چهارشنبه، آذر ۰۲، ۱۴۰۱

آمار کشته شدگان و دستگیرشدگان، و چند خبر جدید از ایران


 چند آمار درباره کشته شدگان و دستگیرشدگان اعتراضات اخیر 

سخنگوی قوه قضائیه ایران، مسعود ستایشی، به خبرنگاران گفته است بر اساس آمار ارائه شده در تهران تاکنون برای 1118 نفر از معترضان کیفرخواست صادر شده است. او همچنین گفته «در مورد آمار محکومیت و برائت در سراسر کشور تاکنون 2432 نفر رای بدوی اعم از محکومیت و برائت صادر شده است». 

در حالیکه روند بازداشت معترضان و فعالان ایرانی ادامه دارد، قوه قضائیه جمهوری اسلامی دو روز پیش از صدور حکم اعدام دیگری درباره یکی از بازداشت‌شدگان حوادث اخیر خبر داد. در روزهای اخیر چند نفر دیگر از بازداشت شدگان حوادث اخیر به اعدام محکوم شده بودند. (بی بی سی نیوز فارسی، 22 نوامبر 2022) 


بنابر اعلام "هرانا – ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" تعداد کشته شدگان اعتراضات اخیر در ایران تا سی آبان ماه به 434 نفر رسیده است. از این تعداد 60 نفر کودک و نوجوان بوده‌اند که زیر 18سال سن داشته‌اند. هرانا می‌گوید این آمار نهایی نیست و منتج از اطلاعات در دست بررسی است.

بر همین اساس تخمین زده شده که بیش از هفده هزار نفر بازداشت شده باشند.

هرانا تعداد شهرهایی که شاهد اعتراضات ضدحکومتی بوده است را 155 شهر اعلام کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 22 نوامبر 2022) 


گزارش‌ها از ایران حاکی از سرکوب شدید و بی‌رحمانه شهروندان در شهرهای کردنشین از جمله جوانرود در استان کرمانشاه توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است. "شبکه حقوق بشر کردستان" می‌گوید که آمار زخمی‌شدگان اعتراضات امروز در شهر جوانرود به دهها تن می‌رسد. آمار رسمی از تلفات احتمالی و مجروحان سرکوب شدید در مناطق کردنشین منتشر نشده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 21 نوامبر 2022) 


قطع اینترنت تلفنهای موبایل در ایران 

از ایران گزارش شده که اینترنت اپراتورهای موبایل قطع شده است. "نت بلاکس"، سازمانی غیردولتی که وضعیت اینترنت در جهان را رصد می‌کند، تایید کرده است که داده های ترافیک اینترنت نشان میدهد که اینترنت همراه بسیاری از کاربران قطع شده است.

نت بلاکس میگوید که این مساله با بالاگرفتن موجی از اعتراضات جدید و اطلاع رسانی درباره آمار کشته شدگان اتفاق افتاده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 21 نوامبر 2022) 


استاندار جدید تهران کیست؟! 

در حالی که اعتراضات در ایران از جمله در پایتخت وارد دهمین هفته خود شده، یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان استاندار جدید تهران تعیین شده است. علیرضا فخاری، استاندار جدید تهران، از سپاه پاسداران درجه سرتیپ دویی دارد و تا اواخر سال گذشته معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه بوده است.

رسانه های ایران می گوید سرتپ فخاری قبل از این، معاون اقتصادی فرماندهی کل سپاه، فرمانده سپاه حفاظت کشور، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت هوانوردی، مدیرکل پشتیبانی مهندسی سپاه و مدیرکلی املاک و مستغلات سپاه را به عهده داشته است.

سرتیپ فخاری جایگزین محسن منصوری در استانداری تهران می‌شود که با حکم ابراهیم رئیسی، معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 21 نوامبر 2022)


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 23 نوامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر