یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – 22 اکتبر 2023


جایزه پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه به «مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت 

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه (19 اکتبر 2023) اعلام کردند که امسال «جایزه ساخاروف برای آزادی اندیشه» به مهسا امینی و «جنبش زن، زندگی، آزادی» اعطا خواهد شد. نامزدی «مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی» برای دریافت این جایزه، با استقبال گسترده‌ نمایندگان روبرو شده و حمایت سه گروه سیاسی اصلی پارلمان اروپا را نیز به همراه داشت. خبر اهدای این جایزه که بالاترین نشان اهدایی از سوی اتحادیه اروپا برای ادای احترام به تلاش‌های مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان است، از سوی روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا و پس از برگزاری جلسه‌ای با شرکت رؤسای گروههای سیاسی پارلمان اعلام شد. قرار است مراسم اهدای این جایزه، در 13 دسامبر 2023 ---[سه روز بعد از «روز جهانی حقوق بشر»]--- در مقر پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ برگزار شود. (یورونیوز فارسی، 19 اکتبر 2023) 


علی‌اکبر ولایتی «سرعت عمل» حماس در حمله به اسرائیل را «تحسین برانگیز» خواند 

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل علی خامنه‌ای، رهبر ایران روز دوشنبه در دیدار با نماینده حماس در کشورش بر حمایت حمایت از «فلسطین» تاکید کرد. به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، آقای ولایتی در دیدار با خالد قدومی نماینده حماس در تهران از «پیروزی‌های اخیر مقاومت فلسطین» ابراز خرسندی کرده و گفته است: «رژیم اسرائیل رفتنی است و شما و ملت فلسطین سرافراز و پیروز خواهید ماند و این مهم یک اصل قطعی است». وی همچنین «سرعت عمل» در حمله اخیر حماس به اسرائیل را تحسین‌برانگیز خواند و اعلام کرد که «دشمنان» از این حمله و این «اقدام بزرگ» غافلگیر شدند. (یورونیوز فارسی، 16 اکتبر 2023) 


رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل: به حاکمیت حماس در غزه پایان خواهیم داد 

رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، روز شنبه 14 اکتبر 2023 هدف اسرائیل از جنگ کنونی را خاتمه‌دادن به کنترل سیاسی و نظامی شبه‌نظامیان حماس بر نوار غزه اعلام کرد. رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل گفت «پس از جنگ، حماس دیگر حکومت نوار غزه را در دست نخواهد داشت». در پی حمله شبه‌نظامیان مسلح حماس به اسرائیل در روز شنبه 07 اکتبر 2023، دستکم 1300 شهروند عمدتا غیرنظامی در اسرائیل کشته و بیش از 3300 تن دیگر مجروح شدند. گروه مسلح حماس حدود 200 تن از ساکنان اسرائیل را هم به گروگان گرفته‌اند. (صدای آمریکا، 14 اکتبر 2023) 


قتل دو سوئدی در پایتخت بلژیک؛ مسابقه تیم‌های ملی بلژیک و سوئد،‌ نیمه‌کاره ماند 

در پی کشته شدن دستکم دو شهروند سوئدی براثر شلیک گلوله در بروکسل، سطح هشدار حمله تروریستی در بلژیک به بالاترین حد خود رسید و مسابقه فوتبال بین تیم‌های سوئد و بلژیک از سری رقابتهای مقدماتی یورو 2024، نیمه‌کاره متوقف شد. (16 اکتبر 2023) 


عامل کشتن دو شهروند سوئدی در بروکسل در پی تیراندازی پلیس بلژیک کشته شد 

بنا بر اعلام دادستان فدرال بلژیک، پلیس این کشور بامداد سه‌شنبه عملیاتی را برای دستگیری فرد مظنون به قتل دو سوئدی اجرا کرد که به زخمی شدن او منجر شد. این فرد درنهایت به دلیل جراحت وارده در بیمارستان درگذشت. عملیات پلیس حدود ساعت 8 بامداد در محله شاربیک بروکسل، پایتخت بلژیک انجام شد و مظنون از پس از شلیک، زخمی و به بیمارستان منتقل شد. وزارت کشور بلژیک، مظنون را یک تبعه تونس معرفی کرد که بطور غیرقانونی در این کشور حضور داشته است. فرد مهاجم دوشنبه‌ شب با سلاحی که گمان می‌رود کلاشنیکف باشد، به دو شهروند سوئدی در جریان مسابقه فوتبال بلژیک و سوئد (مقدماتی یورو 2024) شلیک کرد و آنها را از پا درآورد. در جریان این حادثه یک نفر نیز زخمی شد. از آن زمان شهر بروکسل در بالاترین سطح هشدار تروریستی قرار دارد. به گفته وزیر کشور، سلاحی که او در این حمله استفاده کرده نیز پیدا شده است. به نوشته رسانه‌های بلژیک، او 45 ساله است و با وجود رد درخواست پناهندگی‌اش، بطور غیرقانونی در این کشور ساکن شده بود. او همچنین ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر و اعلام کرده بود که عضو داعش است و این افراد را برای خدا کشته است. به گفته دادستانی فدرال بلژیک، «احتمالا» آتش زدن قرآن در استکهلم، دلیل مهاجم برای انتخاب شهروندان سوئد برای حمله بوده است. (یورونیوز فارسی، 17 اکتبر 2023) 


موزه لوور و کاخ ورسای در فرانسه به دلیل «تهدید بمبگذاری» تعطیل شدند 

یک روز پس از حمله «یک اسلامگرا» در شهر آراس فرانسه که با چاقو معلمی را با فریاد الله‌اکبر به قتل رساند، دو تا از مشهورترین بناهای تاریخی جهان و فرانسه، موزه لوور و کاخ ورسای، روز شنبه از بازدیدگان تخلیه و بسته شدند. یکی از سخنگویان پس از اعلام تعطیلی به خبرگزاری فرانسه گفت: «موزه لوور تهدیدی کتبی دریافت کرد مبنی بر اینکه خطری برای موزه و بازدیدکنندگان آن وجود دارد.» او ادامه داد: «ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که بررسی‌های لازم انجام شود، آن را تخلیه و تعطیل کنیم». (یورونیوز فارسی، 14 اکتبر 2023) 


وزیر آموزش فرانسه: از ابتدای سال تحصیلی 168 تهدید به بمب‌گذاری در مدارس دریافت شده است 

گابریل اتل، وزیر آموزش فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که موسسات آموزشی  این کشور  از آغاز سال تحصیلی جدید در ابتدای سپتامبر ، 168 تهدید برای بمب‌گذاری دریافت کرده‌اند. این خبر سه روز پس از حمله تروریستی به یک معلم ادبیات در دبیرستانی در شهر «ارس» واقع در شمال فرانسه اعلام شد. (یورونیوز فارسی، 16 اکتبر 2023) 


دردسرهای اقتصادی افزایش هشدارهای امنیتی در فرانسه برای دولت 

به صدا درآمدن زنگ هشدارهای امنیتی و به دنبال آن تخلیه اماکن تاریخی، فرودگاه‌ها و مدارس هزینه‌های اقتصادی هنگفتی برای دولت فرانسه رقم زده است. افزایش تعداد نیروهای امنیتی و کاهش میل بازدید در میان گردشگران از اماکن توریستی از جمله دغدغه‌های کنونی دولتمردان فرانسوی است. بالا رفتن هشدارهای فیک [نادرست] از دیگر نکاتی است که پلیس و نیروهای امنیتی را سردرگم کرده است. تا کنون افرادی مرتبط با تلاش برای فرستادن هشدار امنیتی جعلی دستگیر شده‌اند. در همین زمینه ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه از دستگیر 18 نفر که اغلب‌شان نوجوان بوده‌اند، خبر داد. صنعت توریسم نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد فرانسه دارد. تا کنون کاخ ورسای و چندین فرودگاه در شهرهای سراسر فرانسه به دلایل امنیتی تخلیه و به طور موقت در روز چهارشنبه تعطیل شدند. موج تخلیه ساختمان‌های فرانسه در پنج روز گذشته خبر ساز شده است. (یورونیوز فارسی، 20 اکتبر 2023) 


دولت ونزوئلا و مخالفان بر سر از سرگیری گفتگوها به توافق رسیدند 

دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که قصد دارند گفتگوهای خود را بار دیگر از سر بگیرند. در این بیانیه دو طرف تاکید کردند که مذاکرات تسهیل شده توسط نروژ در باربادوس و با مشارکت ایالات متحده بار دیگر آغاز می‌شود. نیکلاس مادورو، رئيس جمهوری این کشور در همین رابطه در سخنرانی هفتگی خود در تلویزیون گفت که دولت او در آستانه آغاز دور جدیدی از امضای توافق‌نامه‌ها با مخالفان قرار دارد. او در این رابطه افزود: «ما در آستانه توافقات سودمند برای کشور هستیم و می‌توانم بگویم که این توافقات برای صلح و همچنین برای انتخابات آینده بسیار مفید خواهد بود». ایالات متحده هم از اعلام مذاکرات جدید استقبال و اضافه کرد که این کشور به همراه شرکای همفکر به تلاش‌های خود برای متحد کردن جامعه‌ بین‌المللی در حمایت از روند مذاکرات در ونزوئلا ادامه خواهد داد. اپوزیسیون ونزوئلا خواهان دریافت تضمین برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سال آینده است. (یورونیوز فارسی، 17 اکتبر 2023) 


ائتلاف چپ فرانسه در آستانه فروپاشی بر سر «تروریستی» نخواندن سازمان حماس 

ائتلاف چپ‌گرایان در فرانسه با افزایش تنش‌ها بر سر نحوه واکنش به بحران اسرائیل و حماس، در آستانه فروپاشی قرار گرفت. در حالی که درگیری‌ها در غزه شدت گرفته است، ائتلاف نیروهای چپ فرانسه که متشکل از چندین حزب سوسیالیست، کمونیست و سبزها است بر سر نحوه واکنش به رخدادها در خاورمیانه دچار انشقاق شده است. این ائتلاف که با نام «اتحادیه نوین اکولوژیک و اجتماعی خلق» (NUPES) خوانده می‌شود پس از آن دچار اختلاف داخلی شد که چهره شاخص آن ژان لوک ملانشون، نامزد پیشین ریاست جمهوری، به همراه حلقه رهبری همراهش پس از حمله خونین 07 اکتبر 2023 حماس به اسرائیل از «تروریستی» خواندن آن سازمان خودداری کردند. در پی این اتفاق حزب سوسیالیست، که تا چند سال پیش یک‌‌تنه می‌توانست دولت تشکیل دهد ولی اکنون رای و قدرت بسیار محدودی دارد، حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» به رهبری ژان لوک ملانشون را به «برانگیختن مداوم درگیری» در درون ائتلاف متهم ساخت و اعلام کرد عضویت خود در این جمع را به حالت تعلیق درمی‌آورد. این تصمیم حزب سوسیالیست می‌تواند بزرگترین ائتلاف چپ در پارلمان را به فروپاشی بکشاند. ژرالد دارمنن، وزیر کشور فرانسه، دیروز سه‌شنبه پس از آنکه دانیل اوبونو نماینده پارلمان و عضو «حزب فرانسه تسلیم‌ناپذیر» حماس را یک جنبش «مقاومت» توصیف کرد، گفت که وی باید به ظن «توجیه تروریسم» با تحقیقات جنایی روبرو شود. ائتلاف احزاب چپ سال گذشته پس از آن تشکیل شد که امانوئل ماکرون با وجود انتخاب مجدد به مقام ریاست جمهوری نتوانست اکثریت پارلمان را به دست آورد. با این حال تنش‌های درون این ائتلاف به سرعت آشکار شد و نمایندگان همسو بر سر موضوعاتی نظیر جنگ در اوکراین و اصلاحات قانون بازنشستگی به اختلاف نظر برخوردند. نزاع‌های داخلی در درون ائتلاف چپ در حالی است که حزب کمونیست نیز روز یکشنبه به قطعنامه‌ای رای داد که می‌گفت ائتلاف در «بن بست» قرار دارد و خواستار «نوع جدیدی از ائتلاف» در میان چپگرایان شده بود. (یورونیوز، 19 اکتبر 2023) 


دیدار رسمی نخست وزیر بریتانیا با محمود عباس در مصر 

ریشی سوناک،‌ نخست وزیر بریتانیا در سفر امروز خود (جمعه 20 اکتبر 2023) به مصر با محمود عباس،‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد. دفتر نخست وزیری بریتانیا گفته که آقای سوناک در این دیدار «تسلیت عمیق خود را برای از دست رفتن جان غیرنظامیان در غزه» ابراز کرده و بر تعهد خود برای دسترسی مردم غزه به کمک‌ها تاکید کرده است. هر دو رهبر«تروریسم حماس را محکوم کرده و تاکید کردند که حماس نماینده مردم فلسطین نیست». سخنگوی آقای سوناک گفته: «این دو مقام همچنین بر لزوم اتخاذ گام‌هایی از سوی همه برای حفاظت از جان غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی و همچنین به حداقل رساندن تلفات غیرنظامیان توافق کردند». (بی بی سی نیوز فارسی، 20 اکتبر 2023) 


«ترکیه عجله‌ای برای تایید عضویت سوئد در پیمان ناتو ندارد» 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع اعلام کرد که ترکیه قصد دارد تایید پیشنهاد عضویت سوئد در پیمان نظامی ناتو را بار دیگر به تعویق بیندازد؛ چراکه همچنان در انتظار دیدن نشانه‌هایی حاکی از حمایت ایالات متحده از درخواستش برای خرید جنگنده‌های اف‌-16 است. (یورونیوز فارسی، 16 اکتبر 2023) 


تشدید حملات مرگبار موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین 

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد روسیه چهار منطقه اوکراین را در طول شب آماج حملات پهپادی و موشکی خود قرار داد. بنا به گزارش ارتش اوکراین 17 فروند پهپاد و موشک روسیه اهداف زیرساختی، غیرنظامی، و نظامی را در دونتسک، میکولایف، دنیتروپتروفسک، و زاپوریژیا هدف قرار داده‌اند. (صدای آمریکا، 19 اکتبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر