یکشنبه، فروردین ۲۶، ۱۴۰۳

اخبار مهم ایران و جهان – مارچ 2024


طرفداران الکسی ناوالنی از مردم خواستند تا در مراسم تشییع جنازه او شرکت کنند 

مراسم خاکسپاری پیکر الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس روسیه که پس از مدت‌ها حبس در زندان‌های این کشور جان باخت، امروز جمعه یکم ماه مارچ 2024 در یکی از گورستان‌های مسکو برگزار می‌شود. (یورونیوز فارسی، 01 مارچ 2024) 


رأی تاریخی پارلمان فرانسه: تضمین آزادی سقط جنین در قانون اساسی  

با رای موافق مجلس سنای فرانسه راه برای «تضمین آزادی سقط جنین» در قانون اساسی گشوده شد. فرانسه اولین کشوری است که این ضمانت را در قانون اساسی خود درج میکند. (رادیو فردا، 01 مارچ 2024) 


انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران آغاز شد 

مراکز اخذ رای در بامداد جمعه 11 اسفند 1402 (یکم ماه مارچ 2024) برای برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز به کار کردند، در دورانی که دو ترس بزرگ بر جامعه ایران حاکم است، ترس حکمرانان از مشارکت کم شهروندان و نگرانی شهروندان از اینکه محافظه‌کاران کنترل خود را بر قدرت بیشتر کنند. (یورونیوز فارسی، 01 مارچ 2024) 


میزان مشارکت در انتخابات ایران به کمترین حد از زمان وقوع انقلاب رسید 

بر اساس گزارش‌های غیررسمی، میزان مشارکت در انتخابات مجلس ایران حدود 40 درصد بوده که کمترین میزان  مشارکت از زمان وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 است. (یورونیوز فارسی، 02 مارچ 2024) 


یک مقام وزارت آموزش و پرورش: 216 هزار دانش‌آموز متوسطه اول از تحصیل بازماندند (صدای آمریکا، 02 مارچ 2024) 


کشتی باری بریتانیایی که حوثی‌ها با موشک زده بودند، در دریای سرخ غرق شد (بی بی سی فارسی، 02 مارچ 2024) 


سیل در سیستان و بلوچستان و سرریزی سدها؛ تلاش برای کمک به بیش از 10 هزار سیل‌زده 

در پی بارش شدید باران و سیل در 16 شهرستان و یک هزار و 947 روستا در استان سیستان و بلوچستان ایران در چند روز گذشته، همچنان آبگرفتگی و سرریز شدن چندین سد ادامه دارد و براساس گزارش‌ها بیش از 10 هزار نفر آسیب دیده‌اند. (بی بی سی فارسی، 03 مارچ 2024) 


سوئد پس از دهه‌ها بی‌طرفی نظامی به‌طور رسمی به ناتو پیوست 

سوئد روز پنجشنبه 07 مارچ 2024 رسما به عنوان سی و دومین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به این ائتلاف نظامی فراآتلانتیکی پیوست و به دهه‌ها بی‌طرفی پس از جنگ جهانی دوم پایان داد. (یورونیوز فارسی، 07 مارچ 2024) 


سوئد: 4 نفر به ظن برنامه‌ریزی برای اقدامات «تروریستی» بازداشت شدند؛ انفجار در یک کلوب 

پلیس امنیت سوئد روز پنجشنبه 07 مارچ‌ 2024 اعلام کرد که چهار نفر را به ظن برنامه‌ریزی برای «اقدامات تروریستی» مرتبط با افراط‌گرایی اسلامی و جرائم سازمان‌یافته دستگیر کرده است. سرویس امنیت سوئد محل و زمان وقوع حملات احتمالی برنامه‌ریزی شده را مشخص نکرد، اما در بیانیه‌ای کوتاه یادآور شد که «برای مدت طولانی روی این پرونده کار شده بود». در این عملیات که تحت عنوان مبارزه با «اسلام‌گرایی افراطی خشونت‌آمیز» و «جرائم بزرگ سازمان‌یافته» انجام شد، چندین خانه مورد تفتیش قرار گرفت. به گزارش رسانه‌های سوئد، عملیات گسترده‌ای در جنوب استکهلم، توسط نیروهای پلیس انجام شده است. از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی دولتی SVT اعلام کرد که انفجاری مهیب در یک کلوب روی داده اما علت انفجار هنوز مشخص نیست. (یورونیوز فارسی، 08 مارچ 2024) 


سفارت آمریکا در مسکو نسبت به حمله قریب الوقوع «افراط‌گرایان» هشدار داد 

سفارت آمریکا در مسکو ساعاتی پس ازآنکه نیروهای امنیتی روسیه از خنثی کردن حمله‌ای منتسب به داعش خبر دادند، نسبت به برنامه‌ریزی‌ «افراط‌گرایان» برای انجام حمله‌ای قریب الوقوع در مسکو هشدار داد. (یورونیوز فارسی، 08 مارچ 2024) 


کمیته حقیقت یاب سازمان ملل، تبعیض علیه زنان در ایران را نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت دانست (صدای آمریکا، 08 مارچ 2024) 


افزایش ناقص-سازی جنسی زنان از طریق ختنه 

طبق گزارش نشریه "گاردین"، ختنه‌ی زنان در هشت سال اخیر 14% افزایش یافته است. 230 میلیون زن و دختر که هنوز زنده اند، ختنه شده اند. تعداد افراد مونث ختنه-شده، هشت سال پیش‌، یعنی در سال 2016، دویست میلیون بود. 60% موارد ختنه زنان‌ (144 میلیون) در آفریقا رخ‌داده است،  هشتاد میلیون در آسیا، و شش میلیون در خاورمیانه. (گاردین، 08 مارچ 2024) 


نیروهای امنیتی نیجریه عملیات نجات یکی از گسترده‌ترین آدم‌ربایی‌های این کشور را آغاز کردند 

عملیات جستجو پس از حمله گروهی از افراد مسلح روز پنج‌شنبه 07 مارچ 2024 به یک مدرسه دولتی در شمال‌غرب نیجریه آغاز شد که در جریان آن دست‌کم 278 دانش آموز ناپدید شدند. این حادثه، دومین آدم‌ربایی دسته جمعی در این کشور در کمتر از یک هفته محسوب می‌شد. در اوایل این هفته نیز بیش از 200 نفر عمدتاً زن و کودک، توسط افراط گرایان در شمال‌شرق نیجریه ربوده شدند. ربودن دانش آموزان از مدارس نیجریه، از سال 2014 میلادی که افراط گرایان اسلامی بیش از 200 دانش آموز دختر را در روستای چیبوک ربودند، به امری عادی در این کشور تبدیل شده است. در سال‌های اخیر این آدم ربایی‌ها عمدتا در مناطق شمال غربی و مرکزی متمرکز شده؛ جایی که دهها گروه مسلح اغلب روستاییان و مسافران را برای دریافت باج‌های هنگفت هدف قرار می‌دهند. زنان، کودکان و دانش‌آموزان اغلب هدف آدم‌ربایی‌های دسته جمعی در نیجریه قرار می‌گیرند. (یورونیوز فارسی، 08 مارچ 2024) 


طرح ترور یک اسرائیلی در نشست اپک؛ مقامات پرو: یکی از دستگیرشدگان عضو نیروی قدس سپاه ایران است (یورونیوز فارسی، 09 مارچ 2024) 


آغاز کار پروژه منطقه‌ای انتقال برق «کاسا 1000» با همکاری طالبان و بانک جهانی

مقام‌های حکومت طالبان، قرقیزستان، ازبکستان و پاکستان قرارداد آغاز کار پروژه انتقال برق آسیای میانه به جنوب آسیا را امضا کردند. قرار است بانک جهانی پول این پروژه را بپردازد. پروژه «کاسا-1000» اولین پروژه بزرگ منطقه‌ای است که با حمایت مالی بین‌المللی در افغانستان پس از تسلط طالبان انجام می‌شود. (بی بی سی فارسی، 09 مارچ 2024) 


نود و ششمین مراسم اهدای جوایز اسکار 

نود و ششمین مراسم اهدای جوایز اسکار، مهمترین رویداد صنعت سینمای جهان، روز یکشنبه 10 مارچ 2024 (20 اسفند 1402) در شهر لس‌آنجلس برگزار شد. این برنامه باشکوه و مجلل توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مشهور به «اسکار» برگزار و از چهره‌ها ‌‌و آثار برتر سال گذشته میلادی در شاخه‌های مختلف هنری قدردانی می‌شود. 


فرانسه به سمت سیاست مدارای صفر با اسلامگرایان افراطی حرکت می‌کند 

وزیر کشور فرانسه، پس از انتشار فیلمی از سخنرانی محجوب محجوبی، امام جماعت مسجدی در جنوب این کشور، دستور اخراج او را از خاک فرانسه صادر کرد. وزارت کشور فرانسه روز 22 فوریه 2024 اعلام کرد که این امام جماعت مسلمانان در شهر کوچک «بانیوله سورسز» در جنوب کشور را به دلیل اظهارات تند و توهین‌آمیز علیه فرانسه و یهودیان اخراج کرده و به تونس فرستاد. او همچنین به «تبلیغ برای جهاد» و «تحریک به تروریسم» متهم شده بود. دیوان اداری پاریس درخواست تجدید نظر محجوب محجوبی، امام جماعت تونسی‌تبار را که خواستار لغو حکم اخراج خود شده بود، نپذیرفت و به این ترتیب حکم اخراج این ملای تندرو در روز دوشنبه 04 مارچ 2024 تایید شد. (یورونیوز فارسی، 10 مارچ 2024) 


هم-پیمان نزدیک ناوالنی در لیتوانی با چکش و گاز اشک‌آور مورد حمله قرار گرفت (یورونیوز فارسی، 13 مارچ 2024) 


چهار کشتی آمریکایی برای ساخت بندر و یک کشتی اسپانیایی حامل اقلام ضروری راهی غزه شدند (یورونیوز فارسی، 13 مارچ 2024) 


فایننشال تایمز: آمریکا و ایران بر سر حملات حوثی‌ها در عمان مذاکرات محرمانه داشته‌‌اند 

روزنامه فایننشال تایمز نوشت ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه مذاکرات محرمانه‌ای را با میانجیگری عمان با ایران انجام داده تا تهران را متقاعد کند که حوثی‌های یمن را از حمله به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ بازدارد. (یورونیوز فارسی، 14 مارچ 2024) 


دولت دانمارک قصد دارد خدمت سربازی را برای زنان اجباری کند (گاردین، 14 مارچ 2024) 


انتخابات ریاست جمهوری در روسیه در سایه سرکوب رسانه‌ها و گروه‌های حقوق بشری 

انتخابات ریاست جمهوری در روسیه روز جمعه 15 مارچ‌ 2024 آغاز شد و رأی دهندگان در اولین شعبه های رای گیری در شرقی ترین مناطق روسیه پای صندوق های رای رفتند. آسوشیتدپرس نوشت که انتخابات سه روزه ریاست جمهوری در سایه سرکوب بی رحمانه رسانه‌های مستقل و گروه‌های حقوق بشری برگزار می شود و به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، امکان کنترل کامل سیستم سیاسی را داده است. در این ارتباط، مخالفان سیاسی ولادیمیر پوتین یا در زندان و یا در تبعید در خارج از کشور هستند و شاخص ترین آنها، الکسی ناوالنی، اخیراً در یک زندان دورافتاده در قطب شمال درگذشت. جان باختن آقای ناوالنی  انگشت اتهام را به سوی کرملین و شخص ولادیمیر پوتین نشانه گرفته است. اما کرملین دست داشتن او را در مرگ آلکسی ناوالنی رد کرده است. (صدای آمریکا، 15 مارچ 2025) 


پهپادهای اوکراین به دو پالایشگاه نفت روسیه اصابت کردند 

فرماندار منطقه سامارا در روسیه روز شنبه 16 مارچ 2024 اعلام کرد که هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به دو پالایشگاه نفتی در این منطقه حمله کردند که بر اثر آن یکی از این تاسیسات در آتش سوخت. این پالایشگاه‌ها متعلق به غول نفتی دولتی «روس‌نفت» است. (یورونیوز فارسی، 16 مارچ 2024) 


اولین محموله کمک‌های هوایی آمریکا به ساکنان غزه (صدای آمریکا، 16 مارچ 2024) 


ارائه گزارش هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل: «نقض حقوق بشر در ایران به سطح جنایت علیه بشریت رسیده است» (یورونیوز فارسی، 18 مارچ 2024) 


رهبران غربی پیروزی پوتین در «شبه انتخابات» روسیه را «غیرقانونی» خواندند  

در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با حضور ولادیمیر پوتین الگویی ثابت وجود دارد: اینکه نتایج آرا هر بار بهتر از دوره قبل اعلام می‌شود. پوتین در سال 2012 کمی بیش از 63 درصد آرا و در سال 2018 یعنی پس از شش ساله شدن دوره ریاست جمهوری 76.7 درصد آرا را به دست آورد. در حالیکه کارشناسان انتظار داشتند کرملین این بار نتیجه را در حدود 80 درصد به نفع پوتین اعلام کنند، اما به نظر می‌رسد این سیاستمدار درصد بالاتری را برای خود انتظار داشت. رهبران جهان به انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین و ادعای پیروزی قاطع او در انتخابات ریاست جمهوری روسیه با بیش از 87 درصد آرا واکنش نشان دادند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به پیروزی ولادیمیر پوتین گفت که «انتخابات در روسیه آزاد و عادلانه نبوده و بر اساس سرکوب و ارعاب انجام شده است». (یورونیوز فارسی، 18 مارچ 2024) 


آمریکا کشته‌شدن مرد سوم حماس را تایید کرد 

واشنگتن روز دوشنبه 18 مارچ‌ 2024 کشته‌شدن مروان عیسی، نفر سوم حماس و یکی از طراحان حملات هفتم اکتبر 2023 این گروه شبه‌نظامی به اسرائیل را تایید کرد. (یورونیوز فارسی، 19 مارچ 2024) 


آمریکا به نیجر درباره گسترش روابط با روسیه و جمهوری اسلامی هشدار داد  

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، روز دوشنبه 18 مارچ 2024 اعلام کرد که مقام‌های آمریکایی در بازدید هفته گذشته از نیجر، نگرانی‌های خود را در‌باره گسترش روابط این کشور آفریقایی با روسیه و جمهوری اسلامی ایران ابراز کردند. در شرایطی که برخی مقامات کلیدی نظامی روسیه در جریان بازدید از نیجر با رهبر حکومت نظامی دیدار کرده و همچنین نخست وزیر حکومت نظامی نیجر در ژانویه 2024 به ایران رفته است، اما حکومت نظامی نیجر، نگرانی آمریکا در مورد وجود یک «قرارداد محرمانه اورانیوم» بین نیجر و جمهوری اسلامی را رد می‌کند. از زمان کودتای ژوئیه 2023، نظامیان که قدرت را در نیجر به دست گرفتند، نیروهای فرانسوی و اروپایی را بیرون رانده و این کشور از اتحادیه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اِکُواس، خارج شد. کودتاچیان که به رهبری ژنرال عبدالرحمن شیانی، محمد بازوم رئیس جمهوری منتخب دموکراتیک نیجر را برکنار کردند، گفته بودند قدرت را ظرف سه سال، به حاکمیت غیرنظامی باز می‌گردانند. (صدای آمریکا، 19 مارچ 2024) 


جمعیت دنیا برای اولین بار بعد از هفت قرن کمتر میشود (تلگراف، 21 مارچ 2024) 

https://www.telegraph.co.uk/world-news/2024/03/21/worlds-population-to-fall-for-first-time-since-black-death


مردان مسلح در حمله به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو ده‌ها نفر را کشتند؛ داعش مسئولیت را به عهده گرفت 

به دنبال حمله مردان مسلح در عصر جمعه 22 مارچ 2024 به یک سالن کنسرت در نزدیکی مسکو، پایتخت روسیه، ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند. گزارش می‌شود که گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت این حمله به عهده گرفته است. (بی بی سی فارسی، 22 مارچ 2022) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 آوریل 2024

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر