شنبه، آبان ۲۰، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – 11 نوامبر 2023


فعالیت در حمایت از حماس در آلمان ممنوع شد 

وزیر کشور آلمان اعلام کرد که فعالیت از طرف گروه حماس و یا به حمایت از این گروه در این کشور به طور رسمی ممنوع شد. وزیر کشور آلمان افزود گروه‌هایی که حملات روز 07 اکتبر 2023 حماس به اسرائیل را جشن گرفتند منحل می‌شوند. اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پیش از این وعده داده بود که دولت با دو گروه برخورد خواهد کرد. گروه حماس از سوی اتحادیه اروپا به عنوان گروهی «تروریستی» شناخته شده است. وزیر کشور آلمان گفته که به طور «شبانه‌روزی» برای اعمال تدابیر اتخاذشده علیه گروه حماس در تلاش است. (یورونیوز فارسی، 02 نوامبر 2023) 


مرحله نهایی دادگاه تجدیدنظر حمید نوری برگزار شد 

آخرین مرحله از دادگاه تجدید نظر حمید نوری که سال پیش برای مشارکت در اعدام‌های گسترده زندانیان سیاسی در ایران به حبس ابد محکوم شد، در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته (06 تا 08 نوامبر 2023) در استکهلم سوئد برگزار شد. حمید نوری روز 14 ژوئیه 2022 از سوی دادگاه بدوی منطقه‎‌ای استکهلم سوئد برای مشارکت در اعدام‎‌های گسترده زندانیان سیاسی مجاهد و مارکسیست در زندان گوهردشت (رجایی شهر) کرج به حبس ابد محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر او چهارشنبه 11 ژانویه 2023 آغاز شد و حکم نهایی قرار است در تاریخ 19 دسامبر  2023 (28 آذر 1402) صادر شود. وکلای مدافع حمید نوری از دادگاه تجدید نظر در سوئد خواسته بودند تا سه مقام حکومتی ایرانی در دفاع از حمید نوری شهادت دهند که بی‌نتیجه ماند. رئیس دادگاه، در ماه سپتامبر 2023 (14 شهریور 1402) از مقام‌های ایرانی برای حضور محمد مقیسه (معروف به ناصریان، دادیار ناظر و رئیس زندان گوهردشت در سال 1367)، مصطفی پورمحمدی (نماینده وزارت اطلاعات در هیئت صادرکننده احکام اعدام در زندان‎‌های اوین و گوهردشت در سال 1367) و سیروس شیخ‌پور (قاضی در زندان اوین در سال 1367) درخواست «مساعدت قضایی» کرده بود که پاسخی به آن داده نشد. (بی بی سی نیوز فارسی، 09 نوامبر 2023) 


فرانسه دهها خودروی زرهی به ارتش لبنان تحویل می‌دهد  

وزیر دفاع فرانسه اعلام کرد که کشورش دهها دستگاه خودروی زرهی به ارتش لبنان تحویل می‌دهد. سباستین لکورنو، وزیر دفاع فرانسه، روز دوشنبه 06 نوامبر 2023 پس از سفر خود به لبنان در گفت‌وگویی با روزنامه لبنانی «لوریون لوژور» گفت که همزمان با افزایش تنش‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله، تقویت ارتش لبنان به منظور هماهنگی بهتر این ارتش با نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد ضروری است. وزیر دفاع فرانسه گفت: «ما با ارسال تجهیزات نظامی، به‌ویژه برای انتقال نیروهای محافظت‌شده توسط خودروهای زره‌پوش، که برای حفظ گشت‌زنی اهمیت دارد، به مشارکت خود ادامه خواهیم داد». لکورنو تصریح کرد که پشتیبانی فرانسه از ارتش لبنان، فارغ از مشکلات کنونی، برای درازمدت است. وزیر دفاع فرانسه افزود که کشورش ضمن ارائه دارو به ارتش لبنان در حال تنظیم برنامه مشترکی برای خرید تجهیزات پزشکی با قیمت‌های مناسب برای ارتش لبنان است. فرانسه طی هفته‌های اخیر تلاش کرده با استفاده از روابط تاریخی خود با لبنان، به کاهش تنش‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل کمک کند. (صدای آمریکا، 06 نوامبر 2023) 


روسیه از معاهده امنیتی «نیروهای مسلح متعارف در اروپا» خارج شد 

روسیه روز سه‌شنبه 07 اکتبر 2023 رسما از معاهده امنیتی نیروهای مسلح متعارف در اروپا موسوم به CFE که پس از جنگ سرد میان مسکو و غرب امضا شده بود، خارج شد. وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای ضمن اعلام این مطلب تاکید کرد که پروسه خروج این کشور از معاهده CFE در ساعت 12 نیمه شب هفتم نوامبر 2023 تکمیل شده است. این معاهده در سال 1990 و یک سال پس از فروپاشی دیوار برلین بین میخائيل گورباچف و رهبران ناتو امضا شد و بر اساس آن محدودیت‌هایی را برای دسته‌بندی تجهیزات نظامی متعارفی که ناتو و پیمان ورشو می‌توانستند مستقر کنند تعیین گردید. این معاهده در واقع برای جلوگیری از تجمع نیروهای هر یک از طرفین جنگ سرد برای حمله سریع علیه طرف دیگر در اروپا طراحی شده بود. با این حال این پیمان هرگز در مسکو چندان مقبول نبود چرا که مزیت اتحاد جماهیر شوروی را در تسلیحات متعارف کم میکرد. روسیه در سال 2007 مشارکت در این معاهده را به حالت تعلیق در آورده بود و در سال 2015 هم این عدم مشارکت را فعال کرده بود. حالا با اعلام رسمی وزارت امور خارجه روسیه این کشور به صورت رسمی از این پیمان خارج شده است. پیشتر و در ماه مه 2023 در بحبوحه جنگ اوکراین، ولادیمیر پوتین با امضای فرمانی این معاهده و ناتو را به دلیل تضعیف امنیت منطقه یورو- آتلانتیک محکوم کرده بود. جنگ در اوکراین روابط میان مسکو و غرب را به بدترین حالت آن از زمان جنگ سرد تبدیل کرده به طوری که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، هفته گذشته گفته بود روابط میان مسکو و واشنگتن به زیر صفر رسیده است. وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود در خصوص خروج از این پیمان تاکید کرده که اقدامات ایالات متحده برای گسترش ناتو به دور زدن آشکار محدودیت‌های مربوط به این پیمان منجر شده است.  پس از اعلام تمایل روسیه برای خروج از معاهده در سال جاری، ناتو این تصمیم را محکوم کرد و گفته بود که این تصمیم امنیت یورو آتلانتیک را تضعیف می کند. روسیه هفته گذشته با امضای پوتین از پیمان جامع منع آزمایش‌های هسته‌ای هم خارج شده بود. (یورونیوز فارسی، 07 نوامبر 2023) 


لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران «بدون حضور وکلایش» به 5 سال زندان محکوم شد  

سیلوی آرنو، مادر لویی آرنو، فرانسوی زندانی در ایران از صدور حکم 5 سال زندان برای فرزندش خبر داد. بنا به گفته مادر لویی آرنو، حکم 5 سال زندان برای این فرانسوی زندانی در ایران «پس از برگزاری چند جلسه دادگاه که بدون حضور وکلایش» بوده، صادر شده است. لویی آرنو، 36 ساله که شاغل در امور بانکی است و علاقه زیادی به سفر کردن دارد، در 28 سپتامبر 2022 در تهران بازداشت شد. مادر لویی آرنو در بیانیه‌ای که در پی صدور حکم زندان برای فرزندش منتشر کرده، نوشت که اتهامات وارد شده به پسرش مبنی بر «تبلیغ» علیه نظام ایران و «تضعیف امنیت حکومت ایران»، «کاملاً بی‌اساس» است. مقامات قضایی ایران یا رسانه‌های دولتی در این کشور تاکنون اطلاعاتی درباره صدور حکم دادگاه برای آقای آرنو منتشر نکرده‌اند، اما وزارت خارجه فرانسه کمی پس از انتشار بیانیه مادر این فرانسوی زندانی در ایران، حکم صادر شده برای او را «به شدت» محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه با تأکید بر «غیرقابل قبول» بودن زندانی شدن آقای آرنو، آمده است: «ما خواستار آزادی فوری او و همچنین همه فرانسوی‌هایی هستیم که خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند». سِسیل کوهلر، ژاک پاری و یک شهروند دیگر فرانسوی که هویت او هرگز علنی نشده است، سه فرانسوی زندانی دیگر در ایران هستند. پاریس از فرانسوی‌های زندانی در ایران به عنوان «گروگان‌های دولتی» نام می‌برد. در ماه مه، یک فرانسوی زندانی دیگر در ایران به نام بنژامن بریِ‌یر و یک فرانسوی-ایرلندی زندانی به نام برنارد فیلان «به دلایل بشردوستانه» آزاد شدند. فریبا عادلخواه، محقق ایرانی-فرانسوی که در سال 2019 به اتهام به خطر انداختن امنیتی ملی ایران بازداشت شده بود، زندانی دیگری بود که در ماه فوریه گذشته آزاد شد اما با خروج او از خاک ایران مخالفت شد تا اینکه در نهایت در ماه اکتبر به فرانسه بازگشت. ایران در سال‌های گذشته بیش از ده‌ها شهروند غربی را به اتهام‌های مختلف بازداشت کرده است، اقدامی که حامیان افراد زندانی و سازمان‌های غیردولتی از آن با عنوان «ابزار چانه‌زنی تهران در مذاکرات با دولت‌های غربی» نام می‌برند. (یورونیوز فارسی، 08 نوامبر 2023) 


اسرائیل فیلمی که «جنایت حماس» را نشان می‌دهد 70 بار در سراسر جهان به نمایش گذاشت  

به گزارش سایت خبری «وای‌نت»، مقامات اسرائیل، مجموعه‌ای 47 دقیقه‌ای از برخی از «بدترین جنایات» انجام شده در 7 اکتبر 2023 توسط حماس را 70 بار در 30 کشور به نمایش گذاشته‌اند. طبق این گزارش، چهار فیلم تنها برای تحریریه نیویورک تایمز در دفاتر خارجی آن و دو فیلم هم برای کارکنان کاخ سفید پخش شده است. اسرائیل از این فیلم‌ها که عمدتا از دوربین‌های کوچک متعلق به نیروهای کشته شده حماس به دست آمده به عنوان بخشی از روابط عمومی‌اش برای کمک به توضیح واکنش تندش در غزه و ضرورت از بین بردن حماس استفاده می‌کند. (یورونیوز فارسی، 08 نوامبر 2023) 


حمله آمریکا به انبار تسلیحات سپاه پاسداران در سوریه 9 کشته بر جا گذاشت 

دیده بان حقوق بشر سوریه (OSDH) گزارش داد که 9 عضو گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در حمله آمریکا  به دیرالزور در شرق سوریه کشته شدند. رئیس این سازمان غیردولتی مستقر در بریتانیا، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این افراد در جریان حملات آمریکا به مراکز مورد استفاده گروه‌های طرفدار ایران کشته شدند». در همین حال، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور در پاسخ به حملات اخیر به نیروهای آمریکایی، به یک «محل ذخیره سلاح» در سوریه که با ایران مرتبط است، حمله کرده است. رئیس پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای ارتش آمریکا یک حمله دفاعی به مرکزی در شرق سوریه که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های وابسته به آن استفاده می‌شود، انجام دادند». او افزود: «این حمله توسط دو فروند اف-15 آمریکایی علیه یک انبار تسلیحات انجام شد». آقای آستین تاکید کرد که این حمله «پاسخی به مجموعه‌ای از حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه» بود، حملاتی که به نیروهای ایرانی در این دو کشور نسبت داده می‌شود. لوید آستین همچنین هشدار داد که ایالات متحده «کاملا آماده است تا اقدامات لازم بیشتر» را برای محافظت از ارتش و تاسیسات خود انجام دهد. این دومین بار طی حدود دو هفته است که ایالات متحده مکانی را در سوریه هدف قرار می‌دهد که گفته می‌شود با ایران مرتبط است. ایران از مجموعه‌ای از گروه‌های مسلحی حمایت می‌کند که واشنگتن آنها را مسئول افزایش حملات به نیروهای خود در خاورمیانه می‌داند. (یورونیوز فارسی، 09 نوامبر 2023) 


خبرگزاری رسمی لبنان: اسرائیل برای اولین بار به عمق خاک لبنان حمله کرد 

خبرگزاری رسمی لبنان روز شنبه 11 نوامبر 2023 گزارش داد که اسرائیل برای اولین بار از روز 07 اکتبر 2023 تاکنون، به عمق خاک این کشور حمله کرد. بنا به همین گزارش هدف حمله پهپادی اسرائیل خودرویی بود که در فاصله 45 کیلومتری از مرز در حال حرکت بود. خبرگزاری رسمی لبنان اشاره‌ای به تلفات احتمالی این حمله نکرده است. حملات پیشین اسرائیل به منطقه مرزی در جنوب لبنان محدود بود. منطقه مرزی بین لبنان و اسرائیل از روز 07 اکتبر 2023 تاکنون تقریبا هر روز صحنه درگیری مرزی بین حزب‌الله لبنان و نیروهای اسرائیلی بوده است. (یورونیوز فارسی، 11 نوامبر 2023) 



انتشار در این وبلاگ: 11 نوامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر