شنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – سپتامبر 2023 (بخش 3)


جنگ بین روسیه و اوکراین به مرزهای رومانی رسید. رومانی از سال 2004 عضو پیمان نظامی «ناتو» است. (رسانه های غربی، 14 سپتامبر 2023) 


دهها هزار تن از ساکنان کاتالونیا با راهپیمایی در بارسلون بار دیگر خواستار استقلال شدند. (یورونیوز فارسی، 13 سپتامبر 2023) 


شمار قربانیان سیل در لیبی به بیش از 11 هزار و 300 نفر و شمار ناپدیدشدگان به بیش 10 هزار نفر رسید. (یورونیوز فارسی، 15 سپتامبر 2023) 


آمار قربانیان زلزله در مراکش به 2500 نفر رسید. (یورونیوز فارسی، 10 سپتامبر 2023)


سیل‌ در جنوب انگلستان به یک فرودگاه کشید – گزارشی ویدئویی از اسکای-نیوز (17 سپتامبر 2023): 

https://news.sky.com/video/exeter-airport-forced-to-close-due-to-flooding-12963780


تعداد آوارگان قره‌باغ به بیش از 47 هزار نفر رسید 

مقامات ارمنی خبر می‌دهند که تا روز چهارشنبه 27 سپتامبر، تعداد ارامنه قره‌باغ کوهستانی که «از ترس پاکسازی قومی توسط آذربایجان» وارد خاک ارمنستان شده‌اند، به بیش از 47 هزار نفر بالغ شده است. علی‌رغم وعده جمهوری آذربایجان مبنی بر «تضمین» حقوق ارامنه قره‌باغ که روز دوشنبه از سوی الهام علی‌اف تکرار شد، ارمنی‌های قره‌باغ همچنان در مورد آینده خود نگرانند و همچنان صدها وسیله نقلیه از قره‌باغ در حال حرکت به سمت ارمنستان است. قره‌باغ کوهستانی در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است، اما این منطقه در دوره اخیر به دست جدایی‌طلبان ارمنی اداره می‌شده که آنجا را سرزمین اجدادی خود می‌دانند. نیروهای جدایی‌طلب ارمنی هفته گذشته پس از یک عملیات نظامی 24 ساعته از سوی باکو مجبور شدند توافق آتش‌بس شامل خلع سلاح خود را بپذیرند. باکو روز چهارشنبه 27 سپتامبر اعلام کرد که در جریان حمله برق‌آسای هفته گذشته ارتش جمهوری آذربایجان به جدایی‌طلبان قره‌باغ، 192 نظامی آذربایجانی و یک غیرنظامی کشته شده‌اند. وزارت بهداشت جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان این عملیات 511 سرباز دیگر زخمی شده‌اند. (رادیو فردا، 27 سپتامبر 2023) 


دولت جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی منحل شد 

رسانه‌های بین‌المللی از انحلال دولت جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی خبر می‌دهند. دولت جدایی‌طلب قره باغ کوهستانی روز پنجشنبه اعلام کرد که خود را منحل می‌کند و  این جمهوری به رسمیت شناخته نشده تا پایان سال وجود نخواهد داشت. این تصمیم پس از آن گرفته شد که آذربایجان در یک حمله برق‌آسا کنترل کامل منطقه را به دست آورد و نیروهای ارمنی در قره‌باغ کوهستانی نیز تحت فشار قرار گرفتند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند و دولت تجزیه طلب خود را منحل کنند و فرمانی در این زمینه توسط رئیس جمهور جدایی‌طلب منطقه ساموئل شاخرامانیان امضا شد. مقامات ارمنستان گفتند که بیش از نیمی از جمعیت قره باغ کوهستانی قبلاً فرار کرده اند. (صدای آمریکا، 28 سپتامبر 2023) 


استقبال جو بایدن از آزادی پنج شهروند آمریکا –  هشدار به آمریکایی‌ها: به ایران نروید 

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز دوشنبه 27 شهریور، 18 سپتامبر 2023، پس از آزادی پنج زندانی دوتابعیتی ضمن استقبال از آزادی آنها، از شهروندان آمریکایی خواست به ایران سفر نکنند. او در ابتدای بیانیه خود با ذکر اسامی سیامک نمازی، مراد طاهباز، و عماد شرقی، و دو شهروند دیگر که نخواسته‌اند نام‌شان افشا شود، گفت آنها «پس از تحمل سال‌ها عذاب، بلاتکلیفی، و رنج» به‌زودی به عزیزان‌شان ملحق می‌شوند. (صدای آمریکا، 18 سپتامبر 2023) 


مک‌ کال خواستار شفافیت دولت آمریکا درباره «نفوذ ایران در محافل سیاسی غربی» شد 

مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه در بیانیه‌ای خواستار شفاف‌سازی درباره گزارش‌های منتشر شده از «نفوذ یک شبکه از عوامل جمهوری اسلامی به محافل سیاسی غربی و دولت آمریکا» شد. مک کال در بیانیه خود گفت که گزارش‌ها درباره روابط رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، با یک مقام ایرانی که به گفته منابع، یکی از اعضای اصلی کمپین نفوذ ایران بوده است، «هشدارآمیز» هستند. به گفته مک‌کال «بسیاری از دست‌اندرکاران کمپین نفوذ ایران روابط نزدیکی با رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، داشتند. مالی به دلیل سوء استفاده از اطلاعات طبقه‌بندی‌شده تحت بازجویی قرار دارد و در حال حاضر در مرخصی بدون حقوق از وزارت خارجه است». بنا بر گزارش منتشر شده در فری‌بیکن با استناد به گزارش سمافور «شبکه نفوذ جمهوری اسلامی که به نام ابتکار کارشناسان ایران» شناخته می‌شود، توسط وزارت خارجه جمهوری اسلامی اداره می‌شده‌ است. سمافور مدعی شده که این شبکه شامل «دانشگاهیان تأثیرگذار خارج از ایران» است که به وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش می‌دهند و به ترویج نکات گفتگوهای جمهوری اسلامی با سیاستگذاران آمریکایی کمک می‌کنند. (صدای آمریکا، 29 سپتامبر 2023) 


500 روز بازداشت در ایران –  خانواده زندانی فرانسوی: هیچ اطلاعی از روند رسیدگی به پرونده نداریم 

خواهر سسیل کوهلر، شهروند فرانسوی که در ایران زندانی است می‌گوید که اعضای خانواده او خبر چندانی از وضعیت وی دریافت نمی‌کنند. نائومی کوهلر همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که خانواده‌اش «هیچ اطلاعی» از روند رسیدگی به پرونده خواهرش و محاکمه او در ایران ندارند. سسیل کوهلر، معلم فرانسوی و همسرش ژاک پاری در ماه مه سال 2022 در ایران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند. قوه قضائیه ایران هفته گذشته اعلام کرد که روند تحقیق در پرونده رسیدگی به اتهام‌های این دو شهروند فرانسه به پایان رسیده است. دو شهروند فرانسوی دیگر نیز مانند سسیل کوهلر و ژاک پاری در ایران زندانی هستند. یکی از آنها لوئی آرنو نام دارد و در روز 28 سپتامبر 2022 در ایران بازداشت شده است. هویت دیگر زندانی فرانسوی در ایران تاکنون اعلام نشده است. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه چند هفته پیش در جریان سخنرانی خود در جمع سفرای کشورش گفت که «هیچ چیز» بازداشت شهروندان فرانسوی در ایران و نگهداری از آنها در شرایط «غیرقابل قبول» را توجیه نمی‌کند. (یورونیوز فارسی، 19 سپتامبر 2023) 


وزارت خارجه آمریکا درباره مرگ زندانی دوتابعیتی در اوین: دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم 

در پی جان باختن یک شهروند دوتابعیتی ایرانی آمریکایی در زندان اوین، یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که این وزارتخانه فعلا «به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی» از اظهارنظر خودداری می‌‌کند. یک سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده روز دوشنبه 25 سپتامبر در واکنش به گزارش‌ها درباره جان باختن فرامرز جاویدزاد در زندان اوین به خبرنگار صدای آمریکا، گفت: «ما از گزارش‌ها مبنی بر مرگ یک فرد در یکی از زندان‌های ایران مطلع هستیم و به دنبال اطلاعات تکمیلی هستیم. به دلیل ملاحظات حفظ حریم خصوصی، در حال حاضر هیچ اظهارنظر دیگری نمی‌کنیم». فرامرز جاویدزاد، شهروند یهودی دوتابعیتی ایرانی آمریکایی زندانی در ایران که دچار بیماری‌های «قلبی، دیابت، و خونریزی معده» بود، در اوین جان باخت. منابع حقوق بشری دلیل مرگ او را عدم رسیدگی پزشکی عنوان کرده‌اند. (صدای آمریکا، 25 سپتامبر 2023) 


ازبکستان همکاری نظامی خود با آمریکا را تقویت می‌کند 

وزیر دفاع ازبکستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که تاشکند همکاری‌های نظامی خود را با آمریکا تقویت خواهد کرد. این خبر پس از دیدار وزیر دفاع ازبکستان با فرمانده سنتکام منتشر شد. ازبکستان حدود یک دهه پیش از سازمان پیمان امنیت جمعی با محوریت روسیه خارج شد. با این حال همکاری‌های این کشور با روسیه در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع دفاعی ادامه دارد. (یورونیوز فارسی، 26 سپتامبر 2023) 


فرانسه بعد از مالی و بورکینافاسو از نیجر هم خارج می‌شود 

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، یکشنبه 24 سپتامبر 2023 اعلام کرد که نیروهای نظامی فرانسه را از نیجر خارج می‌کند و سفیر خود را از این کشور فرا می‌خواند. این اقدام در پی کودتای دو ماه قبل در نیجر صورت می‌گیرد که منجر به برکناری رئیس جمهور منتخب دموکراتیک این کشور شد. فرانسه پیشتر دستور خروج سفیر خود از سوی حکومت جدید نیجر را رد کرده و گفته بود که این حکومت را به مشروعیت نمی‌شناسد. خروج نیروهای فرانسه از نیجر، پس از خروج نیروهای این کشور از مالی و بورکینافاسو در سال‌های اخیر، اقدام مهمی در سیاست فرانسه در آفریقا محسوب می‌شود. فرانسه هزاران نیرو را در آفریقا مستقر کرده بود تا با گروه‌های جهادی منطقه مبارزه کند. سازمان هواپیمایی کشوری نیجر وابسته به شورای نظامی نیجر هم روز یکشنبه اعلام کرد که پرواز هواپیماهای فرانسوی بر فراز حریم هوایی این کشور ممنوع است. در بیانیه‌ای که در سایت آژانس ایمنی ناوبری هوایی آفریقا منتشر شد، شورای نظامی نیجر گفت که این تصمیم به دلیل «مداخلات نظامی فرانسه در کشورهای آفریقایی» گرفته شده است. بر اساس این بیانیه، حریم هوایی نیجر به روی همه پروازهای تجاری داخلی و بین‌المللی باز است، به استثنای هواپیماهای فرانسوی یا هواپیماهای اجاره شده توسط فرانسه. این تصمیم شورای نظامی نیجر واکنشی به کودتای ماه گذشته در این کشور است. کودتاگران نیجر، فرانسه را به حمایت از رئیس جمهور برکنار شده، محمد بازوم، متهم می‌کنند. (صدای آمریکا، 25 سپتامبر 2023) 


نخست‌وزیر سوئد برای مهار خشونت و مقابله با باندهای تبهکار دست به دامن ارتش شد 

نخست وزیر سوئد از ارتش برای مقابله با موج جرم و جنایت بی‌سابقه‌ای که این کشور را تحت تاثیر قرار داده است، درخواست کمک کرد. اولف کریسترسون بنا به آنچه پیش‌تر وعده داده بود قرار است امروز جمعه 29 سپتامبر در همین راستا با فرمانده ارشد نیروهای مسلح و کمیسر عالی پلیس کشورش دیدار و گفتگو کند. به گفته نخست وزیر سوئد، این گفتگو‌ها بر چگونگی کمک نیروهای مسلح به پلیس در مقابله با باندهای مروج خشونت و گروه‌های تبهکار متمرکز خواهد بود. جزئیات بیشتر این نوع همکاری که برای یک کشوری اسکاندیناوی غیرمعمول به شمار می‌رود هنوز تشریح نشده و مشخص نیست که ارتش با چه ظرفیتی قرار است این ماموریت را برعهده گیرد. این اقدام به دلیل موج گسترده تیراندازی‌ها و بمب گذاری‌های اخیر که جان ده‌ها نفر از جمله تعدادی نوجوان و رهگذر را گرفت از سوی دولت سوئد در پیش گرفته شده است. تازه‌ترینِ این حملات که به صورت پراکنده صورت گرفته و شواهدی دال بر ارتباط آنها با باند‌های تبهکار وجود دارد ظرف یک شب سه کشته به جا گذاشته است. گروه‌های مروج خشونت و باند‌های تبهکار اغلب نوجوانان را در محله‌های کم بضاعت و آسیب‌پذیر که قشر عمدتا مهاجر را در خود جای داده، اغفال کرده و به استخدام در می‌آورند. بیش از 60 نفر در تیراندازی‌های سال گذشته در سوئد جان خود را از دست دادند؛ آماری بی‌سابقه که هرگز پیش‌تر ثبت نشده بود. این در حالیست که به گفته کارشناسان، شمار تلفات خشونت‌ها و حملات گرو‌های تبهکار در سوئد امسال نیز به همین میزان و احتمالا حتی بیش از آن خواهد رسید. اولف کریسترسون روز پنجشنبه طی نطقی تلویزیونی خطاب به مردم کشورش گفت: «سوئد هرگز شاهد چنین وقایعی نبوده است». وی افزود: «در قوانین سوئد مقابله با جنگ باندها و کودک‌سربازان پیش بینی نشده است». نخست وزیر سوئد در بحبوحه افزایش موج تیراندازی‌ها و بمب گذاری‌های در کشورش که به باندهای تبهکار نسبت داده شده است، تاکید کرد: «چنین وضعیتی در هیچ کشور دیگر اروپا مشاهده نمی‌شود». دولت راست میانه سوئد به رهبری اولف کریسترسون سال گذشته با وعده مقابله با جرم و جنایت قدرت را در دست گرفت، اما تاکنون در این امر موفق نبوده است. اپوزیسیون، دولت را در این میان مقصر می‌داند و معتقد است که آقای کریسترسون و وزرایش مسبب ناامنی در کشور هستند. این در حالیست که نخست وزیر سوئد «سیاست‌های غیرمسئولانه» دولت قبلی در زمینه مهاجرت و ادغام ناموفق مهاجران را عامل ترویج خشونت در کشورش معرفی کرده است. سوئد از دیر باز به همراه آلمان به دلیل داشتن سیاست‌های مهاجرتی لیبرال و استقبال از صدها هزار پناهجو از خاورمیانه و آفریقا، در اروپا متمایز و شاخص بوده است. (یورونیوز فارسی، 29 سپتامبر 2023) 


فرانسه از ترکیه و مجارستان خواست تا عضویت سوئد در ناتو را تصویب کنند 

فرانسه روز پنج‌شنبه از ترکیه و مجارستان خواست تا به درخواست سوئد برای پیوستن به ناتو رسیدگی کنند. این دو کشور در ماه ژوئیه وتوی خود را علیه ورود سوئد به ائتلاف آتلانتیک لغو کردند، اما هنوز عضویت سوئد را تصویب نکرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «ما می‌‌خواهیم ترکیه و مجارستان آنچه را که توافق کرده‌اند انجام دهند و ما سوئد را در ناتو ببینیم». رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه ژوئیه اعلام کرد که تصویب پارلمان ترکیه قبل از اکتبر انجام نخواهد شد. اردوغان ماه‌هاست که سوئد را تحت فشار قرار داده است تا علیه هتک حرمت‌های قرآن که روابط بین دو کشور را تیره کرده است، اقدام کند. (صدای آمریکا، 28 سپتامبر 2023) 


حزب راست افراطی فرانسه وامی را که از روسیه گرفته بود «پس» داد 

حزب راست افراطی فرانسه موسوم به «اجتماع ملی» از بازپرداخت وام 9.4 میلیون یورویی که از یک بانک چک-روس دریافت کرده بود، خبر داد. رهبران حزب راست افراطی فرانسه امیدوار هستند که با بازپرداخت این وام از شدت حملاتی که به حزب «اجتماع ملی» می‌شود، بکاهند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در جریان مناظره تلویزیونی با مارین لوپن، نامزد راست افراطی برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رقیب خود را به وابستگی به قدرت سیاسی ولادیمیر پوتین در روسیه متهم و برای اثبات ادعای خود به پرداخت وام بانک روسی به حزب «اجتماع ملی» اشاره کرده بود. آقای ماکرون در آن زمان گفته بود که خانم لوپن هنگامی که با روسیه صحبت می‌کند گویی با بانکدار خود صحبت می‌کند. خبر بازپرداخت این وام یک روز پس از آن منتشر شده است که خانم لوپن اعلام کرد به صورت «طبیعی» نامزد حزب «اجتماع ملی» برای انتخابات ریاست جمهوری 2027 فرانسه خواهد بود. دریافت این وام از بانک «نخستین بانک چک-روسیه» در سال 2014 به حزب راست افراطی فرانسه کمک کرد تا بتواند سرپا بماند. خانم لوپن در سال 2014 مدعی شده بود که به دلیل امتناع بانک‌های فرانسوی از پرداخت وام به حزبش ناگزیر بوده است برای تامین هزینه‌های کارزار انتخاباتی خود به سراغ بانک‌های خارجی برود که در میان آنها یک بانک روسی به عنوان نخستین بانک خارجی درخواست آنها را اجابت می‌کند. سال گذشته میلادی، خانم لوپن به هنگام رسیدگی پارلمان فرانسه به موضوع اعطای وام از سوی روسیه به حزب راست افراطی فرانسه و روابطش با مسکو، گفت که برای گرفتن این وام متعهد به انجام کاری نشده است. خانم لوپن یکی از منتقدان سیاست خارجی فرانسه در مواجهه با بحران اوکراین است. همچنین نمایندگان حزب «اجتماع ملی» از جمله مخالفان پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو بودند. (یورونیوز فارسی، 21 سپتامبر 2023) 


تولد 25 سالگی گوگل –  ده نکته که احتمالا درباره بزرگترین موتور جستجوی جهان نمی‌دانستید 

در حال حاضر مردم جهان روزانه 8.5 میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌دهند؛ رقمی شگفت‌آور که حدود یک ربع قرن پیش در زمان تاسیس موتور جستجوی گوگل در یک گاراژ اجاره‌ای دست‌نیافتنی به نظر می‌رسید... 

https://parsi.euronews.com/2023/09/27/google-25th-birthday-10-facts-that-you-probably-didnt-know

(یورونیوز فارسی، 27 سپتامبر 2023) 


نویسندگان هالیوود برای پایان دادن به اعتصاب 5 ماهه با استودیوها به توافقی اولیه دست یافتند 

اتحادیه نویسندگان هالیوود اعلام کرد که به توافقی آزمایشی با استودیوهای بزرگ دست یافته‌ است که می‌تواند منجر به پایان دادن به یکی از دو اعتصابی شود که اکثر تولیدات فیلم‌ و تلویزیون را متوقف و میلیاردها دلار به اقتصاد کالیفرنیا خسارت وارد کرده است. این توافق سه ساله برای اجرایی شدن به تأیید انجمن نویسندگان آمریکا و همچنین اعضای اتحادیه نویسندگان هالیوود نیاز دارد. انجمن نویسندگان آمریکا که نماینده 11 هزار و 500 نویسنده فیلم و تلویزیون است، این دستاورد را «استثنایی» توصیف کرد که می‌تواند «حامی حقوق نویسندگان» باشد. هیات مذاکره کننده با استودیوها روز یکشنبه 24 سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق اولیه با همبستگی اعضا در بیش از 146 روز اعتصاب به دست آمده است. (یورونیوز فارسی، 25 سپتامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر