چهارشنبه، اسفند ۰۴، ۱۴۰۰

تقویم، "آخر هفته" و تعطیلات در چند کشور اسلامی



- فقط دو کشور اسلامی شش روز کاری در هفته و یک روز تعطیل (جمعه) دارند: ایران و جیبوتی.

- در پاکستان مانند کشورهای اروپایی دوشنبه تا جمعه روزهای کاری اند و شنبه و یکشنبه تعطیل. با این فرق که در اکثر مشاغل روز جمعه فقط نصف روز کار میکنند.

- در عربستان سعودی جمعه ها و شنبه ها روزهای تعطیل می باشند. 


- عربستان سعودی از سال 2016 (حدود پنج سال و نیم پیش) تقویم میلادی را رسما جایگزین تقویم هجری قمری کرده است و اولی را در کلیه ی امور به غیر از امور دینی بکار گرفته است. 

- پاکستان بطور رسمی تقویم مشخصی را انتخاب نکرده است. ولی در عمل در همه امور از تقویم میلادی استفاده میکند و فقط در امور دینی  تقویم هجری را به کار میبرد. 


- ترکیه بیش از صد سال است که بطور رسمی تقویم میلادی را به کار گرفته. روزهای شنبه و یکشنبه در ترکیه روز تعطیل اند. ترکیه یکی از کشورهایی ست که بیشترین تعداد روزهای تعطیلی رسمی را در دنیا دارد. در حال حاضر در ترکیه 14.5 روز در سال تعطیل رسمی ست: 

اولین روز "سال نو" (اول ژانویه)، "روز استقلال ملی و روز کودک" (نام یک روز)، "روز کارگر و اتحاد" (اول ماه می)، "روز یادبود آتاتورک، نوجوانان و ورزش"، "روز دمکراسی و همبستگی ملی"، "روز پیروزی" (در جنگی استقلال طلبانه در سال 1922)، "روز جمهوری" (بزرگداشت جمهوری شدن ترکیه در سال 1923)، سه و نیم روز بعد از پایان ماه رمضان ("عید رمضان")، چهار روز برای "عید قربان". 


چهارشنبه، 23 فوریه 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر