شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

آسوشیتدپرس: مشاهده زنان بدون حجاب اجباری در خیابانهای ایران به امری عادی‌ بدل شده است


آسوشیتدپرس در گزارشی به مناسبت فرا رسیدن دومین سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، از حضور پرشمار زنان بدون حجاب اجباری در معابر عمومی شهرهای ایران خبر داد و نوشت: «مشاهده زنان بدون حجاب اجباری در شهرهای ایران هر چه بیشتر در حال بدل شدن به امری عادی است». 

آسوشیتدپرس در این گزارش که روز شنبه 14 سپتامبر 2024 منتشر شد، افزود: در شرایطی که مقام‌های حکومت ایران به وقوع این پدیده اذعان نمی‌کنند و هیچ پژوهشی هم درباره آن انجام نشده است ولی در ویدیوهایی از سطح خیابان‌های شهرها که شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند، زنان و دختران بدون حجاب اجباری بویژه بعد از غروب آفتاب در حال رفت و آمد دیده می‌شوند. 

در این گزارش آمده است: نافرمانی زنان در شرایطی ادامه یافته که به گفته محققان سازمان ملل، جمهوری اسلامی برای تنبیه مخالفان حجاب اجباری «اقدامات و سیاست‌های گسترده سرکوبگرانه» به کار گرفته است. حجاب اجباری در ایران به عنوان «نماد سیاسی» جمهوری اسلامی شناخته می‌شود. 

آسوشیتدپرس افزود که امروزه دیدن زنان و دختران بدون حجاب اجباری در نقاط مختلف تهران، از جمله محلات شمال و جنوب پایتخت، تبدیل به امری متداول شده و آنها بویژه در هنگام غروب و البته در طول روز و اواخر هفته در پارک‌های اصلی شهر بدون حجاب اجباری حضور دارند. 

آسوشیتدپرس درادامه گزارش خود، به خطرات موجود برای مخالفان حجاب اجباری از سوی ماموران جمهوری اسلامی و بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها، ماه‌ها پس از اعتراضات سراسری در ایران، اشاره کرد و نوشت: ویدیوهای پراکنده در فضای مجازی حاکی از خشونت پلیس جمهوری اسلامی علیه زنان و دختران است. 

آسوشیتدپرس به روایت دیگر اقدامات سرکوب‌گرانه حکومت ایران علیه مخالفان حجاب اجباری پرداخته و از جمله به پلمب کسب و کارهای خصوصی، استفاده از دوربین‌های شناسایی برای یافتن زنان بدون روسری در خودرو‌ها و جریمه و توقیف خودروها اشاره کرده است. 

بنا بر این گزارش، حکومت ایران اقدامات تنبیهی را تا جایی پیش برده است که به گفته سازمان ملل، ماموران حکومتی «در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» در سال جاری و در «جزیره کیش» برای شناسایی زنان مخالف حجاب اجباری به پهپاد متوسل شدند. 

کمیته حقیقت یاب سازمان ملل متحد روز 13 سپتامبر 2024 در گزارشی تازه، هشدار داد که حکومت ایران دو سال پس از آغاز اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، تلاش‌های خود را برای سرکوب حقوق بنیادین زنان و دختران و «نابودی باقی‌مانده‌های فعالیت‌های زنان» شدت بخشیده است. 


به نقل از گزارش صدای آمریکا، 14 سپتامبر 2024: 

https://ir.voanews.com/a/iran-ap-report-on-women-without-veils-becoming-routine/7784321.html



(شنبه، 14 سپتامبر 2024) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر