سه‌شنبه، آذر ۲۹، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


"فیفپرو" احتمال حکم اعدام برای یک فوتبالیست ایرانی را محکوم کرد 

اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای روز دوشنبه 12 دسامبر (21 آذر) گفت که از احتمال صدور حکم اعدام برای امیررضا نصر آزادانی « شوکه و دچار انزجار» شده است. امیر رضا نصر آزادانی در رابطه با اعتراضات گسترده چند ماه اخیر در ایران بازداشت شده است. خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه به نقل از عبدالله جعفری، رئیس دادگستری اصفهان، گزارش داد که آقای نصر آزادانی دو روز پس از «حمله مسلحانه» روز 25 شهریور در شهر اصفهان که در جریان آن سه مامور انتظامی کشته شدند، بازداشت شد. او افزود که این فوتبالیست 26 ساله به «بغی، عضویت در گروه‌های غیرقانونی، تبانی برای برهم زدن امنیت و در نتیجه مشارکت در محاربه و افساد فی‌الارض» متهم شده است که طبق قانون مجازات اسلامی سنگین‌ترین جرم محسوب می‌شود و معمولا مجازات آن اعدام است. 

اتحادیه جهانی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (فیفپرو) دوشنبه شب در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «فیفپرو از انتشار خبر مربوط به خطر صدور حکم اعدام برای امیر رضا نصر آزادانی، فوتبالیست حرفه‌ای ایرانی به دلیل حمایت او از حقوق زنان و آزادی‌های اساسی در کشورش شوکه و دچار انزجار شده است. ما ضمن اعلام همبستگی با امیررضا خواهان لغو فوری مجازات صادر شده برای او هستیم». 

امیر رضا نصر آزادانی، متولد بهمن 1374، فوتبال حرفه‌ای خود را با تیم ملی زیر 16 سال ایران شروع کرد و پس از پیوستن به باشگاه راه آهن تهران در لیگ برتر ایران بازی کرده است. او در موقعیت هافبک برای باشگاه‌های دیگری نظیر سپاهان، تراکتور و گل ریحان البرز نیز بازی کرده و در حال حاضر بازیکن باشگاه ایران جوان بوشهر است. 

علی کریمی، از ملی‌پوشان سرشناس و حامی فعال اعتراضات اخیر ایران، ضمن حمایت از آقای نصر آزادانی در توئیتی نوشت: «امیر را اعدام نکنید». (رادیو فردا، 13 دسامبر 2022) 


ارسال «هشدار علیه کشف حجاب» از طریق پیامک 

روزنامه «هفت صبح» چاپ تهران با انتشار تصویری از یک پیامک که به نوشته این روزنامه «در فضای مجازی دست به دست می‌شود» اعلام کرد ارسال پیامک‌ «هشدار علیه کشف حجاب» که در سه ماه گذشته متوقف شده بود از سر گرفته شده است. به نوشته این روزنامه مقامات جمهوری اسلامی تاکنون در تایید و یا تکذیب اصالت این پیامک اظهار نظری نکرده‌اند. 

در عین حال، نتایج یک نظرسنجی در مورد تجربه زنانی که در ماه‌های اخیر بدون حجاب در فضاهای عمومی حاضر شده‌اند نشان می‌دهد از هر 10 زنی که به پرسش‌ها پاسخ داده‌اند، 8 نفر در یکی دو ماه اخیر بدون حجاب از خانه بیرون رفته‌اند. (صدای آمریکا، 15 دسامبر 2022) 


ایران از "کمیسیون مقام زن" سازمان ملل اخراج شد 

در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد تهران و انتشار گزارش‌هایی از خشونت فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در نشستی به اخراج جمهوری اسلامی از عضویت در کمیسیون مقام زن رای داد. این شورا که 55 عضو دارد، در جلسه رای‌گیری که روز چهارشنبه 23 آذر (14 دسامبر) برگزار شد با 29 رای موافق، 8 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع، جمهوری اسلامی ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل کنار گذاشت. 

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در جلسه رای‌گیری با اشاره به خلاصه‌ای از چگونگی بازداشت و مرگ مهسا امینی گفت: «او را به جرم زن بودن کشتند». او در ادامه گفت، احتمالا مقامات جمهوری اسلامی فکر می‌کردند مرگ مهسا نیز مانند هزاران پرونده دیگر به بایگانی بلند سرکوب جمهوری اسلامی خواهد رفت و یک اطلاعات آماری خواهد شد، اما دو روزنامه‌نگار شجاع، نیلوفر حامدی و ملیحه محمدی این داستان را منعکس کردند و مردم ایران گفتند «دیگر بس است». 

نماینده بریتانیا نیز در این جلسه به سرکوب گسترده ایران اعتراضات مردمی، خصوصا زنان اشاره کرده و جامعه جهانی را به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن فراخواند. باربارا وودوارد تاکید کرد که عضویت ایران در چنین کمیسیونی «مشمئزکننده» است و واکنش جهانی به اقدامات ایران باعث خواهد شد مهسا امینی‌ها کشته نشوند. 

پیشنهاد حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها و فعالان غربی، با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز مواجه شده بود. شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستقر در ژنو، نیز ماه گذشته رای داد تا یک کمیته حقیقت‌یاب، تحقیقات مستقلی درباره سرکوب مرگبار اعتراضات توسط جمهوری اسلامی انجام دهد. 

از سه ماه پیش و پس از مرگ در حین بازداشت مهسا امینی، دختر 22 ساله کرد ایرانی از سوی پلیس امنیت اخلاقی، ایران شاهد اعتراضات سراسری کوچک و بزرگ بی‌وقفه‌ای بوده که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه شده است. (رادیو فردا، 14 دسامبر 2022) 


تحریمهای جدید کشورهای غربی علیه ایران 


بریتانیا سه فرد و یک شرکت ایرانی را تحریم کرد 

وزیر خارجه بریتانیا با هشدار درباره خطر «قراردادهای ننگین» ایران و روسیه برای امنیت جهانی، اعلام کرد که بریتانیا چندین مقام بلندپایه روسیه و ایران را در ارتباط با حملات به غیرنظامیان در اوکراین تحریم کرده است. 

در بیانیه‌ای که وزارت خارجه بریتانیا درباره بسته تازه تحریمی در ارتباط با جنگ اوکراین منتشر کرده علاوه بر 16 مقام‌ نظامی روسیه، نام سه فرد و یک شرکت ایرانی هم دیده می‌شود که در «ساخت یا تامین پهپادهای نظامی برای استفاده در حملات» روسیه نقش داشته‌اند. شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» یا «مادو» و یوسف ابوطالبی، مدیر عامل آن به دلیل مسئولیت در «ساخت موتور پهپادهایی که روسیه علیه اوکراین به کار می‌گیرد» تحریم شده‌اند. عبدالله محرابی، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران و افشین خواجه‌فرد، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع دو نفر دیگری هستند که به فهرست تحریم‌های تازه بریتانیا در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین اضافه شده‌اند. نام شرکت مادو، یوسف ابوطالبی و عبدالله محرابی در فهرست تازه تحریم‌های اتحادیه اروپا هم که روز دوشنبه 12 دسامبر (21 آذر) اعلام شد، دیده می‌شود. پیش از این آمریکا هم آنها را تحریم کرده بود‌. 

وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرده است که این تحریم‌ها هم‌زمان با شدت گرفتن حملات به زیرساخت‌های انرژی اوکراین هم‌زمان با سرمای زمستان وضع شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 13 دسامبر 2022) 


تحریم "صدا و سیما" و 20 فرد توسط اتحادیه اروپا 

همزمان با هفته سیزدهم اعتراضات در ایران، اتحادیه اروپا روز دوشنبه 12 دسامبر 2022 اعلام کرد که 20 فرد و همچنین صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به دلیل نقش داشتن در سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ایران به فهرست تحریم‌های مربوط به حقوق بشر ایران اضافه کرد. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در یک کنفرانس خبری گفت که «اکنون دیگر روشن است که مقامات ایران شروع کرده‌اند به اجرای احکام اعدام در ارتباط با تظاهرات اخیر» در این کشور. او ضمن اشاره به اجرای حکم اعدام مجیدرضا رهنورد در روز دوشنبه و تاکید براینکه او کمتر از یک ماه پیش دستگیر و سپس اعدام شد تاکید کرد که اتحادیه اروپا «این رفتار مقامات ایران را غیر قابل قبول» می‌د‌اند. وی افزود که این تحریم‌ها به خاطر نقض حقوق بشر از سو یاین افراد و نهاد صورت گرفته است و «تاکیدی است بر حمایت اتحادیه اروپا از مردم ایران». 

پیمان جبلی، رییس سازمان صدا و سیما، علی رضوانی، خبرنگار صدا و سیما، آمنه سادات ذبیح پور، خبرنگار صدا و سیما، احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان، مجید میراحمدی، معاون امنیتی-انتظامی وزارت کشور، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش و محسن برمهانی، معاون سیمای سازمان صدا و سیما از جمله کسانی هستند که در فهرست جدید اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند. 

این اتحادیه همچنین اعلام کرد که علیه چهار فرد و چهار نهاد هم در ارتباط با فروش پهپاد به روسیه به فهرست تحریمهای خود اضافه کرده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 12 دسامبر 2022) 


امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران به 28 سال زندان محکوم شد 

سخنگوی خانواده اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی بازداشت‌شده در ایران، اعلام کرد که این شهروند بلژیکی از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به 28 سال زندان محکوم شده است. او روز چهارشنبه 23 آذر (14 دسامبر) با تاکید بر این که هیچ اطلاعی از اتهام‌های صادر شده علیه این امدادگر ندارد، گفت که این خبر را دولت بلژیک به او داده است. 

اولیویه فانده‌کاستیل 41 ساله در 24 فوریه در تهران به اتهام «جاسوسی» بازداشت شد. خبر محکومیت او به 28 سال زندان چند روز پس از آن منتشر شده که دادگاه قانون اساسی بلژیک معاهده جنجالی تبادل زندانیان بین این کشور و حکومت جمهوری اسلامی را تعلیق کرد. این معاهده، در صورت اجرا، زمينه آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی را که به جرم طراحی بمب‌گذاری در همایش سازمان مجاهدین خلق به 20 سال زندان محکوم شده، فراهم می‌کند. 

آقای فانده‌کاستیل یکی از ده‌ها شهروند غربی یا دوتابعیتی است که در این سال‌ها و به‌ویژه ماه‌های اخیر در ایران بازداشت شده‌اند. مخالفان حکومت و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند جمهوری اسلامی از این زندانیان برای اعمال فشار به غرب و کسب امتیاز بهره‌برداری می‌کند. (رادیو فردا، 14 دسامبر 2022) 


بلژیک از شهروندانش از جمله دوتابعیتی ها خواست ایران را ترک کنند 

وزارت خارجه بلژیک روز یکشنبه 27 آذر (18 دسامبر) از شهروندانش از جمله دوتابعیتی‌های ایرانی-بلژیکی خواست از ایران خارج شوند. دولت بلژیک دلیل این هشدار را «خطر بازداشت‌های خودسرانه» از سوی حکومت جمهوری اسلامی اعلام کرده است. 

قوه قضاییه جمهوری اسلامی به‌تازگی اولیویه فانده‌کاستیل، امدادگر بلژیکی، را به 28 سال زندان محکوم کرده است. این شهروند بلژیک حدود 10 ماه پیش در ایران بازداشت شده بود. (رادیو فردا، 19 دسامبر 2022) 


زن ایرانی-آمریکایی به "نقش ناخواسته" در طرح ناکام ربایش مسیح علینژاد اقرار کرد 

حدود یک سال و نیم پس از کشف توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی سرشناس ساکن نیویورک، نیلوفر بهادری‌فر، یک ایرانی-آمریکایی ساکن کالیفرنیا، روز پنج‌شنبه 25 آذر (15 دسامبر)، در دادگاه منهتن در نیویورک پذیرفت که در این ماجرا «به طور ناخواسته» نقش داشته است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانی آمریکا خانم بهادری‌فر، 47 ساله، را مستقیما به توطئه ربودن خانم علی‌نژاد ربط نداده است. اتهام او پولشویی، نقض تحریم‌ها و تخلف بانکی است. او از سوی متهمان اصلی این طرح، ظاهرا بدون آن‌که از وجود توطئه ربایش آگاهی داشته باشد، به حساب یک کارآگاه خصوصی برای رصد مسیح علی‌نژاد پول ریخته بود. (رادیو فردا، 16 دسامبر 2022) 


آمریکا تشدید محدودیت اینترنت در ایران را محکوم کرد 

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که اختلال و رفع اینترنت همچنان «یکی از اصلی‌ترین» تاکتیک‌های جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌های مسالمت آمیز در ایران است. در این بیانیه آمده: «در مواقع مختلف در طول اعتراض‌ها، بیشتر کاربران اینترنت در ایران تبادل پیام را در پلتفرم‌هایی که تا پیش از آن کار می‌کردند دشوار یا غیرممکن یافته‌اند» و امکان به‌روز رسانی اپلیکیشن‌ها و دسترسی به دیگر خدمات اینترنتی را نداشته‌اند. 

به گفته وزارت خارجه آمریکا، شواهد و تحقیقات گسترده نشان می‌دهند که دولت جمهوری اسلامی «طیف گسترده‌تری از استراتژی‌ها» را برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به اطلاعات و خدمات اینترنتی در پیش می‌گیرد و این قطع و محدودسازی اینترنت، بر فعالیت‌های اقتصادی هم تاثیر گذاشته است.وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت در حالیکه حکومت ایران برای مشکلات اقتصادی‌اش آمریکا را ملامت می‌کند، سرکوب آزادی بیان و قطع امکان ارتباط تاثیر منفی شدیدی بر زندگی و معیشت مردم گذاشته است. 

قطع پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران ادامه دارند و بنا بر گزارش‌های مختلف، دسترسی شهروندان به اینترنت هر چه بیشتر محدود می‌شود. (بی بی سی نیوز فارسی، 19 دسامبر 2022) 


دومین شهر بزرگ اوکراین در خاموشی فرو رفت 

پس از آن که روز جمعه روسیه چندین نیروگاه برق اوکراین را هدف حملات موشکی و پهپادی قرار داد، خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور برای ساعت‌ها در خاموشی فرو رفت و مقام‌های آن از آسیب وسیع به تاسیسات برق این شهر خبر دادند. مقام‌های محلی در اوکراین می‌گویند دست کم 9 نیروگاه برق طی 76 حمله موشکی و پهپادی که روز جمعه از سوی روسیه صورت گرفت، هدف قرار گرفته و آسیب دیده‌اند. 

اگر چه در خارکیف حوالی بعد از ظهر برق حدود 55 درصد خانه‌ها وصل شد اما شهردار این شهر بزرگ گفته خسارات وارد شده به تاسیسات زیربنایی «عمده و اساسی» است. (بی بی سی نیوز فارسی، 17 دسامبر 2022) 


افزایش شدید موارد ابتلا به کرونا در چین 

شهر شانگهای چین به همه مدارس گفته است که از روز دوشنبه به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، کلاس‌ها را مجازی برگزار کنند. در یک بیانیه اینترنتی، اداره آموزش شانگهای همچنین دستور تعطیلی مهدکودک‌ها را صادر کرد. در همین حال شواهدی از موج تازه مرگ و میر ناشی از کووید-19 در پکن مشاهده شده است. 

از ده روز پیش که دولت چین سیاست‌های سفت و سخت مقابله با کووید را رها کرد، موارد ابتلا افزایش یافته است و نگرانی‌هایی وجود دارد که زیرساخت‌های بهداشتی این کشور آمادگی مقابله با افزایش سریع بیماران را ندارند. اخیرا و پس از تظاهرات کم‌سابقه در چین علیه محدودیت‌های شدید مبارزه با کرونا، دولت چین برخی از اقدامات سختگیرانه از جمله اعزام مردم به مراکز یا اردوگاه‌های قرنطینه را لغو کرد. معترضان در شهرهای مختلف چین، خواستار پایان سیاست «کووید صفر» بودند که نزدیک به سه سال در این کشور به اجرا در آمد‌. 

مقامات چین از 4 دسامبر تاکنون هیچ مورد مرگ و میر ناشی از کووید را در سراسر این کشور گزارش نکرده‌اند. اما کارکنان دو مرده‌سوزخانه در پکن می گویند که مرگ و میر کلی بسیار بیشتر از حد معمول بوده است، و پکن، پایتخت چین شاهد اولین شیوع قابل توجه ویروس کرونا است. کمیسیون ملی بهداشت چین از روز چهارشنبه ارائه شمارش کل موارد کووید را متوقف کرد. (بی بی سی نیوز فارسی، 17 دسامبر 2022) 


انتقال پناهجویان از بریتانیا به رواندا – دیوان عالی با طرح دولت موافقت کرد 

دیوان عالی بریتانیا روز دوشنبه 19 دسامبر طرح دولت بریتانیا برای انتقال پناهجویان به رواندا را قانونی اعلام کرد. به موجب تفاهم‌نامه‌ای که بین دو کشور بریتانیا و روآندا در ماه آوریل 2022 منعقد شد از این پس پناهجویان غیرقانونی که وارد خاک بریتانیا می‌شوند به کشور رواندا فرستاده خواهند شد. بر اساس تصمیم جدید لندن هر کسی که به‌طور غیرقانونی وارد بریتانیا شده باشد، به استثنای کودکان بدون همراه، واجد شرایط اخراج یا دیپورت خواهد بود و در پایتخت رواندا به وضعیت پناهندگی آن ها رسیدگی خواهد شد. در صورت رد درخواست این افراد از سوی لندن، آن‌ها می‌توانند در خاک رواندا اقامت گزینند. 

این تصمیم از همان ابتدا با انتقادهای داخلی و خارجی روبرو شد، به نحوی که به دلیل پاره‌ای از ایرادات احتمالی قانونی بلافاصله اجرای آن به تعویق افتاد و درخواست تجدیدنظر قانونی برای آن صادر شد. 

عبور غیرقانونی پناهجویان از کانال مانش به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و ریشی سوناک نخست‌وزیر جدید و محافظه‌کار بریتانیا اعتبار سیاسی خود را به جلوگیری از ورود قایق‌های کوچک مهاجران گره زده‌ است. دولت آقای سوناک به دلیل سیل مهاجران غیرقانونی به بریتانیا به شدت مورد انتقاد برخی از ارکان سیاسی در داخل بریتانیا است، چرا که در سال میلادی 2022 تعداد 45 هزار نفر با قایق خود را به خاک بریتانیا رسانده‌اند، رقمی که در سال 2021 تنها نزدیک 29 هزار نفر بوده است. (یورونیوز فارسی، 19 دسامبر 2022) 


انتخابات پارلمانی تونس با کمتر از 9 درصد مشارکت برگزار شد 

در انتخابات پارلمانی تونس، اکثریت قریب واجدین شرایط حق رأی از صندوق‌ها دور ماندند. نهاد برگزاری انتخاباتی پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری در روز شنبه 17 دسامبر (26 آذر) از مشارکت تنها حدود 8.8 درصدی خبر داد. در انتخابات پارلمانی پیشین در سال 2019، حدود 40 درصد از واجدین شرایط شرکت کرده بودند. 

حضور نازل مردم در انتخابات پیش‌بینی شده بود. مخالفان خواستار تحریم شده بودند. نیروی اپوزیسیون قیس سعید، رئیس‌جمهوری تونس را به تضعیف دموکراسی متهم می‌کند. فدراسیون اتحادیه‌های کارگری تونس (UGTT) که از نفوذ و شمار اعضای بالایی برخوردار است و مدت‌ها در کنار قیس سعید ایستاده بود، انتخابات پارلمانی را "کم‌فایده" خواند. بدین گونه اقدامات سعید در زمینه تجدید ساختار دولتی، از حمایت چندانی برخوردار نیست. 

مخالفان متحد در "جبهه نجات" از سعید خواستند از مقام خود استعفا دهد. نجیب چبّی، رئیس جبهه نجات گفت: «آنچه امروز رخ داد زلزله مانند است. از این لحظه به بعد ما سعید را رئیس‌جمهوری غیرقانونی می‌دانیم و خواهان استعفای او پس از این شکست هستیم.» "جبهه نجات" خواستار اعتراض و تحصن شده است. چندین حزب در این جبهه حضور دارند، از جمله حزب اسلام‌گرای النهضه که در مجلس قدیم نماینده بزرگترین جناح بود. (دویچه وله فارسی، 18 دسامبر 2022) 


(20 دسامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر