شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

اخبار ایران و جهان (سپتامبر 2024 – بخش 1)


حمله گسترده پهپادی اوکراین به پالایشگاه و نیروگاه‌های مسکو و منطقه «تور» 

روسیه روز یکشنبه 01 سپتامبر 2024 اعلام کرد اوکراین موجی از حملات پهپادی را به پالایشگاه‌های نفت و نیروگاه‌های برق در منطقه مسکو و همسایه آن منطقه «تور» انجام داده و این حملات منجر به آتش‌سوزی‌هایی شده است، در حالی‌که ده‌ها پهپاد در دیگر نقاط کشور منهدم شدند. (صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024) 


حمله هوایی مرگبار روسیه به منطقه ای مسکونی در خارکف دومین شهر بزرگ اوکراین در روز جمعه 30 اگوست 2024 

(یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


در پی گسترده ترین حمله هوایی موشکی روسیه به اوکراین دستکم 7 نفر کشته شدند 

فرمانده نیروی هوایی اوکراین می‌گوید روسیه بزرگترین حملات هوایی و موشکی خود از زمان جنگ اوکراین را صورت داده که طی آن دست کم هفت نفر کشته و چندین نفر زخمی شده‌اند. مقام‌ها در اوکراین می‌گویند روز دوشنبه 26 اگوست 2024 به بیشتر از نیمی از مناطق اوکراین حمله هوایی شده است. تاسیسات زیربنایی برق‌رسانی یکی از اهداف این حملات توصیف شده که در نتیجه آن بخش‌های وسیعی از اوکراین در بی‌برقی فرو رفت. همزمان روز دوشنبه تمام اوکراینی‌ها در سرتاسر این کشور پهناور هشدار حمله هوایی و پناه گرفتن دریافت کردند. روسیه انجام این حملات هوایی گسترده را تایید کرده و همچنین حمله به تاسیسات زیربنایی تامین انرژی در اوکراین را پذیرفته و تاکید کرده که اهداف مورد نظر این حملات هوایی مورد اصابت قرار گرفته است. هدف قرار دادن تاسیسات اصلی انرژی اوکراین یکی از تاکتیک های ارتش روسیه طی دو سال گذشته و از زمان آغاز لشکرکشی به اوکراین در فوریه سال 2022 بوده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 27 اگوست 2024) 


واریز اولین قسط سودی دارایی‌های روسیه به حساب اوکراین؛ مسکو اتحادیه اروپا را به سرقت متهم کرد 

(صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024)


روسیه دکترین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود را تغییر خواهد داد 

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه یکم سپتامبر 2024 اعلام کرد که روسیه - در واکنش به آنچه او تشدید جنگ در اوکراین از سوی غرب خواند - تغییراتی در دکترین خود در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای ایجاد خواهد کرد. دکترین هسته‌ای فعلی روسیه که در فرمانی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور در سال 2020 بیان شد، عنوان می‌کند که روسیه ممکن است در صورت حمله هسته‌ای دشمن یا حمله با سلاح‌های متعارفی که موجودیت کشور را تهدید کند، دست به دامن استفاده از سلاح هسته‌ای شود. همچنین، برخی از تحلیلگران جنگ‌طلب روسیه از پوتین خواسته‌اند تا آستانه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای این کشور را کاهش دهد. اظهارات ریابکوف در روز یکشنبه واضح‌ترین بیانیه‌ای بود که نشان می‌دهد واقعاً تغییراتی در این دکترین قریب الوقوع است. خبرگزاری دولتی تاس به نقل از ریابکوف نوشت: «کار [بررسی تغییر دکترین هسته‌ای] به خوبی پیشرفته است و قصد روشنی برای انجام این تغییرات وجود دارد.» وی اظهار داشت که این تصمیم «به اقدامات تشدید کننده دشمنان غربی» در رابطه با درگیری اوکراین مرتبط است. مسکو غرب را متهم می‌کند که از اوکراین به‌عنوان نیروی نیابتی برای جنگ علیه روسیه استفاده می‌کند و قصد دارد یک «شکست راهبردی» به روسیه تحمیل کند و باعث تجزیه این کشور شود. ایالات متحده و متحدانش این موضوع را رد می‌کنند و و تاکید دارند که به اوکراین کمک می‌کنند تا از خود در برابر جنگ تجاوزکارانه به سبک استعماری روسیه دفاع کند. (یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


قرارداد 2.7 میلیارد یورویی فروش رافال به صربستان؛ مشتری سنتی روسیه خریدار جنگنده‌های فرانسوی شد 

صربستان که از مشتریان سنتی هوایپما و هلی‌کوپترهای جنگی روسیه به شمار می‌رود برای خرید 12 جنگنده رافال قرارداد 2.7 میلیارد یورویی با فرانسه امضا کرد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که به صربستان سفر کرده روز پنجشنبه در جریان دیدار با الکساندر ووچیچ، همتای صرب خود در بلگراد قراردادی به ارزش 2 میلیارد و هفتصد میلیون یورو برای فروش 12 فروند جت جنگنده رافال به این کشور حوزه بالکان غربی امضا کرد. خبر انعقاد فروش این هواپیماهای جنگی چند منظوره در جریان کنفرانس خبری مشترک روسای جمهوری دو کشور در بلگراد اعلام شد. به گزارش آسوشیتدپرس، تلاش برای تقویت روابط صربستان با اتحادیه اروپا از جمله دیگر اهداف سفر امانوئل ماکرون به این کشور عنوان شده است. صربستان به طور رسمی درخواست عضویت در اتحادیه اروپا را داده است، اما پیشرفت کمی در زمینه حاکمیت قانون و اصلاحات دموکراتیک داشته است، که این پیش شرط های اصلی برای عضویت در بلوک 27 کشوری هستند. به گزارش آسوشیتدپرس، صربستان در پی تقویت ناوگان جنگی نیروی هوایی خود است و الکساندر ووچیچ در همین راستا قرار داد خرید جنگنده‌های رافال از فرانسه را «اتفاق بزرگی» توصیف کرده است. روسیه تاکنون به عنوان تامین‌کننده سنتی هواپیماهای نظامی، از جمله هلیکوپترهای جنگی، برای صربستان بوده است؛ این کشور پیش‌تر از پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی علیه اوکراین خودداری کرده است. خریدهای اخیر نظامی صربستان که شامل موشک‌های ضد هوایی ساخت چین نیز می‌شود، برخی از همسایگان این کشور پس از فروپاشی یوگسلاوی سابق در دهه 1990 را نگران کرده است. صربستان تقریباً به طور کامل توسط کشورهای عضو ناتو احاطه شده است؛ از جمله این کشورها کرواسی است‌ که آن هم از جنگنده‌های رافال استفاده می‌کند. (یورونیوز فارسی، 01 سپتامبر 2024) 


تداوم سوءاستفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی؛ مرکز فرماندهی حماس زیر مدرسه «صفد» غزه بمباران شد 

جنگنده‌های ارتش اسرائیل روز یکشنبه 01 سپتامبر 2024 تعدادی از اعضای حماس را که در یک مرکز کنترل و فرماندهی این گروه اسلامگرا زیر مدرسه «صفد» در شهر غزه بودند، هدف حمله قرار دادند. به گزارش ارتش اسرائیل، این مرکز توسط «تروریست‌های حماس برای طراحی و اجرای عملیات تروریستی علیه نیروهای ارتش اسرائیل و کشور اسرائیل مورد استفاده قرار می گرفت». ارتش اسرائیل پیش از این حمله، « اقدامات زیادی برای کاهش احتمال آسیب رساندن به غیرنظامیان از جمله استفاده از تسلیحات دقیق، ویدیو هوایی و داده های اطلاعاتی دیگر» انجام داد. اسرائیل بار دیگر حماس را به نقض نظام‌مند حقوق بین‌المللی و انجام عملیات از درون زیرساخت‌ها و پناهگاه‌های غیرنظامی در نوار غزه و سوءاستفاده بی‌رحمانه این گروه از شهروندان غزه‌ای برای فعالیت‌های تروریستی‌اش متهم کرد. ارتش اسرائیل در پایان بیانیه خود تصریح کرده که به مقابله قاطعانه با سازمان‌های تروریستی فلسطینی در نوار غزه ادامه خواهد داد. رویه حماس مبنی بر استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، و مساجد برای مقاصد نظامی و همچنین ایجاد تونل زیر این مکان‌ها، بارها طی سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از حمله تررویستی 7 اکتبر به اسرائیل، مورد انتقاد قرار گرفته است. حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به مرکز کنترل و فرماندهی حماس تنها ساعاتی پس از انتشار خبر قتل شش گروگان اسرائیلی ربوده‌شده توسط حماس به غزه انجام شد. (صدای آمریکا، 01 سپتامبر 2024) 


آمریکا هواپیمای شخصی نیکلاس مادورو را به دلیل نقض تحریم‌ها توقیف کرد 

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده هواپیمای نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، را پس از تشخیص این که خرید آن ناقض تحریم‌های آمریکا بوده، توقیف کرده است. بنا بر این گزارش هواپیمای مزبور روز دوشنبه 02 سپتامبر 2024 به فلوریدا منتقل شد. به گزارش سی‌ان‌ان، توقیف این هواپیما در جمهوری دومینیکن نشان از تشدید تنش‌ها و مقابله آمریکا با فساد دولت مادورو است. هواپیمای توقیف‌شده توسط آمریکا معادل «ایر فورس وان» هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا مخصوص جابجایی رئیس جمهوری ایالات متحده است و برای سفرهای مادورو به کشورهای جهان مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از دو مقام مزبور در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان ضمن یادآوری بی‌سابقه بودن توقیف هواپیمای رئیس جمهوری یک کشور دیگر گفت: «در این جا پیام روشنی می‌فرستیم که هیچ‌کس بالاتر از قانون نیست، هیچ‌کس فراتر از محدوده تحریم‌های ایالات متحده نیست». در همین ارتباط، مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که وزارت دادگستری هواپیمایی را که به طور غیرقانونی به مبلغ 13 میلیون دلار از طریق یک شرکت صوری خریداری و برای استفاده مادورو و دوستانش به بیرون آمریکا قاچاق شده بود، توقیف کرده است. طبق این بیانیه، هواپیمای مزبور از طریق شرکتی در فلوریدا خریداری و در آوریل سال 2023 از راه کارائیب به ونزوئلا منتقل شده است. بیانیه وزارت دادگستری می‌افزاید که تقریبا تمام پروازهای این هواپیمای «داسو فالکون 900» به یک پایگاه نظامی در ونزوئلا بوده و برای سفرهای بین‌المللی مادورو مورد استفاده قرار گرفته است. به گزارش سی‌ان‌ان، نهاد تحقیقات وزارت امنیت کشور، عوامل وزارت بازرگانی، دفتر صنایع و امنیت، و همچنین وزارت دادگستری در عملیات منتهی به توقیف و بازگرداندن این هواپیما به آمریکا مشارکت کردند. آمریکا در ماه‌های گذشته به دلیل خودداری دولت ونزوئلا از برگزاری «انتخابات رقابتی و فراگیر» تحریم‌هایی را علیه بخش نفت و گاز آن وضع کرده است. (صدای آمریکا، 02 سپتامبر 2024) 


وزیر خارجه آمریکا از آزادی زندانیان سیاسی در نیکاراگوئه استقبال کرد 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 با انتشار بیانیه‌ای، از آزادی 135 زندانی سیاسی در نیکاراگوئه استقبال کرد. او در این بیانیه که در وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شد، گفت این زندانیان که به‌ طور «غیرمنصفانه» توسط مقامات نیکاراگوئه بازداشت شده بودند، به دلایل بشردوستانه آزاد شدند. آقای بلینکن با اشاره به این‌که آزاد شدگان با «خیال آسوده و داوطلبانه» وارد گواتمالا شدند، از حمایت رئبس‌جمهور و دولت این کشور برای استقبال از آنها قدردانی کرد. در این بیانیه گفته می‌شود که شهروندان نیکاراگوئه‌ای آزاد شده، اکنون این فرصت را خواهند داشت که از طریق راه‌‌های قانونی برای اسکان مجدد به ایالات متحده و یا هر کشور دیگری که مایل هستند، بروند. آزاد شدگان شامل مدافعان حقوق بشر، فعالان غیر روحانی کاتولیک، و 13 عضو یک سازمان مذهبی مستقر در ایالت تگزاس هستند. مقامات نیکاراگوئه به‌ طور غیرمنصفانه آنها را به دلیل استفاده از آزادی‌های اساسی بیان، تشکل، اجتماعات مسالمت آمیز، مذهب یا عقیده، بازداشت کردند. آنتونی بلینکن یادآور شد که دانیل اورتگا، روزاریو موریلو، و همکاران آنها در نیکاراگوئه، همچنان به نقض حقوق بشر، سرکوب و زندانی کردن مخالفان، تصرف اموال آنها، و جلوگیری از ورود مجدد شهروندان به کشورشان، ادامه می‌دهند. او خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و عقیدتی در نیکاراگوئه شد، و گفت که مردم این کشور شایسته یک دموکراسی هستند که در آن همه بتوانند از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود بدون ترس از آزار، اذیت و یا انتقام‌جویی، بهره‌مند شوند. وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه حمایت ایالات متحده را از چنین دورنمایی برای نیکاراگوئه اعلام کرده است. (صدای آمریکا، 05 سپتامبر 2024) 


یک حزب به-شدت راستگرای آلمان برای نخستین‌ بار از پایان جنگ جهانی دوم پیروز یک انتخابات ایالتی شد 

یک حزب به-شدت راستگرای آلمان روز یکشنبه برای نخستین‌ بار پس از جنگ جهانی دوم در یک انتخابات ایالتی در شرق آلمان پیروز شد. حزب «آلترناتیو برای آلمان» (آ اف ‌د) 32.8 درصد آرا را در تورینگن به دست آورد. احزاب دیگر می‌گویند با نپیوستن به حزب «آلترناتیو برای آلمان» در چارچوب یک ائتلاف، آن را در قدرت قرار نخواهند داد. با این حال، طبق نتیجه این رأی‌گیری، قدرت این حزب به حدی است که احتمالاً تشکیل دولت‌های ایالتی جدید بسیار دشوار خواهد شد و احزاب دیگر مجبور به ائتلاف‌های جدید غیرمنتظره و کم‌سابقه خواهند شد. (صدای آمریکا، 02 سپتامبر 2024) 


پایان روزهای بدون نخست وزیر؛ ماکرون مذاکره کننده سابق برکسیت را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد 

دو ماه پس از اعلام انحلال مجلس و 50 روز بعد از استعفای نخست وزیر فرانسه، امانوئل ماکرون روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 بالاخره به بن‌بست و بحران سیاسی کم‌-پیشینه در عرصه سیاسی فرانسه پایان داد و میشل بارنیه را به طور رسمی به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. پس از انتخابات پارلمانی زودهنگام در روز 7 ژوئیه، پارلمان فرانسه به سه بلوک بزرگ تقسیم شد: جبهه جدید مردمی که احزاب چپ را در بر می‌گیرد، گروه میانه‌رو حامی رئیس‌جمهور و حزب ملی‌گرای افراطی اجتماع ملی. با وجود همه تلاش‌ها از آن زمان تاکنون، هر گروه بر مواضع خود پایبند هستند و هیچ‌کدام واقعاً مایل به تشکیل ائتلاف با سایر گروه‌ها نیستند. نام‌های نامزدهای احتمالی برای پُست نخست وزیری در همه جا مطرح می‌شد، اما نخست‌وزیر آینده باید ابتدا از سد رأی اعتماد پارلمان عبور کند. از زمانی که ماکرون، لوسی کاسته، نامزد چپگرایان را رد کرد، نام‌های زیاد دیگری مطرح شد. برنارد کازنوو، نخست‌وزیر پایان دوره فرانسوا اولاند و گزاویه برتراند، رئیس کنونی استان «او دو فرانس» از جمله مطرح‌ترین نامزدها بوده‌اند. پای گزینه دیگری نیز در میان بود: تیری بوده، رئیس شورای اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی فرانسه. در نهایت، در روز چهارشنبه نام میشل بارنیه، کمیسر پیشین اروپا و مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا با بریتانیا در جریان برکسیت نیز مطرح شد. روز پنجشنبه، کاخ الیزه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس جمهوری فرانسه، میشل بارنیه را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد. به گفته امانوئل ریویِر، کارشناس سیاسی، «ماکرون گفته بود نخست‌وزیری پیدا خواهد کرد که از رأی عدم اعتماد مجلس جان سالم به در برد. اگر نخست‌وزیر او رد شود، یک شکست خواهد بود که مسئولیت آن به طور مستقیم به خود او باز می‌گردد. این یک معادله بسیار پیچیده است». (یورونیوز فارسی، 05 سپتامبر 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر