چهارشنبه، شهریور ۱۴، ۱۴۰۳

معنای «سگ زنجیری» در ادبیات چپ


یکی از اصطلاحات محبوب چپها در مورد جریانات، افراد و یا دولتهای طرفدار کاپیتالیسم «سگهای زنجیری» بوده است. من تا چند روز پیش فکر میکردم که اصطلاح «سگ زنجیری» توسط چپها به جریانات، افراد و یا دولتهایی اطلاق میشود که وابستگی شدید به آمریکا و اسراییل دارند، چیزی شبیه این تصویر که از شدت وابستگی و نوکری با زنجیر به صاحب شان وصل باشند و زنجیری که بر گردن شان است در دست صاحب شان باشد. این تصویر برای من همیشه عجیب بود، شاید چون تناقضی در آن نهفته، و آن اینکه زنجیر بر گردن علامت بردگی ست. یعنی اگر زنجیری را که بر گردن یک برده یا یک حیوان به منظور کنترل و رام نگه داشتن انداخته اند بردارند، احتمال فرار آن فرد یا موجود و سپس روی آوردن او/آن به خودمختاری و استقلال زیاد است. 

پس از گذشت چهل و خرده ای سال که مرتباً این اصطلاح را اینجا و آنجا دیده بودم، تازه چند روز پیش متوجه شدم که این اصطلاح معنایی کاملاً متفاوت با برداشت من دارد. یکی از فعالین چپ افراطی ایرانی برداشته بود این شعار معروف چپها «مرگ بر سگهای زنجیری امپریالیسم» را به انگلیسی در صفحه اینترنتی خود منتشر کرده بود. در ترجمه انگلیسی این شعار، ایشان از کلمه «سگ دیوانه» (که میشود سگ هار، یا سگ مبتلا به بیماری هاری) بجای «سگ زنجیری» استفاده کرده بود. اینگونه بود که متوجه شدم «سگ زنجیری» از نظر چپها یعنی طرفداران کاپیتالیسم که همه شان مبتلا به هاری و وحشی-گری و استثمارگری و بقولی «دیوانه ی زنجیری» هستند. آنهایی شان که در قدرت اند و از نظر چپها جنایتکار، که باید کشته شوند. و آنهایی شان که هنوز مستقیماً جنایتی مرتکب نشده اند، چون مبتلا به بیماری هاری هستند و در اولین فرصت مستقیماً مرتکب جنایت خواهند شد، باید مانند بیماران روانی بسیار خطرناک واقعاً به زنجیر کشیده بشوند. 

خیلی ممنون آقای چپ-گرای افراطی محترم بابت ارائه این اطلاعات و این روشنگری، هر چند که غیرعمد بوده باشد. 


- الو ...  الو ... 112؟ ... لطفاً سریعاً یک آمبولانس برای من بفرستید ... لطفاً چند تا زنجیر هم با خودتان بیاورید ... من شدیداً طرفدار کاپیتالیسم شده ام و میترسم انسانها را گاز بگیرم... 

- ببخشید، چی؟ متوجه نشدم... 

- بیشتر از این هم متوجه نخواهی شد، قربونت! بچه ها، سریعاً یک آمبولانس بفرستید. بخش روانی. 



03 سپتامبر 2024، اروپای غربی. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر