل 2024) 


«حمله هوایی محدود اسرائیل» به ایران 

خبرگزاری سی‌ان‌ان آمریکا به نقل از یک مقام این کشور از حمله اسرائیل به هدف یا هدف‌هایی در داخل ایران در بامداد جمعه 19  آوریل 2024 (31 فرودین 1403) گزارش داد. دو مقام دفاعی اسرائیل هم حمله هوایی به ایران را در گفتگویی با نیویورک تایمز تایید کرده‌ و آن را به یک «پایگاه نظامی هوایی» در نزدیکی اصفهان توصیف کردند. یک مقام ایرانی اما به رویترز گفت که انفجارهای شنیده شده در اصفهان در نتیجه فعال شدن سامانه‌های پدافند هوایی ایران بوده و هیچ حمله موشکی به ایران انجام نشده است. (یورونیوز فارسی، 19 آوریل 2024) 


تصاویر ماهواره‌ای حاکی از هدف قرار گرفتن بخش راداری سامانه اس-300 در اصفهان است 

روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشت که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهند که در حمله اسرائیل به پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان، بخش مهمی از سامانه دفاع هوایی «اس-300» در این پایگاه ایرانی، آسیب دیده است. بر اساس تصاویر مورد استفاده در گزارش نیویورک‌تایمز، بخشی از سامانه‌ موشکی اس-300 که برای ردیابی اهداف ورودی استفاده می‌شود، در این حمله که بامداد جمعه 19 آوریل 2024 (31 فروردین 1403) انجام شده است، آسیب دیده یا منهدم شده‌اند. ایران سامانه‌های پدافند هوایی اس-300 ساخت روسیه را برای جلوگیری از حملات هوایی اسرائیل و سایر حملات هوایی در اختیار دارد. نیویورک‌تایمز در گزارش خود تأکید کرده که دقت حمله آنهم در عمق خاک ایران و با وجود چند سایت حساس نزدیک به هم، نشان می‌دهد که اسرائیل هدف خاص و ویژه‌ای، یعنی سامانه پدافند هوایی را انتخاب کرده است. گزارش «ای‌بی‌سی» نیز حاکی از آن است که این حمله بسیار «دقیق و محدود» بوده و بر اساس ارزیابی اولیه، حمله سایت رادار را از بین برده است. (یورونیوز فارسی، 20 آوریل 2024) 


مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد  

پلیس فرانسه می‌گوید مردی را که روز جمعه 19 آوریل 2024 (31 فرودرین 1403) با تهدید انفجار نارنجک و فعال کردن کردن کمربند انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این فرد حامل هیچ گونه مواد منفجره‌ای نبوده و پس از مذاکره، خود را تسلیم کرده است. فرد دستگیر شده که حدودا 60 ساله است، در ماه سپتامبر گذشته نیز به دلیل پرتاب کوکتل مولوتف به کنسولگری ایران بازداشت شده بود. او به خاطر این اقدام، به هشت ماه زندان قطعی و دو سال زندان تعلیقی و نیز ممنوعیت سفر به پاریس محکوم شده بود. «اکتو 17»، رسانه حوادث فرانسه به نقل از یک منبع پلیس گفت که کنسولگری ایران به پلیس اجازه نداده است که برای انجام تحقیقات و اطمینان از امنیت، وارد ساختمان شود. این رسانه همچنین نوشت که فرد مهاجم گفته می‌خواهد انتقام برادر کشته‌شده‌اش را بگیرد. (یورونیوز فارسی، 19 آوریل 2024) 


درخواست آرژانتین از اینترپل برای بازداشت احمد وحیدی، وزیر کشور ایران 

وزارت خارجه آرژانتین از پلیس اینترپل خواست احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی را به خاطر «مشارکت» در بمب‌گذاری سال 1994 در مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس‌آیرس که منجر به کشته شدن 85 نفر شد، بازداشت کند. در بیانیه وزارت خارجه آرژانتین همچنین آمده که پلیس اینترپل به درخواست این کشور هشدار قرمزی برای بازداشت وحیدی صادر کرده است. آرژانتین پیشتر اعلام کرده بود که وحیدی، یکی از اعضای ارشد سابق سپاه پاسداران ایران، از «طراحان اصلی» بمب گذاری آمیا است و این کشور همواره به دنبال استرداد او بوده است. بر اساس درخواست نهادهای قانونی آرژانتین، اینترپل در سال 2007 برای محسن ربانی و احمدرضا اصغری، دو عضو ارشد وقت سفارت ایران در بوئنوس آیرس، قرار توقیف بین‌المللی صادر کرد. این قرارها هنوز نیز اعتبار دارد. اتهام آن دو کمک میدانی بود. اینترپل برای علی‌اکبر ولایتی، محسن رضایی، احمد وحیدی و علی فلاحیان نیز قرار توقیف صادر کرده بود. در آن زمان ولایتی وزیر خارجه، رضایی فرمانده سپاه، وحیدی فرمانده نیروی قدس سپاه و فلاحیان وزیر اطلاعات بودند. بیانیه امروز وزارت خارجه آرژانتین پس از آن صادر می‌شود که بیش از سه دهه پس از حملات مرگبار به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیان آمیا در پایتخت آرژانتین، دادگاهی در این کشور جمهوری اسلامی را «حکومت تروریست» و مسئول حملات اعلام کرد. این دادگاه در آرژانتین روز پنجشنبه 11 آوریل 2024، تهران را مسئول صدور دستور حمله به سفارت اسرائیل و مرکز یهودیانِ آمیا در بوئنوس آیرس اعلام کرد و انفجار در مرکز آمیا را «جنایت علیه بشریت» خواند. سفارت اسرائیل در آرژانتین در 17 مارس 1992 هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت که جان 29 نفر را گرفت و بیش از 200 نفر را زخمی و مجروح کرد. کمتر از سه سال بعد، انفجار یک کامیون مواد منفجره در کنار ساختمان «آمیا»، مرکز فعالیت‌های یهودیان در بوئنوس آیرس، در 18 جولای 1994، 85 نفر را کشت، حدود 300 تن را زخمی و ساختمان هفت‌طبقه را به تلی از آوار تبدیل کرد. شمار زیادی از کشته‌ها و مجروحان شهروندان غیریهودی آرژانتینی بودند. (رادیو فردا، 24 آوریل 2024) 


مستند «فریاد‌های قبل از سکوت» در مورد تجاوزهای جنسی اعضای حماس منتشر شد 

مستند «فریاد‌های قبل از سکوت» عنوان تازه‌ترین اثر شریل سندبرگ، مدیر ارشد سابق شرکت متا است. به نوشته «تایمز اسرائیل»، شریل سندبرگ مستندی ساخته است که جنایات جنسی اعضای گروه شبه نظامی حماس در 07 اکتبر سال گذشته و پس از آن را نشان می‌دهد. این مستند که به تازگی در یوتیوب منتشر شده، به شهادت بازماندگان، گروگان‌های آزاد شده و اولین شاهدان این فاجعه پرداخته است. شبه‌نظامیان گروه حماس که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است، در حمله 07 اکتبر سال گذشته به جنوب اسرائیل، 1200 تن را کشتند و بیش از 240 تن دیگر را به گروگان گرفتند. اکثر کشته شدگان و گروگان ها، غیر نظامی بوده اند. آمیت سوسانا، که در حمله شبه نظامیان حماس از کیبوتص «کفارآزا» ربوده شد، به عنوان یکی از شاهدان این مستند در مقابل دوربین نشست. در ماه مارس، سازمان ملل گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد تجاوز جنسی و تجاوز گروهی در جریان حمله شبه نظامیان حماس رخ داده است. بر اساس این گزارش، شواهدی روشن و قانع‌کننده وجود دارد که نشان می‌دهد گروگان‌ها در هنگام بازداشت در غزه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند و گروگان‌هایی که در حال حاضر در اسارت حماس هستند، هنوز با چنین سوء استفاده هایی روبرو هستند. دو گزارشگر ویژه حقوق سازمان ملل متحد خواستار پاسخگویی حماس به دلیل انجام شماری از جنایات نسبت داده شده به این گروه شبه‌نظامی، از جمله شکنجه و تجاوز جنسی، در جریان حمله روز 07 اکتبر 2023 به اسرائیل شدند. آلیس جیل ادواردز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد شکنجه، و موریس تیدبال بینز، گزارشگر ویژه در امور قتل‌های فراقانونی، از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده‌اند ولی از جانب سازمان ملل اظهارنظر نمی‌کنند. آنها گفتند: تعداد فزاینده‌ای از شواهد، انجام اعمال نگران‌کننده‌ای چون شکنجه جنسی، تجاوزهای گروهی، مثله کردن و شلیک گلوله به ناحیه تناسلی را نشان می‌دهد. این دو گزارشگر «این‌گونه اقدامات را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» دانستند که به تاکید آنها، به «جنایات جنگی تبدیل می‌شود». پیش از این، مقام‌های اسرائیلی، حماس را به انجام این‌گونه اقدامات متهم کرده بودند و بازرسان پلیس این کشور هم در حال جمع آوری شواهدی از موارد خشونت جنسی هستند. با این همه، گروه حماس این اقدامات را تکذیب کرده است. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در واکنش به اظهارات دو گزارشگر ویژه این سازمان، در شبکه‌های اجتماعی خواستار آن شده بود که اقدامات حماس در انجام خشونت‌های هولناک جنسی فورا و به صراحت محکوم شود. (صدای آمریکا، 26 آوریل 2024) 


هشدار سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا به دانشگاه‌ها درباره تهدیدهای امنیتی روسیه، چین و جمهوری اسلامی 

سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا «ام‌آی5» درباره تهدیدهای امنیتی روسیه، چین، و جمهوری اسلامی، به دانشگاه‌های بریتانیایی هشدار داد و گفت که این کشورها مراکز آموزشی را هدف قرار می‌دهند. روسای موسسات عالی دانشگاهی بریتانیا روز پنجشنبه 25 آوریل 2024، در جریان یک جلسه توجیهی بی‌سابقه با مدیران سازمان‌های امنیتی بریتانیا ملاقات کردند. در این‌ نشست، کن مک کالوم، مدیر کل سازمان اطلاعات داخلی، و فلیسیتی اسوالد، مدیر اجرایی موقت مرکز امنیت سایبری، هشدار دادند که کشورهای متخاصم تهدیدی برای امنیت ملی هستند. الیور داودن، معاون نخست وزیر، و میشل دونلان، وزیر علوم، میزبان مشترک این نشست بودند. معاونان 24 موسسه عالی دانشگاهی بریتانیا از جمله آکسفورد، کمبریج، و امپریال کالج لندن، درباره خطرات امنیتی کنونی از سوی کشورهای خارجی توجیه شدند. به گفته مدیران سازمان‌های امنیتی بریتانیا، مسکو، پکن، و تهران، دانشگاه‌های بریتانیایی را برای سرقت مالکیت معنوی هدف قرار می‌دهند تا توانایی‌های اقتصادی و نظامی خود را افزایش دهند. آنها با اشاره به اینکه روسیه، چین، و جمهوری اسلامی، برای کسب آگاهی از تحقیقات و فناوری‌های حساس در دانشگاه‌های بریتانیایی تلاش می‌کنند، بر اهمیت حفاظت از این مراکز آموزشی تأکید کردند. دولت بریتانیا همچنین به ‌دنبال افزایش بودجه برای تقویت تدابیر امنیتی در مراکز کلیدی ‌و حساس است. این اقدامات می‌تواند شامل بررسی مجوزهای امنیتی برای پرسنل کلیدی ‌دانشگاه‌ها و کارکنان مراکز آموزش عالی نیز باشد. این فرآیند بر بخش کوچکی از امور آکادمیک، با تمرکز ویژه بر تحقیقات با کاربردهای دوگانه بالقوه در بخش‌های غیرنظامی و نظامی، متمرکز خواهد کرد. بریتانیا سال گذشته در بحبوحه نگرانی از اینکه کشورهای متخاصم، به‌ویژه چین، در حال نفوذ مخرب به این حوزه هستند، دستور بازنگری در حمایت‌ها از آموزش عالی در سیاست خارجی و امنیتی خود را صادر کرد. (صدای آمریکا، 26 آوریل 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 28 آوریل 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر