یکشنبه، آبان ۱۴، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – 05 نوامبر 2023


وزیر دفاع اسراییل: حماس یا باید تسلیم شود یا نابود شود 

وزیر دفاع اسرائیل، روز چهارشنبه 01 نوامبر 2023 در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حماس باید تسلیم یا نابود شود. او گفت که گزینه سومی وجود ندارد. درخواست تسلیم حماس در حالی است که غازی حمد، سخنگوی حماس، روز چهارشنبه اعلام کرد که حماس دوباره تجدید قوا می‌کند و در آینده حملات بیشتری شبیه به حمله 15 مهرماه به اسرائیل انجام خواهد داد. وزارت دفاع اسرائیل می‌گوید از زمان حملات 15 مهر حماس که منجر به کشته شدن 1400 اسرائیلی شد، 11 هزار موضع حماس در نوار غزه بمباران شده است. (صدای آمریکا، 02 نوامبر 2023) 


آنتونی بلینکن بر اهمیت دفاع از اسرائیل و کمک به غیرنظامیان در غزه تاکید کرد 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (01 نوامبر 2023) در یادداشتی در واشنگتن پست، بر لزوم حمایت از دفاع اسرائیل و کمک به غیرنظامیان فلسطینی در غزه تاکید کرد. بلینکن نوشت که قطع کمک‌های بشردوستانه به غزه، به غیرنظامیان بی‌گناه فلسطینی آسیب می‌رساند، امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند و مشکلات درازمدت ایجاد خواهد کرد. او همچنین تاکید کرد که ایالات متحده با شرکای بین‌المللی همکاری می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کمک‌ها به مردم غزه می‌رسد و از انحراف آن‌ها به دست گروه‌های تروریستی جلوگیری می‌شود. وزیر خارجه آمریکا نوشت در مجموع، ایالات متحده هدف «حمایت از متحدان خود»، «دفاع از اسرائیل» و «ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه» را به طور همزمان دنبال می‌کند زیرا معتقد به حمایت از متحدان و حفظ ارزش‌های آمریکایی است. بلینکن در پایان کنگره آمریکا را تشویق کرد تا از کمک‌های دفاعی و بشردوستانه برای رسیدگی به درگیری حمایت کنند زیرا این رویکرد، به عنوان بهترین راهکار برای ارتقای صلح و امنیت پایدار در مناقشه اسرائیل و فلسطینی، شمرده می‌شود. (صدای آمریکا، 02 نوامبر 2023) 


ادامه عملیات زمینی در غزه – 12 سرباز اسرائیلی در دو روز کشته شدند 

سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه دهم آبان 1402 (01 نوامبر 2023)، با اشاره به ادامه عملیات زمینی نیروهای این کشور در نوار غزه اعلام کرد که ارتش اسرائیل از آغاز جنگ علیه گروه حماس، به بیش از 11 هزار هدف «سازمان های تروریستی» حمله کرده است. در همین حال، رسانه های اسرائیلی از کشته شدن دست کم 12 سرباز این کشور در جریان عملیات زمینی در غزه در دو روز گذشته خبر دادند. از زمان آغاز حمله حماس به اسرائیل در 15 مهر 1402 (07 اکتبر 2023) تاکنون، بیش از 320 سرباز ارتش این کشور کشته شده اند. (صدای آمریکا، 01 نوامبر 2023) 


تداوم مسمومیت سریالی دانش‌آموزان – «حمله شیمیایی» به یک مدرسه دخترانه در ایرانشهر 

منابع خبری از تکرار مسمومیت دختران دانش‌آموز، این بار در روستایی در استان سیستان و بلوچستان، خبر دادند. بنا بر ویدئوی منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی در روز چهارشنبه 10 آبان (01 نوامبر 2023)، شماری از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه روستای «رسول‌آباد بغدانیه» در شهرستان ایرانشهر، بر اثر استنشاق گازهای سمی دچار مسمومیت شدند. گزارش شده است که عده‌ای از دانش‌آموزان با چند آمبولانس به مراکز درمانی انتقال داده شده‌اند. برخی منابع این واقعه را «حمله شیمیایی» به مدارس توصیف کرده اند. مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان که اغلب در مدارس دخترانه رخ می‌دهد، پاییز 1401 (2022) از قم آغاز شد و پس از آن در استان‌های مختلف جریان یافت. روز یکشنبه هفتم آبان 1402 (29 اکتبر 2023) نیز ده‌ها دانش‌آموز هنرستان دخترانه کوثر در زنجان به علت مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. گسترش مسموم‌سازی دختران دانش‌آموز در ایران اعتراض‌های عمومی را در پی داشت. از جمله، گروهی از معترضان 13 اسفند 1401 در مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش تجمع کردند. همچنین، با ادامه آنچه بسیاری حملات شیمیایی به مدارس توصیف ‌کرده اند، فرهنگیان در 24 شهر ایران در اعتراض به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان و بی‌عملی مقامات جمهوری اسلامی در قبال حملات شیمیایی با گازهای ناشناخته به مدرسه‌ها تجمعات گسترده‌ای را در روز 19 اردیبهشت برگزار کردند که با بازداشت شماری از فعالان صنفی معلمان همراه شد. در حالی که مقامات جمهوری اسلامی گزارشی از عاملان و آمران احتمالی حمله‌ها با گازهای شیمیایی به مدرسه‌ها به مردم نداده‌اند، وزارت کشور پیش از این کسانی را که اطلاع‌رسانی‌ کنند به برخورد قضایی تهدید کرده است. سال گذشته یک روزنامه‌نگار در قم به دلیل انتشار گزارش‌ها درباره مسمومیت‌ها بازداشت شد و همچنین مادر یک دختر دانش‌آموز که به این مسمومیت‌ها اعتراض کرده بود، در شاهین‌شهر بازداشت و به «سب‌النبی» متهم شد. مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان در ماه‌های گذشته واکنش‌های گسترده داخلی و خارجی را در پی داشت. (صدای آمریکا، 01 نوامبر 2023) 



جنگ غزه وارد سی-اُمین روز خود شد (05 نوامبر 2023) 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر