یکشنبه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – نیمه اول آوریل 2024


حمله به کنسولگری ایران در سوریه - گزینه‌ها و چالش‌های تهران برای «انتقام سخت» از اسرائیل  

حمله روز دوشنبه 01 آوریل 2024 به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، از زمان ترور قاسم سلیمانی در بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2020، در نوع خود یکی از قابل توجه‌ترین حملات به مواضع و پرسنل ایرانی در خارج از این کشور است. اسرائیل سال‌ها است که برای حفظ قدرت بازدارندگی و از بین بردن تهدیدهای نوظهور علیه امنیت خود، در قالب راهبرد «لشگرکشی‌های بیناجنگی» به منافع ایران و متحدان ایران در سوریه حمله می‌کند؛ با این تفاوت که در 6 ماه گذشته و همزمان با جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه، بر شدت و دفعات چنین کارزارهایی افزوده است. اما به گفته کارشناسان، حمله روز دوشنبه سطح دیگری از این کارزار را نمایان کرد، چرا که در حمله اخیر، ماهیت قضیه متفاوت است و یک ساختمان دیپلماتیک هدف قرار گرفته شد و یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران را نیز کشته است. ایران با استناد به قوانین بین‌المللی آن را مصداق حمله به خاک تحت حاکمیت خود می‌داند. (یورونیوز فارسی، 06 آوریل 2024) 


تصاویری از تخریب کامل کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بر اثر حمله منتسب به اسرائیل. دوشنبه 01 آوریل 2024: 

https://ir.voanews.com/a/israeli-aistrikes-on-iranian-consulate-building-in-damascus/7552009.html


پلیس اکوادور به قیمت قطع روابط دیپلماتیک از دیوار سفارت مکزیک بالا رفت تا محکوم فراری را دستگیر کند 

پس از حمله پلیس اکوادور به سفارت مکزیک در شهر کیتو، مکزیک روابط دیپلماتیک خود را با اکوادور قطع کرد. یورش به سفارت مکزیک با هدف دستگیری خورخه گلاس، معاون رئیس جمهور سابق اکوادور انجام شد. سخنگوی وزارت امور خارجه مکزیک روز شنبه (06 آوریل 2024) اعلام کرد که تمامی کارکنان دیپلماتیک این کشور فورا اکوادور را ترک خواهند کرد. این در حالی است که اکوادور در روز چهارشنبه سفیر مکزیک را به عنوان عنصری نامطلوب تشخیص داد و گفت که او باید فورا این کشور را ترک کند. نیروهای پلیس جمعه شب به سفارت مکزیک در کیتو، پایتخت اکوادور یورش بردند تا معاون سابق رئیس جمهور این کشور را که در آنجا به دنبال پناهندگی بود را دستگیر کنند. مکزیک این اقدام نیروهای پلیس اکوادور را «بی‌حرمتی به قوانین بین المللی» توصیف کرد. تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که افسران پلیس در اطراف سفارت مکزیک جمع شدند و تعدادی از آن‌ها نیز مسلح بودند. حال آن که بر اساس عرف دیپلماتیک، سفارتخانه‌ها به طور کلی به عنوان اماکن حفاظت شده در نظر گرفته می‌شوند. بر اساس تصاویر منتشر شده، نیروهای پلیس اکوادور از دیوار و حصار فلزی ورودی سفارت مکزیک بالا می‌روند. به گفته آلیسیا بارسنا، وزیر امور خارجه مکزیک، تعدادی از دیپلمات‌های این کشور  در این حادثه زخمی شدند. (یورونیوز فارسی، 06 آوریل 2024) 


روسیه: اوکراین با پهپاد به نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا حمله کرده است 

مقامات روسی اداره‌کننده نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا می‌گویند اوکراین روز یکشنبه 07 آوریل 2024 با استفاده از دستکم دو پهپاد به یک راکتور خاموش در این نیروگاه حمله کرده است، اگرچه سطح تشعشعات طبیعی بوده و آسیب جدی وارد نشده است. نیروهای روسی در سال 2022 و اندکی پس از تهاجم تمام‌عیار به اوکراین، کنترل این نیروگاه واقع در خاک این کشور را در دست گرفتند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA)، که کارشناسانی مستقر در این سایت دارد، اعلام کرد مطلع شده که یک پهپاد روی گنبد این سایت منفجر شده است و این اطلاعات با مشاهدات آژانس مطابقت دارد. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت هر دو طرف باید از اقداماتی که «ایمنی هسته‌ای را به خطر می‌اندازد» خودداری کنند. مقامات اوکراین هنوز درباره این اتهامات اظهار نظری نکرده‌اند. نیروگاه زاپوریژیا، که بزرگترین نیروگاه اروپا به شمار می‌رود، در نزدیکی خطوط مقدم جنگ قرار دارد و اوکراین و روسیه بارها یکدیگر را به حمله به آن و افزایش ریسک یک فاجعه هسته‌ای احتمالی متهم کرده‌اند. مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز به دفعات نگرانی شدید خود را در مورد حملات مکرر به این نیروگاه ابراز کرده است. نیروگاه اتمی زاپوریژیا در جنوب اوکراین، کنار رودخانه «دنیپر» و در 325 کیلومتری نیروگاه مشهور چرنوبیل ساخته شده است. (یورونیوز فارسی، 07 آوریل 2024) 


حملات گسترده روسیه به مراکز سوخت و انرژی اوکراین؛‌ نیروگاه تولید برق در کی‌یف هدف قرار گرفت 

وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه 11 آوریل 2024 اعلام کرد که در حملات تلافی‌جویانه گسترده علیه اوکراین، مراکز سوخت و انرژی این کشور را هدف قرار داده است. (صدای آمریکا، 11 آوریل 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 آوریل 2024 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر