پنجشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۴۰۲

هفتاد-و-هشتمین سالگرد پیروزی متفقین بر نازیها و پایان جنگ جهانی دوم


کشورهای اروپای غربی روز 08 ماه می را «روز پیروزی» متفقین بر آلمان دوران نازیسم و پایان جنگ جهانی دوم در اروپا میدانند. 

روز 09 ماه می توسط اتحادیه اروپا به عنوان «روز اروپا» اعلام شده است. این روز همزمان است با سالگرد صدور «بیانیه شومان» در 09 می 1950 که راه را برای تشکیل اتحادیه اروپا هموار کرد. 73 سال پیش در چنین روزی روبرت شومان، وزیر امور خارجه وقت فرانسه در یک نطق تاریخی در پاریس ساختار جدیدی از مشارکت سیاسی را برای اروپا ارائه کرد که در آن وقوع هر گونه جنگی میان دولت‌های اروپایی غیرقابل تصور می‌شد. در پی آن و در آوریل سال 1951 رهبران شش کشور بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان غربی، فرانسه و ایتالیا در پاریس گرد آمدند و با امضای سندی سازمان ذغال سنگ و فولاد اروپا را پایه‌ریزی کردند. این گروه هفت سال بعد در روم پیمانی را به امضا رساندند و بازار مشترک اقتصادی اروپا یا آنچه بعدها اتحادیه اروپا نام گرفت با هدف ایجاد یکپارچگی اقتصادی و بازار مشترک میان این شش عضو به وجود آمد. (منبع: یورونیوز فارسی، 08 می 2023) 

در روسیه روز 09 ماه می به عنوان «روز پیروزی» بر نازیسم شناخته می‌شود، و یکی از مهمترین روزهای تعطیل رسمی در آن کشور است. حدود 27 میلیون نفر از اتباع اتحاد جماهیر شوروی سابق در جریان جنگ با آلمان نازی بین سال‌های 1941 و 1945 جان خود را از دست دادند. 

اوکراین امسال در حرکتی به سوی غرب و در تحکیم جدایی خود از روسیه، روز پیروزی بر نازیسم در اوکراین را از 09 می به 08 مه تغییر داد. 





تاریخ انتشار در این وبلاگ: 18 می 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر