شنبه، آذر ۱۲، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


 ششمین بسته تحریمی کانادا علیه جمهوری اسلامی – چهار فرد و پنج نهاد دیگر تحریم شدند 

کانادا روز جمعه، دوم دسامبر 2022 (11 آذر 1401)، تحریم‌های جدیدی علیه چهار فرد و پنج نهاد جمهوری اسلامی به دلیل نقش‌شان در «نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر» وضع کرد. 

مرتضی طلایی از فرماندهان سپاه پاسداران و رئیس پلیس پیشین تهران بزرگ، علی قناعت‌کار ماوردیانی قاضی و بازپرس دادسرای اوین، حسن کرمی فرمانده یگان ویژه فراجا، به همراه شرکت خدمات هوایی سفیران، فعال در انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه، شرکت بهارستان کیش زیرمجموعه بنیاد تعاون سپاه، و خبرگزاری جوان وابسته به بنیاد تعاون بسیج از جمله افراد و نهادهای تحریم‌شده در روز جمعه هستند. 

وزارت امور خارجه کانادا همچنین اعلام کرد که به همکاری با شرکای بین‌المللی برای رسیدگی رفتارهای بی‌ثبات‌کننده دولت ایران و تقویت صدای مخالفان در سطح بین‌المللی ادامه خواهد داد. به موازات تداوم اعتراضات ضد حکومتی در ایران، دولت‌های غربی اقدام به وضع تحریم‌های فزاینده‌ای علیه مقامات و نهادهای دولت ایران کرده‌اند. (صدای آمریکا، دوم دسامبر 2022) 


تعقیب و شناسایی تماشاچیان معترض توسط حکومت ایران در جام جهانی قطر 

چندین نشریه و وبسایت انگلیسی-زبان گزارشی منتشر کرده اند که در آن از فعالیت دستگاههای اطلاعاتی حکومت ایران در استادیومهای فوتبال در قطر پرده برداشته اند. در گزارش گفته شده که بویژه زنان معترض ایرانی در خطر تعقیب و شناسایی توسط ماموران رژیم هستند و احتمال دارد پس از بازگشت به ایران دستگیر شوند. عده ای از زنان ایرانی که به عنوان تماشاچی بازیهای ایران در استادیوم حضور داشته اند، گزارش داده اند که جاسوسهای حکومت در بین تماشاچیان از معترضین عکس می گرفته اند و با دوربین تحرکات معترضین را تعقیب میکرده اند. در گزارش نامبرده همچنین آمده است که علیه جاسوسی رژیم ایران در استادیومهای قطر به فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) شکایتی ارائه شده که در حال بررسی است. 

گزارش "دیلی میل" به زبان انگلیسی، 29 نوامبر 2022: 

https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-11479653/Iranian-females-claim-spied-government-officials-Qatar-World-Cup.html


اقدام اعتراضی در حمایت از زنان ایرانی در جام جهانی قطر 

حضور یک تماشاچی در زمین فوتبال در حمایت از معترضان ایرانی در میانه مسابقه تیم‌های اروگوئه و پرتغال، این بازی را برای لحظاتی مختل کرد. 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده،‌ فردی که توانسته بود به رغم تمام تدابیر امنیتی در میانه بازی وارد زمین مسابقه شود، لباسی بر تن داشت که برپشت آن به زبان انگلیسی نوشته بود: «به زنان ایرانی احترام بگذارید». 


در جلوی لباس این فرد معترض هم نوشته شده بود:‌«اوکراین را نجات دهید». او همچنین یک پرچم رنگین‌کمانی که بیانگر حمایت از جامعه دگرباشان است، به همراه داشت. 

این اقدام اعتراضی در حالی صورت گرفت که مقام‌های قطری با هرگونه حمایت از معترضان ایرانی برخورد می‌کنند. (بی بی سی نیوز فارسی، 28 نوامبر 2022) 


تلاش برای حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل 

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه 29 نوامبر/هشتم آذر ماه، گزارش داد که قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا برای حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد در تاریخ 14 دسامبر سال جاری به رای گذاشته می‌شود. 

خبرگزاری رویترز به نقل از چند دیپلمات در گزارشی اعلام کرد که در ادامه تلاش‌های دولت آمریکا برای مجازات جمهوری اسلامی به خاطر سرکوب خیزش سراسری مردم ایران و همچنین نقض حقوق زنان ایرانی، قطعنامه حذف این کشور در 14 ماه دسامبر/ 23 آذر‌ماه، به رای گذاشته خواهد شد. طبق گزارش رویترز، دولت آمریکا روز دوشنبه 28 نوامبر/ هفتم آذرماه، پیش‌نویس قطعنامه حذف جمهوری اسلامی ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد را منتشر و سیاست‌های این کشور علیه زنان ایرانی را به شدت محکوم کرد. 

بر اساس متن پیش‌نویس قطعنامه ارئه شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران با ماموریت کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد که یکی از اهداف اصلی آن ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌باشد، به شدت در تضاد است. 

هرچند جمهوری اسلامی از ابتدای سال 2022 دوره چهار ساله عضویت خود در کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد آغاز کرده است، اما در صورت تصویب قطعنامه‌ اخیر، ایران برای باقیمانده دوره 2022 تا 2026 از این کمیسیون حذف خواهد شد. (رادیو فرانسه ار.اف.ای به فارسی، 29 نوامبر 2022) 


بازداشت یک شهروند ایرانی-بریتانیایی بدلیل ارتباط با رسانه های خارجی 

شبکه خبری جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گزارش داد: «سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک شهروند ایرانی-انگلیسی را که با بی‌بی‌سی و ایران اینترنشنال ارتباط داشت، دستگیر کرده است». هویت این فرد که در استان اصفهان بازداشت شده، از سوی رسانه‌های ایران اعلام نشده، اما اتهام او اشتراک‌گذاری اطلاعات با شبکه‌‌های یاد شده، عنوان شده است. روزنامه گاردین با انتشار این خبر نوشته که خبرگزاری‌های داخل ایران هویت این فرد را فاش نکرده و تنها گفته‌اند که او متولد بریتانیاست. 

هم اکنون هفت شهروند فرانسوی در تهران در بازداشت به سر می‌برند که دو نفرشان روز 21 آبان دستگیر شده‌اند. وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه از شیوه «باج‌گیری» جمهوری اسلامی به شدت انتقاد کرد و گفت: «اگر قصد ایران باج‌گیری از ما است، این راه اشتباهی برای تعامل با فرانسه است». 

حکومت ایران گفته که هرگونه ارتباط با یک کانال خبری خارجی می‌تواند جرم تلقی شود. از آغاز اعتراضات بیش از 65 روزنامه‌ نگار ایرانی بازداشت شده‌اند، و روزنامه جهان صنعت در پی انتشار یادداشت انتقادی درباره کشته شدن کیان پیرفلک توقیف شد. (صدای آمریکا، 24 نوامبر 2022) 


شهروند بلژیکی زندانی در ایران دست به اعتصاب غذا زد 

خانواده اولیویه وندکاستیل، یک امدادگر بلژیکی 41 ساله که از زمستان سال گذشته توسط جمهوری اسلامی بازداشت شده است، خبر داده اند که او به دلیل «رفتار غیرانسانی» که در زندان با آن روبروست، دست به اعتصاب غذا زده است.  خانواده آقای وندکاستیل از وضعیت «نابسامان» سلامتی او ابراز نگرانی کرده و گفته‌اند که وی تحت «بی‌عدالتی وحشتناکی» قرار دارد. 

 اولیویه وندکاستیل یکی از چندین تبعه غربی است که در ایران در بازداشت به سر میبرند. کشورهای غربی این وضعیت را  تلاشی از سوی جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیاز عنوان می کنند.  ایران به دنبال بازگرداندن یکی از دیپلمات‌های خود به نام اسدالله اسدی است که سال گذشته از سوی دادگاهی در بلژیک مجرم شناخته شده است. آقای اسدی پس از محکوم شدن به جرم طراحی یک توطئه بمب گذاری خنثی شده در سال 2018 در خارج از پاریس، در حال گذراندن محکومیت 20 ساله خود در زندانی در بلژیک است. (بی بی سی نیوز فارسی، 29 نوامبر 2022) 


وعده ناتو: تامین تسلیحات و تعمیر شبکه برق اوکراین 

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، وعده داده است که تسلیحات بیشتری در اختیار اوکراین بگذارد و شبکه آسیب‌دیده انرژی این کشور از حملات موشکی و پهپادی روسیه را ترمیم کند. 

ین استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، روسیه را متهم کرد که از زمستان به عنوان تسلیحات جنگی استفاده می‌کند. میلیون‌ها نفر از مردم اوکراین در پی حملات روسیه در سرمای زمستان بدون برق و آب لوله‌کشی مانده‌اند. بر اساس کنوانسیون ژنو حمله به غیرنظامیان یا زیرساخت‌های حیاتی برای زندگی شهروندان می‌تواند جنایت جنگی محسوب شود. 

اوایل این هفته دادستان کل اوکراین به بی‌بی‌سی گفت که حملات روسیه معادل نسل کشی است. وزرای دادگستری کشورهای گروه هفت در گردهمایی خود در برلین اعلام کردند که برای تحقیق درباره اتهام ارتکاب جنایت جنگی از سوی روسیه در اوکراین هماهنگی خواهند کرد. (بی بی سی نیوز فارسی، 29 نوامبر 2022) 


نخست‌وزیر استرالیا از آمریکا خواست به تعقیب قضایی جولیان آسانژ پایان دهد 

آنتونی آلبانیزی، نخست‌وزیر استرالیا، از آمریکا خواسته است تا از تعقیب قضایی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی‌لیکس، دست بکشد و تاکید کرد که «دیگر کافی است». 

آقای آلبانیز در سخنرانی خود در پارلمان استرالیا گفت که این موضوع را شخصا با مقامات دولت ایالات متحده آمریکا در میان گذاشته و خواستار به نتیجه رسیدن این موضوع شده است. 

جولیان آسانژ [شهروند استرالیا] در لندن زندانی است اما مقامات آمریکایی خواهان استرداد او به آمریکا هستند تا به اتهام جاسوسی محاکمه شود. (بی بی سی نیوز فارسی، 30 نوامبر 2022) 


شنبه، 03 دسامبر 2022 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر