شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

پاسخی شبانه در روز روشن


کامنتی فیسبوکی بر کامنت فیسبوکی یک آقای ایرانی تحصیلکرده چپگرا که در آمریکا زندگی میکند و دونالد ترامپ را با حزب افراطگرای ا.اف.د. در آلمان مقایسه کرده بود: 


ببخشید که خودم را وارد بحث مهندسین ایرانی گرامی میکنم. ولی این شب آخر هفته ای خیلی بیکارم. همچنین کمی هم کرم دارم. سوماً این توضیحات به این معنی نیست که یا خیلی دلسوز شما هستم، یا نگران موقعیت سیاسی ترامپ یا ا.اف.د. در آلمان. خدمت آن آقای گرامی که ترامپ را با ا.اف.د. در آلمان مقایسه کردند، باید عرض کنم که ایشان گویا نه از اوضاع سیاسی در آمریکا باخبر است و نه از اوضاع سیاسی در آلمان و سایر نقاط اروپای غربی. دونالد ترامپ در آمریکا رییس جمهور بوده است. در صورتی که حزب ا.اف.د. در آلمان یک حزب نیمه-قانونی ست که تحت کنترل شدید سازمانهای امنیتی آلمان است و دستگاه سیاسی رسمی و غیررسمی در آلمان به هیچوجه به هیچ حزبی اجازه نمی دهند که در ائتلاف با این حزب دولت تشکیل دهد. یعنی بطور نیمه-قانونی و نیمه-رسمی این حزب کاملاً رسماً از شرکت در یک دولت ائتلافی سراسری (و تاکنون همچنین ایالتی) منع شده است. حالا اگر باز هم میخواهید بگویید نمی فهمید من چه میگویم و یا میخواهید نتیجه گیری کنید که آهان، پس در آلمان دمکراسی نیست چون به یک حزبی که تا کمی رو میدهند عکس هیتلر را بجای سبیل پشت لبشان می چسبانند اجازه شرکت در دولت سراسری را نمیدهند، باید بگویم که با این حرفها فقط سطح سواد و درک خود را به نمایش میگذارید و حتی احمق-ترین افراد غیرحزبی میفهمند قانون اساسی، نظام سیاسی حاکم و تخطی از اینها یعنی چه و هیچکس فکر نمیکند که آزادی یعنی هر که هر چه میخواهد بکند و بین آزادی و حقوق افراد و اجتماعات ارتباطی بسیار مشخص و غیرقابل انکار وجود دارد. 


شنبه 14 سپتامبر 2024 ساعت دو قبل از صبح بوقت اروپای غربی. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر