دوشنبه، خرداد ۰۸، ۱۴۰۲

فاجعه در افغانستان


 – وزارت بهداشت حکومت طالبان اعلام کرد که طی سال گذشته بین 10 تا 12 هزار نفر در افغانستان در اثر ابتلا به بیماری سل یا «توبرکلوز» جان باخته‌اند. بر اساس آماری که این وزارت ارائه کرده، سال گذشته حدود 76 هزار مورد ابتلا به این بیماری درافغانستان ثبت شد که بیشتر مبتلایان آن زنان و کودکان بوده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی، افغانستان را کشوری دارای بالاترین آمار مبتلایان به بیماری سل در سطح کشورهای منطقه خوانده است. بیماری سل یکی از 10 عامل اصلی مرگ و میر در جهان محسوب می‌شود. (بی بی سی نیوز فارسی، 23 می 2023) 


– دفتر سازمان ملل متحد در هماهنگی امور بشردوستانه در افغانستان اعلام کرد که بیش از 700 کودک در سال 2022 در نتیجه انفجار مین‌های زمینی، بقایای مواد منفجره جنگ و بمب‌های دست‌ساز کشته و مجروح شدند که این به‌طور میانگین روزانه مرگ دو کودک در افغانستان را شامل می‌شود. 

این سازمان در عین حال اعلام کرده که افراد دارای معلولیت در این کشور به طور نامتناسبی تحت تأثیر بحران انسانی کنونی قرار دارند؛ و 2.4 میلیون نفر با معلولیت زندگی می کنند. (بی بی سی نیوز فارسی، 23 می 2023) 


– هشدار سازمان برنامه جهانی غذا و کشاورزی ملل متحد: گرسنگی همزمان با هجوم ملخ‌ها افغانستان را تهدید می‌کند. هجوم ملخ‌ها در ولایت‌های بدخشان، بادغیس، بغلان، بلخ، کندز، سمنگان، سرپل و تخار تایید شده و گزارش‌های جدید حاکی از مشاهدات مشابه در هرات و غور است. 

ملخ بلحاظ اقتصادی بیش از هر حشره و حیوان دیگری به کشاورزی آسیب می‌زند. عدم کنترل هجوم ملخ‌ها در افغانستان ممکن است  700 هزار تا یک میلیون و  200 هزار تن گندم، یعنی یک چهارم کل برداشت این کشور را از بین ببرد. ارزش مالی این میزان گندم معادل 280 تا 480 میلیون دلار است. 

اگر بحران ملخ‌ها در افغانستان به سرعت کنترل نشود، سال آینده شدیدتر و بدتر تکرار خواهد شد. افغانستان تا دو سال پیش برنامه‌های موثر کنترل جمعیت ملخ‌ها از جمله سم‌پاشی را اجرا میکرد. 

چنین برنامه‌هایی اکنون به ندرت اجرا می‌شود و کشاورزان اکنون مجبورند به روش‌ سنتی جمعیت ملخ‌ها را کنترل کنند که عبارت است از جاروکردن و انداختن ملخ‌ها در کیسه برزنتی و دفن کیسه‌هاست. (یورونیوز فارسی، 26 می 2023) 


گزارش یورونیوز فارسی به همراه یک ویدئوی یک دقیقه ای با زیرنویس فارسی، که میزان کارآیی روشهای سنتی برای مقابله با هجوم ملخها را نشان میدهد، 26 می 2023: 

https://parsi.euronews.com/2023/05/26/fao-warns-about-hunger-in-afghanistan-following-locusts-swarm-ask-agricultural-help-pest

  


تاریخ انتشار در این وبلاگ: 29 می 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر