جمعه، آذر ۱۸، ۱۴۰۱

خشم جهانی از نخستین اعدام در اعتراضات جاری ایران


رادیو فردا – اعدام یک معترض در ایران در روز پنجشنبه 17 آذر (08 دسامبر 2022) محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت و سازمان‌های حقوق بشری در مورد دیگر اعدام‌های قریب‌الوقوع هشدار دادند. 

محسن شکاری 23 ساله به اتهام «بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک مامور نیروی انتظامی» در روزهای نخست اعتراضات جاری، از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی با طناب دار اعدام شد. 

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خبر این اعدام را «وحشتناک» خواند و گفت اجرای این حکم سه هفته پس از آن صورت گرفت که محسن شکاری در «یک محاکمه کاملا ناعادلانه» به مرگ محکوم شد. 

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، در واکنش به اعدام محسن شکاری اظهار داشت: «تحقیر حیات بشری از سوی رژیم ایران حد و مرزی ندارد». او با توصیف محاکمه این معترض به عنوان یک «محاکمه کاملا شتابزده» افزود: «تهدید به اعدام خواست آزادی را خفه نخواهد کرد». 

آن‌کلر لِژاندر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، نیز اعدام محسن شکاری را «قویا» محکوم کرد و به خبرنگاران گفت:‌ «این اعدام در صدر دیگر خشونت‌های جدی و غیرقابل قبول قرار می‌گیرد». 

جیمز کلورلی، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز پنجشنبه از اعدام محسن شکاری «ابراز خشم» کرد و در توئیتی نوشت: «جهان نمی‌تواند چشم خود را به خشونت نفرت‌انگیزی که رژیم ایران علیه مردم خود روا می‌دارد ببندد». 

وزیر خارجه استرالیا هم اعلام کرد که کشورش از گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اعدام یک معترض در ساعات آغازین امروز توسط دولت ایران به شدت ناراحت است. پنی وانگ گفت ما از ایران می‌خواهیم که اعدام‌ها را فورا متوقف کند و به تلاش جهت پاسخگو کردن ایران برای این کار، از طریق سیستم چندجانبه و با همکاری شرکای خود، ادامه خواهیم داد. 

محسن شکاری به «محاربه» متهم شده بود که بر اساس قانون مجازات اسلامی حکم آن اعدام است. 

ایران پس از چین بیشتر شمار اعدام‌ها را در جهان دارد و در 11 ماه سال ۲۰۲۲ بیش از 500 مورد اعدام در کشور به ثبت رسیده است. 

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، قوه قضاییه جمهوری اسلامی روز 15 آذر برای پنج معترض دیگر احکام اعدام صادر کرد و تعداد اعدام‌ها برای اعتراضات جاری را به 11 مورد رساند. (رادیو فردا، 08 دسامبر 2022) 


09 دسامبر 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر