جمعه، خرداد ۰۵، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان در هفته گذشته


یک ژنرال سیاه-پوست رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا میشود 


جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه بیست و پنجم ماه مه فرمانده نیروی هوایی آمریکا، چارلز براون را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور معرفی کرد. در مقام جدید چارلز براون جانشین مارک میلی، رئیس کنونی ستاد مشترک ارتش آمریکا، خواهد شد. در مقام جدید، به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، چارلز براون تحت فرمان وزیر دفاع این کشور، ژنرال لوید اوستین، یک سیاه‌پوست دیگر آمریکایی خدمت خواهد کرد. (ار.اف.ای. فارسی، 25 می 2023) 


سفر زلنسکی به عربستان سعودی برای شرکت در نشست اتحادیه عرب 

روز جمعه 19 می 2023 ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، برای شرکت در سی-و-دومین نشست اتحادیه عرب وارد عربستان سعودی شد. امسال این نشست با حضور همه کشورهای عضو، 22 کشور از جمله سوریه، برگزار شد. آقای زلنسکی پس از این توقف کوتاه در عربستان سعودی، به منظور شرکت در اجلاس سران «گروه هفت» در شهر هیروشیما با یک هواپیمای دولتی فرانسه به ژاپن پرواز کرد. (منبع خبر: یورونیوز فارسی، 19 می 2023) 


سفر وزیر کشور روسیه به عربستان سعودی چند روز پس از حضور زلنسکی در این کشور 

رسانه‌های دولتی روسیه گزارش دادند که ولادیمیر کولوکولتسف، وزیر کشور روسیه، بامداد روز سه شنبه 23 می 2023 به عربستان سعودی رفته و در آنجا با مقام‌های این کشور گفتگو کرده است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ولودیمیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین هفته گذشته به جده رفته و در حاشیه نشست اتحادیه عرب با مقام‌های سعودی دیدار کرده بود. (یورونیوز فارسی، 24 می 2023) 

[وزیر کشور روسیه بدلیل جنایات جنگی روسیه در اوکراین و سوریه در لیست افراد مورد تحریم توسط کشورهای غربی قرار دارد.] 


حمله اسلامگرایان افراطی به یک مجتمع نفت و گاز در پاکستان 

در حمله شبانه به یک مجتمع نفت و گاز در منطقه «خیبر پختونخوا» در پاکستان، دست کم شش نفر کشته شده‌اند. به گفته پلیس محلی، این تاسیسات به یک شرکت چندملیتی مجارستانی تعلق دارد. مقامات محلی گفته‌اند که این حمله تمام نشانه‌های عملیات اسلامگرایان گروه طالبان پاکستانی را دارد. در این عملیات بیش از 50 فرد مسلح شرکت داشتند. آنها این تاسیسات را با سلاح‌های سنگین ازجمله نارنجک‌انداز هدف قرار دادند. در این حمله، چهار عضو پلیس شبه-نظامی و دو محافظ خصوصی تاسیسات در درگیری با مهاجمان جان خود را از دست دادند. در پی این حمله، فعالیت تولیدی این تاسیسات به طور موقت تعطیل شده است. (بی بی سی نیوز فارسی، 23 می 2023) 


فرانسه برای مقابله با گرمایش زمین سفرهای کوتاه هوایی را ممنوع کرد 

فرانسه در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کربنی، پروازهای کوتاه در مسیرهای داخلی که سفر با قطار در این مسیرها ممکن است را ممنوع کرده است. این قانون دو سال پس از آن به اجرا گذاشته می‌شود که مجلس به طرحی رای داد که پرواز در مسیرهایی که امکان سفر میان آنها با قطار در کمتر از دو ساعت و نیم وجود دارد را ممنوع می‌کند. (بی بی سی فارسی، 23 می 2023) 


اعدام سه متهم به کشتن سه بسیجی و نیروی انتظامی در ایران 

روز جمعه گذشته، 19 می 2023، صالح میرهاشمی، مجید کاظمی و سعید یعقوبی از متهمان پرونده معروف به «خانه اصفهان» اعدام شدند. تعداد زیادی از شهروندان اصفهان در اعتراض، در روز و شب چهارشنبه و بامداد پنجشنبه راهی زندان دستگرد این شهر شدند و مورد حمله نیروهای امنیتی قرار گرفتند. اعتراض‌های مشابهی در شهرهای تهران و سنندج نیز رخ داد. یک روز قبل از اجرای این احکام اعدام، احمد وحیدی، وزیر کشور، به اصفهان سفر کرد. (منبع خبر: بی بی سی فارسی) 

درباره «پرونده خانه اصفهان»: 

شامگاه 25 آبان 1401 و در بحبوحه خیزش اعتراضی در ایران، دو بسیجی و یک مامور نیروی انتظامی که برای سرکوب معترضان در میدان نگهبانی محله ی خانه اصفهان حضور داشتند، به ضرب گلوله کشته شدند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی بازداشت و صدور حکم اعدام برای سه متهم پرونده خانه اصفهان را در ارتباط با کشته شدن دو بسیجی به نامهای محسن حمیدی و محمد كریمی و یک سرهنگ یگان ویژه به نام اسماعیل چراغی در اعتراضات شامگاه 25 آبان 1401 در محله خانه اصفهان عنوان کرده است. (منبع خبر: رادیو فردا) 


قانون جدید منع ایرانیان و شهروندان برخی کشورهای دیگر از تملک بر املاک در فلوریدا 

فرماندار جمهوریخواه فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اخیرا قوانینی را امضا کرد که بر مبنای آن شهروندان ایران و برخی کشورهای دیگر از تملک بر برخی از املاک در این ایالت منع می‌شوند. تصویب این قوانین ایالتی در روزهای اخیر با اعتراض روبرو شده است. بر اساس این قوانین شهروندان ایران، روسیه، سوریه، کره شمالی، کوبا و ونزوئلا که شهروند آمریکا نیستند و یا گرین‌کارت این کشور را ندارند مجاز به تملک بر ملکی در فلوریدا با فاصله کمتر از 10 مایل از تاسیسات نظامی یا زیرساخت‌های حساس مانند نیروگاه‌، فرودگاه و یا پالایشگاه نیستند. به نظر می‌رسد قوانین برای چینی‌ها حتی سخت‌گیرانه تر است. بر اساس قانونی که در روز اول ماه ژوئیه به اجرا در می‌آید، شهروندان چینی که ساکن این کشور هستند و شهروندی یا گرین‌کارت آمریکا را ندارند، مجاز به تملک بر هیچ ساختمان یا زمینی در فلوریدا نیستند. افرادی که بر خلاف این قوانین مالکیت ساختمان یا زمینی را بدست آورند مشمول احکام کیفری، جزای نقدی و حبس خواهند شد. (یورونیوز فارسی، 23 می 2023) 


تصمیم کم‌سابقه اتحادیه اروپا؛ متا به دلیل نقض حریم شخصی کاربران 1.2میلیارد یورو جریمه شد 

اتحادیه اروپا در تصمیمی کم‌‌سابقه روز دوشنبه 22 می 2023 شرکت متا را بر سر نقض حریم خصوصی کاربران به هنگام انتقال داده‌های آنان از اروپا به آمریکا 1.3 میلیارد دلار (معادل 1.2 میلیارد یورو) جریمه کرد. این جریمه 1.2 میلیارد یورویی بزرگترین جریمه صادره از سوی دستگاه‌های نظارتی اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. پیشتر در سال 2021 شرکت آمازون برای نقض حفاظت از داده‌ها 746 میلیون یورو جریمه شده بود. (یورونیوز فارسی، 22 می 2023) 


(تاریخ انتشار در این وبلاگ: 26 می 2023) 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر