پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۴۰۳

تکنیک های شستشوی مغزی در رسانه های ایرانی (1)


در این سلسله یادداشتها، با استناد به نمونه های مشخص، به تکنیک هایی می پردازم که برخی جریانات سیاسی با هدف شستشوی مغزی خوانندگان و مخاطبین به کار می گیرند. 


معروفترین تکنیک شستشوی مغزی رسانه ای، "فیک-نیوز" است که ترجمه فارسی آن میشود پخش "اخبار جعلی". هدف از فیک-نیوز در وهله ی اول ایجاد اختلال در حافظه ی مخاطبین، مخدوش کردن واقعیات در ذهن آنان و پریشان کردن افکار آنان است، به منظور جلوگیری از رواج اطلاعات درست در مورد وقایع کنونی و تاریخی، و با هدف نهاییِ متقاعدسازیِ سیاسی. 

یک نمونه ی بسیار افراطی که امروز دیدم، مقاله ای ست از شخصی با نام "حامد آئینه-وند" با عنوان "تحقیر رنگین کمانی، از فخری زاده و هنیه در تهران تا اعضای حزب الله در بیروت" که در گویانیوز در تاریخ 18 سپتامبر 2024 منتشر شده. با اینکه هنوز حتی یک سال هم از آغاز جنگ بین حماس و اسراییل نمی گذرد، نویسنده مقاله نامبرده در صدد آن برآمده که وقایع این جنگ را جعل کند. 

ایشان مقاله خود را با این دروغهای عظیم شروع میکند: 

«طراحان عملیات هفتم اکتبر موسوم به طوفان الاقصی هر گز تصور پاسخگویی اسرائیل به شکل و اندازه‌ای که تا کنون انجام شده را نداشتند و گمان داشتند با گروگان گیری بابی برای مذاکره و تبادل گروگان‌ها و اخذ برخی امتیازات گشوده می‌شود، حماس مواضعش را درغزه تثبیت می‌کند، مانع پیوستن عربستان و قطر به توافق آبراهام می‌شود و احتمالا در مدت کوتاهی نیز کشورهای عربی که عادی سازی روابط را با اسرائیل آغاز کرد ه‌اند از مسیر خود باز خواهند گشت. همینقدر فانتزی و غیر واقع بینانه دست به عملیاتی زدند تا بازدارندگی اسرائیل را خدشه دار کنند و امتیازاتی بگیرند در حالی که طرف مقابل نه تنها با انواعی از عملیات‌های‌های نظامی، سیاسی و سایبری قصد احیا بازدارندگی کرده است بلکه به چیزی جز نابودی حماس و در واقع نوارغزه و ملت مظلوم فلسطین رضایت نمی‌دهد. روشن است نابودی حماس امکان پذریر نخواهد بود اما صورت حساب عملیات طوفان الاقصی خسارت سنگین کمر شکنی برای حماس و منطقه بوده است.» 

اینکه ایشان چه هدفی را با بیان این دروغ ها دنبال میکند و از کدام خط سیاسی پیروی میکند، برای هر خواننده ای کاملاً مشخص است و نیازی به توضیح نیست. در مورد دروغ عظیم ایشان که ادعا کرده اند حماس در روز هفتم اکتبر فقط دست به "گروگان گیری" زده بود، به یک جمله بسنده می کنم و وقت خوانندگان را تلف نمی کنم، چون مطمئنم اکثر خوانندگان هنوز به یاد دارند که نیروهای حماس در روز 7 اکتبر 2023 بعد از حمله به خاک اسراییل اول حدود 1200 نفر را کشتند و سپس 253 نفر را گروگان گرفتند. نویسنده نامبرده شاید حتی فکر میکند که خوانندگان مقاله ایشان یادشان رفته که جمهوری اسلامی ایران چند ماه بعد از شروع جنگ بین حماس و اسراییل، رسماً از سوی دولت ایران و از خاک ایران با پرتاب موشک به خاک اسراییل حمله هوایی کرد، که اسراییل موفق شد همه موشکهای ایران را در هوا بگیرد و نابود کند و از تلفات جانی و خسارت جلوگیری کند. نویسنده نامبرده یک حمله واقعی نظامی را که یک طرفش گروههای تروریستی اسلامگرا بودند و دولت جمهوری اسلامی، به یک گروگانگیری تقلیل داده. بعید نیست که بخاطر آبرو-ریزی که برای این نیروها و دولت ایران پیش آمد، اکنون قصد داشته باشند خاطره ی حمله موشکی ایران به اسراییل را نیز از اذهان عمومی پاک کنند و بزودی ادعا کنند که آن اتفاق هم هرگز رخ نداده است. 


19 سپتامبر 2024، اروپای غربی. 


آن سرود سرد و تاریک ...


این هم شد سرود ؟! 

درود، درود، درود 

بر ... 


این هم شد ترانه ؟! 

مرگ، مرگ، مرگ 

بر ... 


این هم شد تفکر ؟! 

آری، کتابِ "او" را هستم از بر ... 


این هم شد حرکت ؟! 

آری، می گیرم از همان نقطه زندگی را از سر ... 


این هم شد بهانه ؟! 

آری، هر چه کژی، هست تقصیر آن عنتر ... 


(19 سپتامبر 2024) 


شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

آسوشیتدپرس: مشاهده زنان بدون حجاب اجباری در خیابانهای ایران به امری عادی‌ بدل شده است


آسوشیتدپرس در گزارشی به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، از حضور پرشمار زنان بدون حجاب اجباری در معابر عمومی شهرهای ایران خبر داد و نوشت: «مشاهده زنان بدون حجاب اجباری در شهرهای ایران هر چه بیشتر در حال بدل شدن به امری عادی است». 

آسوشیتدپرس در این گزارش که روز شنبه 14 سپتامبر 2024 منتشر شد، افزود: در شرایطی که مقام‌های حکومت ایران به وقوع این پدیده اذعان نمی‌کنند و هیچ پژوهشی هم درباره آن انجام نشده است ولی در ویدیوهایی از سطح خیابان‌های شهرها که شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، زنان و دختران بدون حجاب اجباری بویژه بعد از غروب آفتاب در حال رفت و آمد دیده می‌شوند. 

در این گزارش آمده است: نافرمانی زنان در شرایطی ادامه یافته که به گفته محققان سازمان ملل، جمهوری اسلامی برای تنبیه مخالفان حجاب اجباری «اقدامات و سیاست‌های گسترده سرکوبگرانه» به کار گرفته است. حجاب اجباری در ایران به عنوان «نماد سیاسی» جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. 

آسوشیتدپرس افزود که امروزه دیدن زنان و دختران بدون حجاب اجباری در نقاط مختلف تهران، از جمله محلات شمال و جنوب پایتخت، تبدیل به امری متداول شده و آنها بویژه در هنگام غروب و البته در طول روز و اواخر هفته در پارک‌های اصلی شهر بدون حجاب اجباری حضور دارند. 

آسوشیتدپرس درادامه گزارش خود، به خطرات موجود برای مخالفان حجاب اجباری از سوی ماموران جمهوری اسلامی و بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، ماه‌ها پس از اعتراضات سراسری در ایران، اشاره کرد و نوشت: ویدیوهای پراکنده در فضای مجازی حاکی از خشونت پلیس جمهوری اسلامی علیه زنان و دختران است. 

آسوشیتدپرس به روایت دیگر اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت ایران علیه مخالفان حجاب اجباری پرداخته و از جمله به پلمب کسب و کارهای خصوصی، استفاده از دوربین‌های شناسایی برای یافتن زنان بدون روسری در خودرو‌ها و جریمه و توقیف خودروها اشاره کرده است. 

بنا بر این گزارش، حکومت ایران اقدامات تنبیهی را تا جایی پیش برده است که به گفته سازمان ملل، ماموران حکومتی «در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» در سال جاری و در «جزیره کیش» برای شناسایی زنان مخالف حجاب اجباری به پهپاد متوسل شدند. 

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد روز 13 سپتامبر 2024 در گزارشی تازه، هشدار داد که حکومت ایران دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، تلاش‌های خود را برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و «نابودی باقی‌مانده‌های فعالیت‌های زنان» شدت بخشیده است. 


به نقل از گزارش صدای آمریکا، 14 سپتامبر 2024: 

https://ir.voanews.com/a/iran-ap-report-on-women-without-veils-becoming-routine/7784321.html



(شنبه، 14 سپتامبر 2024) 

شرکت هواپیمایی «ایران ایر» مورد تحریم آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا قرار گرفت


آمریکا شرکت هواپیمایی «ایران ایر» را تحریم‌ کرد 

آنتونتی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز 10 سپتامبر 2024 در دیدار با دیوید لمی همتای بریتانیایی خود گفت آمریکا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران به خاطر حمایت جمهوری اسلامی از روسیه در جنگ با اوکراین و ارسال موشک بالستیک به این کشور وضع کرده است. او در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در لندن گفت شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از امروز مورد تحریم قرار‌ خواهد گرفت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا برای گفتگو با کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر و همچنین وزیر خارجه بریتانیا در لندن است. این سفر در آستانه دیدار آخر هفته آقای استارمر با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن صورت می‌گیرد. (بی بی سی نیوز فارسی، 10 سپتامبر 2024) 


بریتانیا، آلمان و فرانسه هم پس از آمریکا اعلام کردند «ایران ایر» را تحریم می‌کنند 

ساعتی پس از اینکه آنتونی بلینکن از تحریم‌های جدید سخن گفت، وزارت دارایی آمریکا اعلام کرد که در واکنش به تحویل موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، 10 شخص و 6 نهاد مستقر در ایران و روسیه را تحریم کرده است. این وزارتخانه همچنین چهار کشتی را مشمول تحریم کرد که امکان تحویل قطعات و سیستم تسلیحاتی ایران از جمله پهپاد و موشک بالستیک دوربرد را به روسیه فراهم می‌کنند. 

آلمان، فرانسه و بریتانیا هم روز 10 سپتامبر 2024 آنچه را که صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین خواندند، محکوم کردند. این سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای اعلام کردند «ما اقداماتی فوری برای لغو توافقات دوجانبه خدمات هوایی با ایران انجام خواهیم داد» و اضافه کردند آنها نیز «ایران ایر» را در فهرست تحریم‌هایشان قرار خواهند داد. (بی بی سی فارسی، 10 سپتامبر 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024 


پاسخی شبانه در روز روشن


کامنتی فیسبوکی بر کامنت فیسبوکی یک آقای ایرانی تحصیلکرده چپگرا که در آمریکا زندگی میکند و دونالد ترامپ را با حزب افراطگرای ا.اف.د. در آلمان مقایسه کرده بود: 


ببخشید که خودم را وارد بحث مهندسین ایرانی گرامی میکنم. ولی این شب آخر هفته ای خیلی بیکارم. همچنین کمی هم کرم دارم. سوماً این توضیحات به این معنی نیست که یا خیلی دلسوز شما هستم، یا نگران موقعیت سیاسی ترامپ یا ا.اف.د. در آلمان. خدمت آن آقای گرامی که ترامپ را با ا.اف.د. در آلمان مقایسه کردند، باید عرض کنم که ایشان گویا نه از اوضاع سیاسی در آمریکا باخبر است و نه از اوضاع سیاسی در آلمان و سایر نقاط اروپای غربی. دونالد ترامپ در آمریکا رییس جمهور بوده است. در صورتی که حزب ا.اف.د. در آلمان یک حزب نیمه-قانونی ست که تحت کنترل شدید سازمانهای امنیتی آلمان است و دستگاه سیاسی رسمی و غیررسمی در آلمان به هیچوجه به هیچ حزبی اجازه نمی دهند که در ائتلاف با این حزب دولت تشکیل دهد. یعنی بطور نیمه-قانونی و نیمه-رسمی این حزب کاملاً رسماً از شرکت در یک دولت ائتلافی سراسری (و تاکنون همچنین ایالتی) منع شده است. حالا اگر باز هم میخواهید بگویید نمی فهمید من چه میگویم و یا میخواهید نتیجه گیری کنید که آهان، پس در آلمان دمکراسی نیست چون به یک حزبی که تا کمی رو میدهند عکس هیتلر را بجای سبیل پشت لبشان می چسبانند اجازه شرکت در دولت سراسری را نمیدهند، باید بگویم که با این حرفها فقط سطح سواد و درک خود را به نمایش میگذارید و حتی احمق-ترین افراد غیرحزبی میفهمند قانون اساسی، نظام سیاسی حاکم و تخطی از اینها یعنی چه و هیچکس فکر نمیکند که آزادی یعنی هر که هر چه میخواهد بکند و بین آزادی و حقوق افراد و اجتماعات ارتباطی بسیار مشخص و غیرقابل انکار وجود دارد. 


شنبه 14 سپتامبر 2024 ساعت دو قبل از صبح بوقت اروپای غربی. 


شعور چریکی ناب


این خانم که از اعضای بالارتبه ی "سازمان فداییان خلق اکثریت" است، در روز 23مین سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، در صفحه فیسبوکش به تمسخر انتخابات آمریکا پرداخته. ایشان در پایان مطلبش خودش را دلسوز و نگران آمریکا نامیده، ولی در صفحه اش هیچ چیز در رابطه با 11 سپتامبر در این روز تاریخی شرمساری ایرانیان (ببخشید، اسلامگرایان) منتشر نکرده. آری، اینها هنوز نیز از این شرمسار نیستند که رفقای هم-سازمانی شان در زمان انقلاب به همراه برادران پاسدار و بسیجی سفارت آمریکا را اشغال کردند و در کشتار آمریکایی ها با اسلامگرایان همراه بودند. این خانم که در این روز سیاه یکهو دلسوز آمریکا و نظام دمکراسی و انتخاباتی آن شده، یادش رفته که همین چند هفته پیش رفقای هم-سازمانی اش در خارج از کشور جلوی همه دوربین ها به سفارتخانه های جمهوری اسلامی رفتند و در لجنزار انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند. 



ایشان این واقعه ی بسیار مثبت تاریخی را که یک زن سیاه-پوست یکی از دو کاندیدای اصلی برای ریاست جمهوری در آمریکا شده است، با عکسی تزئین کرده است که بالای سر آن خانم کاندید نوشته شده "کس اف" (Kosov). 


13 سپتامبر 2024، اروپای غربی. 

(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024) 


روسیه و اوکراین – جنگی غیرمتمدنانه که در وهله اول مردم غیرنظامی را هدف میگیرد


از نظر من، هم روسیه و هم اوکراین در جنگ با یکدیگر در دو سال اخیر نشان دادند که حسابی از قافله ی تمدن عقب مانده اند. عملکرد هر دو این کشور در جنگ با یکدیگر شباهتی بسیار به نسل-کشی دارد. از اولین جاهایی که هر دو مورد حمله و بمباران قرار میدادند، مناطق مسکونی بود. کمی بعدتر شروع کردند به حملات گسترده موشکی و پهپادی به مراکز تولید انرژی و نیروگاههای برق یکدیگر، که این هم کاملاً یعنی هدف قرار دادن مردم غیرنظامی. باید به این توجه داشت که قطع کردن برق و سوخت یک منطقه، آن هم در زمستان، فقط خانه های مردم را هدف قرار نمی دهد، بلکه تمام بیمارستانها، مدارس، ادارات، وسایل نقلیه عمومی و شخصی و هر چیز دیگری را که با برق یا سوخت کار میکند، حتی کامپیوترها و تلفنهای موبایل. 

میتوان بوضوح مشاهده کرد که در دو سال و نیم اخیر هدف اصلی حملات نظامی هر دو کشور، مردم غیرنظامی بوده اند. و در طول این مدت بارها و بارها سازمان انرژی اتمی، سازمان ملل و بسیاری سازمانهای بین المللی دیگر باید به هر دو کشور هشدار میدادند که در نزدیکی نیروگاههای هسته ای موشک پراکنی نکنند. که این نشان میدهد که برای هر دو دولت روسیه و اوکراین اصلاً مهم نبود اگر یک نیروگاه هسته ای هم این وسط منفجر میشد و میلیونها تن از مردم، حتی مردم کشور خودشان، بخاطر یک جنگ نسبتاً بی-اهمیت "استقلال" و "تجزیه خاک" قربانی فاجعه ی اتمی میشدند. و این نوع نگاه چه فرقی دارد با نگاه مثلاً صدام حسین در عراق که در جنگ با کردهای کشور خودش از سلاح شیمیایی استفاده کرد، یا بشار اسد در سوریه که در یک جنگ داخلی هر نوع سلاحی که داشت، از بیولوژیک و شیمیایی و غیره، همه را بکار گرفت؟ 


08 سپتامبر 2024 

(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024) 


اخبار ایران و جهان (سپتامبر 2024 – بخش 2)


هشدار ایران به روسیه بر سر دالان زنگزور و جانبداری از آذربایجان: مرزها «خط قرمز» تهران است 

همزمان با تشدید انتقاد مقام‌های ایران از حمایت روسیه از راه‌اندازی دالان زنگزور، وزیر خارجه ایران به‌طور غیرمستقیم به مسکو هشدار داد که ترسیم دوباره مرزها، «خط قرمز» تهران است. عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیر قابل قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود». این پیام عراقچی، اشاره آشکاری به تصمیم مسکو برای حمایت از درخواست جمهوری آذربایجان و ترکیه برای راه‌اندازی کریدور زنگزور است. در روزهای گذشته، برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور تاکید کرده‌اند که این موضوع با واکنش سریع تهران مواجه شده است، به‌گونه‌ای که مدیر کل اوراسیای وزارت خارجه ایران در دیدار با سفیر روسیه در تهران بر مخالفت کشورش در ایجاد هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز تاکید کرد. با راه‌اندازی این کریدور در جنوبی‌ترین بخش از خاک ارمنستان، ایران آخرین راه اعمال نفوذ برای اثرگذاری بر رقابت‌های منطقه قفقاز را از دست خواهد داد. (یورونیوز فارسی، 06 سپتامبر 2024) 


اهمیت دالان «زنگزور» و دلایل مخالفت ایران با آن 

جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته و بعد از آغاز مذاکرات صلح میان دولت‌های باکو و ایروان، همواره موضعی تند نسبت به باز شدن دالان زنگزور برای اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان داشته و حتی در مقاطعی تهدید به مداخله نظامی کرده است. طی روزهای گذشته و با اعلام حمایت روسیه از باز شدن دالان زنگزور، دستیار وزیر خارجه ایران در دیدار با الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران نسبت به باز شدن این دالان اظهار نگرانی کرده و دوباره موضوع زنگزور در رسانه‌های ایران داغ شده است. مقامات جمهوری اسلامی تاکنون استدلال‌های مختلفی برای مخالفت با این طرح مطرح کرده‌اند؛ از باز شدن پای ناتو به منطقه، تا اخلال در ترانزیت کالاهای ایرانی از ارمنستان به بازارهای خارجی تا تغییر مرزهای سنتی میان ایران و ارمنستان. تا قبل از فروپاشی اتحاد شوروی، دالان زنگزور مسیر اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان بود ولی در اوایل دهه 90 میلادی و در پی آغاز جنگ میان دو ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این دالان بسته شد. ایروان و باکو بعد از جنگ 44 روزه پاییز 2020، با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌بس ۹ ماده‌ای امضا کردند که بر اساس آن جمهوری آذربایجان جاده لاچین را برای اتصال خان‌کندی به ارمنستان باز می‌کرد و ایروان نیز دالان زنگزور را برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان احیا می‌کرد؛ با این شرط که نیروهای حافظ صلح روسی به همراه نیروهای دیدبان ترکیه در این دالانها مستقر شوند. (رادیو فردا، 06 سپتامبر 2024) 


حمله روسیه به چند‌ قدمی دفتر زلنسکی 

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه 07 سپتامبر 2024 اعلام کرد که روسیه شب گذشته در مجموع 67 پهپاد را به اقصی نقاط اوکراین از جمله ساختمان پارلمان در کی‌یف پرتاب کرده است. همچنین روسیه از تسلط بر روستایی در شرق اوکراین خبر داد. از سوی دیگر، اوکراین اعلام کرد که به یک انبار مهمات در منطقه مرزی روسیه حمله کرده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از پیدا شدن بقایای پهپاد در اطراف ساختمان پارلمان اوکراین در مرکز کی‌یف است. با توجه به این که این محدوده پایتخت اوکراین که محل استقرار ساختمان‌های اصلی دولتی اوکراین از جمله دفتر ریاست جمهوری، ساختمان هیات دولت و بانک مرکزی است تحت محافظت سنگین سامانه‌های پدافند‌ هوایی دوران شوروی و همچنین سامانه‌های اهدا شده از سوی غرب است، نفوذ پهپاد یا موشک روسیه به این منطقه رویدادی بسیار نادر محسوب می‌شود. خبرنگار رویترز در پایتخت اوکراین از شنیده شدن صدای انفجار در حوالی ساعت سه بامداد در مرکز شهر کی‌یف خبر داد. همچنین برخی از ساکنان بخش مرکزی پایتخت اوکراین اعلام کردند که شب گذشته با شنیدن صدای انفجار از خواب پریدند. از سوی دیگر، کی‌یف روز شنبه اعلام کرد که شب گذشته یک انبار مهمات را در منطقه مرزی روسیه هدف حمله پهپادی قرار داده که منجر به انفجار و آتش‌سوزی عظیم در آن شده است. (یورونیوز فارسی، 07 سپتامبر 2024) 


قتل دونده المپیکی توسط دوست پسر سابقش – ورزشگاهی در پاریس به یاد او نامگذاری میشود 

شهرداری پاریس روز جمعه، 6 سپتامبر 2024، اعلام کرد که جهت ادای احترام به ربکا چِپتِگی، یکی از دوندگان ماراتن پاریس که توسط دوست پسر سابقش به آتش کشیده شد ورزشگاهی را در این شهر به یاد او نامگذاری می‌کند. ربکا چپتگی که ماه گذشته در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کرده بود اخیرا به دنبال جراحات ناشی از سوختگی درگذشت. ان هیدالگو، شهردار پاریس با اشاره به قتل این دونده گفت:« به احتمال زیاد زیبایی، قدرت و آزادی او برای کسی که این قتل را انجام داد غیرقابل تحمل بود.پاریس او را فراموش نخواهد کرد. ما یک مکان ورزشی را به او اختصاص خواهیم داد تا یاد و داستان او در میان ما باقی بماند و به انتقال پیام برابری بازی‌های المپیک و پارالمپیک کمک کند». رسانه‌های کنیا و اوگاندا گزارش دادند که این زن 33 ساله که در بازی‌‌های المپیک پاریس 2024 در جایگاه 44ام ایستاد، در حمله روز یکشنبه بیش از 75 درصد بدنش دچار سوختگی شده بود. چپتگی سومین ورزشکار شناخته شده است که از اکتبر 2021 در کنیا کشته شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 07 سپتامبر 2024) 


ترکیه به دنبال ایجاد پایگاهی در سومالی برای آزمایش موشک‌های بالستیک و فضایی است 

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که ترکیه در پی ساخت پایگاهی در کشور سومالی است تا بتواند در آنجا پروژه‌های موشکی و فضایی خود را آزمایش کند. (یورونیوز فارسی، 10 سپتامبر 2024) 


مراسم یادبود کشته شدگان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به همراه کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری، به مناسبت بیست و سومین سالگرد حادثه 11 سپتامبر از سه نقطه وقوع این حادثه مرگبار بازدید می‌کنند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو، در مراسم شهر نیویورک شرکت خواهد کرد. در جریان حملات انتحاری تروریست‌های اسلامگرا به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آرلینگتون، و شنکسویل در ایالت پنسیلوانیا در روز 11 سپتامبر سال 2001 حدود سه هزار نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شدند. جو بایدن و کامالا هریس قرار است بازدید خود را از محل برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در شهر نیویورک آغاز کنند. دونالد ترامپ هم به همراه مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، در مراسم شهر نیویورک شرکت خواهند کرد. قرار است بستگان جان‌باختگان این عملیات تروریستی با اعلام اسامی کشته‌شدگان یاد آنها را گرامی دارند.جو بایدن و کامالا هریس پس از حضور در شهر نیویورک برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان حادثه 11 سپتامبر به شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سفر خواهند کرد. در حالی‌که هواپیماربایان انتحاری قصد داشتند با استفاده از پرواز شماره 93 خطوط هوایی یونایتد در روز 11 سپتامبر 2001 به نقطه‌ای دیگر در آمریکا حمله کنند، به دلیل غلبه مسافران بر تروریست‌های هواپیماربا، هواپیما در شنکسویل سقوط کرد. رئیس جمهوری آمریکا به همراه معاونش در انتهای رشته بازدیدهای خود در «روز میهن‌پرستان» برای حضور در یادبود پنتاگون به واشنگتن بازخواهند گشت. جو بایدن همچنین در بیانیه‌ای، یاد قربانیان این حملات تروریستی را گرامی داشت و از صدها هزار آمریکایی که پس از این حادثه داوطلب خدمت در ارتش کردند قدردانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هیچیک از 2977 قربانی حملات تروریست‌ها در 11 سپتامبر 2001، بازماندگان آنها و امدادگران قهرمان فراموش نمی‌شوند و آمریکا به مختل کردن فعالیت شبکه‌‌های تروریستی در هر جا که باشند ادامه خواهد داد. (صدای آمریکا، 11 سپتامبر 2024) 


سفر رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق و دیدار با مسعود بارزانی 

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در دومین روز سفرش به عراق، روز 12 سپتامبر 2024 وارد اقلیم کردستان شد و با رهبران این منطقه دیدار کرد. این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق است. آقای پزشکیان پس از ورود به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق گفت که به دنبال توسعه روابط با اربیل و بغداد است. رئیس جمهوری ایران بعد از دیدار با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در جمع خبرنگاران به زبان کردی گفت: «ما به این جا آمدیم تا رابطه با عراق و اقلیم کردستان عراق را تقویت و همه مشکلاتی را که تاکنون وجود داشته حل کنیم». آقای بارزانی هم با اشاره به این که مسعود پزشکیان اولین رئیس جمهوری ایران است که از اربیل دیدار می‌کند گفت: «ما با جمهوری اسلامی ایران دارای پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی هستیم و سفر رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان یک رویداد تاریخی است». (بی بی سی نیوز فارسی، 12 سپتامبر 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024 


اخبار ایران و جهان (سپتامبر 2024 – بخش 1)


حمله گسترده پهپادی اوکراین به پالایشگاه و نیروگاه‌های مسکو و منطقه «تور» 

روسیه روز یکشنبه 01 سپتامبر 2024 اعلام کرد اوکراین موجی از حملات پهپادی را به پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌های برق در منطقه مسکو و همسایه آن منطقه «تور» انجام داده و این حملات منجر به آتش‌سوزی‌هایی شده است، در حالی‌که ده‌ها پهپاد در دیگر نقاط کشور منهدم شدند. (صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024) 


حمله هوایی مرگبار روسیه به منطقه ای مسکونی در خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین در روز جمعه 30 اگوست 2024 

(یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


در پی گسترده ترین حمله هوایی موشکی روسیه به اوکراین دستکم 7 نفر کشته شدند 

فرمانده نیروی هوایی اوکراین می‌گوید روسیه بزرگترین حملات هوایی و موشکی خود از زمان جنگ اوکراین را صورت داده که طی آن دست کم هفت نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند. مقام‌ها در اوکراین می‌گویند روز دوشنبه 26 اگوست 2024 به بیشتر از نیمی از مناطق اوکراین حمله هوایی شده است. تاسیسات زیربنایی برق‌رسانی یکی از اهداف این حملات توصیف شده که در نتیجه آن بخش‌های وسیعی از اوکراین در بی‌برقی فرو رفت. همزمان روز دوشنبه تمام اوکراینی‌ها در سرتاسر این کشور پهناور هشدار حمله هوایی و پناه گرفتن دریافت کردند. روسیه انجام این حملات هوایی گسترده را تایید کرده و همچنین حمله به تاسیسات زیربنایی تامین انرژی در اوکراین را پذیرفته و تاکید کرده که اهداف مورد نظر این حملات هوایی مورد اصابت قرار گرفته است. هدف قرار دادن تاسیسات اصلی انرژی اوکراین یکی از تاکتیک های ارتش روسیه طی دو سال گذشته و از زمان آغاز لشکرکشی به اوکراین در فوریه سال 2022 بوده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 27 اگوست 2024) 


واریز اولین قسط سودی دارایی‌های روسیه به حساب اوکراین؛ مسکو اتحادیه اروپا را به سرقت متهم کرد 

(صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024)


روسیه دکترین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه یکم سپتامبر 2024 اعلام کرد که روسیه - در واکنش به آنچه او تشدید جنگ در اوکراین از سوی غرب خواند - تغییراتی در دکترین خود در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای ایجاد خواهد کرد. دکترین هسته‌ای فعلی روسیه که در فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال 2020 بیان شد، عنوان می‌کند که روسیه ممکن است در صورت حمله هسته‌ای دشمن یا حمله با سلاح‌های متعارفی که موجودیت کشور را تهدید کند، دست به دامن استفاده از سلاح هسته‌ای شود. همچنین، برخی از تحلیلگران جنگ‌طلب روسیه از پوتین خواسته‌اند تا آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این کشور را کاهش دهد. اظهارات ریابکوف در روز یکشنبه واضح‌ترین بیانیه‌ای بود که نشان می‌دهد واقعاً تغییراتی در این دکترین قریب الوقوع است. خبرگزاری دولتی تاس به نقل از ریابکوف نوشت: «کار [بررسی تغییر دکترین هسته‌ای] به خوبی پیشرفته است و قصد روشنی برای انجام این تغییرات وجود دارد.» وی اظهار داشت که این تصمیم «به اقدامات تشدید کننده دشمنان غربی» در رابطه با درگیری اوکراین مرتبط است. مسکو غرب را متهم می‌کند که از اوکراین به‌عنوان نیروی نیابتی برای جنگ علیه روسیه استفاده می‌کند و قصد دارد یک «شکست راهبردی» به روسیه تحمیل کند و باعث تجزیه این کشور شود. ایالات متحده و متحدانش این موضوع را رد می‌کنند و و تاکید دارند که به اوکراین کمک می‌کنند تا از خود در برابر جنگ تجاوزکارانه به سبک استعماری روسیه دفاع کند. (یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


قرارداد 2.7 میلیارد یورویی فروش رافال به صربستان؛ مشتری سنتی روسیه خریدار جنگنده‌های فرانسوی شد 

صربستان که از مشتریان سنتی هوایپما و هلی‌کوپترهای جنگی روسیه به شمار می‌رود برای خرید 12 جنگنده رافال قرارداد 2.7 میلیارد یورویی با فرانسه امضا کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به صربستان سفر کرده روز پنجشنبه در جریان دیدار با الکساندر ووچیچ، همتای صرب خود در بلگراد قراردادی به ارزش 2 میلیارد و هفتصد میلیون یورو برای فروش 12 فروند جت جنگنده رافال به این کشور حوزه بالکان غربی امضا کرد. خبر انعقاد فروش این هواپیماهای جنگی چند منظوره در جریان کنفرانس خبری مشترک روسای جمهوری دو کشور در بلگراد اعلام شد. به گزارش آسوشیتدپرس، تلاش برای تقویت روابط صربستان با اتحادیه اروپا از جمله دیگر اهداف سفر امانوئل ماکرون به این کشور عنوان شده است. صربستان به طور رسمی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده است، اما پیشرفت کمی در زمینه حاکمیت قانون و اصلاحات دموکراتیک داشته است، که این پیش شرط های اصلی برای عضویت در بلوک 27 کشوری هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، صربستان در پی تقویت ناوگان جنگی نیروی هوایی خود است و الکساندر ووچیچ در همین راستا قرار داد خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه را «اتفاق بزرگی» توصیف کرده است. روسیه تاکنون به عنوان تامین‌کننده سنتی هواپیماهای نظامی، از جمله هلیکوپترهای جنگی، برای صربستان بوده است؛ این کشور پیش‌تر از پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی علیه اوکراین خودداری کرده است. خریدهای اخیر نظامی صربستان که شامل موشک‌های ضد هوایی ساخت چین نیز می‌شود، برخی از همسایگان این کشور پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق در دهه 1990 را نگران کرده است. صربستان تقریباً به طور کامل توسط کشورهای عضو ناتو احاطه شده است؛ از جمله این کشورها کرواسی است‌ که آن هم از جنگنده‌های رافال استفاده می‌کند. (یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


تداوم سوءاستفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی؛ مرکز فرماندهی حماس زیر مدرسه «صفد» غزه بمباران شد 

جنگنده‌های ارتش اسرائیل روز یکشنبه 01 سپتامبر 2024 تعدادی از اعضای حماس را که در یک مرکز کنترل و فرماندهی این گروه اسلامگرا زیر مدرسه «صفد» در شهر غزه بودند، هدف حمله قرار دادند. به گزارش ارتش اسرائیل، این مرکز توسط «تروریست‌های حماس برای طراحی و اجرای عملیات تروریستی علیه نیروهای ارتش اسرائیل و کشور اسرائیل مورد استفاده قرار می گرفت». ارتش اسرائیل پیش از این حمله، « اقدامات زیادی برای کاهش احتمال آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله استفاده از تسلیحات دقیق، ویدیو هوایی و داده های اطلاعاتی دیگر» انجام داد. اسرائیل بار دیگر حماس را به نقض نظام‌مند حقوق بین‌المللی و انجام عملیات از درون زیرساخت‌ها و پناهگاه‌های غیرنظامی در نوار غزه و سوءاستفاده بی‌رحمانه این گروه از شهروندان غزه‌ای برای فعالیت‌های تروریستی‌اش متهم کرد. ارتش اسرائیل در پایان بیانیه خود تصریح کرده که به مقابله قاطعانه با سازمان‌های تروریستی فلسطینی در نوار غزه ادامه خواهد داد. رویه حماس مبنی بر استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، و مساجد برای مقاصد نظامی و همچنین ایجاد تونل زیر این مکان‌ها، بارها طی سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از حمله تررویستی 7 اکتبر به اسرائیل، مورد انتقاد قرار گرفته است. حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به مرکز کنترل و فرماندهی حماس تنها ساعاتی پس از انتشار خبر قتل شش گروگان اسرائیلی ربوده‌شده توسط حماس به غزه انجام شد. (صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024) 


آمریکا هواپیمای شخصی نیکلاس مادورو را به دلیل نقض تحریم‌ها توقیف کرد 

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده هواپیمای نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، را پس از تشخیص این که خرید آن ناقض تحریم‌های آمریکا بوده، توقیف کرده است. بنا بر این گزارش هواپیمای مزبور روز دوشنبه 02 سپتامبر 2024 به فلوریدا منتقل شد. به گزارش سی‌ان‌ان، توقیف این هواپیما در جمهوری دومینیکن نشان از تشدید تنش‌ها و مقابله آمریکا با فساد دولت مادورو است. هواپیمای توقیف‌شده توسط آمریکا معادل «ایر فورس وان» هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا مخصوص جابجایی رئیس جمهوری ایالات متحده است و برای سفرهای مادورو به کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از دو مقام مزبور در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ضمن یادآوری بی‌سابقه بودن توقیف هواپیمای رئیس جمهوری یک کشور دیگر گفت: «در این جا پیام روشنی می‌فرستیم که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، هیچ‌کس فراتر از محدوده تحریم‌های ایالات متحده نیست». در همین ارتباط، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که وزارت دادگستری هواپیمایی را که به طور غیرقانونی به مبلغ 13 میلیون دلار از طریق یک شرکت صوری خریداری و برای استفاده مادورو و دوستانش به بیرون آمریکا قاچاق شده بود، توقیف کرده است. طبق این بیانیه، هواپیمای مزبور از طریق شرکتی در فلوریدا خریداری و در آوریل سال 2023 از راه کارائیب به ونزوئلا منتقل شده است. بیانیه وزارت دادگستری می‌افزاید که تقریبا تمام پروازهای این هواپیمای «داسو فالکون 900» به یک پایگاه نظامی در ونزوئلا بوده و برای سفرهای بین‌المللی مادورو مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، نهاد تحقیقات وزارت امنیت کشور، عوامل وزارت بازرگانی، دفتر صنایع و امنیت، و همچنین وزارت دادگستری در عملیات منتهی به توقیف و بازگرداندن این هواپیما به آمریکا مشارکت کردند. آمریکا در ماه‌های گذشته به دلیل خودداری دولت ونزوئلا از برگزاری «انتخابات رقابتی و فراگیر» تحریم‌هایی را علیه بخش نفت و گاز آن وضع کرده است. (صدای آمریکا، 02 سپتامبر 2024) 


وزیر خارجه آمریکا از آزادی زندانیان سیاسی در نیکاراگوئه استقبال کرد 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 با انتشار بیانیه‌ای، از آزادی 135 زندانی سیاسی در نیکاراگوئه استقبال کرد. او در این بیانیه که در وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، گفت این زندانیان که به‌ طور «غیرمنصفانه» توسط مقامات نیکاراگوئه بازداشت شده بودند، به دلایل بشردوستانه آزاد شدند. آقای بلینکن با اشاره به این‌که آزاد شدگان با «خیال آسوده و داوطلبانه» وارد گواتمالا شدند، از حمایت رئبس‌جمهور و دولت این کشور برای استقبال از آنها قدردانی کرد. در این بیانیه گفته می‌شود که شهروندان نیکاراگوئه‌ای آزاد شده، اکنون این فرصت را خواهند داشت که از طریق راه‌‌های قانونی برای اسکان مجدد به ایالات متحده و یا هر کشور دیگری که مایل هستند، بروند. آزاد شدگان شامل مدافعان حقوق بشر، فعالان غیر روحانی کاتولیک، و 13 عضو یک سازمان مذهبی مستقر در ایالت تگزاس هستند. مقامات نیکاراگوئه به‌ طور غیرمنصفانه آنها را به دلیل استفاده از آزادی‌های اساسی بیان، تشکل، اجتماعات مسالمت آمیز، مذهب یا عقیده، بازداشت کردند. آنتونی بلینکن یادآور شد که دانیل اورتگا، روزاریو موریلو، و همکاران آنها در نیکاراگوئه، همچنان به نقض حقوق بشر، سرکوب و زندانی کردن مخالفان، تصرف اموال آنها، و جلوگیری از ورود مجدد شهروندان به کشورشان، ادامه می‌دهند. او خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در نیکاراگوئه شد، و گفت که مردم این کشور شایسته یک دموکراسی هستند که در آن همه بتوانند از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود بدون ترس از آزار، اذیت و یا انتقام‌جویی، بهره‌مند شوند. وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه حمایت ایالات متحده را از چنین دورنمایی برای نیکاراگوئه اعلام کرده است. (صدای آمریکا، 05 سپتامبر 2024) 


یک حزب به-شدت راستگرای آلمان برای نخستین‌ بار از پایان جنگ جهانی دوم پیروز یک انتخابات ایالتی شد 

یک حزب به-شدت راستگرای آلمان روز یکشنبه برای نخستین‌ بار پس از جنگ جهانی دوم در یک انتخابات ایالتی در شرق آلمان پیروز شد. حزب «آلترناتیو برای آلمان» (آ اف ‌د) 32.8 درصد آرا را در تورینگن به دست آورد. احزاب دیگر می‌گویند با نپیوستن به حزب «آلترناتیو برای آلمان» در چارچوب یک ائتلاف، آن را در قدرت قرار نخواهند داد. با این حال، طبق نتیجه این رأی‌گیری، قدرت این حزب به حدی است که احتمالاً تشکیل دولت‌های ایالتی جدید بسیار دشوار خواهد شد و احزاب دیگر مجبور به ائتلاف‌های جدید غیرمنتظره و کم‌سابقه خواهند شد. (صدای آمریکا، 02 سپتامبر 2024) 


پایان روزهای بدون نخست وزیر؛ ماکرون مذاکره کننده سابق برکسیت را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد 

دو ماه پس از اعلام انحلال مجلس و 50 روز بعد از استعفای نخست وزیر فرانسه، امانوئل ماکرون روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 بالاخره به بن‌بست و بحران سیاسی کم‌-پیشینه در عرصه سیاسی فرانسه پایان داد و میشل بارنیه را به طور رسمی به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام در روز 7 ژوئیه، پارلمان فرانسه به سه بلوک بزرگ تقسیم شد: جبهه جدید مردمی که احزاب چپ را در بر می‌گیرد، گروه میانه‌رو حامی رئیس‌جمهور و حزب ملی‌گرای افراطی اجتماع ملی. با وجود همه تلاش‌ها از آن زمان تاکنون، هر گروه بر مواضع خود پایبند هستند و هیچ‌کدام واقعاً مایل به تشکیل ائتلاف با سایر گروه‌ها نیستند. نام‌های نامزدهای احتمالی برای پُست نخست وزیری در همه جا مطرح می‌شد، اما نخست‌وزیر آینده باید ابتدا از سد رأی اعتماد پارلمان عبور کند. از زمانی که ماکرون، لوسی کاسته، نامزد چپگرایان را رد کرد، نام‌های زیاد دیگری مطرح شد. برنارد کازنوو، نخست‌وزیر پایان دوره فرانسوا اولاند و گزاویه برتراند، رئیس کنونی استان «او دو فرانس» از جمله مطرح‌ترین نامزدها بوده‌اند. پای گزینه دیگری نیز در میان بود: تیری بوده، رئیس شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی فرانسه. در نهایت، در روز چهارشنبه نام میشل بارنیه، کمیسر پیشین اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا با بریتانیا در جریان برکسیت نیز مطرح شد. روز پنجشنبه، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری فرانسه، میشل بارنیه را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. به گفته امانوئل ریویِر، کارشناس سیاسی، «ماکرون گفته بود نخست‌وزیری پیدا خواهد کرد که از رأی عدم اعتماد مجلس جان سالم به در برد. اگر نخست‌وزیر او رد شود، یک شکست خواهد بود که مسئولیت آن به طور مستقیم به خود او باز می‌گردد. این یک معادله بسیار پیچیده است». (یورونیوز فارسی، 05 سپتامبر 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024 


چهارشنبه، شهریور ۱۴، ۱۴۰۳

معنای «سگ زنجیری» در ادبیات چپ


یکی از اصطلاحات محبوب چپها در مورد جریانات، افراد و یا دولتهای طرفدار کاپیتالیسم «سگهای زنجیری» بوده است. من تا چند روز پیش فکر میکردم که اصطلاح «سگ زنجیری» توسط چپها به جریانات، افراد و یا دولتهایی اطلاق میشود که وابستگی شدید به آمریکا و اسراییل دارند، چیزی شبیه این تصویر که از شدت وابستگی و نوکری با زنجیر به صاحب شان وصل باشند و زنجیری که بر گردن شان است در دست صاحب شان باشد. این تصویر برای من همیشه عجیب بود، شاید چون تناقضی در آن نهفته، و آن اینکه زنجیر بر گردن علامت بردگی ست. یعنی اگر زنجیری را که بر گردن یک برده یا یک حیوان به منظور کنترل و رام نگه داشتن انداخته اند بردارند، احتمال فرار آن فرد یا موجود و سپس روی آوردن او/آن به خودمختاری و استقلال زیاد است. 

پس از گذشت چهل و خرده ای سال که مرتباً این اصطلاح را اینجا و آنجا دیده بودم، تازه چند روز پیش متوجه شدم که این اصطلاح معنایی کاملاً متفاوت با برداشت من دارد. یکی از فعالین چپ افراطی ایرانی برداشته بود این شعار معروف چپها «مرگ بر سگهای زنجیری امپریالیسم» را به انگلیسی در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده بود. در ترجمه انگلیسی این شعار، ایشان از کلمه «سگ دیوانه» (که میشود سگ هار، یا سگ مبتلا به بیماری هاری) بجای «سگ زنجیری» استفاده کرده بود. اینگونه بود که متوجه شدم «سگ زنجیری» از نظر چپها یعنی طرفداران کاپیتالیسم که همه شان مبتلا به هاری و وحشی-گری و استثمارگری و بقولی «دیوانه ی زنجیری» هستند. آنهایی شان که در قدرت اند و از نظر چپها جنایتکار، که باید کشته شوند. و آنهایی شان که هنوز مستقیماً جنایتی مرتکب نشده اند، چون مبتلا به بیماری هاری هستند و در اولین فرصت مستقیماً مرتکب جنایت خواهند شد، باید مانند بیماران روانی بسیار خطرناک واقعاً به زنجیر کشیده بشوند. 

خیلی ممنون آقای چپ-گرای افراطی محترم بابت ارائه این اطلاعات و این روشنگری، هر چند که غیرعمد بوده باشد. 


- الو ...  الو ... 112؟ ... لطفاً سریعاً یک آمبولانس برای من بفرستید ... لطفاً چند تا زنجیر هم با خودتان بیاورید ... من شدیداً طرفدار کاپیتالیسم شده ام و میترسم انسانها را گاز بگیرم... 

- ببخشید، چی؟ متوجه نشدم... 

- بیشتر از این هم متوجه نخواهی شد، قربونت! بچه ها، سریعاً یک آمبولانس بفرستید. بخش روانی. 



03 سپتامبر 2024، اروپای غربی. 


دوشنبه، شهریور ۱۲، ۱۴۰۳

چند پاسخ صادقانه به سوالات و تهدیدهای احمقانه شما


چند پاسخ صادقانه به سوالات و تهدیدهای احمقانه شما: 

آیا من یک ایرانی هستم؟ آیا باید ایرانی باشم؟ آیا باید فرهنگ ایرانی را ستایش کنم؟ اگر بگویم فرهنگ اروپای غربی بر سایر فرهنگ ها برتری دارد، آیا در اروپای غربی حکم اعدام دریافت خواهم کرد؟ آیا باید بترسم که بگویم مسیحیت بر سایر ادیان برتری دارد، فقط به این دلیل که بی-دین هستم؟ آیا به دلیل اینکه ایرانی نیستم و هیچ چیز مثبتی در مورد «فرهنگ ایرانی» نمی بینم، اجازه ندارم علناً به زبان فارسی بنویسم و صحبت کنم؟ آیا باید به ژاپن فرستاده شوم و در آنجا کتاب جنگ تمدن های هانتینگتون را بخوانم؟ یا می‌خواهید بیشتر تلاش کنید تا مرا توسط ف.ش.س.ت.های ایالات متحده بکشید؟ (...هاهاها...، واقعا خنده دار نیست...) وَ غیره... 


مدت ویدئو: هفت دقیقه و نیم - به فارسی - در یوتیوب چنل خودم: 

https://www.youtube.com/watch?v=V4jCQaaq0fg


آزاده سپهری، شنبه 31 اگوست 2024  

(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 02 سپتامبر 2024) 


شکایت سازمانهای دفاع از حقوق حیوانات از چپ ایرانی


این مطلب می توانست طنز باشد، ولی نیست! این تیتر می توانست واقعی باشد، ولی نیست! این ماجرا می توانست غم-انگیز نباشد، ولی هست! 


مرتیکه ی احمق بعد از چهل سال زندگی در اروپای غربی رفته تو صفحه ی فیسبوکش عکس وزیر خارجه آمریکا آنتونی بلینکن رو در کنار نتانیاهو گذاشته و بالاش به انگلیسی (که خوب همه بفهمن!) نوشته: "مرگ بر امپریالیسم! مرگ بر سگهای امپریالیسم!" بعد از چهل سال فعالیت سیاسی در غرب و حداقل سی سال عرعر علیه جمهوری اسلامی و در دفاع از حقوق زنان و کودکان و مردان، هنوز میخواد بگه نمیدونه شعار "مرگ بر" چیه. هنوز میخواد بگه ماها همه احمقیم و حتی فارسی هم بلد نیستیم، و یا همه آلزایمر داریم و هر روز دوباره اخبار ایران و لبنان و فلسطین یادمان میره و فکر میکنیم شعار "مرگ بر" یک شعر است و نه به معنای تایید حکم قتل و تهدید به قتل. 

اوج بیشعوری یارو - تازه آقا در رده رهبری یک سازمان سیاسی ایرانی هم هست - در اینه که بعد از این همه سال زندگی در غرب به عنوان یک پناهنده و سپس شهروند و برخورداری از هر گونه امکانات، هنوز نفهمیده که نه فقط انسان، حقوق بشر، قانونیت و مدنیت در غرب جایگاه بسیار بالایی دارند و عبور از این خط قرمز جرم بزرگی محسوب میشه، بلکه احمق هنوز نفهمیده که حیوانات هم در غرب حقوق دارند و حتی اذیت و آزارشان جرم محسوب میشه چه برسه به کشتن شان. اومده پُز زبان انگلیسی و مثلاً روشنفکری و کلاس بالا بودن ش رو بده، بعد سگ رو که محبوب ترین حیوان غربی هاست از دید اسلام نجس و کثافت دونسته و کشتنش رو حلال، مثل همان بلینکن و نتانیاهو. همه اینها رو هم به انگلیسی، در فیسبوک... 

خیلی دوست داری چگوارا بشی، خب برو غزه و لبنان، چرا تو مغز بچه ها و نوه های خودت و دور و بریهات گه-پراکنی میکنی و تروریست-پروری؟! مرتیکه ی احمق روانی! 


31 اگوست 2024

(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 02 سپتامبر 2024) 


جایگاه زن در فرهنگ اسلامی و فرهنگ اروپایی – مقایسه ای تصویری، 2024




 02 سپتامبر 2024 


51 نفر در ایران به جرم زنا به سنگسار محکوم شدند



گزارشی منتشر شده در تاریخ 29 می 2022 در نشریه انگلیسی زبان «سان»: 

https://www.thesun.co.uk/news/18678395/iran-sentences-death-stoning-executions



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 02 سپتامبر 2024