شنبه، مهر ۲۲، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – سپتامبر 2023 (بخش 2)


رافائل گروسی لغو مجوز بازرسان آژانس توسط ایران را محکوم کرد 

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل متحد، روز شنبه اقدام «نامتناسب و بی‌سابقه» ایران در ممنوعیت فعالیت چند تن از بازرسان منصوب شده از سوی آژانس برای این کشور را محکوم کرد و افزود که این کار مانع از نظارت کامل بر فعالیت‌های اتمی تهران می‌شود. این اقدام ایران، واکنشی به بیانیه هفته گذشتۀ آمریکا و کشورهای اروپایی گروه E3 (فرانسه، آلمان و بریتانیا) در جلسه شورای حکام در وین بود که خواستار همکاری فوری تهران با آژانس در موضوعاتی از جمله توضیح درباره آثار اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام نشده بودند. آقای گروسی از ایران خواست که «در تصمیم خود تجدیدنظر کند و به مسیر همکاری با آژانس بازگردد». بیش از دو سال است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران تلاش می‌کند؛ برنامه‌ای که اگرچه تهران همواره تمایل به دستیابی به بمب اتمی را انکار کرده اما همچنان در حال رشد است. (یورونیوز فارسی، 17 سپتامبر 2023) 


سازمان ملل: از زمان تسلط دوباره طالبان در افغانستان 600 هزار نفر به پاکستان پناه برده اند 

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد از زمان تسلط دوباره طالبان در افغانستان، 600 هزار نفر به پاکستان پناه برده اند. طبق آمار این نهاد، در حال حاضر شمار کل پناهجویان افغانستان در پاکستان به 7.3 میلیون نفر می‌رسد که بیش از نیم آن‌ها به طور رسمی ثبت شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که از میان 7.3 میلیون افغان که در حال حاضر در پاکستان زندگی می‌کنند، 3.1 میلیون نفر کارت شناسایی (پی‌اوآر) سازمان ملل متحد را دریافت کرده‌اند. حدود 88 هزار نفر هم کارت صادر شده توسط دولت پاکستان را دارند که دو ماه پیش تاریخ اعتبارش به پایان رسیده است. حدود 500 هزار پناهجوی افغان بدون هرگونه مدرک قانونی در پاکستان بسر می‌برند و با خطر اخراج مواجهند. در روزهای اخیر گزارش‌های زیادی از بد‌رفتاری پلیس و اخراج اجباری مهاجران و پناهجویان افغان از پاکستان بار دیگر منتشر شده‌اند. عفو بین‌الملل پیشتر از دولت پاکستان خواسته بود از آزار و اذیت و اخراج غیرقانونی این پناهجویان خودداری کند. (بی بی سی نیوز فارسی، 25 سپتامبر 2023) 


«قانون مهسا» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد 

مجلس نمایندگان آمریکا در اقدامی فراجناحی با 410 رای موافق و سه رای مخالف «قانون مهسا» را تصویب کرده است. این طرح دولت آمریکا را ملزم می‌کند علی خامنه‌ای و ابراهیم رییسی، رهبر و رییس دولت جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و بی‌ثبات کردن کشورهای منطقه تحریم کند. علاوه بر آن، این طرح خواستار تحریم نهاد رهبری، نهاد ریاست جمهوری، مقام‌های منصوب رهبر ایران و شبکه بنیادها و شرکت‌های تحت نظر او شده است. این طرح که ابتدا در ماه آوریل گذشته در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان تصویب شده بود، علاوه بر فشار بر ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر، برای مهار توانایی صادرات و واردات سلاح از سوی ایران تلاش می‌کند. تبدیل این مصوبه به قانون به اقدام مشابه در مجلس سنا نیاز دارد و بعد از آن برای اجرایی شدن باید به امضای جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برسد. در آن صورت جو بایدن موظف خواهد شد ظرف 90 روز در این باره به کنگره آمریکا پاسخ دهد و هر سال هم درباره دلایل تمدید یا عدم تمدید این تحریم‌ها به نمایندگان کنگره توضیح دهد. (بی بی سی نیوز فارسی، 13 سپتامبر 2023) 


سالگرد مهسا –  اعتصاب بازاریان در شهرهای دست‌کم سه استان کشور 

به رغم تلاش‌های همه‌جانبه حکومت ایران برای جلوگیری از شکل‌گیری هرگونه اعتراض در سالگرد کشته‌شدن مهسا(ژینا) امینی، کسبه در شهرهای مختلف کشور از جمله سه استان کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه روز شنبه 25 شهریور در اقدامی هماهنگ دست به اعتصاب زده و مغازه‌هایشان را تعطیل کردند. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به نهادهای امنیتی، مدعی شده که بسته‌ بودن فروشگاه‌ها در سقز به دلیل «تعطیلی رسمی» صورت گرفته است. این در حالی است که برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اختلال گسترده اینترنت بویژه در شهرهای استان کردستان از برگزاری اعتصابات بازاریان در تعداد بیشتری از شهرهای کشور خبر داده‌اند. (صدای آمریکا، 16 سپتامبر 2023) 


تداوم اعتراضات در مناطق مختلف ایران در سالگرد مهسا 

اعتراضات مردمی در سالگرد کشته شدن مهسا امینی شامگاه 25 شهریور در شهرهای مختلف ایران ادامه دارد. گزارش‌های رسیده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که با فرا رسیدن شب، تجمع‌ها در شهرهای مختلف ایران ادامه داشته است و برخی معترضان از پشت‌بام‌ها و پنجره‌های خانه‌ها علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. (صدای آمریکا، 17 سپتامبر 2023) 


سفر رسمی بشار اسد به چین با هدف درخواست کمک برای بازسازی سوریه 

بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه روز پنجشنبه برای درخواست کمک به بازسازی کشورش وارد چین شد. دولت سوریه که با تحریم‌های بین‌المللی روبرو است برای بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده این کشور در جریان جنگ داخلی به منابع مالی نیاز دارد. چین که از جمله متحدان بشار اسد محسوب می‌شود اغلب در جلسات شورای امنیت به قطعنامه‌هایی که علیه حکومت بشار اسد ارائه می‌شد رای ممتنع می‌داد. آخرین سفر رئیس‌جمهوری سوریه به چین نزدیک به دو دهه پیش در سال 2004 صورت گرفت. بشار اسد بهار امسال با بهبود روابط کشورش با چند کشور عربی و پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب، از انزوای دیپلماتیک چندین ساله به دلیل جنگ داخلی در سوریه خارج شد. (یورونیوز فارسی، 21 سپتامبر 2023) 


قیمت نفت از مرز 94 دلار گذشت 

قیمت نفت پس از کاهش تولید روسیه و عربستان سعودی و افزایش تقاضا از سوی چین، برای نخستین بار در سال 2023 از مرز 94 دلار گذشت و در مسیر رسیدن به 100 دلار به ازای هر بشکه قرار گرفت. (یورونیوز فارسی، 17 سپتامبر 2023) 


بحران سوخت در روسیه –  صادرات بنزین و گازوئیل از این کشور متوقف می‌شود 

دولت روسیه پنجشنبه اعلام کرد که صادرات بنزین و گازوئیل به همه کشورها به استثنای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شامل بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان را متوقف می‌کند. براساس اعلام دولت روسیه، این ممنوعیت موقتی است و تصمیم آن با هدف تثبیت بازار داخلی و کاهش قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان اتخاذ شده است. گزارش‌ها حاکی است که در ماه‌های اخیر، روسیه با کمبود بنزین و گازوئیل مواجه بوده و بهای سوخت خودروها در معاملات بزرگ و عمده‌فروشی‌ها در حد چشمگیری افزایش یافته است اما دولت روسیه با هدف مهار قیمت‌ها در حد نرخ تورم رسمی، از افزایش قیمت سوخت برای مصرف‌کنندگان جلوگیری کرده است. دلالان بازار انرژی می‌گویند عوامل اصلی بروز این وضعیت افزایش هزینه تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها، محدود شدن امکان انتقال سوخت از طریق شبکه راه آهن و کاهش ارزش برابری روبل بوده است. (صدای آمریکا، 21 سپتامبر 2023) 


نیروی دریایی ارتشهای چین و عربستان رزمایش نظامی مشترک برگزار میکنند 

وزارت دفاع چین اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور به همراه نیروی دریایی عربستان در ماه آینده یک مانور نظامی مشترک برگزار خواهند کرد. این دومین رزمایش نظامی مشترک چین و عربستان در تاریخ است. دو کشور در چند سال اخیر به شکل قابل‌توجهی بر سطح همکاری‌های خود در زمینه‌های مختلف افزوده‌اند. پکن اعلام کرد که این مانور با نام «شمشیر آبی 2023» در ماه اکتبر در آب‌های استان گوانگ‌دونگ برگزار خواهد شد. استان گوانگ‌دونگ، بخشی از چین است که در کنار هنگ‌کنگ قرار دارد. این استان در همسایگی استان فوجیان قرار گرفته که استان مشرف به جزیره تایوان محسوب می‌شود. وو قیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: «این تمرین مشترک بر روی عملیات ضدتروریستی در دریا متمرکز خواهد بود». به گفته آقای وو، اقداماتی نظیر هدایت قایق، به زمین نشاندن هلی‌کوپتر و عملیات مشترک نجات، بخشی از این رزمایش مشترک خواهد بود. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این دو کشور در سال 2019 نخستین رزمایش مشترک خود را برگزار کردند. سخنگوی وزارت دفاع چین افزود که هدف این اقدامات «عمق بخشیدن به همکاری‌های سیاسی و دوستانه بین ارتش‌های دو کشور و بهبود سطح آموزش کاربردی» است. (بی بی سی نیوز فارسی، 28 سپتامبر 2023) 


اتحادیه آفریقا رسماً به عضویت دائمی گروه اقتصادی «جی 20» درآمد 

تا پیش از این 19 کشور به اضافه اتحادیه اروپا اعضای دائمی گروه «جی 20» را تشکیل میدادند. اتحادیه آفریقا، بعد از اتحادیه اروپا، دومین بلوک متشکل از چند کشور (55 کشور) است که به عضویت دائمی «جی 20» درآمده است. 

گزارشی از رویترز بزبان انگلیسی در این رابطه، 09 سپتامبر 2023: 

https://www.reuters.com/world/g20-admit-african-union-permanent-member-new-delhi-summit-draft-declaration-2023-09-09



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر