سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۴۰۲

نام «شب یلدا» و «چهارشنبه سوری» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران تغییر یافت


ار.اف.ای.، 12 نوامبر 2023


بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، «شب یلدا» و «چهارشنبه‌سوری» در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافتند و با نام‌های جدید ثبت می شوند. 

بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، از سال 1403 «شب یلدا» در آخرین شب آذرماه، به عنوان «روز ترویج فرهنگ میهمانی و پیوند با خویشان» و سه‌شنبه آخر سال که زمان برگزاری آیین باستانی «چهارشنبه‌سوری» است نیز به عنوان «روز تکریم همسایگان»‌ تغییر نام یافته و در تقویم رسمی ایران ثبت می‌شوند. 

سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز یکشنبه 21 آبان 1402 (12 نوامبر 2023) درباره تغییر نام شب یلدا، گفت: «شب یلدا از تقویم حذف نشده و متناسب با فرهنگ و سنت‌های ایرانی اسلامی که در شب یلدا مرسوم بوده، روز ترویج میهمانی و پیوند با خویشان نیز به نام این روز اضافه شده است». 

او در ادامه گفت که «این نام جدید نه تنها تفاوت ماهوی با آداب و رسوم این شب ندارد بلکه بر هویت ملی و فرهنگ تمدن ایرانی اسلامی تأکید دارد». 

سخنگوی شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تغییر نام «چهارشنبه‌سوری» در تقویم نیز گفت: «با نظر کارشناسان و صاحب‌نظران کارگروه‌های تخصصی در شورای فرهنگ عمومی برای توجه به هویت ایرانی، برای نخستین بار این روز با نام روز تکریم همسایگان، به تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران اضافه شده است که این نامگذاری مقوم فرهنگ‌های ایرانی اسلامی است». 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 21 نوامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر