شنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – سپتامبر 2023 (بخش 1)


بنیاد نوبل دعوت از سفیران ایران، روسیه و بلاروس برای شرکت در مراسم اهدای جوایز در استکهلم را لغو کرد 

بنیاد نوبل روز شنبه 02 سپتامبر 2023، در بیانیه‌ای اعلام کرد که از سفیران ایران، روسیه، و بلاروس در سوئد برای شرکت در مراسم امسال اهدای جوایز نوبل در استکهلم، پایتخت سوئد، دعوت نمی‌کند. این بنیاد روز پنجشنبه 31 اگوست، با اشاره به لزوم دعوت از حتی کسانی که به ارزش‌های جایزه نوبل پایبند نیستند، اعلام کرده بود سفیران این سه کشور را به مراسم اهدای جوایز در دسامبر سال جاری میلادی دعوت خواهد کرد. اما پس از انتقادهای گسترده و تهدید رهبران چند حزب سوئدی در مورد تحریم این مراسم، بنیاد نوبل اعلام کرد: «واکنش‌های شدید در سوئد را به رسمیت می‌شناسیم. بنابراین تصمیم به تکرار استثنای پارسال در رویه معمول گرفتیم؛ به عبارت دیگر، سفیران روسیه، بلاروس و ایران را به مراسم اهدای جوایز نوبل در استکهلم دعوت نمی‌کنیم». بنیاد نوبل سال گذشته میلادی سفیران روسیه و بلاروس را به دلیل تهاجم نیروهای روسی به اوکراین، به مراسم اهدای جوایز دعوت نکرد. جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز به کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد و همچنین همکاری‌های نظامی‌اش با روسیه، از جمله ارسال پهپادهای نظامی در جنگ با اوکراین، با چندین بسته تحریمی از سوی کشورهای غربی مواجه شده است. هر سال، برندگان جوایز نوبل در بخش‌های مختلف در اوایل ماه اکتبر اعلام می‌شوند و مراسم اهدای جوایز در پنج بخش فیزیک، شیمی، اقتصاد، فیزیولوژی/پزشکی، و ادبیات از مجموع شش بخش در استکهلم و اهدای جایزه صلح نوبل در اسلو، پایتخت نروژ، برگزار می‌شود. (صدای آمریکا، 02 سپتامبر 2023) 


دادستانی آمریکا ارتباط احتمالی ضارب سلمان رشدی و جمهوری اسلامی را بررسی می‌کند  

دفتر دادستانی ایالات متحده، «روابط احتمالی» هادی مطر، ضاربی ـ که به سلمان رشدی، نویسنده انگلیسی در اگوست 2022 حمله کرد ـ و گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، حزب‌الله، را بررسی می‌کند. بنا بر گزارش نشریه «واشنگتن فری بیکن»، هادی مطر، که هنگام دستگیری گواهینامه رانندگی جعلی با نام «یکی از فرماندهان حزب‌الله» را استفاده می‌کرد، در جشنواره نیویورک روی صحنه رفت و با چاقو به سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیات شیطانی»، حمله کرد. گفته‌ می‌شود هادی مطر، فرزند مهاجران لبنانی، پس از سفر به لبنان در سال 2018، دچار دگرگونی فکری شد و به صورت افراطی به «مذهب شیعه» گروید و از انقلاب اسلامی ایران حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی در واکنش به این حمله، ضمن توجیه این حمله تروریستی، هرگونه دخالت در آن را رد کرد. پیش‌تر صدای آمریکا در 26 مرداد 1401 خبر داد هادی مطر، مردی که با چاقو به سلمان رشدی حمله کرده می‌گوید که به روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی، احترام می‌گذارد. او اما مشخص نکرده که آیا از فتوای بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برای قتل رشدی، الهام گرفته‌ است، یا نه. هادی مطر، اهل نیوجرسی، در جلسه دادگاه، خود را در اتهام «تلاش برای قتل سلمان رشدی و حمله به او» بی‌گناه دانست. هادی مطر، به روزنامه نیویورک پست می‌گوید که فقط «صفحاتی» از کتاب آیات شیطانی را خوانده‌است. او‌ گفته که بر اساس توئیت رشدی در زمستان مبتنی بر این‌که «به موسسه چاتاکوا می‌رود» تصمیم گرفته که در آن‌ جا حاضر شود. سلمان رشدی 75 ساله، قرار بود روز جمعه 21 مرداد در مورد «آزادی در هنر» در این موسسه سخنرانی کند. اندکی پیش از سخنرانی، مطر 24 ساله به او هجوم برد و این نویسنده بریتانیایی هندی‌تبار را با ضربات چاقو از ناحیه گردن و شکم مضروب کرد. رشدی از سال 1988 که «آیات شیطانی» را منتشر کرد و رهبر پیشین جمهوری اسلامی با صدور فتوا مسلمانان را به قتل او ترغیب کرد، در خفا زندگی کرده‌ است. جمهوری اسلامی ایران برای هر کسی که رشدی را بکشد بیش از 3 میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. در شهریور 1391 «بنیاد 15 خرداد» که یک بنیاد مذهبی نیمه رسمی در ایران است، جایزه قتل سلمان رشدی را 500 هزار دلار افزایش داد. (صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2023) 


آغاز دور تازه روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و عربستان سعودی 

رسانه‌ها روز سه‌شنبه 05 سپتامبر 2023 از استقرار علیرضا عنایتی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در ریاض و آغاز به کار عبدالله بن سعود العنزی به عنوان سفیر عربستان در تهران خبر دادند. خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان سعودی با اعلام ورود اولین سفیر عربستان سعودی در ایران «از زمان از سرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور» به تهران اضافه کرد که رهبری عربستان بر اهمیت تقویت روابط با ایران از طریق ارتباطات و دیدارهای بیشتر بین دو کشور تاکید دارد. روابط تهران و ریاض که از سال 2016 و با حمله طرفداران جمهوری اسلامی به سفارت عربستان در تهران به دلیل اعدام یک روحانی شیعه توسط ریاض،قطع شده بود در ماه مارس گذشته، با میانجی‌گری چین از سر گرفته شد. (صدای آمریکا، 06 سپتامبر 2023) 


ایالات متحده  عوامل اصلی «حزب‌الله» در آمریکای‌جنوبی و لبنان را تحریم کرد 

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، اوفک، در اقدامی هماهنگ با سازمان مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده، عوامل اصلی و تسهیل‌کنندگان مالی حزب‌الله در آمریکای جنوبی و لبنان را تحریم کرد. اوفک اعلام کرد عامر محمد اکیل رادا، به عنوان یکی از افراد تحریم شده افزون بر نقش خود به عنوان یک عضو ارشد حزب‌الله، یکی از عوامل این گروه در حمله تروریستی به انجمن مشترک اسرائیل-آرژانتین در آرژانتین در سال 1994 میلادی است که 85 کشته برجای گذاشت. عامر محمد و همدستان او مدیریت یک شرکت تجاری برای حزب‌الله را بر عهده دار ند که از جمله، صادرکننده ذغال سنگ به لبنان است. اقدام وزارت خزانه داری آمریکا هفت نهاد و فرد اصلی در این شبکه را در بر میگیرد. بنا بر بیانیه اوفک، این شبکه اعتبار مالی لازم را برای فعالیتهای تروریستی حزب الله تأمین میکند و حضور آن گروه تروریستی و فعالیتهای بدخواهانه آنرا در آمریکای لاتین تقویت می کند. بیانیه می‌افزاید حزب الله از ابتدای شکل‌گیری خود زیرساختار جهانی گسترده ایجاد کرده است که شامل فعالیتهای تجاری و تسهیل رفت و آمد عوامل گروه است. از سوی دیگر، وزیر دفاع اسرائیل جمهوری اسلامی ایران را به ایجاد فرودگاهی در جنوب لبنان به قصد حمله به اسرائیل متهم کرده است. به گفته یک منبع غیراسرائیلی آگاه از این محل، فرودگاه میتواند برای استقرار پهپادهای نظامی ایران مورد استفاده قرار گیرد. این منبع تصریح کرده است که حزب الله سرمایه گزاری عمده یی در فن آوری پهپادها انجام داده است. (صدای آمریکا، 12 سپتامبر 2023) 


11 سپتامبر 2001 – 22 سال از خونین ترین عملیات تروریستی علیه آمریکا گذشت 

در مراسمی که در یادبود کشته شدگان حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا برگزار شد، اعضای خانواده کشته شدگان اسامی 3000 کشته شده را با صدای بلند خواندند. 

گزارشی از بی بی سی بزبان انگلیسی: 

https://www.bbc.co.uk/news/world-us-canada-66777104

(بی بی سی، 11 سپتامبر 2023) 


سازمان حقوق بشر ایران: شلیک به صورت و چشم معترضان زن «سیستماتیک و هدفمند» بود 

سازمان حقوق بشر ایران روز جمعه 31 شهریور، بررسی آماری خود درباره آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم در جریان سرکوب اعتراضات سال 1401 را منتشر کرد و با مقایسه‌ آن با فهرست کشته‌شدگان اعتراضات گفت: «شلیک نیروهای سرکوب گر به صورت و چشم زنان، با تقریب بسیار بالایی، سیستماتیک و هدفمند بوده است». سازمان‌ حقوق‌ بشر ایران افزود که در سطح ایران، «حدود 9 درصد کشته‌شدگان اما 28 درصد آسیب‌دیدگان چشمی از میان زنان بوده‌اند». محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت: «بررسی آماری سازمان‌ حقوق‌ بشر‌ ایران نشان می‌دهد که جنایات بی‌رحمانه حکومت جمهوری‌ اسلامی در اعتراضات سال گذشته با برنامه‌ریزی، هماهنگی و محاسبه صورت گرفته‌ است». او تاکید کرد که «این جنایات به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند خودسرانه باشد»‌ و افزود: «رهبر جمهوری اسلامی و همه نیروهای تحت فرمانش که در این جنایات مشارکت داشته‌اند، باید پاسخگو باشند». (صدای آمریکا، 22 سپتامبر 2023) 


یک مقام آمریکایی: محمود احمدی‌نژاد و وزارت اطلاعات ایران به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند 

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری فرانسه گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه وزارت اطلاعات ایران و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین ایران اعمال می‌کند. طبق گزارش این منبع، این تحریم‌ها به‌دلیل پرونده باب لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌آی که در ایران در شرایطی مرموز ناپدید شد اعمال می‌شود. این منبع که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه تصریح کرد: «ایالات متحده هرگز از پرونده باب لوینسون دست نمی‌کشد. ما از حکومت ایران می‌خواهیم تا گزارش کامل آنچه بر لوینسون رفته است ارائه دهد». لوینسون برای ماموریتی به جزیره کیش سفر کرده بود و ایران تاکنون بازداشت وی را تایید نکرده است. (یورونیوز فارسی، 18 سپتامبر 2023) 


سازمان ملل خطاب به ایران: قانون تحقیرآمیز و سرکوب‌کننده عفاف و حجاب را لغو کنید 

سازمان ملل متحد روز جمعه 22 سپتامبر از ایران خواست قانون «عفاف و حجاب» که «محدویت‌های قابل توجهی» را علیه زنان اعمال می‌کند، لغو کند. راوینا شمدسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با محکوم کردن مصوبه «عفاف و حجاب»، گفت که این مصوبه جدید «به میزان قابل توجهی مجازات‌های زندان را افزایش می‌دهد و برای زنان و دخترانی که از قوانین پوشش اجباری پیروی نمی‌کنند، جریمه‌های مالی بسیار سنگینی در نظر گرفته است». مجلس ایران این لایحه را چهار روز پس از نخستین سالگرد جان‌باختن مهسا امینی به تصویب رساند که پس از بازداشت توسط گشت ارشاد به کما رفت. سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در ادامه تأکید کرد: «این قانون متأسفانه بدتر از آن چیزی است که پیش‌تر وجود داشته است و متأسفانه ما با وجود خشمی که پس از قتل مهسا امینی ایجاد شد، پیشرفت چندانی نداشتیم و این بدان معناست که وضعیت حقوق زنان در ایران بهتر نشده است». (یورونیوز فارسی، 22 سپتامبر 2023) 


تداوم پلمب مشاغل برای مقابله با «بی‌حجابی» –  بیش از هزار واحد صنفی در گیلان پلمب شدند 

همزمان با ارسال لایحه «حجاب و عفاف» به شورای نگهبان برای تبدیل آن به قانون، رئیس اداره اماکن گیلان از پلمب هزار و 94 واحد صنفی به دلیل «عدم رعایت حجاب» در سال‌جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری مهر علی حیدرخواه گفت: «در 5 ماه گذشته بیش از 24 هزار واحد صنفی را در سطح استان بررسی کردیم که در این میان هزار و 473 واحد صنفی اخطار پلمب گرفتند، به 11 هزار و 459 واحد تذکر دادیم، از 5 هزار و 60 واحد صنفی تعهد گرفتیم و هزار و 94 واحد را پلمب کردیم که علت همه این موارد، رعایت نکردن شئون اسلامی و بی‌حجابی مشتریان این واحدها بوده است». پلمب واحد‌های مختلف صنفی از مغازه‌های فروش لباس تا کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها و حتی کسب‌و‌کارهای مجازی به بهانه بی‌حجابی مشتریان، مراجعان یا کارمندان، از ابتدای سال 1402 به رویه‌ای عادی در سرکوب حکومتی خواست آزادی مردم به خصوص زنان ایران تبدیل شد. کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای از تصویب لایحه «سختگیرانه‌تر» مرتبط با حجاب توسط مجلس شورای اسلامی و افزایش مجازات‌های حبس و تعیین جریمه‌های سنگین برای رعایت نکردن حجاب اجباری در ایران ابراز تأسف کرد. راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در این بیانیه، لایحه‌ای را که نام «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» را بر آن گذاشته‌اند، «سرکوبگرانه و تحقیرآمیز» خواند و تأکید کرد که نباید با زنان و دختران ایران به عنوان شهروند درجه دوم رفتار شود. (صدای آمریکا، 24 سپتامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر