پنجشنبه، دی ۰۱، ۱۴۰۱

بالاخره علاقمند به مغز باشیم، یا به هیکل، یا به پول؟!


واقعاً فرقی ندارد پارتنر یا همسرتان را با چه معیاری انتخاب کنید. هر معیاری که داشته باشید، مورد سرزنش و انتقاد سایرین، و به احتمال بسیار زیاد همچنین مورد سرزنش و انتقاد پارتنر یا همسرتان، قرار خواهید گرفت. اگر زن باشید، گفته خواهد شد که یا بخاطر پول و امکاناتِ طرف او را انتخاب کرده اید، یا بخاطر قیافه و هیکلش. اگر طرف نه پولی داشته باشد، نه ظاهری مورد پسند عموم، باز هم نخواهند گفت که شاید در نوع نگاهتان به زندگی و مسائل نقاط اشتراکی با هم داشته اید، بلکه در بهترین حالت خواهند گفت که یک عقده ای بیمار روانی دنبال جلب توجه دیگران هستید که کارهای عجیب و غریب میکنید. 

اگر مرد باشید، خواهند گفت که یا بخاطر جذابیتهای ظاهری پارتنر یا همسرتان را انتخاب کرده اید، یا بخاطر اینکه فقط میخواستید دیگر مجرد و تنها نباشید و زیادی عجله داشته اید، یا بخاطر اینکه فقط قصد تشکیل خانواده و بچه-دار شدن داشته اید و برایتان اصلا مهم نبوده با چه کسی. البته امروزه در عصر مدرن شاید هم برخیها بگویند که طرف کونی ست و برای اینکه این موضوع را مخفی نگه دارد با یک زن ازدواج کرده است. 

در رابطه با این موضوع یک فیلم "طنز سیاه" حدود چهل سال پیش، در سال 1983، ساخته شده با عنوان «مردی با دو مغز» که استیو مارتین در آن نقش شخصیت اصلی را بازی میکند. داستان فیلم اینگونه است که یک مرد جراح مغز که بتازگی با یک زن زیبا و خوش-هیکل ازدواج کرده، بدلیل بدرفتاریهای همسر جدیدش، عاشق یک مغز میشود که پس از مرگ صاحبش، که یک زن بوده، از بدن وی بیرون آورده شده و در یک ظرف شیشه ای در مطب یک پزشک دیگر قرار دارد. جراح عاشق و آن مغز صدای یکدیگر را میشنوند و یا یکدیگر گفتگو میکنند و وقت میگذرانند، و آن مغز هم به مرد جراح علاقمند میشود. در پایان این فیلم هیجان-انگیز و عجیب، همسر جراح توسط یک قاتل زنجیره ای کشته میشود و مرد جراح موفق میشود آن مغز را در بدن همسر مرحومش، که زیبا و خوش-هیکل بود، جا دهد. ولی در حین انجام این عمل خودش به کما میرود و تازه بعد از چند هفته به هوش می آید. در آن چند هفته آن شخصیت ترکیب-یافته از آن تک-مغز و بدن همسر مرحوم جراح، از پُرخوری افراطی حسابی وزن زیاد میکند. ولی مرد جراح چون عاشق آن مغز بوده، بدنِ جدید، و در واقع گند-زده-شده ی، همسر مرحومش را هم می پذیرد و احساسات عاشقانه اش نسبت به آن مغز کاهش نمی یابد. هر چند که در پایان فیلم یک نوشته ظاهر میشود که از بینندگان فیلم میخواهد که اگر آن قاتل زنجیره ای را دیدند، حتماً با سازندگان فیلم تماس بگیرند. 

این فیلم عجیب در واقع انتقادی ست به این گلایه ی عموم زنان که مردها فقط بخاطر ظاهر زنی را به عنوان پارتنرشان انتخاب میکنند و نه بخاطر خصوصیتهای شخصیتی او. (به هر صورت هر وقت زنتان گلایه کرد، برایش سریعاً گل بخرید! خوب است که زبان-سازان فارسی به همه این مسائل نیز فکر کرده اند!) 


(22 دسامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر