یکشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۴۰۳

المپیک 2024 پاریس: ممنوعیت جنجالی حجاب در بزرگترین رویداد ورزشی


شعار «آزادی، برابری و برادری» که برای اولین بار در انقلاب فرانسه مطرح شد، شاید مشهورترین شعار و رویای فرانسه باشد که در ابتدای قانون اساسی، روی سکه‌ها، تمبرها و ساختمان‌های عمومی دیده می‌شود. 

یکی دیگر از اصول کلیدی جمهوری فرانسه که شهرت کمتر و ترجمه سخت‌تری هم دارد، «لائیسیته» است. 

در این سال‌ها امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، بارها و بارها مجبور به تعریف و تبیین این واژه شده است. او در یک سخنرانی در اکتبر 2020 گفت: «مشکل لائیسیته نیست. لائیسیته در جمهوری فرانسه به معنای آزادی اعتقاد داشتن یا نداشتن و امکان انجام تکالیف دینی تا زمانی است که قانون و نظم زیر پا گذاشته نشوند.» ... «لائیسیته به معنای بی‌طرفی دولت است و به هیچ وجه به معنای حذف دین از جامعه و عرصه عمومی نیست. فرانسه متحد توسط لائیسیته تثبیت شده است». 

در ماه سپتامبر 2023، آملی اودیا کاسترا، وزیر ورزش فرانسه، تنیس‌باز حرفه‌ای سابق که در نیمه‌نهایی نوجوانان ویمبلدون سال 1994 به مارتینا هینگیس باخت، تأیید کرد که کاروان المپیک فرانسه، به‌عنوان نهادی که توسط مردم فرانسه نمایندگی و تامین مالی می‌شود، شامل قانون لائیسیته خواهد بود. 

او گفت: «این به معنای بی‌طرفی مطلق در خدمات عمومی است و تیم فرانسه حجاب نخواهد داشت». 

ورزشکاران کشورهای دیگر در دهکده ورزشکاران المپیک 2024 پاریس در استفاده از نمادهای مذهبی آزاد خواهند بود. اما اعضای تیم فرانسه اجازه عدم رعایت قوانین کشورشان را ندارند. 

این نظر دولت فرانسه، مورد انتقاد برخی نهادهای بین المللی قرار گرفت. 

یکی از سخنگوهای دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «هیچ کس اجازه تحمیل نوع پوشش به زنان را ندارد». 

سازمان عفو بین الملل (امنستی اینترنشنال) هم گفته است: «ممنوعیت حجاب در مکان‌های عمومی، نقض حقوق زنان مسلمان است». 

با این حال، در فرانسه این ممنوعیت از حمایت قابل توجهی برخوردار است. 

سباستین میلار، یکی از پژوهشگران اندیشکده «چتم هاوس» که گزارشاتی درباره سیاست و جامعه فرانسه منتشر کرده است، می‌گوید: «این یک موضوع پیچیده و بسیار بسیار حساس است.» ... «زمانی که از پاریس به لندن نقل مکان کردم، این تفاوت‌ را به وضوح دیدم. در انگلستان مذهب کاملاً راحت نمایش داده می‌شود، در حالی که در پاریس اغلب به عنوان مسأله‌ای تحریک‌کننده‌ دیده می‌شود». 

میلار به موضوع مورد بحث دیگری در المپیک 2024 پاریس هم اشاره می‌کند و آن حذف نمادهای مذهبی در این مسابقات است. در ماه مارس، از پوستر رسمی بازی‌ها که شامل مکان‌های دیدنی پاریس است که در کنار هم قرار گرفته و یک استادیوم را تشکیل داده‌اند، رونمایی شد. طراح پوستر، با حذف صلیب طلایی بالای هتل اینوالیدس، به بحث‌هایی پیرامون میزان پایبندی این بازی‌ها، که برای مالیات دهندگان فرانسوی چندین میلیارد یورو هزینه دارد، به اصول لائیسیته دامن زد. 

میلار می‌گوید: «بحث امروز بیشتر حول جامعه مسلمانان متمرکز است، جامعه‌ای که می‌خواهد به طور کامل بخشی از جامعه فرانسه باشد، اما همچنین بتواند به روش خود از دین پیروی کند. ما بارها و بارها در مورد چگونگی کنار هم قرار گرفتن این دو بحث کرده‌ایم.» ... «جمهوری فرانسه تا حدی بر اساس رد مذهب کاتولیک بنا شده است و هر زمان که بحث دین مطرح می‌شود، احساس خطر می‌کند. ترس شدیدی به خصوص در میان نسل‌های قدیمی‌تر نسبت به اعمال نفوذ دین در جامعه و دولت وجود دارد». 


بخشی از گزارشی مفصل در بی بی سی فارسی، منتشرشده در تاریخ 22 آوریل 2024: 

https://www.bbc.com/persian/articles/crgyk9pwn1no



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 28 آوریل 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر