سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – 21 نوامبر 2023


ترک‌ها در هشتاد و پنجمین سالگرد درگذشت آتاتورک یاد او را گرامی داشتند 

مردم ترکیه روز جمعه دهم نوامبر 2023 با ادای احترام به مصطفی کمال آتاترک، یاد او را در هشتاد و پنجمین سالگرد درگذشتش گرامی داشتند. به گزارش آناتولی، شهروندان این کشور راس ساعت 9 و پنج دقیقه صبح، همزمان با ساعت دقیق مرگ بنیانگذار جمهوری ترکیه به احترام وی و برای بزرگداشت یاد او یک دقیقه سکوت کردند. بنا به این گزارش، حرکت خودروها در خیابان‌های پر تردد آنکارا به همین مناسبت برای دقیقه‌ای متوقف شد و شهروندان در خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرهای این کشور ایستاده نسبت به دولتمرد سرشناس و فقید کشورشان ادای احترام کردند. آتاتورک به‌واسطهٔ دستاوردهای نظامی و سیاسی خود، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رهبران سیاسی قرن بیستم شناخته می‌شود. وی بابت نقش مهمی که در تضمین پیروزی ترکیه عثمانی در نبرد گالیپولی طی جنگ اول جهانی در سال 1915 ایفاد کرد به شهرت رسید. (یورونیوز فارسی، 10 نوامبر 2023) 


دبی 50 میلیارد دلار از شرکت بویینگ هواپیما خرید 

شرکت‌های هواپیمایی دبی روز دوشنبه با پیش‌بینی رشد سفرهای بین‌المللی، ارزش سفارش‌های خود برای خرید جت‌های بوئینگ را به بیش از 50 میلیارد دلار رساندند. (یورونیوز فارسی، 13 نوامبر 2023) 


ارتش اسراییل: جنگ در غزه احتمال دارد یک سال ادامه یابد 

به گزارش کانال 12 اسرائیل، ارتش این کشور انتظار دارد که جنگ جاری در غزه به مدت یک سال ادامه یابد. منبعی که نامش فاش نشده گفته است ارتش اسرائیل قصد دارد عملیات زمینی خود را در مناطقی گسترش دهد که پیش از این عملیات نکرده است. بنا بر این گزارش، این مناطق شامل مناطقی در شمال و شمال شرقی غزه است که تحت کنترل حماس قرار دارد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که عجله‌ای برای پایان دادن به جنگ ندارد و قصد دارد با احتیاط و دقت عمل کند. (صدای آمریکا، 12 نوامبر 2023) 


حمله از خاک لبنان به اسراییل 

شرکت برق اسرائیل ((IEC) روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای تایید کرد که یکی از کارکنانش در نتیجه شلیک یک موشک ضدتانک از خاک لبنان به شمال اسرائیل کشته شد. بر پایه این بیانیه، این موشک به تیمی از تکنسین‌های این شرکت که مشغول تعمیر خطوط برق بوده‌اند، برخورد کرده است. (یورونیوز فارسی، دوشنبه 13 نوامبر 2023) 


دومین حمله آمریکا به پایگاه‌های سپاه پاسداران در 5 روز گذشته – 8 جنگجوی وابسته به ایران کشته شدند 

نیروی هوایی آمریکا یکشنبه 12 نوامبر 2023 دومین حمله هوایی خود را طی 5 روز گذشته علیه مواضع ایران در سوریه انجام داد. وزیر دفاع آمریکا گفت: «حملات به ترتیب علیه یک مرکز آموزشی و یک اقامتگاه تحت حفاظت» در شرق سوریه انجام شد. وزارت دفاع ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه حملات علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه، «حمله‌های دقیقی را به تاسیساتی در شرق سوریه انجام داده که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و گروه‌های وابسته به ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد». (یورونیوز فارسی، 13 نوامبر 2023) 


دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد 

بدنبال برکناری وزیر کشور بریتانیا از سمتش، روز دوشنبه 13 نوامبر 2023 دیوید کامرون، نخست وزیر سابق بریتانیا، به سمت وزیر امور خارجه منصوب شد. «جیمز کلورلی» وزیر خارجه بریتانیا جانشین «سوئلا براورمن» در وزارت کشور می‌شود. (یورونیوز فارسی، 13 نوامبر 2023) 


برزیل یک نفر دیگر را به ظن ارتباط با حزب‌الله لبنان بازداشت کرد 

پلیس برزیل روز یکشنبه مرد دیگری را به ظن ارتباط با گروه شبه‌نظامی حزب الله لبنان بازداشت کرد. به این ترتیب، تعداد بازداشت شدگان مظنون به ارتباط با این گروه به سه نفر رسیده است. نام فرد بازداشت شده که در برازیلیا، پایتخت برزیل دستگیر شده است، فاش نشده است، اما به گفته منابع، ارتباط او با گروه حزب الله که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، ‌بررسی می‌شود. هفته گذشته، برزیل دو نفر را در سائوپائلو در عملیاتی برای متلاشی کردن یک هسته مشکوک حزب الله که ادعا می شود قصد حمله به اهداف یهودی در این کشور آمریکای جنوبی را داشت، دستگیر کرد. پیشتر گزارش شده بود یکی از افرادی که هفته پیش در برزیل با اتهامات تروریستی دستگیر شد، در اعترافی به پلیس فدرال برزیل گفت که در ماه آوریل برای ملاقات با فردی که گمان می‌رود از رهبران حزب‌الله باشد، به بیروت سفر کرده است. او به پلیس گفت آن فرد در حزب‌الله «افرادی را که قادر به کشتن و آدم‌ربایی» هستند جذب می‌کند. حزب الله مورد حمایت جمهوری اسلامی است و در فهرست تروریستی کشورهای مختلف قرار دارد. (صدای آمریکا، 13 نوامبر 2023) 


اوکراین: روسیه حملات به شهر خرسون را از سر گرفته است 

الکساندر پروکودین، فرماندار خرسون، در جنوب اوکراین گفت روسیه روز دوشنبه 13 نوامبر 2023، یک بیمارستان و چند واحد مسکونی در شهر خرسون را گلوله‌باران کرد که سه کشته بر جای گذاشت و دستکم 12 نفر زخمی شدند. نیروهای روسیه اواخر سال گذشته حملات به خرسون و کرانه غربی رودخانه دنیپرو را در این منطقه متوقف کردند، اما اکنون مرتب آن مناطق را بمباران می‌کنند. به گزارش رویترز، ساکنان محلی معمولاً در طول روز صدای آژیرهای هشدارهای هوایی را می‌شنوند. پروکودین گفت که در حمله بعدازظهر به بخش مرکزی شهر نیز دو نفر کشته و ده نفر زخمی شدند. (صدای آمریکا، 13 نوامبر 2023) 


سازمان ملل در مورد وضعیت افغانستانی‌های اخراجی از پاکستان ابراز نگرانی کرد 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه 15 نوامبر 2023، از دریافت گزارش‌های مربوط به اخراج افغانستانی‌ها از پاکستان با بدرفتاری، بازداشت خودسرانه، تخریب اموال و لوازم شخصی، و اخاذی از آنها ابراز نگرانی کرد. پاکستان از اتباع خارجی غیرمجاز، از جمله افغانستانی‌ها خواسته بود تا روز 01 نوامبر 2023 خاک این کشور را ترک کنند. در بیانیه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته شد که تا روز 10 نوامبر 2023، بیش از 327 هزار تن از پاکستان وارد افغانستان شدند که بسیاری از آنها به دلیل ترس از دستگیری از کشور خود گریخته بودند. (صدای آمریکا، 15 نوامبر 2023) 


جسد یک ژنرال روس در تختخواب خانه اش پیدا شد 

بنا به گزارش رسانه های غربی و رسانه های دولتی روسیه، روز چهارشنبه 15 نوامبر 2023 جسد یک ژنرال نیروی هوایی روسیه که از منتقدان حکومت پوتین بود، در تختخواب خانه اش در کنار جسد یک زن پیدا شد. ژنرال ولادیمیر سویریدوف، 68 ساله، فرمانده سابق نیروی هوایی روسیه بود. جسد زنی که در کنار جسد او در رختخواب خانه وی پیدا شده است، هنوز باید شناسایی شود. خبرگزاریهای امنیتی دولت روسیه، از جمله "بازا"، اعلام کرده اند که آن زن فوت-کرده، همسر ژنرال سویریدوف است. دولت روسیه تاکنون در مقابل مرگ ژنرال سویریدوف سکوت کرده است. (منبع: نیوزویک، 16 نوامبر 2023) 


روسیه معاون سابق بانک مرکزی این کشور را به لیست «افراد تحت تعقیب» افزود 

وزارت کشور روسیه نام سرگئی الکساشنکو، معاون سابق بانک مرکزی و جانشین پیشین وزیر اقتصاد این کشور را به فهرست افراد تحت تعقیب خود افزوده است. الکساشنکو، که از منتقدان حمله نظامی روسیه به اوکراین است، پس از اختلاف نظر با دولت پوتین، در تبعید خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند.  مسکو پیش از این الکساشنکو را «عامل بیگانه» اعلام کرده بود. به گزارش خبرگزاری دولتی تاس روسیه، این مقام سابق به دلیل «اتهام جنایی نامشخص» تحت تعقیب قرار گرفته است. با این حال، الکساشنکو به خبرگزاری رویترز گفته است که وضعیتش در بانک اطلاعاتی وزارت کشور در پنج سال اخیر تغییری نکرده است. (صدای آمریکا، 18 نوامبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 21 نوامبر 2023 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر