یکشنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۲

جدیدترین اخبار مربوط به جنگ اسراییل و حماس (22 اکتبر 2023)


رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل: به حاکمیت حماس در غزه پایان خواهیم داد 

رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، روز شنبه 14 اکتبر 2023 هدف اسرائیل از جنگ کنونی را خاتمه‌دادن به کنترل سیاسی و نظامی شبه‌نظامیان حماس بر نوار غزه اعلام کرد. رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل گفت «پس از جنگ، حماس دیگر حکومت نوار غزه را در دست نخواهد داشت». در پی حمله شبه‌نظامیان مسلح حماس به اسرائیل در روز شنبه 07 اکتبر 2023، دستکم 1300 شهروند عمدتا غیرنظامی در اسرائیل کشته و بیش از 3300 تن دیگر مجروح شدند. گروه مسلح حماس حدود 200 تن از ساکنان اسرائیل را هم به گروگان گرفته‌اند. (صدای آمریکا، 14 اکتبر 2023) 


احتمال ورود حوثی‌ها به درگیری؛  کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی یمن چندین موشک را رهگیری کرد 

یک کشتی جنگی آمریکایی روز پنجشنبه در نزدیکی سواحل یمن چندین موشک حوثی‌های یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی را رهگیری کرد. مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که هنوز مشخص نیست این موشک‌ها چه چیزی را هدف گرفته بودند. این احتمال وجود دارد که موشک‌ها به سمت ناو یو اس اس کارنی شلیک شده باشند، اما ممکن است به سمت هدف دیگری نیز پرتاب شده باشند. ناو یو اس اس کارنی روز چهارشنبه از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شد . فرماندهی نیروهای ناوگان ایالات متحده گفت که این کشتی به «تضمین امنیت و ثبات دریایی در خاورمیانه» کمک خواهد کرد. رهبر حوثی‌های یمن روز 10 اکتبر 2023 گفت که اگر نیروهای آمریکایی به طور مستقیم در درگیری غزه مداخله کنند، این گروه با شلیک پهپاد و موشک پاسخ خواهد داد. (صدای آمریکا، 19 اکتبر 2023) 


حمله پهپادی و راکتی به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق 

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع و مقامات در عراق نوشت که پهپادها و راکت ها روز پنجشنبه 19 اکتبر 2023، دو پایگاه نظامی مستقر نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار دادند. به نوشته این خبرگزاری، این حمله «آخرین مورد از یک سری حملات پس از هشدار گروه های شبه نظامی عراقی به واشنگتن در مورد مداخله برای حمایت از اسرائیل علیه حماس در غزه» است. شماری از این گروه ها، تحت حمایت مالی و نظامی جمهوری اسلامی قرار دارند. (صدای آمریکا، 20 اکتبر 2023) 


ارتش اسراییل: بیش از 1400 اسراییلی از زمان حمله حماس کشته شدند 

ارتش اسرائیل از کشته شدن دست‌کم 306 نیروی نظامی این کشور از هفتم اکتبر 2023 تاکنون خبر داده است. بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر اسرائیل گفت که بیش از 1400 اسرائیلی در مجموع توسط حماس کشته شده‌اند. (بی بی سی نیوز فارسی، 19 اکتبر 2023) 


ارتش اسراییل آمار گروگانها در غزه را 212 نفر اعلام کرد 

سخنگوی ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد که اسرائیل توانسته آمار 212 نفر که در غزه گروگان گرفته شدند را تایید کند. (صدای آمریکا، 22 اکتبر 2023) 


شمار قربانیان حملات اسرائیل به غزه از چهار هزار نفر فراتر رفت 

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که از آغاز جنگ در غزه، 4137 فلسطینی عمدتا غیرنظامی در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. این نهاد شمار مجروحان را 13هزار نفر ذکر کرد. (یورونیوز فارسی، 20 اکتبر 2023) 


استراتژی اسرائیل برای «جنگ تونل‌ها»؛ غزه 365 کیلومتر مربعی 500 کیلومتر تونل دارد 

اگر اسرائیل در روزهای آینده عملیات زمینی برنامه‌ریزی شده‌‌ای را آغاز کند، نیروهای آن باید با شبکه‌‌ای از تونل‌های هزارتوی حماس در زیر نوار غزه مبارزه کنند. تونل‌هایی که اسرائیل آنها را «متروی غزه» می‌نامد، برای حماس از نظر تهاجمی و دفاعی حیاتی است. نیروهای حماس از این تونل‌ها برای قاچاق، انبار تسلیحات و فرار از دست نیروهای اسرائیل استفاده می‌کنند. این تونل‌ها دشواری‌های عظیم جنگ در یک محیط شهری متراکم را تشدید می‌کند. یکی از سخنگویان حماس گفته است که این تونل‌ها عملیات مورد انتظار اسرائیل را پیچیده‌تر می‌کند و حداقل برخی از گروگان‌های ربوده شده در حمله 07 اکتبر 2023 حماس به اسرائیل در این تونل‌ها نگهداری می‌شوند. در حالی که عملیات زمینی هنوز آغاز نشده، اما اسرائیل 300 هزار نیروی ذخیره را فراخوانده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم «جنگ طولانی و دشوار» را پیش‌بینی کرده است. (یورونیوز فارسی، 21 اکتبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 22 اکتبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر