دوشنبه، آذر ۲۱، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


رونمایی از رمان جدید سلمان رشدی 4 ماه پس از سوء قصد 

گزیده‌ای از رُمان جدید سلمان رشدی در مجله نیویورکر منتشر شد. این گزیده از دوشنبه‌ در کیوسک‌های روزنامه‌فروشی آمریکا در دسترس علاقه‌مندان است. قرار است نسخه کامل این اثر موسوم به «شهر پیروزی» فوریه‌ آینده روانه بازار شود. 

داستان رُمان یک روایت حماسی از زندگی زنی است در قرن چهاردهم در مکانی که بخشی از هند امروز است. انتشارات پنگوئن رندوم هاوس این رُمان سلمان رشدی را منتشر می‌کند. 

سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی، حدود 4 ماه پیش در آمریکا با چاقو مورد سوقصد قرار گرفت و بینایی یک چشم و قدرت حرکت یکی از دستانش را از دست داد. ضارب یک جوان 24 ساله‌ آمریکایی با اصالت لبنانی بود. 

سلمان رشدی سال‌ها پیش با نوشتن رمان «آیات شیطانی» جنجالی شد، و روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری‌اسلامی ایران، با صدور فتوایی حکم به «اعدام» او داد. هر چند حمله به این نویسنده بریتانیایی هندی‌الاصل که حالا نزدیک 20 سال است با تابعیت آمریکایی در نیویورک زندگی می‌کند توسط محافل تندرو در برخی کشورهای اسلامی نظیر ایران و پاکستان مورد استقبال قرار گرفت، اما دولت ایران به‌طور رسمی هر گونه ارتباط با این حمله را تکذیب کرد. (یورونیوز فارسی، 06 دسامبر 2022) 


عبور دلار از مرز 37هزار تومان 

همزمان با ادامه اعتراضات سراسری و صدور احکام اعدام برای بازداشت‌شدگان، نرخ دلار در ایران روز شنبه رکورد جدیدی را ثبت و از مرز 37هزار تومان عبور کرد. 

بن‌بست در مذاکرات قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای «برنامه جامع اقدام مشترک»، یا برجام، از عوامل کاهش شدید ارزش ریال محسوب می‌شود. (صدای آمریکا، فارسی، 10 دسامبر 2022) 


پخش اسکناسهایی با عکس نیکا شاکرمی در ایران 


گروهی از معترضان در ایران اسکناس‌هایی مُهرشده با تصویر چهره نیکا شاکرمی، دختر نوجوان کشته شده به دست ماموران حکومتی، را پخش کرده‌اند. در عکس‌هایی که از این اسکناس‌ها منتشر شده بر روی تصویر روح‌الله خمینی عبارت «باطل شد» به رنگ قرمز مُهر خورده است. اعتراض‌های سراسری بعد از کشته شدن مهسا امینی در سیزدهمین هفته به شکل‌های مختلف ادامه دارد. تظاهرات خیابانی، اعتصاب، برداشتن حجاب اجباری، دیوارنویسی و تخریب تبلیغات و نمادهای جمهوری اسلامی از جمله این روش‌ها بوده است. (رادیو فردا، 11 دسامبر 2022) 


مصادره اموال فعالان سیاسی در ایران 


سازمان حقوق بشری هه‌نگاو با انتشار تصویری از اقدام غیرقانونی جمهوری اسلامی در مصادره اموال فعالان سیاسی کُرد خارج از کشور، خبر داد. 

بر اساس تصویر منتشر شده منزل مسکونی یک فعال سیاسی در یکی از روستاهای شهرستان دالاهو با نصب بنر مصادره و اعلام شده است که بزودی تبدیل به پایگاه بسیج خواهد شد. 

مصادره اموال رویه جدیدی است که حاکمیت از ابتدای اعتراضات با مانور روی اموال علی کریمی آغاز کرد. شنیده‌ها نشان از «ممنوع المعامله» و مسدود شدن حساب برخی از فعالان رسانه‌ای خارج از کشور دارد. (صدای آمریکا، فارسی، 09 دسامبر 2022) 


تحریمهای جدید کشورهای غربی علیه ایران 


نیوزیلند 22 مقام ایران را به دلیل مشارکت در سرکوب اعتراض‌ها تحریم کرد 

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند در بیانیه‌ای گفت «آنچه برای مهسا امینی اتفاق افتاد غیرقابل توجیه است» و «سرکوب بیرحمانه معترضانی که خواستار حقوق پایه انسانی خود هستند» را محکوم کرد. خانم آردرن تاکید کرد که کشورش «در کنار مردم ایران بخصوص زنان و دختران ایستاده است». 

نانایا ماهوتا، وزیر خارجه در باره این تحریم‌ها گفت که ممنوعیت مسافرت و ترانزیت از نیوزیلند برای 22 نفر در نظر گرفته شده، از جمله برای حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، حسین اشتری فرمانده کل انتظامی و محمد رستمی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی معروف به گشت ارشاد. (بی بی سی نیوز فارسی، 11 دسامبر 2022) 

تحریمهای استرالیا علیه نهادها و افراد حکومتی 

دولت استرالیا اعلام کرده است که علیه گشت ارشاد، نیروی مقاومت بسیج و شش فرد ایرانی به دلیل دست‌داشتن در سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات اخیر، تحریم‌های حقوق بشری اعمال خواهد کرد. این اقدام پس از هفته‌ها درخواست گروه‌های حقوق بشر و مخالفان برای استفاده از قوانین تحریمی هدفمند به سبک ماگنیتسکی صورت می‌گیرد که یک سال پیش در مجلس تصویب شد و پیش از این تنها یک بار توسط دولت استرالیا استفاده شده بود. 

دولت استرالیا همچنین سه فرد ایرانی و یک شرکت فعال در عرضه پهپاد به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را تحریم کرده است. 

پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا، در بیانیه‌اش گفته است: «استرالیا در کنار مردم اوکراین و در کنار مردم ایران است. ما از تمامی راهبردهایی که در اختیار داریم برای حمایت از حقوق بشر - از گفت‌وگو و دیپلماسی گرفته تا تحریم‌ها - مطابق با ارزش‌ها و منافع خود، استفاده می‌کنیم.» (بی بی سی نیوز فارسی، 10 دسامبر 2022) 

بریتانیا 10 نفر و کانادا 22 نفر را به فهرست تحریم های خود اضافه کردند 

افرادی که بریتانیا تحریم کرده عبارتند از الله کرم عزیزی، سرپرست زندان رجایی شهر کرج، ایمان افشاری، رئیس شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران، سید علی مظلوم، رئیس شعبه 29 دادگاه انقلاب تهران، محمدرضا عموزاد، رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران و علی القاصی مهر، دادستان دادگاه انقلاب تهران. 

در فهرست افراد تحریم شده از سوی بریتانیا نام برخی از مقام های سابق قوه قضائیه ایران هم وجود دارد که در حال حاضر بعضا در سمت های دیگری فعالیت دارند. 

علی چهارمحالی، رئیس سابق زندان اوین (تیر 1395 تا تیر 1398)، غلامرضا ضیایی دیگر رئیس پیشین زندان اوین (تیر 1398 تا خرداد 1399)، حسن بابایی، قاضی سابق دادگاه انقلاب تهران، مصطفی محبی، رئیس سابق سازمان زندانهای استان تهران (خرداد 1395 تا خرداد 1398)، موسی غضنفرآبادی، رئیس سابق دادگاه انقلاب تهران (اردیبهشت 1395 تا آبان 1399)، دیگر افراد تازه تحریم شده توسط بریتانیا هستند. 

دارایی‌های افراد تحریم شده توقیف می شود و آنها اجازه ورود به خاک بریتانیا را نخواهند داشت. 

همزمان کانادا هم 22 نفر از مقام های جمهوری اسلامی را وارد فهرست تحریم های مرتبط به ناقضان حقوق بشر کرده است. 

این تحریم ها شامل برخی از مقام های ارشد قوه قضائیه، سازمان زندان‌ها، وبرخی مقام ها و چهره‌ها در رسانه‌های دولتی است. 

کانادا اعلام کرده است که این تحریم‌ها در پی اجرای حکم اعدام محسن شکاری، از معترضان بازداشت شده، اعمال می‌شود. (بی بی سی فارسی، 09 دسامبر 2022) 

تحریم سه مقام ایرانی دیگر از سوی آمریکا 

آمریکا روز جمعه گذشته همزمان با وضع تحریم‌هایی گسترده علیه چندین کشور از جمله چین و روسیه، سه تن از مقام‌های ایرانی را نیز به اتهام دست داشتن در نقض حقوق بشر تحریم کرد. 

یکی از این سه نفر، ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار است که به تجاوز به یک دختر نوجوان در یکی از روستاهای اطراف چابهار متهم است. خبرها درباره این تجاوز که در تابستان امسال منتشر شد، به موجی از خشم و اعتراض در استان سیستان و بلوچستان دامن زد. 

علاوه بر او علی‌اکبر جاویدان، فرمانده نیروی انتظامی کرمانشاه نیز از سوی دولت آمریکا تحریم شده است. نام علی‌اکبر جاویدان بعد از کشتار آبان 98 از سوی فعالان حقوق بشر به عنوان یکی از عاملان شلیک به غیرنظامیان مطرح شد. این فرمانده نیروی انتظامی، حدود یک‌ماه پیش به همکارانش در این نیرو که در سرکوب‌ها دست داشتند لوح تقدیر اهدا کرد. 

سومین نفری که روز جمعه از سوی آمریکا تحریم شد، الله‌کرم عزیزی، مدیر زندان رجایی‌شهر کرج است. زندان رجایی‌شهر که تحت مدیریت حمید محمدی به یکی از معروف‌ترین زندان‌های ایران به دلیل شرایط ناگوار زندانیان تبدیل شده بود، از دو سال پیش زیر نظر الله‌کرم عزیزی است. 

روز پنج‌شنبه، خبر اعدام نخستین زندانی سیاسی که در جریان اعتراض‌ها دستگیر شده بود، به نام «محسن شکاری» از سوی قوه قضائیه منتشر شد. اجرای این حکم با موجی از خشم و اعتراض از سوی شهروندان ناراضی و محکومیت‌های بین‌المللی روبه‌رو شد. (بی بی سی فارسی، 09 دسامبر 2022) 


رسوایی دریافت رشوه از قطر توسط مقامات اتحادیه اروپا 

روبرتو متسولا، رئیس پارلمان اروپا به دنبال بازداشت اوا کایلی، نایب رئیس این پارلمان در جریان عملیات پلیس بلژیک برای تحقیق در یک پرونده فساد مالی تصمیم به تعلیق او از وظایفش گرفت. 

پلیس بلژیک پنج نفر از جمله اوا کایلی را به ظن دریافت مبلغ «قابل توجهی» پول از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس بازداشت کرده است. هر چند در گزارش پلیس بلژیک به نام این کشور اشاره نشده است اما در گزارش‌ها از قطر به عنوان کشور مورد نظر یاد می‌شود. 

هدف از پرداخت‌های صورت گرفته تاثیرگذاری بر تصمیم‌های نمایندگان پارلمان اروپا عنوان شده است. پلیس بلژیک در جریان عملیات خود دستکم 16 مورد تفتیش انجام داد. حدود 600هزار یورو وجه نقد در جریان عملیات پلیس کشف شد. 

دادستانی بلژیک نام چهار نفری را که به همراه اوا کایلی بازداشت شده‌اند اعلام نکرده است اما دستکم یکی از آنها نماینده کنونی پارلمان اروپا و یکی دیگر نماینده سابق این پارلمان است. 

فراکسیون سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها در پارلمان اروپا اعلام کرده‌اند که عضویت اوا کایلی، نماینده یونانی 44 ساله را به حالت تعلیق در آورده‌اند. در واکنشی دیگر حزب سوسیالیست یونان اعلام کرد که اوا کایلی را از این حزب اخراج کرده است. 

اوا کایلی پیش از این قطر را یکی از «پیشگامان حقوق کار» خوانده بود. این در حالی است که گزارش‌های زیادی مبنی بر سوءاستفاده از کارگرانی که در ساخت ورزشگاه‌های جام جهانی فوتبال در قطر نقش داشتند منتشر شده است. (یورونیوز فارسی، 11 دسامبر 2022) 


لهستان از آلمان 1.3 بیلیون یورو غرامت جنگ جهانی دوم میخواهد 

مطالبه دولت لهستان از آلمان مجدداً خبرساز شد. حدود سه ماه پیش دولت لهستان اعلام کرده بود که قصد دارد از آلمان بدلیل تهاجم به لهستان و اشغال آن در جنگ جهانی دوم غرامتی معادل 1.3 بیلیون یورو (هزار-و-سیصد میلیارد!) طلب کند. دولت آلمان خواسته لهستان را رد کرده است. این باعث شد که دولت لهستان مجدداً در رسانه ها آلمان را تهدید کند که در صورت عدم پرداخت غرامت به دادگاههای بین المللی شکایت خواهد کرد. 


روسیه از زندانیان آفریقایی به‌عنوان سرباز در جبهه‌های جنگ بهره می‌گیرد 

دولت اوکراین می‌گوید که ارتش روسیه از زندانیان آفریقایی به‌عنوان سرباز در جبهه جنگ بهره می‌گیرد. کی یف پس از یافتن پیکر یک سرباز سیاه پوست ارتش روسیه این ادعا را مطرح کرد. دولت اوکراین می گوید این مرد، یک دانشجوی زامبیایی است که دوران محکومیت خود را در زندانی در نزدیکی مسکو طی می‌کرد. 

الگ نیوکلنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، در صفحه توییتر خود نوشت: «پوتین شهروندان آفریقایی محکوم در زندان را به جبهه های نبرد به اوکراین می فرستد». او در توییت خود با محکوم کردن کرملین می گوید که «شهروندان آفریقایی نباید قربانی بازی و جاه طلبی های کینه توزانه پوتین شوند». 

روز دوشنبه دولت زامبیا، بر مرگ لمخانی ناتان نیرندیا، دانشجوی 23 ساله در خاک اوکراین صحه گذاشت. وزارت خارجه زامبیا اعلام کرد این دانشجو در حال طی کردن دوران محکومیت در زندان‌های روسیه بوده و معلوم نیست چگونه در خاک اوکراین جان باخته است. وزارت خارجه زامبیا از مسکو در این باره توضیح خواسته است. معاون وزیر خارجه روسیه به «رایا نووستی» خبرگزاری روسیه در این باره گفت: «ما در حال تحقیق در این باره هستیم و به‌زودی آنرا شفاف اعلام خواهیم کرد». 

 به ادعای برخی ازرسانه های اوکراینی، ایوگنی پریگوجین، رئیس شبه نظامیان واگنر که به‌نوعی یکی از بازوهای نظامی مسکو در آفریقا است، بسیاری از زندانیان روسیه را به ازای حقوق‌های بالا و کاهش دوران محکومیت وارد ارتش و روانه جبهه های جنگ کرده است. (یورونیوز فارسی، 11 نوامبر 2022) 


آمریکا بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را لغو کرد 

دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در ماه گذشته در مکزیک «دومین توافقنامه مرحله‌ای درباره حمایت اجتماعی» را در پایان مذاکراتی که از نزدیک از سوی ایالات متحده، فرانسه، اسپانیا، نروژ، مکزیک و کلمبیا پیگیری شد امضا کردند. این توافق منابع ونزوئلا را که در خارج از کشور مسدود شده بود به منظور تامین مالی پروژه‌های اجتماعی آزاد می‌کند. این مذاکرات که به مدت 15 ماه تعلیق شده بود پس از مداخله کلمبیا و ایالات متحده از سر گرفته شد. 

دولت آمریکا توافق امضا شده بین دولت و مخالفان ونزوئلا را تحسین کرد و آن را «گامی مهم در مسیر درست» دانست و در این روند به غول نفتی شورون اجازه داد تا بخشی از فعالیت‌های استخراج نفت خود را در این کشور از سر بگیرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این لغو جزیی تحریم‌ها» منعکس کننده سیاست بلند مدت ایالات متحده با هدف لغو تحریم‌ها مشروط به پیشرفت ملموس در کاهش رنج مردم ونزوئلا و حمایت از بازگشت دموکراسی به این کشور است. (یورونیوز فارسی، 26 نوامبر 2022) 


بیش از یک میلیون مهاجر جدید در بریتانیا 

طبق آمار جدیدی که به تازگی منتشر شده است، بین ماه ژوئن 2021 و ژوئن 2022 بیش از یک میلیون نفر از طرق قانونی به بریتانیا مهاجرت کرده اند. دلیل اصلی افزایش چشمگیر تعداد مهاجرین، موج مهاجرت شهروندان اوکراین و هنگ-کنگ با استفاده از پروژه های موقت دولت بریتانیا برای کمک انسان-دوستانه به مردم این دو کشور ذکر شده است. تعداد افرادی که از طرق غیرقانونی وارد بریتانیا شده اند، در این آمار نیامده است. 

در کنار مهاجرین قانونی و غیرقانونی، بیش از 400هزار دانشجوی خارجی نیز در مدت نامبرده ویزای دانشجویی دریافت کرده اند. دانشجویان خارجی سالانه حدود 30میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا سود میرسانند. اکثریت آنان بعد از پایان تحصیلات خود به کشورشان برمیگردند. 

بریتانیا، مانند آمریکا و کانادا، همچنین از مهاجرت نیروی کار و متخصصین به کشور خود استقبال میکند. بنا به گزارشی که نشریه تایمز در ماه اکتبر 2022 منتشر کرده، نیمی از پزشکان شاغل در بریتانیا تحصیلات خود را در کشورهای خارج از "منطقه اقتصادی اروپا" انجام داده اند. فقط 39درصد آنان فارغ التحصیل دانشگاههای بریتانیا هستند. 


 

تاریخ انتشار در این وبلاگ: 12 دسامبر 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر