چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۴۰۱

مسمومیت 1200 دانشجو در ایران قبل از شرکت در تظاهرات



به دنبال موج مسمومیت دسته جمعی دانشجویان در دست‌کم چهار دانشگاه صنعتی اصفهان، خوارزمی کرج، صنعتی اراک و دانشگاه علامه تهران، شوراهای صنفی دانشجویان کشور آن را «مسمومیت زنجیره‌ای» و برخی کانال‌های دانشجویی دیگر «مسمومیت عمدی» توصیف کردند. 

شوراهای صنفی دانشجویان کشور شامگاه پنج‌شنبه دهم آذر ماه از«مسمومیت غذایی جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه خوارزمی کرج» خبر داد و نوشت: «جمع کثیری از دانشجویان این دانشگاه به دلیل مصرف غذای شب گذشته‌ سلف، مسموم شده و دچار تهوع، بدن درد و تب و لرز شده‌اند.» 

کانال شوراهای صنفی دانشجویان افزود که بحران مسمومیت دانشجویان دانشگاه خوارزمی به حدی است که درمانگاه این دانشگاه، سرم و جا برای رسیدگی به دانشجویان ندارد، داروخانه‌ دانشگاه تعطیل است و «به دانشجویان دختر نیز حق خروج از خوابگاه در این زمان داده نمی‌شود تا بتوانند خود به وضعیت سلامتی‌شان رسیدگی کنند.» 

در ساعات پایانی پنج‌شنبه شب شورای صنفی دانشجویان کشور بار دیگر از مسمومیت گسترده دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک خبر داد و تاکید کرد که دانشجویان این دانشگاه نیز پس از استفاده از غذای دانشگاه دچار مسمومیت با علائمی نظیر بدن درد، اسهال و استفراغ شده‌اند.» در این گزارش آمده است که وضعیت مسمومیت دانشجویان در حدی است که تعدادی از دانشجویان از خوابگاه‌های دانشجویی به بیمارستان منتقل شده‌اند. 

همزمان کانال تلگرامی دانشجویان متحد نیز خبر داد که جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه در تهران نیز پس از مصرف غذا در دانشگاه دچار مسمومیت شده‌اند. این کانال که خبرهای دانشگاه‌های پوشش می‌دهد از قول فعالان دانشجویی دانشگاه علامه این مسمومیت‌ها را «مسمومیت عمدی» خواند و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشت: «جنبش دانشجویی را با این چیزها نمی‌توانید متوقف کنید.» 

با آنکه مسمومیت گروهی در میان دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران سابقه دارد اما معمولا محدود به یک دانشگاه و یک شهر بوده است اما از هفته گذشته تاکنون دانشجویان چهار دانشگاه در چهار شهر مختلف ایران دچار مسمومیت دسته جمعی شده‌اند. (رادیو فردا، 02 دسامبر 2022) 


رسانه های انگلیسی زبان با استناد به خبر ایسنا تعداد دانشجویان مسموم-شده را بیش از 1200 اعلام کرده اند. وبسایت نشریه "تلگراف" میگوید دانشجویان در اعتراض به مسمومیت های عمدی غذای غذاخوری دانشگاه را با سینی و ظرف به خیابان پرتاب کردند و عکسی نیز در این رابطه منتشر کرده است (در بالا). (گزارش تلگراف بزبان انگلیسی، 05 دسامبر 2022) 


چهارشنبه، 07 دسامبر 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر