شنبه، آبان ۲۰، ۱۴۰۲

توافق تازه رم و تیرانا – ایتالیا مهاجران و پناهجویان نجات‌یافته از دریا را به آلبانی منتقل میکند


بر اساس توافقنامه‌ای که روز دوشنبه 06 نوامبر 2023 توسط جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا با همتای آلبانی خود ادی راما، در شهر رم به امضا رسید، ایتالیا دو مرکز در آلبانی برای اسکان مهاجران نجات یافته از دریا تاسیس می‌کند. 

طبق یک سند دولتی، این دو مرکز قرار است تا بهار 2024 میلادی براه بیفتند. گفته می‌شود «این دو مرکز ورود و پذیرش موقت برای مهاجران نجات یافته در دریا» و امکان «انجام مراحل رسیدگی به درخواست پناهندگان یا بازگرداندن احتمالی» آن‌ها را تسریع می‌بخشند. 

این مراکز تحت نظارت ایتالیا و ضوابط قانونی این کشور در مورد مهاجران اداره خواهد شد، و از همکاری نیروهای پلیس آلبانی تنها برای فعالیت‌های امنیتی و نظارتی بهره‌مند خواهند شد. 

آلبانی یکی از کشورهای بالکان غربی است که سال‌هاست برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی، که توانسته حمایت جورجا ملونی را برای ورود به اتحادیه اروپا جلب کند، در خصوص همکاری‌ با ایتالیا گفت: «اگر ایتالیا درخواستی را ارائه کند، آلبانی آن را اجابت می‌کند». 

مخالفان دولت ائتلافی ایتالیا این کار را «یک اخراج واقعی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی» می‌دانند و به امضای این توافقنامه اعتراض کردند. نماینده ائتلاف احزاب سبز و چپ با ابراز نگرانی درباره این طرح گفت:‌ «اصل عدم بازگشت واضح است و نمی‌توان آن را دور زد. ما نمی‌توانیم پایمال شدن حق پناهندگی را که از طریق توافق نامه‌هایی که جابجایی افراد به کشوری خارج از اتحادیه اروپا را بدون تضمین کافی برای حقوق اساسی آن‌ها فراهم می‌کند، تحمل کنیم». 


یورونیوز فارسی، 07 نوامبر 2023 

انتشار در این وبلاگ: 11 نوامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر