چهارشنبه، بهمن ۲۰، ۱۴۰۰

پاکستان: انتصاب اولین قاضی زن در دیوان عالی


بنا به گزارش رسانه ها، در اواخر ماه گذشته (ژانویه 2022) دیوان عالی پاکستان برای اولین بار یک زن را به عنوان یکی از قضات خود به خدمت گرفت. بی بی سی فارسی در گزارشی که در تاریخ 24 ژانویه 2022 منتشر کرده، می نویسد: 

«عایشه مالک، ۵۵ ساله، اکنون به همراه ۱۶ همکار مرد دیگر در دیوان عالی این کشور، که اکثریت مردمش مسلمانند، در یک جایگاه می‌نشیند.

وکلا و فعالان گفتند پس از چند دهه مبارزه برای به دست آوردن نمایندگی برای زنان در دادگاه عالی پاکستان این پیروزی نادر در جامعه مرد سالار این کشور است.

برخی از وکلا و قضات با انتصاب قاضی مالک مخالفت کردند، زیرا به نظر می‌رسید که جایگاه اداری او نسبت به سایر نامزدها پایین‌تر باشد.

قاضی مالک، که در کالج حقوق پاکستان و دانشگاه هاروارد تحصیل کرده، در دو دهه گذشته قاضی دادگاه عالی لاهور در شرق پاکستان بوده است.

از او به عنوان کسی یاد می‌کنند که نقش مهمی در به چالش کشیدن سنت‌های حقوقی پدرسالارانه در این ایالت داشته است.

پارسال، او استفاده از "آزمایش باکرگی" را در معاینه قربانیان تجاوز جنسی غیرقانونی اعلام کرد.

قوه قضاییه در پاکستان از لحاظ تاریخی محافظه‌کار بوده و مردها در آن غالب بوده‌اند.

وکلا و فعالان از انتصاب قاضی مالک به عنوان انتصابی تاریخی استقبال کرده‌اند (...) با این حال، همه با انتصاب قاضی مالک موافق نبودند. پارسال عده‌ای به ارتقاء او به قاضی دیوان عالی رای مخالف دادند.

در ماه‌های مانده به رای‌گیری امسال، بسیاری از وکلا و قضات، خانم مالک را متهم می‌کردند که حق نامزدهای مرد را، که واجد شرایط بهتری برای این سمت بودند، پایمال کرده است.»

به نقل از: بی بی سی فارسی، «اولین قاضی زن دیوان عالی پاکستان سوگند یاد کرد»، 24 ژانویه 2022، (4 بهمن 1400)، لینک: 

https://www.bbc.com/persian/world-60115991


09 فوریه 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر