سه‌شنبه، دی ۰۶، ۱۴۰۱

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته

 
در حمله مسلحانه به مرکز کردها در پاریس سه نفر کشته شدند 

مقام‌های فرانسه از حمله مسلحانه به مرکز فرهنگی «احمد کایا» متعلق به جامعه کُردهای مقیم پاریس در روز جمعه دوم دی‌ماه (23 دسامبر) خبر دادند. این تیراندازی تا کنون دست‌کم سه کشته و سه زخمی بر جای گذاشته است. دادستانی پاریس می‌گوید فرد ضارب یک مرد 69 ساله است که به اتهام ارتکاب «خشونت نژادپرستانه» سابقه بازداشت داشته و پس از تیراندازی صبح جمعه نیز در حالی‌که مجروح شده بود دستگیر شد. 

دادستانی فرانسه با اشاره به سوءپیشینه فرد ضارب گفته است که این مرد 69 ساله تا پیش از این، دو مرتبه به دلیل «سوء قصد» ناشی از باورهای نژادپرستانه بازداشت شده بود. وزیر کشور فرانسه اعلام کرده است فرد 69 ساله‌ای که در مرکز فرهنگی «احمد کایا» و آرایشگاه مجاور آن تیراندازی کرده، «عامدانه در تعقیب خارجی‌ها بوده است». آقای دارمنن به خبرنگاران گفت که فرد ضارب، راننده بازنشسته قطار و عضو یک باشگاه ورزشی تیراندازی است و چندین سلاح ثبت شده دارد. (رادیو فردا، 23 دسامبر 2022) 


تظاهرات خشونت-آمیز کردها در پاریس 

تظاهرات در اعتراض به تیراندازی و قتل سه کرد در مرکز فرهنگی «احمد کایا» در پاریس شنبه برای دومین روز پیاپی در پایتخت فرانسه به خشونت کشیده شد. به گزارش رویترز، تظاهرکنندگان خشمگین با واژگون کردن دست‌کم یک خودرو و به آتش کشیدن آن، اشیایی را به سوی نیروهای پلیس پرتاب کردند. 

لوران نونز، رئیس پلیس پاریس گفت که گروه کوچکی از تظاهرکنندگان عامل به خشونت کشیدن شدن ناگهان روز شنبه در پاریس بودند. او اضافه کرد، دلیل این مساله هنوز برای ما مشخص نیست. به گفته رئیس پلیس پاریس، در تظاهرات روز شنبه پاریس 11 نفر بازداشت و 30 تن نیز به طور سطحی مجروح شدند. طبق این گزارش، هنگامی که تظاهرکنندگان در حال ترک محل تجمع بودند اشیایی را به سوی نیروهای پلیس پرتاپ کردند و پلیس نیز با پرتاپ گاز اشک آور کوشید این تظاهرکنندگان را متفرق کند. درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای پلیس حدود دو ساعت ادامه داشت. 

حمله مسلحانه به مرکز فرهنگی «احمد کایا» متعلق به جامعه کُردهای مقیم پاریس در روز جمعه سه کشته و چند زخمی برجای گذاشت. (رادیو فردا، 24 دسامبر 2022) 


250میلیون نفر در چین در عرض 20 روز مبتلا به کرونا شدند 

افشای اسنادی از مباحثات کمیته ملی بهداشت چین نشان می‌دهد بر خلاف داده‌های رسمی که مدعی است روزانه چند هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند، تنها در روز سه‌شنبه هفته گذشته آزمایش ابتلای حدود 37 میلیون تن از مردم چین به کرونا مثبت بود. 

بر اساس اسناد ارائه شده به کمیته ملی بهداشت چین، که روز جمعه دوم دی فاش شد، حدود 250 میلیون تن از مردم این کشور در 20 روز نخست از ماه دسامبر به کرونا مبتلا بودند. این شمار حدود 18 درصد از جمعیت یک میلیارد و چهار صد میلیون نفری چین است. (رادیو فردا، 24 دسامبر 2022) 


نیم میلیون مورد ابتلا به کرونا تنها در یک روز و در یک شهر چین 

به گفته یک مقام ارشد بهداشت چین، روزانه نیم‌ میلیون نفر تنها در یک شهر این کشور به کرونا مبتلا می‌شوند. برچیدن سریع محدودیت‌های مربوط به سیاست «کووید-صفر» از سوی پکن منجر به گسترش گونه‌هایی از ویروس کرونا در جمعیتی با سطح پایین ایمنی شده است. این محدودیت‌ها در پی اعتراضات بی‌سابقه در هفت دسامبر برداشته شد. 

بر اساس گزارش روز گذشته یکی از رسانه‌های رسمی حزب کمونیست چین به نقل از بائو تائو، رئیس بهداشت چینگ‌دائو، این شهر شرقی چین روزانه شاهد بین 490 تا 530 هزار مورد ابتلا به بیماری کرونا است. 

با پایان طرح آزمایش الزامی کرونا، رصد موارد ابتلا به این بیماری عملا غیرممکن شده است. مقامات تعریف پزشکی مرگ بر اثر ویروس کرونا را بسیار محدود کرده‌اند و به گفته کارشناسان این امر باعث شده است که بر آمار واقعی مرگ و میر ناشی از این ویروس سرپوش گذاشته شود. (یورونیوز فارسی، 24 دسامبر 2022) 


آزادی 14 ماهیگیر ایرانی از اسارت الشباب 

رسانه‌های ایران از آزادی 14 ماهیگیر اهل چابهار در استان سیستان و بلوچستان از اسارت گروه الشباب در سومالی خبر دادند و اعلام کردند که این ماهیگیران به ایران بازگردانده شدند. حسن کرابی، نماینده وزارت خارجه در منطقه آزاد چابهار، شامگاه شنبه سوم دی به خبرنگاران گفت: «این افراد که از اهالی سواحل مکران به ویژه چابهار و کنارک هستند که در سال 1394 در آب‌های بین المللی نزدیک کشور سومالی به اسارت گروه تروریستی الشباب درآمده بودند». او افزود که این ماهیگیران «پس از مدتها رایزنی وزارت امور خارجه و نمایندگی ایران در کنیا در تعامل با مسئولان دولتی و رؤسای قبایل سومالی آزاد شدند». ماهیگیران آزادشده شامگاه شنبه از موگادیشو پایتخت سومالی وارد فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران شدند و پس از آن به چابهار اعزام شدند. 

در سال‌های اخیر، ماهیگیران ایرانی بارها اسیر دزدان دریایی یا گروه‌های شبه‌نظامی شده‌اند. در آذر 1394، برخی منابع خبری گزارش دادند یک قایق ماهیگیری ایرانی با 15 سرنشین توسط دزدان دریایی اهل سومالی ربوده و پس از تبادل آتش و کشته شدن تعدادی از دزدان آزاد شد. در آن زمان، کار‌شناسان هشدار داده‌ بودند که افزایش ماهیگیری غیرقانونی در آب‌های سومالی از سوی کشتی‌های خارجی، درآمد‌ مردم محلی را تهدید می‌کند و ممکن است باعث از سرگیری راهزنی دریایی از سوی آن‌ها شود. همچنین در سال 1396، نیروی دریایی آمریکا با کمک نیروی دریایی ژاپن، در پی درخواست کمک از طرف گارد ساحلی ایران، یک قایق ماهیگیری ایران را از حمله دزدان دریایی در آب‌های جنوب یمن رهاند. (رادیو فردا، 26 دسامبر 2022) 


آلمان یک مامور امنیتی خود را به اتهام جاسوسی برای روسیه بازداشت کرد 

دادستانی آلمان روز پنج‌شنبه 22 دسامبر اعلام کرد که یک مامور اطلاعاتی این کشور را به اتهام انتقال اطلاعات به روسیه بود، بازداشت کرده است. دفتر دادستانی شهر کارلسروهه که به صورت ویژه به پرونده‌های جاسوسی رسیدگی می‌کند، اعلام کرد که این تبعه آلمان با نام اختصاری «کارستن ال.» روز چهارشنبه توسط ماموران آژانس اطلاعات فدرال آلمان بازداشت شده است. بر اساس اعلام دفتر دادستانی آلمان، کارستن در سال 2022 اطلاعاتی را که به عنوان بخشی از کارش جمع‌آوری کرده بود، در اختیار یک سرویس اطلاعاتی روسیه قرار داده است. 

در سال‌های گذشته در آلمان چندین پرونده جاسوسی به نفع روسیه گشوده شده است. با آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی سطح هوشیاری خود را در این مورد افزایش داده‌اند. یک افسر ذخیره آلمان در 18 نوامبر در دوسلدورف به جرم جاسوسی برای روسیه به یک سال و 9 ماه حبس تعلیقی محکوم شد. (یورونیوز فارسی، 22 دسامبر 2022) 


طرح نمایندگان آمریکایی برای ابطال ویزای فرزندان مقامات ایران در آمریکا 

جو ویلسون، نماینده جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا، روز دوشنبه، 28 آذرماه (19 دسامبر)، از طرح جدید قانونگذاران آمریکایی برای هدف قرار دادن فرزندان مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌اندرکار سرکوب در این کشور خبر داد. همزمان با ورود اعتراضات ایران به ماه چهارم، شماری از قانونگذاران در کنگره آمریکا تصمیم دارند از وزارت خارجه این کشور درباره حضور و نوع اقامت بستگان مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب‌ مردم دست دارند بازخواست کنند. 

این طرح در صورت تصویب به وزیر خارجه آمریکا دستور می‌دهد بررسی کند که آیا گروه گسترده‌ای از مقامات ایرانی از جمله اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دفتر علی خامنه‌ای و نیروی انتظامی و اعضای نزدیک خانواده آنها در این کشور حضور دارند یا خیر. این بررسی شامل ویزای دریافت‌شده و نیز درخواست برای دریافت ویزا است. بر اساس متن طرح پیشنهادی، هرگونه روادید صادر شده برای افرادی که در نقض حقوق بشر و فساد گسترده در ایران دخیل هستند، باید لغو شود. آن‌ طور که در این طرح آمده، این ممنوعیت‌های ویزا قابلیت تعمیم به افراد خانواده‌ نزدیک ناقضان حقوق بشر را نیز دارد. (رادیو فردا، 20 دسامبر 2022) 


آمریکا آماده تسهیل دسترسی ایرانیان به اینترنت آزاد است 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده ضمن محکوم کردن ادامه بازداشت‌ها در ایران گفت: «حاضریم با شرکت‌های خصوصی و سایر دولت‌ها برای حل مشکل اینترنت مردم ایران همکاری کنیم». ند پرایس در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه خود افزود: «اگر شرکتهای فناوری بخش خصوصی و حتی دیگر دولت‌ها، پیشنهادهای خوبی برای کمک بیشتر به مردم ایران داشته باشند تا بتوانند با یکدیگر و دنیای خارج ارتباط برقرار کنند، ما آماده شنیدن و همکاری در اجرای این پیشنهادها هستیم». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به نیابت از طرف دولت جو بایدن از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا دست از بازداشتهای خودسرانه، و سلب آزادیهای بنیادین مردم ایران بردارد. (صدای آمریکا، 21 دسامبر 2022) 


انتصاب سه زن در راس «کمیته حقیقت‌یاب» سرکوب اعتراضات در ایران 

رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه (20 دسامبر)، اعلام کرد که هیئتی متشکل از سه کارشناس زن را مسئول هدایت کار کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد ایران کرده است. سارا حسین از بنگلادش رئیس این هیئت، و شاهین سردار علی از پاکستان و ویویانا کرستیچویچ از آرژانتین دو عضو دیگر آن هستند. 

در پی سرکوب خشونت‌بار اعتراضات اخیر در ایران که پس از مرگ مهسا امینی در گشت ارشاد آغاز شد، بسیاری از فعالان حقوق بشر خواستار ایجاد یک کمیته حقیقت یاب در مورد اقدامات جمهوری اسلامی شدند. در سی‌وپنجمین نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل که روز پنجشنبه سوم آذر برگزار شد کشورهای عضو اقدام به رای‌گیری کردند که با 25 رای مثبت، شش رای منفی و 16 رای ممتنع، قطعنامه تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای ایران تصویب شد. جمهوری اسلامی که به نقض حقوق بشر متهم است اعلام کرده است که با این کمیته سازمان ملل همکاری نمی‌کند. در همین حال، سایت حقوق بشری هرانا اعلام کرده است که از 26 شهریور همزمان با شروع اعتراضات تا 28 آذر، 503 معترض در پی خشونت نیروهای جمهوری اسلامی جان خود را از دست داده‌اند. (صدای آمریکا، 20 دسامبر 2022) 


(27 دسامبر 2022) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر