شنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – اگوست 2023 (بخش 2)


سه هزار نیروی آمریکایی برای «جلوگیری از اقدامات ایران» وارد دریای سرخ شدند 

نیروی دریایی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از سه هزار نیروی آمریکایی به‌عنوان بخشی از برنامه جلوگیری از توقیف‌ نفتکش‌ها از سوی ایران وارد دریای سرخ و به دو کشتی جنگی منتقل شدند. سخنگوی نیروی دریایی ایالات متحده به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یگان‌ها انعطاف‌پذیری و قابلیت عملیاتی قابل‌ توجهی را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات کننده و خنثی کردن تنش‌های منطقه‌ای ناشی از آزار و اذیت ایران در توقیف کشتی‌های تجاری ایجاد می‌کنند». ایالات متحده که در حال تقویت نیروهای خود در منطقه است در ماه ژوئیه از استقرار یک کشتی جنگی و هواپیماهای جنگنده اف-35 و اف-16 خبر داد. یک مقام آمریکایی هفته گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که واشنگتن در حال آماده شدن برای اعزام تفنگدار به نفتکش‌های تجاری عبوری از خلیج فارس است به این امید که ایران را از توقیف این کشتی‌ها باز دارد. (یورونیوز فارسی، 07 اگوست 2023) 


محدودیت‌های تازه اتاوا علیه هفت مقام ایرانی –  کانادا دبیر شورای امنیت ملی ایران را تحریم کرد 

وزیر امور خارجه کانادا، روز سه‌شنبه از وضع تحریم‌های مرتبط با ایران علیه هفت شخص حقیقی که از سوی اُتاوا به دست داشتن در فعالیت‌های مخل صلح و امنیت بین‌المللی متهم شده‌اند، خبر داد. مطابق بیانیه وزارت خارجه کانادا، علی اکبر احمدیان، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه پاسداران و دبیر فعلی شورای امنیت ملی ایران در صدر فهرست افراد تحریم شده قرار دارد. همچنین، عبدالکریم بنی‌طرفی، رئیس سازمان صنعت هوانوردی ایران، فاطمه حق‌شناس، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت ایمن صنعت زمان فرا، معصومه تیموری، رئیس هیئت مدیره ایمن صنعت زمان فرا، رضا خاکی، مجیدرضا نیازی و ولی ارلانی‌زاده از اعضای هیات مدیره شرکت صنایع هوایی قدس سایر افراد حاضر در فهرست تحریم‌های تازه کانادا هستند. (یورونیوز فارسی، 08 اگوست 2023) 


توافق تهران و واشنگتن بر سر زندانیان آمریکایی –  بلینکن: فشار و تحریم بر ایران ادامه خواهد یافت 

واشنگتن روز پنجشنبه خروج پنج زندانی آمریکایی از زندان‌ در ایران را تایید و اعلام کرد که به رغم توافق صورت گرفته برای آزادی اتباع خود فشار و تحریم‌ها علیه تهران کاهش نخواهد یافت. پنج تبعه آمریکایی بازداشت شده در ایران بنا به تایید خانواده‌های آنها و نیز مقامات کاخ سفید از زندان‌ خارج شده و تحت حصر خانگی قرار گرفته‌اند. هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل شامگاه پنجشنبه خبر آزادی این افراد از زندان و قرار گرفتن آنها در حصر خانگی را تایید کرد. به گفته یک منبع آگاه، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پنج زندانی آمریکایی که همگی ایرانی الاصل هستند و برخی از آنها به جاسوسی متهم شده‌ بودند، می توانند در ماه سپتامبر (شهریور ماه) ایران را ترک کنند. (یورونیوز فارسی، 11 اگوست 2023) 


بحران بنزین در ایران 

صف‌های طولانی بنزین در شهرهای مختلف ایران در پی اعمال محدودیت‌های جدید برای استفاده از کارت‌های سوخت انتقاد شهروندان را برانگیخته است. بر اساس گزارش‌ها در روز سه‌شنبه 24 مرداد، صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌ها در حالی شکل گرفته که گفته می‌شود «اکثر جایگاه‌ها بنزین ندارند». در روزهای گذشته شبکه خبر صدا و سیما تأیید کرده بود که «سوخت‌رسانی به بخشی از جایگاه‌ها با تأخیر همراه شده» اما این مسئله را به «افزایش مصرف بنزین» و «سفرهای تابستانی» نسبت داده بود. (صدای آمریکا، 15 اگوست 2023) 


درگیری‌های مسلحانه بار دیگر پایتخت لیبی را به خشونت کشاند 

گزارش‌ها از طرابلس، پایتخت لیبی، حاکی است این شهر صحنه برخوردهای شبانه بین جناحهای مسلح قدرتمند در چندین ناحیه بوده که تا بامداد سه‌شنبه، 15 اگوست، ادامه یافت. این شدیدترین خشونت در طرابلس طی سال جاری است. به گزارش رویترز، درگیریها بین جناح موسوم به «بریگاد 444» و «نیروی بازدارنده ویژه» به ماهها آرامش نسبی در طرابلس خاتمه داده است. این دو جناح که حامی دولت موقت «اتحاد ملی» بوده اند در سال گذشته نیز درگیریهایی کوتاه مدت داشتند. میزان تلفات نامعلوم است ولی یک واحد بهداری وابسته به وزارت دفاع لیبی گفت سه جسد را یافته است. یک سخنگوی خدمات آمبولانس نیز از مجروح شدن 19 تن و تخلیه 26 خانوار از صحنه های نبرد خبر داد. کشور آفریقایی لیبی از زمان یک قیام با پشتیبانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در سال 2011 میلادی و نیز تقسیم خاک کشور بین جناحهای متخاصم شرقی و غربی در سال 2014 صلح و امنیت اندکی داشته است. در این مدت پیشرفتی در راستای حصول یک چاره سیاسی پایدار به دست نیامده و جناحهای مسلح که از قدرت و اعتبار مالی برخوردار هستند گرفتار نبرد با یکدیگر هستند. (صدای آمریکا، 15 اگوست 2023) 


کره شمالی پوشیدن شلوارک را برای زنان ممنوع کرد 

کره شمالی که همواره برای اعمال ممنوعیت‌هایش شناخته شده است، این بار با ممنوعیت پوشیدن شلوارک برای زنان توجهات را به خود جلب کرده است.  در شرایط گرمای 30 درجه در این کشور، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی پوشیدن شلوارک توسط زنان را «مد سرمایه‌داری» اعلام کرد. منبعی ناشناس که از دستگیری 10 زن به دلیل پوشیدن شلوار بالای زانو خبر داده بود، در این باره توضیح داد که افراد دستگیر شده «مجبور شدند تا با نگارش و امضای متنی، متعهد شوند که در صورت تکرار این نوع پوشش با عواقب قانونی مواجه خواهند شد». ممنوعیت شلوارک بخش جدیدی از قانونی است که در سال 2020 تصویب شد و قصد دارد تا به رفتارهای به اصطلاح «ضد سوسیالیستی» پایان دهد.  این اولین‌بار نیست که در کره شمالی چنین رفتارهای مبنی بر تبعیض جنسیتی اعمال می‌شود. در اوایل ماه اگوست، رادیو آسیای آزاد خبر از ممنوعیت استعمال دخانیات در اماکن عمومی برای زنان داد. کیم جونگ اون که خود سیگاری معروفی است، با این حال از صدور حکمی این چنینی برای زنان دریغ نکرد.  در همان زمان، یکی از ساکنان پیونگان شمالی این گونه فاش کرد که دو زن به دلیل سیگار کشیدن در بیرون از خانه و در هنگام غذا خوردن جریمه شدند و به آن‌ها هشدار داده شد که در صورت دستگیری دوباره ممکن است به مدت یک ماه در یک مرکز کار انضباطی زندانی شوند. غیرقانونی شدن شلوارک برای زنان اولین ممنوعیت پوشش در کره شمالی نبوده است. در سال گذشته، زنان به دلیل پوشیدن «مدهای سرمایه‌داری» یعنی پوشیدن شلوار تنگ و داشتن موهای رنگ شده محکوم شدند.  در ویدئویی به این زنان لقب «بزهکاران سرمایه‌داری» داده شد. افرادی که متهم به پوشیدن «لباس‌های ناشایست» و دور از «ایده‌آل» مورد نظر در «سبک کره شمالی» هستند. (یورونیوز فارسی، 15 اگوست 2023)


نشست رهبران بریکس: با پیوستن جمهوری اسلامی ایران و عربستان موافقت شد 

رهبران گروه «اقتصادی نوظهور» مشهور به «بریکس» با عضویت چند کشور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی موافقت کردند. به گزارش رویترز، رهبران چهار کشور عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه،‌ هند،‌ چین و آفریقای جنوبی صبح پنجشنبه 24 اگوست توافق کردند که این شش کشور به بریکس دعوت شوند و از سال آینده عضو این گروه شوند. سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در روی حساب اکس (توئیتر سابق) این خبر را اعلام کرد. بریکس که ابتدا بریک نام داشت از نام اول کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و با پیوستند آفریقای جنوبی نام آن به بریکس تغییر کرد. از سال 2010 که آفریقای جنوبی به این گروه پیوست، این نخستین بار است که این گروه تصمیم به عضوگیری جدید کرده است. (صدای آمریکا، 24 اگوست 2023) 


طرح ترور مخالفان سیاسی رمضان قدیروف –  آلمان یک روس را به 10 سال زندان محکوم کرد 

یک شهروند روس مقیم آلمان به دلیل اینکه قصد داشته تا به دستور رمضان قدیروف، رئیس جمهوری خودمختار چچن دست به ترور یک مخالف سیاسی بزند، روز پنجشنبه از سوی دادگاه آلمان به 10 سال زندان محکوم شد. طبق روال قانونی آلمان، همین قدر می‌دانیم که این مجرم «ولید د.» نام دارد و به دلیل اعلام آمادگی و زمینه‌چینی برای قتل و همچنین بخاطر «به خطر انداختن کشور از طریق ارتکاب به عمل خشونت‌آمیز»؛ از سوی دادگاه مونیخ مجرم شناخته شد. پرونده وی از ماه ژوئن در دادگاه در دست بررسی است. او متهم بود که به خرید سلاحی اقدام کرده که قرار بوده برای ارتکاب جنایت استفاده شود. وی همچنین متهم بود که پس از دریافت دستور از یکی از اعضای دستگاه امنیتی چچن در نیمه اول سال 2020، هدف مورد نظر خود را زیر نظر داشته و از او جاسوسی می‌کرده است. دادگاه آلمان هویت مخالف چچنی که قرار بود کشته شود را فاش نکرد. با این حال، دادستان‌ها اعلام کردند که برنامه‌ریزی برای کشتن فرد مورد نظر «هم برای ساکت کردن او و هم برای ساکت کردن برادر یکی از مخالفان رژیم قدیروف بوده است». بر اساس آنچه که رسانه‌های آلمانی در زمان اعلام دستگیری «ولید د.» در ماه آوریل 2021 گزارش کردند، فرد مجرم قصد حمله به محمد عبدالرحمانوف را داشته است. محمد عبدالرحمانوف یک چچنی است که از سال 2017 به همراه خانواده خود در آلمان پناهنده شده است. تومسو، برادر عبدالرحمانوف هم یک وبلاگ نویس تبعیدی و منتقد رژیم استبدادی قدیروف است که خود او یک بار در سال 2020 در سوئد هدف یک ترور نافرجام دیگر قرار گرفته است. در حالی که تنش‌های ژئوپلیتیکی در روابط بین‌الملل حول محوریت جنگ در اوکراین می‌چرخد، و روز به روز موارد بیشتری از جاسوسی‌های منتسب به مسکو فاش می‌شود؛ افشای این توطئه تازه ترور، روابط بین آلمان و روسیه را بیش‌ازپیش مسموم کرده است. همین ماه دسامبر گذشته بود که دادگاه آلمان یک مرد روس را به دلیل ارتکاب قتل به حبس ابد محکوم کرد. این تبعه روس در سال 2019 یک مخالف چچنی دارای ملیت گرجستانی را در برلین به قتل رسانده بود. دادگاه در آن زمان به این نتیجه رسید که این قتل مستقیما توسط مقامات روسی دستور داده شده است. (یورونیوز فارسی، 31 اگوست 2023) 


دونالد ترامپ تسلیم مقامات زندان «فولتون کانتی» شد، وثیقه سپرد و به خانه بازگشت 

آسوشیتد‌پرس در آخرین به‌روز‌رسانی خبری گزارش داد که دونالد ترامپ پس از طی تشریفات زندان و سپردن وثیقه 200هزار دلاری، از زندان شهر فولتون در ایالت جورجیا آزاد شده و در مسیر بازگشت به فرودگاه و رفتن به خانه در نیوجرسی است. در حالی‌ که عصر پنجشنبه ده‌ها تن از طرفداران ترامپ در خارج از زندان جورجیا گرد‌ هم آمده‌ بودند تا پیش از رفتن ترامپ به زندان، از او حمایت کنند، دونالد ترامپ که با اتهام تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020، روبروست، خود را به مقام‌های زندان «فولتون کانتی» در ایالت جورجیا، تسلیم کرد. ترامپ اولین رئیس‌جمهوری تاریخ آمریکاست که بازداشت و از او «عکس بازداشت» و «انگشت‌نگاری» در زندان گرفته شد. رئیس جمهوری سابق آمریکا، برای رسیدگی به اتهاماتی از جمله تلاش غیر‌قانونی برای لغو انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 میلادی در ایالت جورجیا، وارد آتلانتا شده بود تا خود را به مقامات زندان «فولتون کاونتی» معرفی کند. این چهارمین پرونده جنایی علیه دونالد ترامپ طی چند ماه گذشته است. آقای ترامپ 77 ساله اولین رئیس جمهوری تاریخ ایالات متحده است که پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، علیه او کیفرخواست صادر می‌شود. او علاوه بر ایالت جورجیا، با اتهامات فدرال در ایالات فلوریدا، واشنگتن و نیویورک نیز روبرو شده است. ترامپ برای چهارمین بار در سال جاری محاکمه می‌شود؛ محاکمه‌ای که همه جور پرونده اتهامی ـ و حتی کیفرخواست فدرال ـ علیه او وجود دارد. (صدای آمریکا، 25 اگوست 2023) 


شوک راست‌های افراطی ایتالیا به بورس‌های اروپا –  رُم از سود بانک‌ها 40 درصد مالیات می‌گیرد 

طرح دوباره ایده اخذ مالیات 40 درصدی از سود ناشی از افزایش نرخ بهره بانک‌ها توسط دولت راست‌گرای ایتالیا بازارهای مالی در اروپا را طی مبادلات روز سه‌شنبه با شوک تازه‌ای مواجه کرد. (یورونیوز فارسی، 08 اگوست 2023) 


کودتا در نیجر – اخراج سفرای آمریکا و فرانسه 

کودتاچیان نیجر 48 ساعت به سفیر آمریکا مهلت دادند تا خاک نیجر را ترک کند. یک روز قبل هم به سفیر فرانسه 48 ساعت فرصت داده بودند تا این کشور را ترک کند. افسران ارتش نیجر، روز جمعه 6 مرداد، ژنرال عبدالرحمان تیانی را به عنوان رئیس دولت جدید معرفی و اعلام کردند که با برکناری محمد بازوم، رئیس جمهوری و تعلیق قانون اساسی از سوی آنها، همه نهادهای سابق منحل شده است. (صدای آمریکا، 26 اگوست 2023) 


کودتا در گابن 

قاره آفریقا در یکماه دومین کودتا را نیز تجربه کرد و سه‌شنبه شب نظامیان در کشور گابن قدرت را به دست گرفتند. کودتا پس از علام پیروزی دوباره رئیس جمهوری این کشور صورت گرفت. گابن با دو میلیون جمعیت، در غرب آفریقای مرکزی قرار دارد. حکومت این کشور فرانسوی زبان، جمهوری با دو مجلس بود. پیش‌تر، نظامیان نیجر با در دست گرفتن قدرت اقدام به بازداشت رئیس جمهور مستقر کردند. (صدای آمریکا، 30 اگوست 2023) 


طرح جستجوی ملی برای یافتن ناپدیدشدگان در دوره حکومت نظامیان شیلی اعلام می‌شود 

در آستانه پنجاهمین سالگرد کودتایی که منجر به ناپدید شدن و کشته شدن هزاران تن در شیلی شد، گابریل بوریک، رئیس جمهوری این کشور، طرح جدید جستجوی ملی را اعلام می‌کند. طرح برنامه جستجوی ملی برای ردیابی و یافتن افراد ناپدید شده در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه، قرار است روز چهارشنبه اعلام شود. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، طرح دولت چپ‌گرای شیلی چند روز پیش از پنجاهمین سالگرد «کودتایی که یکی از باثبات‌ترین دموکراسی‌های آمریکای لاتین را سرنگون کرد» و «دیکتاتوری 17 ساله‌‌ای را روی کار آورد که هزاران تن از مخالفان خود را زندانی، شکنجه و کشته کرد» اعلام می‌شود. در دوره حکومت نظامیان در شیلی، از سپتامبر سال 1973 تا 1990 میلادی، 1469 تن ناپدید شدند. به گزارش نیویورک تایمز، تنها 307 تن از آنها پیدا و شناسایی شده‌اند. این نخستین‌بار پس از پایان حکومت ژنرال پینوشه است که دولت شیلی برای یافتن ناپدیدشدگان، در سطح ملی تلاش می‌کند. پیشتر تلاش‌ها برای شناسایی ناپدیدشدگان به طور عمده به دست بازماندگان خانواده‌های آنها انجام شده بود. همچنین محل دفن کشته‌شدگان تنها از طریق پرونده‌های قضایی شناسایی شده است. طرح گابریل بوریک در شیلی، حجم عظیمی از پرونده‌های قضایی و سایر آرشیوهای پراکنده در سازمان‌های دولتی و سازمان‌های حقوق بشری را با استفاده از یک نرم افزار ویژه متمرکز و دیجیتالی می‌کند. این طرح همچنین هزینه کاوش در مکان‌هایی که قربانیان ممکن است در آنها دفن شده باشند و یا مکان‌‌هایی سال‌هاست کار حفاری‌ در آنها به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است، تامین خواهد کرد. (صدای آمریکا، 30 اگوست 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر