یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

قتل داریوش مهرجویی و همسرش (مجموعه اخبار و لینک)




23 مهر 1402 – 15 اکتبر 2023 

داریوش مهرجویی و همسرش در ویلایشان به قتل رسیدند 

به‌گفته پلیس ایران داریوش مهرجویی، کارگردان سینما و همسرش، وحیده محمدی‌فر شنبه شب در ویلایشان در کرج به قتل رسیدند. 

https://parsi.euronews.com/2023/10/15/dariush-ehrjooyi-iranian-filmmaker-and-his-wife-have-been-killed


23  مهر 1402 – 15 اکتبر 2023 

قتل داریوش مهرجویی و همسرش --- «دو مظنون در بازداشت، دو مظنون دیگر هم بازداشت می‌شوند» 

خبرگزاری تسنیم شامگاه شنبه 22 مهر ماه (14 اکتبر 2023) از کشف جسد داریوش مهرجویی، کارگردان سرشناس سینمای ایران و همسرش در ویلای شخصی آنها در کرج خبر داد. 

داریوش مهرجویی متولد سال 1318 و از کارگردان‌های موج نوی سینمای ایران است که فیلم‌های مطرحی همچون هامون، دایره مینا، گاو، اجاره‌نشین‌ها، سارا، پری، لیلا، مهمان مامان و سنتوری را ساخته است و آخرین فیلم خود «لامینور» را نیز در سال 1398 ساخته بود. 

https://www.radiofarda.com/a/the-murder-of-dariush-mehrjooi/32638035.html


23 مهر 1402 – 15 اکتبر 2023 

خانه سینما برای مرگ داریوش مهرجویی 3 روز عزای عمومی اعلام کرد 

خانه سینما اعلام کرد از فردا دوشنبه 24 مهر ماه به نشانه احترام، سه روز عزای عمومی برای اهالی سینما و دوستداران آقای مهرجویی اعلام شود. رسول صدرعاملی در جلسه ای در خانه سینما با اشاره به قتل آقای مهرجویی گفت همزمان با مراسم تشییع برای یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل شوند. 

قتل داریوش مهرجویی و همسرش در شب گذشته با بهت و حیرت عمومی روبرو شده و بسیاری از هنرمندان و چهره‌های فرهنگی و سیاسی به آن واکنش نشان داده‌اند. پیش از این مرگ کیومرث پوراحمد، دیگر کارگردان ایرانی که پلیس اعلام کرد خود را دار زده است با بهت و واکنش عمومی مردم و اهالی سینما روبرو شده بود. محمد یعقوبی، نویسنده و کارگردان تئاتر هم در پستی اینستاگرامی درباره این قتل نوشت: «هر رخداد ناگواری در ایران نتیجه‌ عملکرد نادرست حاکمان غاصب جمهوری اسلامی است و تا زمانی که حکومت نکبت اسلامی بر شانه‌های ایران سوار است، روزی بی عزا نخواهد گذشت» . 

(منبع خبر: صفحه بی بی سی نیوز فارسی در فیسبوک، 15 اکتبر 2023) 


24 مهر 1402 – 16 اکتبر 2023 

قتل داریوش مهرجویی و همسرش؛ تیتر اول روزنامه ها و دستور رییس قوه قضاییه و رییس جمهور ایران 

خبر تکان‌دهنده قتل داریوش مهرجویی، فیلمساز برجسته ایرانی و همسرش وحیده محمدی‌فر، که فیلم‌نامه‌نویس بود، همچنان در صدر خبرهای ایران قرار دارد. روزنامه‌ها به طور گسترده به این مساله پرداختند و روسای مجلس، قوه قضائیه و رئیس جمهور ایران هم دستور پیگیری سریع و دقیق این پرونده را دادند. مراسم تشییع و خاکسپاری روز چهارشنبه در تهران برگزار می‌شود. 

https://www.bbc.com/persian/articles/c72jx7dengzo


25 مهر 1402 – 17 اکتبر 2023 

کانون نویسندگان ایران: حاکمیت از پاسخ‌گویی به ابهامات در مورد قتل داریوش مهرجویی و وحیده‌ محمدی‌فر سر باز می زند 

کانون نویسندگان ایران روز دوشنبه 24 مهر (16 اکتبر 2023)، با اشاره به «قتل فجیع» داریوش مهرجویی، فیلم ساز، و همسرش، وحیده‌ محمدی‌فر، فیلمنامه‌نویس، اشاره کرد که «حاکمیت از پاسخ گویی به ابهامات و شرح چگونگی آنچه بر آن دو رفته است»، سر باز میزند. در اطلاعیه کوتاه این تشکل نوشته شده است که «این جنایت هولناک، که بسیاری از ابعاد آن همچنان در پرده‌ای از ابهام باقی مانده است، واکنش‌های گسترده‌ای برانگیخت و جامعه را در بهت و خشم فرو برد». 

https://ir.voanews.com/a/iran-writers-association-statement-on-killing-mehrjooie-and-mohamadifar/7313984.html


26 مهر 1402 – 18 اکتبر 2023 

شعارهای اعتراضی و حضور نیروهای ضدشورش در مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر 

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر صبح چهارشنبه 26 مهر 1402 (18 اکتبر 2023) در تهران با حضور پرتعداد نیروهای ضدشورش برگزار شد و حاضران در جریان آن بارها شعارهای اعتراضی همچون «زن زندگی آزادی» و «قاتلان قاتلان رسوا باید گردند» سر دادند. 

https://www.radiofarda.com/a/iran-dariush-merjui/32642522.html


26 مهر 1402 – 18 اکتبر 2023 

گزارش تصویری از مراسم تشییع داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر 

https://www.bbc.com/persian/articles/c98dp37dwn2o


27 مهر 1402 – 19 اکتبر 2023 

پرونده قتل مهرجویی و همسرش -  شناسایی «قاتل اصلی» بدون آن که اتهامش در دادگاه محرز تشخیص داده شود   

همزمان با دادخواهی بسیاری از کنشگران مدنی فرهنگ و هنر که در سوگ داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر نشسته‌اند، پلیس ایران از «کشف قاتل اصلی» و «دستور تشویق کاراگاهان» این جنایت هولناک خبر داده است. 

https://www.bbc.com/persian/iran-67154142


29 مهر 1402 – 21 اکتبر 2023 

باغبان سابق به‌عنوان «متهم اصلی» قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر معرفی شد 

رسانه‌های ایران از متهم شدن باغبان سابق به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر، خبر دادند. خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی روز شنبه 29 مهر (21 اکتبر) مدعی شد «مردی جوان» که چند سال قبل باغبانی ویلای این فیلمساز شناخته‌شده را برعهده داشت با «انگیزه مالی» مرتکب این قتل شده است. بنا بر این گزارش، متهم اصلی به همراه سه نفر دیگر این زوج سینماگر را با چاقو به قتل رسانده‌اند. درباره هویت و ملیت این متهمان اطلاع‌رسانی نشده است. 

پیش‌تر گفته شده بود که دست‌کم 10 نفر در ارتباط با قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر بازداشت شده‌اند. هرچند حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری البرز، شمار مظنونان این پرونده را 20 نفر ذکر کرده است. 

https://ir.voanews.com/a/iran-police-says-main-suspect-of-filmmakers-couple-confessed/7320760.html


30 مهر 1402 – 22 اکتبر 2023 

قتل مهرجویی و محمدی‌فر؛ سینماگران شفافیت خواستند، اطلاع‌رسانی محدود شد 

چند تن از کارگردانان سینمای ایران شامگاه شنبه در «مراسم شب هفت داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر» خواهان «شفافیت» درباره پرونده قتل این زوج سینمایی شدند، و گفتند که «هر گاه اراده‌ای علیه سینما به وجود آمده، اتحاد سینماگران بیشتر شده» است. مراسم شب هفت داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، شامگاه شنبه به میزبانی کانون کارگردانان سینمای ایران در ساختمان شماره 2 خانه سینما با حضور اعضای این کانون برگزار شد. 

در همین حال سخنگوی فراجا اعلام کرد که «با دستور وزارت کشور» هرگونه اطلاع‌رسانی درباره قتل مهرجویی و همسرش به «دستگاه قضایی» محدود شده است. سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی کل جمهوری اسلامی ایران، عصر شنبه 29 مهر ماه، از دستور وزارت کشور برای محدود شدن اطلاع‌رسانی درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر خبر داد. سخنگوی فراجا با بیان اینکه «تمامی مدارک و مستندات مربوط به قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر به دستگاه قضایی» تحویل شده است»، گفت: «از پنجشنبه‌ هفته گذشته با تصمیم وزارت کشور مقرر شد تا هرگونه اطلاع‌رسانی در خصوص این پرونده از سوی دستگاه قضایی منتشر شود». 

ابهامات و اظهارات ضدونقیض مقام‌های مسئول و رسانه‌های حکومتی در پرونده قتل مهرجویی و همسرش علاوه بر محتوای پرونده به لحاظ شکلی نیز تداوم دارد چنانکه روزنامه شرق روز شنبه 29 مهر با اشاره به « برگزاری جلسه‌ای در وزارت کشور برای بررسی ابعاد این پرونده»، تاکید کرد که «این شاید بی‌سابقه باشد که برای یک پرونده قتل جلسه‌ای در وزارت کشور برگزار شود تا ابعاد اعلام پرونده را مشخص کند». 

https://www.radiofarda.com/a/transparcy-case-mehrjui/32648586.html




تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر