دوشنبه، خرداد ۰۸، ۱۴۰۲

وقوع یک فاجعه در سومالی در پیش است


هشدار سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت مردم در کشور سومالی 


سازمان ملل متحد اعلام کرد: 


– بیش از یک میلیون نفر از مردم سومالی در طی چهار ماه گذشته بدلیل خشکسالی، سیل و جنگهای داخلی آواره شده اند. 

– آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد که به دنبال شدت گرفتن شورش‌های اسلام‌گرایانه و درگیری‌ها در منطقه‌ی جدا شده سومالی لند، حدود 433 هزار نفر در حدفاصل اول ژانویه تا دهم ماه مه میلادی [در عرض چهار ماه و نیم] مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. 

– علاوه بر این بیش از 408 هزار نفر بر اثر جاری شدن سیل در روستاهایشان و 312 هزار نفر دیگر نیز به دلیل خشکسالی آواره گشته اند. 

– سومالی و همسایگان آن در منطقه‌ی شاخ آفریقا از جمله کشورهای اتیوپی و کنیا پس از پشت ‌سر گذاشتن پنج فصلِ بارانیِ ناموفق که میلیون‌ها نفر را محتاج و محصولات کشاورزی و دام‌ها را از بین برده است، از بدترین خشکسالی در چهار دهه گذشته رنج می‌برند. 

– تعداد افراد آواره در داخل مرزهای سومالی اکنون به مرز 3.8 میلیون نفر رسیده است و 6.7 میلیون نفر هم برای یافتن غذا با مشکل مواجه هستند. 

– منطقه شاخ آفریقا به دلیل درگیری‌های مسلحانه طولانی مدت و بلایای طبیعی به شدت آسیب دیده است و بنا به هشداری که سازمان «برنامه جهانی غذا» (WFP) در روز چهارشنبه اعلام کرد، به نظر می‌رسد که این بحران‌ها تمامی ندارند. 

برنامه جهانی غذا در بیانیه ای اعلام کرد: «در سه سال اخیر، خشکسالی بیش از 23 میلیون نفر را در بخش هایی از اتیوپی، کنیا و سومالی با گرسنگی شدید مواجه کرده است». 

دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه هفته گذشته گفت که در حالی که از قحطی در منطقه جلوگیری شده است، اما وضعیت اضطراری بشردوستانه پایان نیافته است. 


برگرفته از گزارش نوشتاری یورونیوز فارسی، 24 می 2023: 

https://parsi.euronews.com/2023/05/24/un-warning-toxic-mix-that-displaced-more-than-one-million-people-in-somalia-in-four-month

  


تاریخ انتشار در این وبلاگ: 29 می 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر