دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۴۰۰

پوتین نباید به معتادان توهین کند!



ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در سخنرانی تلویزیونی که روز جمعه ی گذشته داشت (25 فوریه 2022)، از رهبران دولت اوکراین به عنوان عده ای "معتاد" و "نئو-نازی" نام بُرد.

هر چند سیاستمداران، بر خلاف مفسرین، معمولا بسیار خلاصه سخن می گویند، ولی این حرف پوتین بیش از آنکه توهین به سران دولت اوکراین باشد، توهین به معتادان بود. حتی اگر این را هم در نظر بگیریم که بسیاری از حرفها و رفتارهای سران سیاسی اوکراین شباهتی عجیب به حرفها و رفتارهای افرادی دارد که مواد مخدر توهم-زا مصرف کرده اند.

البته این در سالهای اخیر در اوکراین چیز جدیدی نبوده است. برای نمونه در سال 2012 (حدود ده سال پیش) در یک کتک کاری که (طبق معمول) بین نمایندگان احزاب گوناگون در پارلمان اوکراین درگرفته بود، آقای ویتالی کلیچکو، قهرمان جهانی بوکس سنگین-وزن ها و رهبر حزب "مُشت – اتحاد دمکراتیک اوکراین برای اصلاحات" که اکنون شهردار شهر کیف است، در مصاحبه با نشریه ای اوکراینی گفت که او در این کتک کاری شرکت نکرده چون "مُشت های یک قهرمان جهانی بوکس به مانند بمب اتم است" و او فعلا قصد ندارد از این سلاح استفاده کند! با اینکه این سخنان آقای کلیچکو در همه رسانه های غربی پخش شد، ولی هیچکس او را متهم به معتاد بودن یا حتی چرت-و-پرت-گویی نکرد!

باز جای خوشحالی دارد که آقای پوتین سران دولت اوکراین را "بیماران روانی" لقب نداده است. برای همین اگر قرار باشد در زمینه ی ادب و انساندوستی به آقای پوتین از بین یک تا صد نمره بدهم، به او نمره ی پنجاه خواهم داد. 


28 فوریه 2022 به وقت آلمان، ساعت دو و نیم صبح زود (یا نصف شب) 


منابع: 


تحلیلی به زبان انگلیسی در رابطه با سخنرانی پوتین، نشریه "گاردین": 

https://www.theguardian.com/world/2022/feb/25/its-not-rational-putins-bizarre-speech-wrecks-his-once-pragmatic-image


گزارشی به زبان انگلیسی درباره کتک کاری در پارلمان اوکراین در تاریخ 13 دسامبر 2012، خبرگزاری "رویترز": 

https://www.reuters.com/article/us-ukraine-parliament-idUSBRE8BC0X320121213


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر