شنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – نیمه اول اکتبر 2023


پ ک ک مسئولیت «حمله تروریستی» آنکارا را برعهده گرفت 

رسانه‌های ترکیه روز یکشنبه یکم اکتبر 2023 از وقوع انفجاری شدید در نزدیکی پارلمان این کشور در آنکارا خبر دادند. وزارت کشور ترکیه از «حمله‌ای تروریستی» در پایتخت این کشور سخن گفته است. به گفته این وزارتخانه دو مامور پلیس ترکیه در این حمله مجروح شدند. وزارت کشور ترکیه گزارش داده است که دو نفر با خودرو به دنبال ورود به اداره امنیت ترکیه وابسته به وزارت کشور بودند. بنا به اعلام وزارت کشور ترکیه یکی از «دو تروریست» در انفجار انتحاری کشته شد و ماموران تلاش نفر دوم برای آسیب زدن را «خنثی» کردند. بنا به گزارش‌ها دومین مهاجم در درگیری با ماموران پلیس کشته شده است. ساعاتی بعد حزب کارگران کردستان (پ ک ک) با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی نزدیک به خود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. (یورونیوز فارسی، 01 اکتبر 2023) 


تنش بر سر قتل رهبر سیک‌ها در ونکوور؛ هند به «41 دیپلمات» کانادایی اولتیماتوم داد 

هند از کانادا خواسته است 41 دیپلمات از 62 دیپلمات خود در هند را از این کشور خارج کند. به گزارش آسوشیتپدرس، یک مقام آگاه به شرط ناشناس ماندن، این مطلب را روز سه شنبه گفت. تنش در روابط بین دو کشور پس از آن آغاز شد که کانادا هند را متهم به قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک کرد. او در حومه ونکوور کشته شد. وزارت امور خارجه هند از اظهار نظر فوری در این باره خودداری کرد. جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، ماه گذشته میلادی در پارلمان این کشور گفت «اتهامات موثقی» دخالت هند در قتل هاردیپ سینگ نجار، رهبر 45 ساله سیک‌ها را نشان می‌دهد. افراد مسلح نقابدار او را در ماه ژوئن کشتند. هند گفته است که نجار، شهروند کانادایی متولد هند، با تروریسم ارتباط دارد، ادعایی که نجار آن را رد کرده بود. نقشه کشیدن برای قتل یک شهروند کانادایی در کانادا که نزدیک به 2 میلیون نفر هندی‌تباردر آن زندگی می‌کنند، اقدامی بی‌سابقه است. هند سال‌ها کانادا را متهم کرده که به جدایی‌طلبان سیک، از جمله نجار، آزادی عمل داده است. دهلی‌نو در واکنش به اتهامات کانادا، صدور ویزا برای کانادایی‌ها را لغو کرد. کانادا این اقدام را تلافی نکرده است. هند پیشتر نیز یک دیپلمات ارشد کانادایی را پس از اخراج یک دیپلمات ارشد هندی از کانادا، اخراج کرد. (صدای آمریکا، 03 اکتبر 2023) 


نشست بی‌سابقه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در کی‌یف برگزار شد 

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه برای نخستین‌بار، نشست خود را در خارج از این اتحادیه و در کی‌یف، پایتخت اوکراین، برگزار کردند. نشست آنها پس از اینکه یک نامزد طرفدار روسیه در انتخابات اسلواکی پیروز شد، و کنگره ایالات متحده نیز کمک‌های جنگی به اوکراین را از یک مصوبه اضطراری تامین موقت بودجه دولت آمریکا خارج کرد، برگزار شد تا حمایت خود را از اوکراین در برابر تهاجم روسیه نشان دادند. (صدای آمریکا، 02 اکتبر 2023) 


سی‌ان‌ان: آمریکا سلاح‌های توقیف‌شده جمهوری اسلامی را به اوکراین می‌دهد 

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه 04 اکتبر 2023 اعلام کردند که ایالات متحده هزاران قبضه سلاح و مهمات توقیف شده جمهوری اسلامی را به اوکراین خواهد داد. این در حالی است که نیروهای نظامی اوکراین در انتظار کمک های مالی و تجهیزات جنگی از طرف ایالات متحده و متحدانش هستند، و این اقدام می‌تواند به کاهش برخی از کمبودهای پیش روی ارتش اوکراین کمک کند. به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی گفتند که فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، قرار است این تصمیم را در همین هفته اعلام کند. دولت بایدن ماه‌ها در حال بررسی نحوه ارسال قانونی سلاح‌های توقیف شده، که در تاسیسات سنتکام در سراسر خاورمیانه ذخیره می‌شوند، به اوکراین بوده است. (صدای آمریکا، 04 اکتبر 2023) 


عملیات «طوفان الاقصی»؛ ارتش اسرائیل: حملات حماس بیش از 200 کشته بر جای گذاشت 

گروه حماس بامداد شنبه 07 اکتبر 2023 با 5هزار راکت اسرائیل را هدف حملات خود قرار داد. همزمان به گفته مقامات اسرائیل نیروهای این گروه وارد خاک اسرائیل شده‌اند. ارتش اسرائیل شنبه شب شمار قربانیان حملات حماس طی ساعات گذشته را «بیش از 200 نفر» اعلام کرد. این در حالی است که برخی از رسانه‌های اسرائیل از کشته شدن دستکم 250 نفر در جریان این حملات خبر داده‌اند. در بخشی از بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «تروریست‌ها غیرنظامیان را قتل عام کردند». بنا به اعلام ارتش اسرائیل «بیش از هزار نفر» نیز در جریان عملیات گسترده حماس مجروح شدند. (یورونیوز فارسی، 07 اکتبر 2023) 


ایران حملهٔ حماس به اسرائیل را جشن گرفت و «عملیات غرورآفرین» خواند 

مشاور ارشد آیت الله خامنه-ای ولی فقیه ایران روز یکشنبه از تهاجمات گستردهٔ حماس به جوامع اسرائیلی ابراز حمایت کرد و آن را «عملیات غرورآفرین» خواند. صبح امروز گروههای تروریستی غزه حمله-ای بی-سابقه به اسرائیل آغاز کردند. هزاران راکت شلیک کردند، و افراد مسلح را از راههای زمینی، دریایی، و هوایی به داخل جوامع اسرائیلی و پایگاه-های نظامی فرستادند. دست کم 100 نفر در این عملیات کشته و صدها تن زخمی شده و به گروگان رفتند. خبرگزاری ایسنا به نقل از یحیی رحیم صفوی نوشت «از این عملیات غرورآفرین حمایت می-کنیم». صفوی، که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، گفت «از عملیات طوفان الاقصی اعلام می-کنیم و مطمئن هستیم که جبههٔ مقاومت نیز از این موضوع حمایت می-کند». عملیات چند شاخهٔ فوق یکروز پس از آنکه اسرائیل پنجاهمین سالگرد تجاوز نظامی ناغافل به کشور در عید یوم کیپور را جشن گرفت، اتفاق افتاد و ارتش اسرائیل و نیروهای امنیتی را کاملا ً غافلگیر کرد. ساکنان محلی گفتند بی هیچ مقاومتی از سوی نیروهای اسرائیلی افراد مسلح حماس به دست کم به یک پایگاه نظامی اسرائیل مسلط شدند، در میان جوامع ساکن نواحی مرزی تردد کردند، ساکنان را کشتند و گروگان گرفتند. در کلیپ-های ویدئو که آنلاین همرسان شد، ظاهراً نشان می-دهد گروه تروریستی شهروندان اسرائیلی را گروگان می-گیرد. رسانه-های عربی مدعی شدند 52 اسرائیلی گروگان گرفته شدند. ظاهراً برخی از گروگان-ها کشته شده بودند. ارتش که همچنان در حال جنگ با افرادی است که به داخل کشور نفوذ کرده-اند، از انتشار جزئیات تلفات یا گروگان-گیری امتناع کرد. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه نیز از حملهٔ فلسطینیان به اسرائیل ابراز خوشحالی کرد. او گفت «عملیات امروز صفحهٔ جدیدی را در عرصهٔ مقاومت و عملیات مسلحانه علیه اشغالگران در اراضی اشغالی ایجاد کرد» و «آنچه امروز اتفاق افتاد در راستای استمرار پیروزی-های جریان مقاومت ضدصیونیستی در حوزه-های مختلف از جمله در سوریه، لبنان و اراضی اشغالی است». ویدئویی که خبرگزاری تسنیم منتشر کرد، قانونگذاران ایران در جلسهٔ امروز مجلس را نشان می-دهد که شعار می-دهند «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر آمریکا»، «سلام بر فلسطین». (تایمز اسراییل، 07 اکتبر 2023) 


سفیر اسرائیل در سازمان ملل: حملات حماس 11 سپتامبر اسرائیل است 

سفیر اسرائیل در سازمان ملل حملات موشکی حماس به اسرائیل را یک نقطه عطف در تاریخ این کشور خواند و گفت: « آنها بیش از 250 نفر را کشتند و هزاران نفر را آواره کردند». به گفته گیلعاد اردان، این حملات را می توان به عنوان 11 سپتامبر اسرائیل توصیف کرد. این حملات یک هشدار جدی برای اسرائیل است و نشان می دهد که حماس و سایر گروه های تروریستی همچنان تهدیدی جدی برای امنیت اسرائیل هستند. او در ادامه گفت که اسرائیل باید به مقابله با تروریسم و محافظت از شهروندان خود ادامه دهد. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم عصر روز شنبه گفت که حماس در یک حمله وحشیانه و شیطانی به خاک اسرائیل، شهروندان بی گناه از جمله کودکان و افراد مسن را به قتل رساند. نتانیاهو گفت که این حمله در شبات، یک روز تعطیل مذهبی، انجام شد و هدف آن کشتار غیرنظامیان بود. او گفت که اسرائیل پاسخی قاطع به این حمله خواهد داد. (صدای آمریکا، 08 اکتبر 2023) 


کابینه امنیتی اسرائیل رسما در کشور وضعیت جنگی اعلام کرد 

به گزارش دفتر مطبوعاتی دولت اسرائیل، کابینه امنیتی اسرائیل رسما وضعیت جنگی را اعلام کرد. در بیانیه دولت آمده است که «جنگ» در حقیقت روز شنبه و بر اثر «حمله مرگبار تروریستی از ناحیه نوار غزه به اسرائیل تحمیل شد». یکی از مقامات ارشد ارتش اسرائیل که مسئول عملیات در سرزمین‌های فلسطینی است، پس از وقوع حملات روز شنبه گفت که حماس «دروازه‌های جهنم» را باز کرده است. (یورونیوز فارسی، 08 اکتبر 2023) 


شمار قربانیان اسرائیلی و فلسطینی در دومین روز جنگ از هزار نفر فراتر رفت 

– شمار  قربانیان اسرائیلی و فلسطینی در دومین روز از جنگ بین حماس و اسرائيل از هزار نفر فراتر رفت. آمار رسمی دولت اسرائیل نشان می‌دهد که بیش از 600 اسرائیلی تاکنون بر اثر حملات شبه‌نظامیان فلسطینی کشته شده‌اند. این در حالی است که حال 200 نفر از دو هزار مجروح اسرائیلی وخیم گزارش می‌شود. در مقابل مقام‌های حماس از کشته شدن 413 فلسطینی سخن می‌گویند.

– در حالی که سربازان اسرائیلی روز یکشنبه همچنان در خیابان‌های جنوب این کشور با نیروهای حماس در نبرد هستند، در شمال این کشور در مرز با لبنان نیز درگیری‌هایی با حزب الله روی داده است. شعله ور شدن درگیری در مرز شمالی اسرائیل تهدیدی برای کشانده شدن پای حزب الله با ده‌ها هزار موشک به این نبرد است. 

– مقام‌های اسرائيل: دستکم 260 جسد در محل برگزاری یک جشنواره موسیقی در نزدیکی نوار غزه کشف شد. مسئولان امداد و نجات در اسرائیل می‌گویند که جسد دستکم 260 نفر در محل برگزاری یک جشنواره موسیقی راک در نزدیکی مرز نوار غزه کشف شده است. هزاران نفر در این جشنواره موسیقی که صبح شنبه مورد حمله شبه‌نظامیان فلسطینی قرار گرفت شرکت کرده بودند.

– مقام ارشد حماس: بیش از 100 اسرائیلی در اسارت ما هستند. یک مقام ارشد حماس یکشنبه شب گفت که بیش از 100 اسرائیلی در نوار غزه در اسارت این گروه به سر می‌برند. گروه جهاد اسلامی نیز پیش از این اعلام کرده بود که 30 اسرائیلی را به عنوان اسیر در اختیار دارد. (یورونیوز فارسی، 08 اکتبر تا 11 اکتبر 2023)


جنگ حماس و اسرائیل شنبه 14 اکتبر وارد هشتمین روز خود شد 

جنگ حماس و اسرائیل شنبه 14 اکتبر وارد هشتمین روز خود شد. حملات اسرائیل به غزه همچنان ادامه دارد و دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که با ضرب‌الاجل 24 ساعته اسرائیل ده‌ها هزار ساکن شمال غزه به اجبار خانه‌های خود را به سمت جنوب ترک کرده‌اند. 

سازمان ملل متحد کوچ دادن 1.1 میلیون فلسطینی ساکن شهر غزه را ناممکن خوانده است. 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با وعده «ریشه کنی» حماس گفته است که حمله متقابل ارتش این کشور علیه حماس تازه شروع شده است. او می‌گوید همه اعضای حماس باید خود را مُرده بدانند. 

اسرائیل برق و آب غزه را قطع و راه سوخت رسانی به آن را مسدود کرده است. باریکه غزه با حدود 2 میلیون جمعیت در محاصره کامل است. 

ایران می‌گوید با ادامه وضعیت فعلی گشودن شدن جبهه‌های دیگر در این جنگ احتمالی واقعی است. آمریکا به متحدان حماس هشدار داده تا فکر ورود به این جنگ را از سر بیرون کنند. 

عربستان همزمان با دیدار آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد گفتگوهای عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل را متوقف می‌کند. 

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت غزه تعداد کشته شدگان این منطقه حداقل به 2 هزار و 215 نفر و تعداد زخمی‌ها به 8 هزار و 714 نفر رسیده است. 

رادیو دولتی اسرائیل در گزارشی به نقل از وزارت بهداشت این کشور گفت که در حال حاضر 355 مجروح در بیمارستانی در اسرائیل بستری هستند که حال 95 نفر آنها وخیم گزارش شده است. از زمان شروع جنگ، 3 هزار و 526 اسرائیلی مجروح به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

(یورونیوز فارسی، 14 اکتبر 2023)



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر