پنجشنبه، شهریور ۲۹، ۱۴۰۳

تکنیک های شستشوی مغزی در رسانه های ایرانی (1)


در این سلسله یادداشتها، با استناد به نمونه های مشخص، به تکنیک هایی می پردازم که برخی جریانات سیاسی با هدف شستشوی مغزی خوانندگان و مخاطبین به کار می گیرند. 


معروفترین تکنیک شستشوی مغزی رسانه ای، "فیک-نیوز" است که ترجمه فارسی آن میشود پخش "اخبار جعلی". هدف از فیک-نیوز در وهله ی اول ایجاد اختلال در حافظه ی مخاطبین، مخدوش کردن واقعیات در ذهن آنان و پریشان کردن افکار آنان است، به منظور جلوگیری از رواج اطلاعات درست در مورد وقایع کنونی و تاریخی، و با هدف نهاییِ متقاعدسازیِ سیاسی. 

یک نمونه ی بسیار افراطی که امروز دیدم، مقاله ای ست از شخصی با نام "حامد آئینه-وند" با عنوان "تحقیر رنگین کمانی، از فخری زاده و هنیه در تهران تا اعضای حزب الله در بیروت" که در گویانیوز در تاریخ 18 سپتامبر 2024 منتشر شده. با اینکه هنوز حتی یک سال هم از آغاز جنگ بین حماس و اسراییل نمی گذرد، نویسنده مقاله نامبرده در صدد آن برآمده که وقایع این جنگ را جعل کند. 

ایشان مقاله خود را با این دروغهای عظیم شروع میکند: 

«طراحان عملیات هفتم اکتبر موسوم به طوفان الاقصی هر گز تصور پاسخگویی اسرائیل به شکل و اندازه‌ای که تا کنون انجام شده را نداشتند و گمان داشتند با گروگان گیری بابی برای مذاکره و تبادل گروگان‌ها و اخذ برخی امتیازات گشوده می‌شود، حماس مواضعش را درغزه تثبیت می‌کند، مانع پیوستن عربستان و قطر به توافق آبراهام می‌شود و احتمالا در مدت کوتاهی نیز کشورهای عربی که عادی سازی روابط را با اسرائیل آغاز کرد ه‌اند از مسیر خود باز خواهند گشت. همینقدر فانتزی و غیر واقع بینانه دست به عملیاتی زدند تا بازدارندگی اسرائیل را خدشه دار کنند و امتیازاتی بگیرند در حالی که طرف مقابل نه تنها با انواعی از عملیات‌های‌های نظامی، سیاسی و سایبری قصد احیا بازدارندگی کرده است بلکه به چیزی جز نابودی حماس و در واقع نوارغزه و ملت مظلوم فلسطین رضایت نمی‌دهد. روشن است نابودی حماس امکان پذریر نخواهد بود اما صورت حساب عملیات طوفان الاقصی خسارت سنگین کمر شکنی برای حماس و منطقه بوده است.» 

اینکه ایشان چه هدفی را با بیان این دروغ ها دنبال میکند و از کدام خط سیاسی پیروی میکند، برای هر خواننده ای کاملاً مشخص است و نیازی به توضیح نیست. در مورد دروغ عظیم ایشان که ادعا کرده اند حماس در روز هفتم اکتبر فقط دست به "گروگان گیری" زده بود، به یک جمله بسنده می کنم و وقت خوانندگان را تلف نمی کنم، چون مطمئنم اکثر خوانندگان هنوز به یاد دارند که نیروهای حماس در روز 7 اکتبر 2023 بعد از حمله به خاک اسراییل اول حدود 1200 نفر را کشتند و سپس 253 نفر را گروگان گرفتند. نویسنده نامبرده شاید حتی فکر میکند که خوانندگان مقاله ایشان یادشان رفته که جمهوری اسلامی ایران چند ماه بعد از شروع جنگ بین حماس و اسراییل، رسماً از سوی دولت ایران و از خاک ایران با پرتاب موشک به خاک اسراییل حمله هوایی کرد، که اسراییل موفق شد همه موشکهای ایران را در هوا بگیرد و نابود کند و از تلفات جانی و خسارت جلوگیری کند. نویسنده نامبرده یک حمله واقعی نظامی را که یک طرفش گروههای تروریستی اسلامگرا بودند و دولت جمهوری اسلامی، به یک گروگانگیری تقلیل داده. بعید نیست که بخاطر آبرو-ریزی که برای این نیروها و دولت ایران پیش آمد، اکنون قصد داشته باشند خاطره ی حمله موشکی ایران به اسراییل را نیز از اذهان عمومی پاک کنند و بزودی ادعا کنند که آن اتفاق هم هرگز رخ نداده است. 


19 سپتامبر 2024، اروپای غربی. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر