چهارشنبه، آذر ۱۶، ۱۴۰۱

آمریکا به بن سلمان در پرونده جمال خاشقجی مصونیت داد


ایالات متحده آمریکا اعلام کرده است که محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در پرونده شکایت نامزد جمال خاشقجی ، دارای مصونیت است و محاکمه نخواهد شد. 

آقای خاشقجی، منتقد برجسته سعودی در اکتبر 2018 در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، نهادهای اطلاعاتی آمریکا معتقدند که محمد بن‌سلمان دستور قتل آقای خاشقجی را صادر کرده بود. 

با این حال در پرونده‌ای که در دادگاهی در آمریکا در حال پیگیری است، وزارت خارجه این کشور اعلام کرده که به او به دلیل نقش جدیدش به عنوان نخست وزیر عربستان، مصونیت داده است. 

خدیجه چنگیز، نامزد سابق آقای خاشقجی در واکنش به این کار وزارت خارجه آمریکا در توییتر نوشت که با این حکم «جمال امروز دوباره درگذشت». او همراه با گروه حقوق بشری «دموکراسی برای جهان عرب اکنون» (سپیده دم) که توسط آقای خاشقجی تأسیس شده بود، در آمریکا خواهان میزان نامشخصی خسارت از ولیعهد سعودی برای قتل نامزدش، شده است. 

وکلای وزارت دادگستری آمریکا گفتند که ولیعهد به عنوان «رئیس دولت خارجی» از مصونیت رئیس دولت در برابر صلاحیت دادگاه‌های ایالات متحده، برخوردار است. به گفته آنها «دکترین مصونیت رئیس دولت یک اصل در حقوق بین‌الملل است». 

با این حال دولت آقای بایدن تاکید کرده که این مصونیت به معنای بی‌گناهی نیست. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد که «این یک تصمیم قانونی است که توسط وزارت خارجه بر اساس اصول عرفی، قدیمی و تثبیت شده حقوق بین الملل اتخاذ شده» و «این ربطی به اصل پرونده ندارد». (بی بی سی فارسی، 18 نوامبر 2022) 


07 دسامبر 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر