شنبه، شهریور ۲۴، ۱۴۰۳

اخبار ایران و جهان (سپتامبر 2024 – بخش 2)


هشدار ایران به روسیه بر سر دالان زنگزور و جانبداری از آذربایجان: مرزها «خط قرمز» تهران است 

همزمان با تشدید انتقاد مقام‌های ایران از حمایت روسیه از راه‌اندازی دالان زنگزور، وزیر خارجه ایران به‌طور غیرمستقیم به مسکو هشدار داد که ترسیم دوباره مرزها، «خط قرمز» تهران است. عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران روز پنجشنبه 5 سپتامبر 2024 در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: «هر تهدیدی علیه تمامیت ارضی همسایگان ما، یا ترسیم دوباره مرزها، چه در شمال باشد، چه در جنوب، چه در شرق و چه در غرب، کاملا غیر قابل قبول است و برای ایران خط قرمز به شمار می‌رود». این پیام عراقچی، اشاره آشکاری به تصمیم مسکو برای حمایت از درخواست جمهوری آذربایجان و ترکیه برای راه‌اندازی کریدور زنگزور است. در روزهای گذشته، برخی از مقامات روسیه بر گشایش کریدور زنگزور تاکید کرده‌اند که این موضوع با واکنش سریع تهران مواجه شده است، به‌گونه‌ای که مدیر کل اوراسیای وزارت خارجه ایران در دیدار با سفیر روسیه در تهران بر مخالفت کشورش در ایجاد هرگونه تغییر ژئوپلیتیک در منطقه قفقاز تاکید کرد. با راه‌اندازی این کریدور در جنوبی‌ترین بخش از خاک ارمنستان، ایران آخرین راه اعمال نفوذ برای اثرگذاری بر رقابت‌های منطقه قفقاز را از دست خواهد داد. (یورونیوز فارسی، 06 سپتامبر 2024) 


اهمیت دالان «زنگزور» و دلایل مخالفت ایران با آن 

جمهوری اسلامی ایران در چهار سال گذشته و بعد از آغاز مذاکرات صلح میان دولت‌های باکو و ایروان، همواره موضعی تند نسبت به باز شدن دالان زنگزور برای اتصال نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان داشته و حتی در مقاطعی تهدید به مداخله نظامی کرده است. طی روزهای گذشته و با اعلام حمایت روسیه از باز شدن دالان زنگزور، دستیار وزیر خارجه ایران در دیدار با الکسی ددوف سفیر روسیه در تهران نسبت به باز شدن این دالان اظهار نگرانی کرده و دوباره موضوع زنگزور در رسانه‌های ایران داغ شده است. مقامات جمهوری اسلامی تاکنون استدلال‌های مختلفی برای مخالفت با این طرح مطرح کرده‌اند؛ از باز شدن پای ناتو به منطقه، تا اخلال در ترانزیت کالاهای ایرانی از ارمنستان به بازارهای خارجی تا تغییر مرزهای سنتی میان ایران و ارمنستان. تا قبل از فروپاشی اتحاد شوروی، دالان زنگزور مسیر اتصال جمهوری خودمختار نخجوان به خاک جمهوری آذربایجان بود ولی در اوایل دهه 90 میلادی و در پی آغاز جنگ میان دو ارمنستان و جمهوری آذربایجان، این دالان بسته شد. ایروان و باکو بعد از جنگ 44 روزه پاییز 2020، با میانجی‌گری روسیه توافق آتش‌بس ۹ ماده‌ای امضا کردند که بر اساس آن جمهوری آذربایجان جاده لاچین را برای اتصال خان‌کندی به ارمنستان باز می‌کرد و ایروان نیز دالان زنگزور را برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان احیا می‌کرد؛ با این شرط که نیروهای حافظ صلح روسی به همراه نیروهای دیدبان ترکیه در این دالانها مستقر شوند. (رادیو فردا، 06 سپتامبر 2024) 


حمله روسیه به چند‌ قدمی دفتر زلنسکی 

نیروی هوایی اوکراین روز شنبه 07 سپتامبر 2024 اعلام کرد که روسیه شب گذشته در مجموع 67 پهپاد را به اقصی نقاط اوکراین از جمله ساختمان پارلمان در کی‌یف پرتاب کرده است. همچنین روسیه از تسلط بر روستایی در شرق اوکراین خبر داد. از سوی دیگر، اوکراین اعلام کرد که به یک انبار مهمات در منطقه مرزی روسیه حمله کرده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از پیدا شدن بقایای پهپاد در اطراف ساختمان پارلمان اوکراین در مرکز کی‌یف است. با توجه به این که این محدوده پایتخت اوکراین که محل استقرار ساختمان‌های اصلی دولتی اوکراین از جمله دفتر ریاست جمهوری، ساختمان هیات دولت و بانک مرکزی است تحت محافظت سنگین سامانه‌های پدافند‌ هوایی دوران شوروی و همچنین سامانه‌های اهدا شده از سوی غرب است، نفوذ پهپاد یا موشک روسیه به این منطقه رویدادی بسیار نادر محسوب می‌شود. خبرنگار رویترز در پایتخت اوکراین از شنیده شدن صدای انفجار در حوالی ساعت سه بامداد در مرکز شهر کی‌یف خبر داد. همچنین برخی از ساکنان بخش مرکزی پایتخت اوکراین اعلام کردند که شب گذشته با شنیدن صدای انفجار از خواب پریدند. از سوی دیگر، کی‌یف روز شنبه اعلام کرد که شب گذشته یک انبار مهمات را در منطقه مرزی روسیه هدف حمله پهپادی قرار داده که منجر به انفجار و آتش‌سوزی عظیم در آن شده است. (یورونیوز فارسی، 07 سپتامبر 2024) 


قتل دونده المپیکی توسط دوست پسر سابقش – ورزشگاهی در پاریس به یاد او نامگذاری میشود 

شهرداری پاریس روز جمعه، 6 سپتامبر 2024، اعلام کرد که جهت ادای احترام به ربکا چِپتِگی، یکی از دوندگان ماراتن پاریس که توسط دوست پسر سابقش به آتش کشیده شد ورزشگاهی را در این شهر به یاد او نامگذاری می‌کند. ربکا چپتگی که ماه گذشته در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کرده بود اخیرا به دنبال جراحات ناشی از سوختگی درگذشت. ان هیدالگو، شهردار پاریس با اشاره به قتل این دونده گفت:« به احتمال زیاد زیبایی، قدرت و آزادی او برای کسی که این قتل را انجام داد غیرقابل تحمل بود.پاریس او را فراموش نخواهد کرد. ما یک مکان ورزشی را به او اختصاص خواهیم داد تا یاد و داستان او در میان ما باقی بماند و به انتقال پیام برابری بازی‌های المپیک و پارالمپیک کمک کند». رسانه‌های کنیا و اوگاندا گزارش دادند که این زن 33 ساله که در بازی‌‌های المپیک پاریس 2024 در جایگاه 44ام ایستاد، در حمله روز یکشنبه بیش از 75 درصد بدنش دچار سوختگی شده بود. چپتگی سومین ورزشکار شناخته شده است که از اکتبر 2021 در کنیا کشته شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 07 سپتامبر 2024) 


ترکیه به دنبال ایجاد پایگاهی در سومالی برای آزمایش موشک‌های بالستیک و فضایی است 

بلومبرگ در گزارشی اعلام کرد که ترکیه در پی ساخت پایگاهی در کشور سومالی است تا بتواند در آنجا پروژه‌های موشکی و فضایی خود را آزمایش کند. (یورونیوز فارسی، 10 سپتامبر 2024) 


مراسم یادبود کشته شدگان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در آمریکا 

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، به همراه کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری، به مناسبت بیست و سومین سالگرد حادثه 11 سپتامبر از سه نقطه وقوع این حادثه مرگبار بازدید می‌کنند و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش رو، در مراسم شهر نیویورک شرکت خواهد کرد. در جریان حملات انتحاری تروریست‌های اسلامگرا به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در آرلینگتون، و شنکسویل در ایالت پنسیلوانیا در روز 11 سپتامبر سال 2001 حدود سه هزار نفر کشته و بیش از شش هزار نفر مجروح شدند. جو بایدن و کامالا هریس قرار است بازدید خود را از محل برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در شهر نیویورک آغاز کنند. دونالد ترامپ هم به همراه مایکل بلومبرگ، شهردار سابق نیویورک، در مراسم شهر نیویورک شرکت خواهند کرد. قرار است بستگان جان‌باختگان این عملیات تروریستی با اعلام اسامی کشته‌شدگان یاد آنها را گرامی دارند.جو بایدن و کامالا هریس پس از حضور در شهر نیویورک برای شرکت در مراسم یادبود قربانیان حادثه 11 سپتامبر به شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سفر خواهند کرد. در حالی‌که هواپیماربایان انتحاری قصد داشتند با استفاده از پرواز شماره 93 خطوط هوایی یونایتد در روز 11 سپتامبر 2001 به نقطه‌ای دیگر در آمریکا حمله کنند، به دلیل غلبه مسافران بر تروریست‌های هواپیماربا، هواپیما در شنکسویل سقوط کرد. رئیس جمهوری آمریکا به همراه معاونش در انتهای رشته بازدیدهای خود در «روز میهن‌پرستان» برای حضور در یادبود پنتاگون به واشنگتن بازخواهند گشت. جو بایدن همچنین در بیانیه‌ای، یاد قربانیان این حملات تروریستی را گرامی داشت و از صدها هزار آمریکایی که پس از این حادثه داوطلب خدمت در ارتش کردند قدردانی کرد. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که هیچیک از 2977 قربانی حملات تروریست‌ها در 11 سپتامبر 2001، بازماندگان آنها و امدادگران قهرمان فراموش نمی‌شوند و آمریکا به مختل کردن فعالیت شبکه‌‌های تروریستی در هر جا که باشند ادامه خواهد داد. (صدای آمریکا، 11 سپتامبر 2024) 


سفر رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق و دیدار با مسعود بارزانی 

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران در دومین روز سفرش به عراق، روز 12 سپتامبر 2024 وارد اقلیم کردستان شد و با رهبران این منطقه دیدار کرد. این نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان عراق است. آقای پزشکیان پس از ورود به اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق گفت که به دنبال توسعه روابط با اربیل و بغداد است. رئیس جمهوری ایران بعد از دیدار با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در جمع خبرنگاران به زبان کردی گفت: «ما به این جا آمدیم تا رابطه با عراق و اقلیم کردستان عراق را تقویت و همه مشکلاتی را که تاکنون وجود داشته حل کنیم». آقای بارزانی هم با اشاره به این که مسعود پزشکیان اولین رئیس جمهوری ایران است که از اربیل دیدار می‌کند گفت: «ما با جمهوری اسلامی ایران دارای پیوندهای تاریخی، فرهنگی و زبانی هستیم و سفر رئیس جمهور ایران به اقلیم کردستان یک رویداد تاریخی است». (بی بی سی نیوز فارسی، 12 سپتامبر 2024) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 14 سپتامبر 2024 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر