شنبه، آبان ۲۸، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در ماه های اگوست و سپتامبر 2022


حمله با چاقو به سلمان رشدی 

– سلمان رشدی،‌ نویسنده کتاب "آیات شیطانی"،‌ روز 12 اگوست 2022 در یک مراسم در نیویورک مورد حمله قرار گرفت. شاهدان میگویند که مردی را دیدند که به روی صحنه دویده و با چاقو به او حمله کرده است.‌ او برنده جوایز متعدد ادبی از جمله جایزه "بوکر" است. حدود 30 سال پیش آیت الله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را به دلیل انتشار کتاب "آیات شیطانی" صادر کرده بود. 

–  اندرو وایلی، مدیر برنامه‌های سلمان رشدی می‌گوید خبرهای خوبی ندارد چون این نویسنده شناخته شده زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و قادر به تکلم نیست. بر اساس بیانیه آقای وایلی انتظار می‌رود که آقای رشدی یکی از چشمان خود را از دست بدهد، عصب یک بازوی او آسیب دیده و کبدش چاقو خورده و آسیب دیده است. پلیس هنوز انگیزه حمله ضارب در این حمله را مشخص نکرده است. (14 اگوست 2022) 

– بنا به گزارش رسانه ها، سلمان رشدی در مسیر بهبود قرار گرفته است. سلمان رشدی، نویسنده سرشناس بریتانیایی-آمریکایی، جمعه گذشته در یک گرد‌همایی ادبی در نیویورک هدف حمله فردی با چاقو قرار گرفت. او اکنون در بیمارستان بستری است و پزشکان بعد از جراحی، او را از دستگاه تنفس مصنوعی جدا کرده‌اند و او اکنون میتواند خود تنفس کند و قادر به تکلم است. فرد مهاجم در بازداشت به سر میبرد (بی بی سی نیوز فارسی، 14 اگوست 2022). 

– آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، ایران را مسئول حمله به سلمان رشدی خواند و به شدت از واکنش رسانه‌های این کشور به این سوءقصد که روز جمعه انجام گرفته بود، انتقاد کرد. آقای بلینکن در بیانیه‌ای سوءقصد به جان این نویسنده را یک حمله "شنیع" توصیف کرد. او گفت: "رشدی در راه مبارزه برای حقوق همه‌شمول آزادی بیان، آزادی دین یا عقیده، و آزادی مطبوعات قد علم کرده است. درحالی که مقامات مجری قانون به تحقیق درباره این حمله ادامه می‌دهند، این حادثه برای من یادآور نیروهای ویرانگری است که به دنبال تضعیف این حقوق، از جمله از طریق نفرت‌پراکنی و ترغیب خشونت هستند." (15 اگوست 2022) 

– سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گزارش‌ها درباره ارتباط فرد مهاجم به سلمان رشدی با جمهوری اسلامی را رد کرد. ناصر کنعانی گفت: «به صورت قطعی و رسمی چنین موضوعی را تکذیب می‌کنیم. کسی حق ندارد جمهوری اسلامی ایران را متهم کند.» با وجود این آقای کنعانی گفت که سلمان رشدی «با عبور از خطوط قرمز بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان و همچنین خطوط قرمز همه پیروان ادیان الهی خود را در معرض خشم و غضب به مردمی قرار داد.» این اولین واکنش رسمی دولت ایران به حمله با چاقو به سلمان رشدی است که روز جمعه در شهری در ایالت نیویورک آمریکا رخ داد. (15 اگوست 2022) 

– حدود 50 نفر از نویسندگان، دانشگاهیان و هنرمندان ایرانی در بیانیه ای حمله به سلمان رشدی نویسنده بریتانیایی را محکوم کردند.  یرواند آبراهامیان، تورج اتابکی، مهرزاد بروجردی، منصور فرهنگ، رامین جهانبگلو و مهرانگیز کار از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند. (بی بی سی نیوز فارسی، 18 سپتامبر 2022) 


بازداشت یک شهروند سوئدی در ایران به اتهام جاسوسی 

سخنگوی قوه قضائیه ایران درباره یک شهروند سوئدی بازداشت شده در ایران گفته است که اتهام این فرد جاسوسی است اما امکان وارد شدن اتهامات دیگری هم به او وجود دارد. ایران هویت فرد بازداشت شده را اعلام نکرده اما رسانه‌های سوئدی می‌گویند او یک مرد حدودا سی‌ ساله است و دستگیری این فرد را به محاکمه حمید نوری، از متهمان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ ایران مرتبط دانسته اند (بی بی سی نیوز فارسی، 16 اگوست 2022). 


یک فرمانده شناخته شده شاخه طالبان در پاکستان کشته شد

یک فرمانده شاخه طالبان در پاکستان به نام "یاسر پرکی" با دو همراهش در منطقه قندهار، هم‌مرز با پاکستان ترور شده‌اند. طالبان در این مورد واکنشی نشان نداده است. (24 اگوست 2022) 


حملات هوایی ارتش آمریکا به مقر سپاه پاسداران در سوریه

ارتش آمریکا می‌گوید که صبح روز چهارشنبه به دستور جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، حملاتی هوایی در شرق سوریه علیه شبه نظامیان مورد حمایت سپاه پاسداران انجام داده است. سوریه و ایران واکنشی نشان نداده‌اند. (24 اگوست 2022) 


مرگ مشکوک رئیس یکی از بزرگترین شرکتهای نفتی روسیه 

راویل مگانوف،‌ رئیس لوک اویل،‌ غول نفتی روسیه در اثر «سقوط از پنجره اتاقی» در یک بیمارستان در مسکو جان باخت. شرکت لوک اویل که دومین شرکت نفتی روسیه است مرگ او را تایید کرد اما گفت که آقای مگانوف ۶۷ ساله در پی یک بیماری شدید جان باخته است. رسانه های روسی می‌گویند که او در بیمارستان مرکزی مسکو بستری بوده و در اثر شدت جراحات جان باخته است. آقای مگانوف،‌ از آخرین مدیران تجاری برجسته روسیه است که اخیرا در شرایط مشکوکی جان خود را از دست دادند. مقامات از ادامه تحقیقات در محل کار او برای مشخص شدن چگونگی مرگ او خبر دادند. خبرگزاری روسی تاس به نقل از منابعی اعلام کرد که او بامداد امروز،‌ پنجشنبه از پنجره طبقه ششم این بیمارستان به پایین سقوط کرده است. این خبرگزاری دولتی بعدا اضافه کرد که او دست به «خودکشی» زده است. طی ماه‌های اخیر چندین تن از الیگارش های فعال در زمینه انرژی در روسیه در شرایطی غیرعای جان خود را از دست دادند. (بی بی سی نیوز فارسی، یکم سپتامبر 2022) 


انفجار در پالایشگاه نفت آبادان 

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در خبری کوتاه از شنیده شدن صدای شدید انفجار در آبادان خبر داده است. به گزارش این خبرگزاری «انفجاردر پالایشگاه آبادان بوده و به دلیل ترکیدن یکی از کوره‌های واحد گوگرد سازی این پالایشگاه روی داده است». (بی بی سی نیوز فارسی، دوم سپتامبر 2022) 


بدون شرح! 

جمهوری اسلامی ایران عضو "کمیسیون بررسی حقوق زنان" در سازمان ملل است. 



تمرینات اقتصادی طالبان در افغانستان 

آیا گروه شبه-نظامی یا شبه-شهیدقهرمانی طالبان در عرصه اقتصاد موفق خواهد بود؟! برای اطلاع یافتن از یکی از جدیدترین فعالیتهای شبه-اقتصادی گروه نامبرده که اکنون در افغانستان حکمرانی میکند، به گزارشی که لینک آن در پایین آمده، رجوع کنید: 

https://per.euronews.com/2022/09/08/taliban-signed-a-contract-with-uae-company-gaac

 (08 سپتامبر 2022) 


گزارشی از بی بی سی نیوز فارسی در رابطه با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و ارتباطات اقتصادی و سیاسی ایران با کشور اروپایی آلبانی:

یک روز پس از تحریم وزارت اطلاعات ایران و وزیر این وزارتخانه از سوی آمریکا، ایران به این تحریم‌ها واکنش نشان داده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با تحریم های جدید آمریکا گفت: «اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست. ناصر کنعانی، تیرانا را «قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی» دانست. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران و وزیرش اسماعیل خطیب را به اتهام دست داشتن در حملات سایبری علیه واشنگتن و متحدانش تحریم می‌کند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده بود که وزارت اطلاعات ایران «دستکم از سال 2007» به موسسات دولتی و خصوصی در اقصی نقاط جهان، حملات سایبری کرده است. 

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین وزارت اطلاعات را متهم کرد که در ژوئیه 2022، «سیستم کامپیوتری دولت آلبانی را مختل کرد و دولت آلبانی مجبور شد تا خدمات عمومی به شهروندان را متوقف کند». اخیرا دولت آلبانی با طرح اتهامی مشابه، همه روابط دیپلماتیکش را با ایران قطع کرد و دیپلمات‌های ایرانی را نیز از این کشور اخراج کرد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا به نقل از برایان نلسون، معاون این وزارتخانه در مبارزه با تروریسم آمده بود: «حمله سایبری ایران به آلبانی، نادیده گرفتن عرف رفتار کشورها در زمان صلح است.» ایران این اتهامات را رد کرده و آنها را بی‌پایه خوانده است. (10 سپتامبر 2022) 


یازده سپتامبر 2001 –  بیست-و-یک سال از عملیات تروریستی گروه القاعده در نیویورک و انفجار چند برج و مرکز تجارتی گذشت – 11 سپتامبر 2022 


سخنرانی ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک 

روز 19 سپتامبر 2022 ابراهیم رییسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل وارد نیویورک شد. شرکت او در این مراسم بسیار بحث برانگیز بوده است و فراخوان‌های زیادی علیه شرکت او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در مجمع عمومی سازمان ملل در روز 21 سپتامبر 2022 حدود 38 دقیقه طول کشید. وی در سخنرانی خود از حقوق بومیان کانادا صحبت کرد، اما اشاره‌ای به حقوق بشر و حقوق زنان در ایران، مرگ مهسا امینی و اعتراض‌های اخیر نکرد. 


قطع اینترنت در ایران برای جلوگیری از اعتراضات 

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، در گفتگو با تلویزیون ایران در مورد قطع اینترنت گفت محدودیت‌ها تا زمانی که ناآرامی‌ها ادامه داشته باشد، ادامه خواهد داشت. آقای وحیدی گفت «برای جلوگیری از سازماندهی اغتشاشات از طریق شبکه‌های اجتماعی ناگزیر هستیم که محدودیت اینترنتی ایجاد کنیم». در جمهوری اسلامی ایران، بارها برای کنترل اعتراض‌ها و جلوگیری از خبررسانی، در مقاطع مختلف اینترنت محدود شده است. (24 سپتامبر 2022) 


آمریکا تحریمهای علیه شرکتهای خدمات اینترنتی در ایران را لغو کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام دولت آمریکا برای لغو تحریم‌های شرکت‌های خدمات اینترنتی را «نقض حاکمیت ملی ایران» خواند و نوشت که این اقدام بی‌پاسخ نمی‌ماند. سخنگوی وزارت خارجه ایران، اقدام دولت آمریکا برای لغو تحریم‌ شرکت‌هایی را که خدمات اینترنتی ارائه می‌کنند، یک «طراحی شنیع» توصیف کرد. 

در پی اختلال اینترنت در ایران و قطع کامل تلفن‌های همراه برای مدتی طولانی، دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد که شرکت‌های فناوری، برای ارائه خدمات به شهروندان ایرانی از تحریم معاف هستند. وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این اقدام با هدف تسهیل دسترسی مردم ایران به اینترنت آزاد و جریان آزاد اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که این کشور حامی آزادی بیان است و برخوردهای خشن و سانسور و سرکوب گسترده در ایران را محکوم می‌کند. 

در پی این تصمیم دولت آمریکا، ایلان ماسک، صاحب شرکت «اسپیس ایکس» نیز در توییتر نوشت که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک، برای ایران فعال می‌شود. (24 سپتامبر 2022) 


ابراز "نگرانی" سازمان ملل از قطع اینترنت در ایران و برخورد با معترضان 

با ادامه اعتراضات در ایران، اختلال در اینترنت و محدودیت دسترسی به شبکه‌های پیام رسان و اجتماعی در ایران کماکان ادامه دارد. سازمان ملل نیز درباره ادامه برخورد خشونت‌آمیز با معترضان و محدودیت‌های اینترنتی اعمال شده توسط حکومت ایران پس از جان باختن مهسا امینی ابراز «نگرانی» کرده است. (27 سپتامبر 2022) 


منبع: بی بی سی نیوز فارسی


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 19 نوامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر