جمعه، خرداد ۰۵، ۱۴۰۲

جدیدترین اخبار از انتخابات ریاست جمهوری یونان


روز یکشنبه 21 می 2023، در یونان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار شد. حزب راست-میانه "دمکراسی نوین" 41% آرا را بدست آورد، حزب چپ-میانه "سیریزا" 20%، حزب سوسیالیست "پازوک" 12% و حزب کمونیست یونان 7%. 

از آنجا که حزب "دمکراسی نوین" به کسب اکثریت لازم آرا برای تشکیل دولت نرسید، این حزب سریعاً پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات خواهان برگزاری دور دوم انتخابات شد با این امید که بتواند در دور دوم اکثریت "مطلق" آرا را بدست بیاورد. در غیر اینصورت برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با احزاب دیگر بود. 

میزان شرکت در این انتخابات فقط 49% بود. 36 حزب و جریان در این انتخابات خود را به رای مردم گذاشته بودند. 

در تاریخ 24 می 2023 نهادهای مربوطه اعلام کردند که بدلیل اینکه هیچ یک از سه حزبی که بالاترین آرا را بدست آورده بودند (دمکراسی نوین، سیریزا، پازوک) حاضر به تشکیل یک دولت ائتلافی نشده اند، قرار شده است یکماه دیگر در تاریخ 25 ژوئن 2023 دور دوم انتخابات برگزار شود. 

رییس جمهور یونان، خانم ساکلاروپولو، که خودش قبلا به عنوان حقوقدان و قاضی و رئیس دادگاه عالی یونان شاغل بوده است، یک قاضی و حقوقدان را به عنوان رئیس دولت موقت (نخست-وزیر موقت) تعیین کرد. آقای سارماس که رئیس دادگاه عالی اقتصادی و مالی یونان است، بعنوان نخست-وزیر موقت ریاست دولت موقت یونان را تا انتخابات ماه ژوئن، یعنی بمدت یکماه، بر عهده گرفت. او از روز 25 می 2023 در مقام جدید خود شروع بکار کرد. 


(26 می 2023) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر