سه‌شنبه، آذر ۲۹، ۱۴۰۱

تصویر شرم-آور زن مسلمان در جام جهانی فوتبال 2022 در قطر



بازیکن تیم ملی مراکش بعد از برد در مقابل پرتغال، مادرش را به وسط زمین میاورد، 10 دسامبر 2022. 


نمازگزاری بازیکنان تیم ملی مراکش بعد از باخت در مقابل تیم فرانسه
در مرحله نیمه-نهایی جام جهانی 2022 در قطر، 14 دسامبر 2022.

در جام جهانی فوتبال 2022 در قطر میشد حداقل دو تصویر از زن در کشورهای مسلمان به نمایش گذاشته شود. آری، میشد. ولی دستگاه سرکوب جمهوری اسلامی با همکاری پلیس قطر به زنان و مردان ایرانی معترض که با تصاویر مهسا امینی (از کشته-شدگان اعتراضات اخیر) در استادیومها حضور یافته بودند حمله-ور شدند و با اذیت و آزار و تهدید معترضین و جلوگیری از اعتراضات آنان، نگذاشتند تصاویر اعتراضات زنان و مردان ایرانی علیه بی-عدالتی های اسلام و بی-حقوقی زن در اسلام بیشتر در رسانه های جهانی پخش شود. تصاویر آن اعتراضات پس از چندین روز در حافظه ها محو شدند، و در پایان، یعنی دقیقاً بعد از روز 10 دسامبر، جای خود را به تصویری کهن و سنتی از زن مسلمان در قالب یک مادر "ناقص-العقل" و ناقص-الجسم دادند. 

در روز 10 دسامبر 2022، "روز جهانی حقوق بشر"، بعد از پایان بازی بین مراکش و پرتغال یکی از بازیکنان تیم ملی مراکش مادر محجبه ی خود را به وسط زمین آورد و چندین دقیقه او را به عنوان سمبل زن مسلمان جلوی دوربینهای جهانی چرخاند. این اقدام توسط جهان اسلام به عنوان یک تودهنی به فرهنگ غربی تعبیر شد. این آکسیون فقط اعتراضی به این رسم غربی نبود که ورزشکارانِ مرد بعد از مسابقه یا در حین مسابقات زن شان را در آغوش میگیرند یا از دور برای او دست تکان میدهند، بلکه اعتراضی بسیار مستقیم به جایگاه زن در فرهنگ غربی بود، از طریق تاکید بر اینکه ارزش زن در مادر بودن خلاصه میشود و از طریق تبلیغ برای حجاب و "ساده-پوشی". 

متاسفانه ویژگی های تبلیغاتیِ آن زن مسلمان مراکشی در مادر بودن و محجبه بودن خلاصه نمیشد. وزن بالای او و ضعفِ بدنی او در هنگام حرکت به وضوح ناقص-سازی جسمی زنان در کشورهای اسلامزده را به نمایش میگذاشت. در اینجا سخن از فرهنگهایی ست که از طریق تعداد زیاد فرزند و کار خانگی بدون هیچگونه تحرک، مانند ساعتها نشستن و سبزی پاک کردن، بطور سیستماتیک زنان را ناقص-الجسم میکنند، طوری که بسیاری از آنان در سنین زیر پنجاه سال دیگر قادر به حرکت نورمال و کافی نیستند، و از انواع بیماریهای مفصلی در عذابند. تصویر این زنِ محجبه ی سنگین-وزن با جسمی کج-و-کوله و دچار ضعفِ حرکتی را در همه مناطق مسلمان-نشین به وفور می بینید، از خیابانها و کوچه های تهران و استانبول و رباط گرفته تا محلات مسلمان-نشین در کشورهای غربی. 

این آن تصویر و تصوری ست از جسم زن ایده ئال در اسلام که توسط مراکش در جام جهانی فوتبال 2022 در قطر به نمایش گذاشته شد. تصوری که زن را فقط ناقص-العقل نمیخواهد، بلکه ناقص-الجسم نیز، تا هر چه بیشتر از خطر فرار او، و یا به قول خودشان "دست-درازی" به او، جلوگیری کند. وقاحتِ بی-نظیرِ مراکش در این بود که چنین تصویری از بدن زن را در مسابقات حرفه ای ورزشی مردان، یعنی در حین اوج نمایش قدرت بدنی مرد، در مقابل دوربینها حک کرد. شاید این سوال برای خیلی ها مسخره به نظر برسد، ولی آیا نمی توانستند حداقل چند ماه قبل از این نمایشِ جهانی، آن زن را به یک باشگاه ورزشی بفرستند تا حداقل بتواند در آن صحنه عادی گام بردارد؟! 



معترضین ایرانی در استادیومی در قطر، نوامبر 2022.


درگیری نیروی انتظامی قطر با معترضین ایرانی در استادیومی در قطر، نوامبر 2022.

(20 دسامبر 2022) 


ویدئویی از آکسیون فوتبالیست مراکشی و مادرش در استادیوم (انتشار از نشریه "ایندپندنت"، 11 دسامبر 2022):  

https://www.youtube.com/watch?v=lQY71bDGXYc

  

(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 20 دسامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر