یکشنبه، آذر ۰۶، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


تشکیل کمیته حقیقت-یاب توسط سازمان ملل برای ثبت کشتار و سرکوب در ایران 

روز گذشته، 24 نوامبر 2022، نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران برگزار شد. شورای حقوق بشر سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای، سازو کاری ویژه برای حقیقت-یابی درباره کشتار و سرکوب معترضان در هفته های اخیر در ایران تعیین کرد. بر اساس این مصوبه، رئیس شورای حقوق بشر موظف شد که به شکل مستقل، کار تحقیق و ثبت موارد نقض حقوق بشر در ایران از روز 25 شهریور (16 سپتامبر) به بعد را برعهده بگیرد. 

به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر، در 10 هفته‌ای که اعتراض‌ها در ایران آغاز شده است، بیش از 400 نفر – از جمله بیش از 50 کودک – کشته‌ شده‌اند. تعداد دقیق دستگیرشدگان نیز روشن نیست و برخی تخمین‌ها حاکی است که بیش از 18هزار نفر در این مدت بازداشت شده‌اند. ضمن اینکه برخی معترضان دستگیر شده با خطر اعدام نیز روبرو هستند. 

تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص موارد نقض حقوق بشر در جریان سرکوب اعتراضات جاری در ایران با 25 رای مثبت، 16 رای ممتنع و 6 رای منفی در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، سوئیس، تصویب شد. کشورهای چین، کوبا، پاکستان، ونزوئلا، ارمنستان و اریتره رای مخالف دادند. (بی بی سی نیوز فارسی، 24 و 25 نوامبر 2022) 


مسمومیت صدها دانشجو در اصفهان 

"شورای صنفی دانشجویان کشور" در کانال تلگرام خود از مسمومیت گسترده در میان دانشجویان خوابگاه دانشگاه صنعتی اصفهان در شب چهارشنبه دوم آذر خبر داده است. بر اساس این گزارش بسیاری از دانشجویان به بهداری دانشگاه منتقل شده اند و «جمعیت دانشجویان مسموم شده به گونه ای است که امکانات بهداری دانشگاه توان پشتیبانی ندارد.» یک دانشجوی این دانشگاه به بی‌بی‌سی گفت که صدها نفر در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه مسموم شده اند و بسیاری به بیمارستان های اطراف دانشگاه از جمله «شهید اشرفی» و «9 دی» منتقل شده اند. به گفته این دانشجو دانشجویان کارزاری برای برکناری رئیس دانشگاه راه انداخته اند. دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله دانشگاه هایی است که در دو ماه اخیر بارها صحنه اعتراضات ضدحکومتی بوده و دانشجویان آن هدف حمله ماموران دولتی قرار گرفته اند. (بی بی سی نیوز فارسی، 25 نوامبر 2022) 


دستگیری های گسترده در کردستان ایران 

سازمان حقوق بشری "هه نگاو" گزارش داده است که 6 نفر از ساکنان ثلاث باباجانی از شهرهای کرمانشاه روز چهارشنبه (دوم آذر ماه) پس از "برخورد فیزیکی شدید" توسط نیروهای حکومتی "ربوده شده اند". هه نگاو میگوید "نیروهای حکومتی پس از ورود به منازل این شهروندان، آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده و ربوده است". بر اساس گزارش این سازمان حقوق بشری از وضعیت سلامت این افراد و محل نگهداری آنها خبری در دست نیست. 

هه نگاو میگوید که براساس آمار ثبت شده توسط این سازمان در دو ماه گذشته بیش از 5000 شهروند کُرد توسط نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی بازداشت شده اند که هویت 1200 نفر از آنها مشخص شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 25 نوامبر 2022) 


شیوع مجدداً گسترده ویروس کرونا در چین 

با وجود اقدامات سختگیرانه دولت چین برای ریشه‌کنی کووید، این کشور شاهد بالاترین آمار ابتلای روزانه به این ویروس از آغاز همه‌گیری تا کنون بوده است. شیوع گسترده بیماری در چندین شهر بزرگ از جمله پکن، پایتخت چین، و گوانگژو، مرکز عمده تجاری در جنوب گزارش شده است. 

روز چهارشنبه گذشته، 31527 مورد ابتلای به کووید ثبت شد که بیش از رقم  حدود 28000 مورد در اوج شیوع بیماری در ماه آوریل گذشته است که به اعلام شرایط قرنطینه و توقف قعالیت اقتصادی در شانگهای، بزرگترین شهر چین، منجر شد. 

این آمار در حالی منتشر شده که برقراری متناوب قرنطینه‌های سختگیرانه باعث بروز ناآرامی‌هایی شده است. سیاست «کووید صفر» دولت چین برای ریشه‌کنی کامل بیماری در این کشور با  1.4میلیارد جمعیت ضربات  سنگینی را به اقتصاد و زندگی مردم عادی وارد کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 24 نوامبر 2022) 


کشته شدن دهها تن از نیروهای نظامی ایرانی در اوکراین 

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین تایید کرده است که شماری از مستشاران نظامی ایرانی در کریمه کشته شده‌اند و هشدار داده است که «هر ایرانی دیگری که در حمایت از تهاجم مسکو در اراضی اشغالی اوکراین حضور داشته باشد نیز هدف قرار خواهد گرفت.» بنا بر گزارش روزنامه گاردین، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، بدون اشاره به آمار دقیق مستشاران نظامی ایرانی که در کریمه کشته شده‌اند، دلیل حضور نیروهای ایرانی در کریمه را «کمک به روسیه در استفاده از پهپادهای مسلح شاهد-136‬ که توسط دولت تهران ارائه شده است» می داند. 

دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین، در رابطه با حضور نیروهای ایرانی در خاک کشورش، تصریح کرده است که: «نباید جایی باشید که نباید باشید. آنها در قلمرو ما بودند. ما آنها را به اینجا دعوت نکردیم و اگر آنها با تروریست ها همکاری می کنند و در نابودی ملت ما مشارکت می کنند، باید آنها را بکشیم». 

رسانه‌های اسرائیلی، در ماه اکتبر گزارش دادند که دست‌کم 10 تن از نیروهای نظامی ایران، در حملات مختلف نیروهای اوکراینی در منطقه اشغالی کریمه، کشته شده‌اند. 

موجی از حملات هوایی روسیه، از جمله حملات پهپادی و موشکی، از ماه اکتبر، زیرساخت‌های انرژی غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده و با شروع سرمای زمستانی در سراسر کشور، دسترسی میلیونها نفر به برق قطع شدده است. رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، روز چهارشنبه گذشته در جلسه شورای امنیت سازمان ملل گفت که این حملات «جنایت آشکار علیه بشریت» است. (رادیو فرانسه ار.اف.ای.، بخش فارسی، 25 نوامبر 2022) 


روسیه بدلیل تحریمها تولید اتوموبیل مسکویچ را از سر میگیرد 

روسیه تولید خودروی مسکوویچ را از سر می‌گیرد. این خودرو همان خودرو مسکوویچ دوران شوروی است، البته طرح آن به‌روز شده است. تولید خودرو در کارخانهٔ سابق رنو در روسیه از‌سرگرفته شده است. کارخانهٔ رنو پس از حملهٔ روسیه به اوکراین تعطیل شد و پس از آن در اختیار دولت روسیه قرار گرفت. خروج کارخانهٔ رنو بخشی از خروج گستردهٔ شرکت‌های غربی از روسیه بوده است. مک‌دونالد و استار‌باکس از شرکت‌های مشهور دیگری بودند که پس از حمله روسیه به اوکراین این کشور را ترک کردند. تحریم‌های غرب، در جهت منزوی کردن روسیه و مجازات او برای عملیات نظامی باعث محدودیت دستیابی این کشور به قطعات ساخت کشور‌های خارجی شده است. 

به‌گزارش رویترز از قول منابع ناشناس شرکت کاماز در ماه ژوئن قرارداد همکاری در زمینهٔ فناوری کارخانه امضا کرده است و دولت روسیه در این پروژه با شرکت خودرو‌سازی چینی جی‌ای‌سی همکاری می‌کند. بنا‌بر گزارش‌های مطبوعاتی کاماز اعلام کرده است که امیدوار است در طول زمان بتواند پایگاهی از تولید‌کنندگان روسی ایجاد کند اما انتظار می‌رود که تولید هم‌چنان محدود باقی بماند. کاماز، شرکت تولیدکننده ماشین‌های سنگین می‌گوید اولین خودرو‌ها ماه آینده برای فروش عرضه خواهند شد. کاماز می‌گوید برآورد می‌شود که تا پایان سال 600 خودرو تولید شود. امید است که تولید تا سال 2024 به سالانه 100هزار خودرو برسد که بخشی از آن هم خودرو‌های الکتریکی خواهد بود. این میزان کمتر از تولید سالانهٔ یک کارخانهٔ خودرو‌سازی معمولی است. 

به گزارش رویترز به‌طور‌کلی تولید خودرو در روسیه کاهش پیدا کرده است و میزان فروش ممکن است امسال به کمتر از یک‌میلیون خودرو برسد که در تاریخ معاصر روسیه بی‌سابقه است. (بی بی سی فارسی، 24 نوامبر 2022) 


خارج کردن 50 اثر هنری از اوکراین زیر بمباران 

دو هفته پیش، دو کامیون حامل 51 اثر هنری مدرن موفق شدند زیر بمباران از اوکراین فرار کرده و پس از طی 3000 کیلومتر محموله خود را به اسپانیا برسانند. این دو کامیون پنج روز در راه بودند. آثاری که آنان از اوکراین خارج کردند به همراه حدود 20 اثر هنری دیگر از هفته پیش در موزه ای در پایتخت اسپانیا، مادرید، به نمایش گذاشته شده است. این آثار شامل نقاشی های با رنگ روغن، طراحی ها، و کولاژهای هنرمندان آوانگارد اوکراینی از سال 1900 تا به امروز را در بر میگیرد. این نمایشگاه تا ماه آوریل سال آینده در مادرید برقرار خواهد بود و بعد از آن به شهر کلن در آلمان و احتمالا سایر شهرهای اروپایی منتقل خواهد شد. (گاردین، 23 نوامبر 2022) 

گزارش گاردین به زبان انگلیسی (23 نوامبر 2022): 

https://www.theguardian.com/world/2022/nov/23/ukrainian-art-convoy-defies-russian-bombs-to-go-on-display-in-madrid


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 27 نوامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر