یکشنبه، آبان ۱۴، ۱۴۰۲

اخبار مهم ایران و جهان – نیمه دوم اکتبر 2023


مسمومیت و بستری شدن 67 دانش آموز یک هنرستان دخترانه 

روز یکشنبه 7 آبان 1402 (29 اکتبر 2023) دهها دانش آموز هنرستان دخترانه کوثر شهر زنجان به علت مسمومیت در بیمارستان بستری شدند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با اعلام این که 67 دانش‌آموز به چهار بیمارستان در زنجان منتقل شده‌اند، وضعیت عمومی همه دانش‌آموزانی را که در اثر «مسمومیت یا اضطراب ناشی از آن» به بیمارستان منتقل شده بودند، مناسب توصیف کرد. در زمستان سال 1401 گزارش‌های متعددی از «حمله‌ شیمیایی» به مدارس و «مسموم‌سازی» شمار زیادی از دانش‌آموزان، در ده‌ها شهر ایران گزارش شد. با گسترش مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران، گروهی از معترضان روز شنبه 13 اسفند 1401 با تجمع مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش با سردادن شعار «دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست» نسبت به شرایط موجود و «مسمومیت سریالی» دانش‌آموزان دختر اعتراض کردند. رسانه‌های حکومتی و مقامات جمهوری اسلامی اما هرگونه «مسموم‌سازی»‌ را تکذیب و تلاش کردن این مسمومیت‌ها را به «تمارض»، «اضطراب» و «بمب‌های بدبو» نسبت داده‌اند. (صدای آمریکا، 30 اکتبر 2023) 


خاکسپاری آرمیتا گراوند در میان «تدابیر شدید امنیتی » – تعدادی از حاضران بازداشت شدند 

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آرمیتا گراوند در میان تدابیر شدید امنیتی در بهشت زهرا تهران به خاک سپرده شد. وبسایت «دیده‌بان ایران» در گزارش کوتاهی از مراسم خاکسپاری نوشت که گفته می‌شود تعدادی در مراسم خاکسپاری آرمیتا گراوند بازداشت شدند. تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد افرادی که توانسته بودند از حلقه‌های امنیتی عبور کرده و در این مراسم شرکت کنند شعار «آرمیتا روحت شاد» سر می‌دادند. ویدئوهای منتشر شده نشان دهنده حضور پررنگ ماموران لباس شخصی در این مراسم است و نیروهای امنیتی با ایجاد حصار فلزی در اطراف محل دفن مانع حضور مردم در کنار قبر آرمیتا شدند. آرمیتا گراوند، دختر نوجوان 16 ساله‌، صبح روز نهم مهر 1402، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو «میدان شهدای» تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت. اعلام خبر جان‌باختن آرمیتا گراوند در روز شنبه واکنش‌های فراوانی را در پی داشت. (صدای آمریکا، 29 اکتبر 2023) 


بازتاب گسترده خبر جان باختن آرمیتا گراوند در رسانه های جهان 

جان‌باختن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز 16 ساله تهرانی، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس در ابتدای گزارش نسبتا مفصل خود در این ارتباط نوشت: «دختر نوجوان ایرانی که هفته‌ها پیش در حادثه‌ای مرموز در متروی تهران و در حالی که حجاب نداشت زخمی شده بود، جان باخت». آسوشیتدپرس در گزارش خود آورده است: «زخمی‌شدن گراوند در روز نهم مهر و اکنون مرگ او تهدیدی برای برافروختن خشم عمومی است، به‌ویژه در حالیکه زنان در تهران و دیگر جاها همچنان از قانون حجاب اجباری به نشانه نارضایتی‌شان از حکومت  دین‌سالار ایران، سرپیچی می‌کنند». نیویورک‌تایمز یادآور شده که مقامات جمهوری اسلامی تنها ویدیوی کوتاهی از حادثه منجر به جان‌باختن خانم گراوند منتشر کرده‌اند و از انتشار ویدیوی مربوط به داخل قطار خودداری کرده‌اند. آرمیتا گراوند، دختر نوجوان 16 ساله‌، صبح روز نهم مهر 1402، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو «میدان شهدای» تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت. روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز 13 مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر 16 ساله، روسری به سر نداشت. یک شاهد به این روزنامه گفت که وقتی آرمیتا به زمین افتاد، هنوز به هوش بود. عفو بین‌الملل پیش‌تر اعلام کرده بود که به استناد گزارش‌های منتشر شده و با اشاره به شواهد متعدد درباره مخفی‌کاری مقامات جمهوری اسلامی در این باره، آرمیتا گراوند پس از حمله یک مامور اعمال حجاب اجباری به کما فرو رفته است. (صدای آمریکا، 28 اکتبر 2023) 


هفده درصد مرگ مادران ایرانی به‌دلیل دسترسی نداشتن به متخصص زنان 

رئیس سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی از مرگ «17‌ درصد» مادران ایرانی به‌ دلیل «دسترسی نداشتن به متخصص زنان» خبر داده است. به گزارش رسانه‌های ایران، محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام پزشکی با استناد به «مطالعاتی که در کشور صورت گرفته»، اظهار داشته است: سن متوسط مادران فوت‌شده «30 تا 35 سال» و عمدتاً در زایمان اول بوده و در این میان «45 درصد» ناشی از «تخصص کافی نداشتن کادر پزشکی» است. این مقام ارشد حوزه بهداشت و درمان ایران در ادامه آمارهای اعلامی خود، افزوده است: در «17 درصد» موارد فوت زنان باردار، «دسترسی نداشتن به متخصص زنان» باعث مرگ مادر شده است. در سالیان اخیر علاوه بر بالا رفتن هزینه‌های مربوط به بارداری و زایمان، همزمان خبرهایی نیز از پذیرش نشدن برخی زنان باردار در مراکز درمانی یا آمار بالای مرگ آنها در بیمارستان‌ها نیز منتشر شده است. (صدای آمریکا، 29 اکتبر 2023) 


تشدید کنترل سایبری در ایران –  وزارت ارتباطات به همکاری با نهادهای اطلاعاتی «مکلف» شد 

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه 2 آبان 1402 (24 اکتبر 2023) در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم وزارت ارتباطات را مکلف کرد که با اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات «همکاری کامل» داشته باشد. بر این اساس اعلام شده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با هماهنگی و همکاری وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و دیگر سازمان‌‌ها نسبت به ارائه خدمات امن‌سازی و ارزیابی و رتبه‌بندی سالانه امنیت سایبری دستگاه‌های اجرایی اقدام کند. وزارت امور خارجه آمریکا روز 29 آذر 1401 اعلام کرده بود تحقیقی که توسط سازمان‌های متخصص و سرشناس جامعه مدنی و صنعت نظارت بر اینترنت انجام شده، نشان می‌دهد که حکومت ایران روزانه با «خاموشی» اینترنتی و اعمال دیگر انواع قطع و اختلال در سرویس‌های ارائه‌دهنده اینترنت، ارتباطات را مختل کرده و این موارد شامل مسدود کردن برنامه‌های پیام‌رسان و رسانه‌های اجتماعی، قطع دسترسی کاربران به فروشگاه‌های ویژه خرید و دانلود نرم‌افزارها بوده است. بنا به این تحقیق، جمهوری اسلامی همچنین در طول مدت اعتراضات تلاش کرده بود که ابزار و روش‌های دور زدن سانسور اینترنتی از جمله نرم‌افزارهای موبایل، فیلترشکن‌ها و ابزار حریم خصوصی را مختل کند. شرکت گوگل آبان 1401 (اکتبر 2022) به کاربران گوشی‌های هوشمند با سیستم عامل اندروید هشدار داد پیام‌رسان ایرانی روبیکا به داده‌های شخصی کاربران دسترسی پیدا می‌کند و در پیام‌های کتبی و شفاهی، عکس‌ها و ویدیوها و محتویات دیگر گوشی آنها، از جمله تاریخچه تماس‌های تلفنی آنها، به جاسوسی می‌پردازد. (صدای آمریکا، 24 اکتبر 2023) 


شورای نگهبان لایحه «عفاف و حجاب» را تائید نکرد 

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد لایحه موسوم به «عفاف و حجاب» که در مجلس تصویب شده است، به‌دلیل وجود «ابهامات» به مجلس بازگردانده شده است. پیش از این مجمع تشخیص مصلحت نظام هم مواردی از این لایحه را مغایر با «سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری» دانسته بود. سخنگوی شورای نگهبان، روز سه‌شنبه دوم آبان 1402 (24 اکتبر 2023) عمده ایرادات این لایحه را که مجازات‌های گسترده‌ای برای مخالفان حجاب اجباری درنظر گرفته است، «روشن نبودن مرزهای ضوابط مصوبه در برخی موارد،‌ عدم تعریف برخی تعابیر و اصطلاحات تفسیربردار، ابهام در نسبت برخی از احکام مصوبه با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مغایرت برخی مواد با اصل 75 قانون اساسی» اعلام کرده است. لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» به ‌دنبال مقاومت ادامه‌دار زنان در برابر حجاب اجباری، ذیل اصل 85 قانون اساسی و بدون رأی‌گیری در صحن علنی مجلس و بر اساس تصمیم‌گیری هیئتی مرکب از برخی اعضای کمیسیون‌های قضایی و فرهنگی مجلس تصویب شد و روز 29 شهریور نمایندگان با اجرای آزمایشی سه ساله آن موافقت کردند. در این لایحه برای زنانی که در برابر پوشش حجاب اجباری مقاومت می‌کنند جریمه‌های سنگین مالی در نظر گرفته شده است. (رادیو فردا، 24 اکتبر 2023) 


نشست «3+3» به میزبانی ایران درباره مناقشه قره‌باغ – سرگئی لاوروف به تهران سفر می‌کند 

در پی حمله برق‌آسای نیروهای آذربایجان به ناحیه قره‌باغ کوهستانی در ماه گذشته و کنترل بر آن، اختلافات میان باکو و ایروان تشدید شده است. مقامات ایرانی می‌گویند دومین نشست گروه «3+3» با محوریت بحران قره‌باغ کوهستانی و تحولات قفقاز روز دوشنبه 23 اکتبر 2023 (1 آبان 1402) با حضور وزرای خارجه کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران در تهران برگزار خواهد شد. در همین حال سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اعلام کرده است که سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در این نشست با همتایان خود شرکت خواهد کرد. گفته شده است که یکی از محورهای این مذاکرات، گفتگوهای صلح میان آذربایجان و ارمنستان خواهد بود. پیشتر نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرده بود که با برگزاری نشستی در قالب «3+3» بر مبنای پیشنهاد الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان موافقت کرده است. نخستین نشست «3+3» سال گذشته در سطح معاونین وزرای خارجه و بدون حضور گرجستان در مسکو برگزار شده بود. در طول سه دهه گذشته کشورهای همسایه آذربایجان و ارمنستان ابتکارهای مختلفی را برای حل مسئله قفقاز پیشنهاد داده‌اند که هیچ‌کدام از آنها در نهایت نتوانستند در حل پایه‌ای مسئله مورد مناقشه به موفقیت دست یابند. پس از جنگ دوم قره‌باغ، آنکارا قالب جدیدی به نام «پلتفرم همکاری منطقه‌ای شش کشور» را پیشنهاد کرد که شامل ترکیه، روسیه، آذربایجان، ایران، گرجستان و ارمنستان می‌شد. تقریباً در همان زمان، تهران مدل مشابه «3+3» (یعنی سه کشور قفقاز شامل ارمنستان، گرجستان و آذربایجان به اضافه روسیه، ترکیه و ایران) را معرفی کرد. آذربایجان و ارمنستان از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی درگیر مناقشه بر سر قره‌باغ بوده‌اند و یک بار در دهه 1990 و همچنین یک بار در سال 2020 بر سر این سرزمین وارد جنگ شدند. منطقه قره‌باغ کوهستانی، که ساکنان آن را عمدتاً ارامنه تشکیل می‌دهند، از زمان سقوط امپراتوری روسیه بخشی از آذربایجان محسوب می‌شد. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 فروپاشید، این منطقه با حمایت ضمنی ارمنستان استقلال خود را به صورت یکجانبه اعلام کرد. (یورونیوز فارسی، 22 اکتبر 2023) 


نگرانی اروپا از ورود موج جدید مهاجران در نتیجه جنگ اسرائیل و حماس 

وزیر مهاجرت یونان می‌گوید اتحادیه اروپا با خطر هجوم ناگهانی مهاجران فراری از جنگ اسرائیل و حماس رو‌برو است، و کشورهای عضو این اتحادیه باید با هوشیاری و همبستگی بیشتری به این معضل بپردازند. دیمیتریس کایریدیس، وزیر مهاجرت یونان، روز دوشنبه 23 اکتبر 2023 در مصاحبه با رویترز گفت: «هر زمانی که بی‌ثباتی در خاورمیانه گسترش می‌یابد، به ویژه اگر کشورهای پرجمعیتی مانند مصر را دربرگیرد، خطر هجوم مهاجران وجود دارد.» در جریان بحران مهاجرت به اروپا در سال 2015 هجوم بیش از یک میلیون نفر – عمدتاً پناهجویان سوری – که از ترکیه وارد مرزهای یونان شده بودند، به شبکه‌های امنیتی و رفاهی آن کشور فشار زیادی وارد آورد و دولت‌های اتحادیه اروپا را برای سر و سامان دادن به وضعیت پناهجویان به تلاش گسترده‌ای واداشت. (صدای آمریکا، 23 اکتبر 2023) 


پیروزی چشمگیر راستگرایان در انتخابات پارلمانی سوئیس 

با اعلام نتایج اولیه از انتخابات پارلمانی سوئیس که روز یکشنبه 22 اکتبر 2023 (30 مهر 1402) برگزار شد به نظر می‌رسد راست‌گرایان پوپولیست «حزب مردم سوئیس» موفق شده‌اند با تکیه بر برنامه ضدمهاجرتی خود به پیروزی دست یابند. با شمارش 95 درصد آرای نواحی و بر اساس اعلام شبکه تلویزیونی دولتی سوئیس، «حزب مردم» (SVP) با کسب 29 درصد آرا در این انتخابات رده نخست را به خود اختصاص داده است. نتیجه اعلام‌ شده به این معناست که این حزب تعداد کرسی‌های خود را با هشت عدد افزایش به 61 عدد خواهد رساند. پارلمان سوئیس 200 عضو دارد و در آن هیچ حزبی حائز اکثریت مطلق نیست، امری که راه را برای تاثیرگذاری بیشتر حزب مردم هموار خواهد کرد. در این انتخابات حزب چپ سوسیال دموکرات سوئیس که دومین حزب بزرگ این کشور به شمار می‌رود با 0.7 درصد افزایش، آرا خود را به 17.4 درصد رساند و در پارلمان آینده 40 کرسی را به خود اختصاص خواهد داد. این در حالی است که سبزها با کاهشی 4 درصدی، 9 درصد آرا را کسب کرده و شاهد از دست دادن 6 کرسی خود بودند. این نتیجه به این معنی است که مسائلی مانند محیط زیست کمتر در چهار سال آینده در اولویت پارلمان قرار خواهد داشت. ناظران می‌گویند بعید به نظر می‌رسد که این نتیجه ساختار دولت سوئیس را تغییر دهد چرا که هم‌اکنون نیز هفت پست کابینه بین چهار حزب برتر بر اساس سهم آرا تقسیم شده است. (یورونیوز فارسی، 22 اکتبر 2023) 


استونی: آسیب به کابل‌های دریای بالتیک با خسارت وارده به خط لوله‌ها مرتبط بود 

دولت استونی می‌گوید آسیب به کابل‌های مخابراتی در دریای بالتیک بین این کشور و سوئد با حادثه آسیب دیدن خط لوله بین استونی و فنلاند مرتبط بود. مقام‌های فنلاند بر این باور هستند که آسیب به کابل‌های مخابراتی و خط لوله در زیر دریا بین این کشور و استونی می‌تواند خرابکاری عامدانه باشد. این حادثه روز هشتم اکتبر روی داد. به گفته هلسینکی تحقیق در مورد آسیب دیدن خط لوله در دریای بالتیک بر عهده فنلاند است و در مقابل استونی درباره آسیب دیدن کابل‌های مخابراتی تحقیق می‌کند. (یورونیوز فارسی، 24 اکتبر 2023) 


اردوغان لایحه عضویت سوئد در ناتو را به مجلس ترکیه ارائه کرد 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز دوشنبه 23 اکتبر 2023 لایحه عضویت سوئد در ناتو را به مجلس ترکیه ارائه کرد. این اقدام مورد استقبال استکهلم قرار گرفت و راه را برای پیوستن سوئد به این ائتلاف دفاعی غرب باز کرد. اردوغان در اجلاس ماه ژوئیه ناتو به دادن این لایحه متعهد شده بود. او در گذشته به اتهام پناه دادن سوئد به افرادی که ترکیه می‌گوید اعضای گروه‌های تروریستی هستند، اعتراض کرده بود. مقامات ترکیه گفته بودند که استکهلم باید گام‌های ملموس‌تری برای سرکوب شبه‌نظامیان غیرقانونی حزب کارگران کردستان پ‌ک‌ک بردارد تا آنکارا بتواند پیشنهاد عضویت سوئد را تصویب کند. پ‌ک‌ک توسط ترکیه، اتحادیه اروپا و ایالات متحده یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود. سرانجام 23 اکتبر 2023 دفتر اردوغان در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که پروتکل الحاق سوئد به ناتو پس از امضای وی به مجلس ملی بزرگ ترکیه ارجاع شد. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت که مشتاقانه منتظر «رای گیری سریع» در پارلمان ترکیه و استقبال از سوئد به عنوان متحد جدید است. پارلمان مجارستان نیز باید درخواست سوئد برای عضویت در ناتو را تصویب کند. تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود این لایحه پس از ارائه به مجمع عمومی در پارلمان تصویب شود، اما مشخص نیست آنکارا چه زمانی رای‌گیری را برنامه‌ریزی می‌کند. سوئد و فنلاند سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به ناتو درخواست دادند. عضویت فنلاند در ماه آوریل امضا شد اما پیشنهاد سوئد توسط ترکیه و مجارستان متوقف شد. ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد مدت‌هاست که به دنبال مجوز کنگره آمریکا برای فروش 20 میلیارد دلاری جت‌های اف-16 و کیت‌های نوسازی است. اردوغان در گذشته پیشنهاد سوئد برای عضویت در ناتو را به حمایت ایالات متحده مشروط کرده بود. (صدای آمریکا، 24 اکتبر 2023) 


مکرون برای اعلام همبستگی با اسرائیل وارد تل‌آویو شد 

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه 24 اکتبر 2023 برای ابراز «همبستگی» کشورش با اسرائیل، وارد تل‌آویو شد. قرار است او با شماری از مقام های اسرائیلی، از جمله با اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور، و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این کشور، دیدار کند. آقای مکرون همزمان با ورود به تل‌آویو در پیام رسان ایکس خود نوشت که دستکم 30 فرانسوی تبار در پی حمله روز 7 اکتبر 2023 شبه نظامیان حماس به اسراییل کشته شدند و دستکم 9 فرانسوی مفقود هستند. گروه حماس اعلام کرده که در جریان حمله خود 220 تن را به گروگان گرفته است. اکثر گروگان ها، غیر نظامی هستند. رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از سفر به اسرائیل گفت که پاریس خواستار محافظت از غیر نظامیان در غزه است. آقای مکرون با اشاره به حملات به اهداف حماس و حمله زمینی قریب‌الوقوع، بر ضرورت محافظت از افراد غیر نظامی تاکید کرد. پیش از سفر او، شماری از رهبران و مقامات کشورهای دیگر از اسراییل دیدار کرده اند که از آن جمله می توان به جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، اشاره کرد. (صدای آمریکا، 24 اکتبر 2023) 


رئیس جمهوری مصر: منطقه ممکن است به «بمب ساعتی» تبدیل شود 

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، روز شنبه 6 آبان 1402 (28 اکتبر 2023) نسبت به گسترش جنگ اسرائیل با حماس در غزه هشدار داد و گفت که این منطقه در خطر تبدیل شدن به «یک بمب ساعتی» است. السیسی که در کنفرانسی صحبت می‌کرد، گفت: «من صرف نظر از اینکه این پهپادها از کجا آمده‌اند، نسبت به گسترش تنش هشدار داده‌ام. منطقه به یک بمب ساعتی تبدیل خواهد شد که همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد». وی گفت: «مصر یک کشور مستقل است و باید به حاکمیت ارضی و موقعیت آن احترام گذاشت». عبدالفتاح السیسی افزود که «مصر کشوری قدرتمند و ضربه‌ناپذیر است». اسرائیل روز جمعه گفت که هدف حملات پهپادهای شبه‌نظامیان حوثی یمن مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده است. ارتش مصر اعلام کرد این پهپادها که بر روی شهرهای طابا و نویبع در نزدیکی مرز اسرائیل سقوط کردند و شش مجروح برجای گذاشتند، از دریای سرخ پرتاب شده بودند. به گزارش تایمز اسرائیل، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، گروه حوثی در یمن را مسئول این دو حادثه و زخمی شدن شش نفر معرفی کرد. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز جمعه با اشاره به اصابت موشک به شهر «طابا» در مصر گفت که محل پرتاب این موشک از «منطقه‌ای در دریای سرخ» بوده است. دانیل هاگاری گفت که موضوع در دست بررسی است و تاکید کرد که اسرائیل با مصر و آمریکا همکاری خواهد کرد و دفاع در برابر تهدیدها در منطقه دریای سرخ را تشدید خواهند کرد. (صدای آمریکا، 28 اکتبر 2023) 


حماس: حدود 50 گروگان اسرائیلی از زمان آغاز حملات به غزه کشته شده‌اند 

شاخه نظامی جنبش حماس روز پنجشنبه اعلام کرد که به نظر می‌آید نزدیک به 50 گروگان اسرائیلی از زمان آغاز حملات اسرائيل به غزه تاکنون کشته شده‌ باشند. گروه اسلامگرای فلسطینی در پیامی تلگرامی نوشت: «برآورد گردان‌های قسام حکایت از آن دارد که شمار گروگان‌های صهیونیستی که بر اثر بمباران و کشتار صهیونیست‌ها در نوار غزه کشته شده‌اند نزدیک به پنجاه نفر رسیده است». حماس که از واژه «صهیونیست» برای نام بردن از اسرائیلی‌ها استفاده می کند، حدود 10 روز پیش نیز از کشته شدن 22 گروگان در جریان بمباران‌های غزه خبر داده بود. سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه تعداد گروگان‌های شناسایی شده را که به دست حماس اسیر شده‌اند 224 نفر اعلام کرد. (یورونیوز فارسی، 26 اکتبر 2023) 


آمار رسمی – 35 فرانسوی در حمله حماس به اسرائيل کشته و 9 نفر مفقود شدند 

بر اساس گزارش رسمی تازه‌ای که روز پنجشنبه از سوی دولت فرانسه در اختیار رسانه‌های قرار گرفت 35 شهروند این کشور در حمله هفت اکتبر 2023 حماس به اسرائیل کشته و 9 نفر نیز مفقود شده‌‌اند. در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «از مرگ غم‌انگیز شمار دیگری از اتباع فرانسوی که تعداد قربانیان فرانسوی حملات تروریستی حماس به اسرائيل را به 35 نفر افزایش داده است، ابراز تاسف می‌کنیم». (یورونیوز فارسی، 26 اکتبر 2023) 


ارتش اسرائیل به شبه‌نظامیان حماس در داخل تونل‌های غزه حمله کرد 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که نیروهای این کشور به شبه‌نظامیان حماس در داخل شبکه تونل‌های گسترده زیرزمینی غزه حمله کرده‌اند. پس از حملات مرگبار و غافلگیرکننده سه هفته پیش شبه‌نظامیان حماس به جنوب اسرائیل، تخریب این تونل‌ها یکی از اهداف اصلی ارتش اسرائیل است که به همین منظور عملیات زمینی خود را به داخل غزه گسترش داده است. به گفته ارتش اسرائیل، نیروهای دفاعی اسرائیل دوشنبه 8 آبان 1402 (30 اکتبر 2023) تقریباً 300 هدف از جمله موشک‌های ضدتانک، ایستگاه‌های پرتاب موشک، و همچنین مجتمع‌های نظامی در داخل تونل‌های زیرزمینی متعلق به شبه‌نظامیان حماس را هدف قرار دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان سه‌شنبه 9 آبان 1402 (31 اکتبر 2023)  گفتند که نیروهای اسرائیلی همچنین غزه را در حملات هوایی، دریایی، و زمینی شبانه بمباران کردند و مناطق شمال غربی غزه که نیروهای اسرائیلی در حال عملیات زمینی بودند، هدف قرار دادند. برخی شاهدان دیگر گفتند که نیروهای اسرائیلی دوشنبه جاده اصلی شمال به جنوب غزه را هدف قرار دادند و از دو جهت به شهر غزه حمله کردند. اسرائیل همچنین اعلام کرد که نیروهای این کشور یک سرباز اسرائیلی را از اسارت حماس آزاد کردند. این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی تا کنون چهار غیرنظامی از 240 گروگانی را که اسرائیل می‌گوید در حملات 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) توسط حماس به گروگان گرفته شدند، آزاد کرده است. بسیاری از گروگان‌ها در تونل‌های زیرزمینی غزه نگهداری می‌شوند. شبه‌نظامیان حماس در حملات خود 1400 نفر، که بیشتر آنها غیرنظامی بودند را کشتند. در همین حال مقامات بهداشتی غزه که تحت کنترل گروه حماس است می‌گویند که از 7 اکتبر 8306 نفر از جمله 3457 کودک در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. مقامات سازمان ملل می‌گویند بیش از 1.4 میلیون نفر از جمعیت غیرنظامی غزه که حدود 2.3 میلیون نفر است، بی‌خانمان شدند. خبرگزاری رویترز نتوانسته است به طور مستقل تعداد تلفات در غزه را تأیید کند. بنیامین نتانیاهو دوشنبه گفت که اسرائیل با «آتش‌بس» موافقت نخواهد کرد و به برنامه‌های خود برای «نابودی حماس» ادامه خواهد داد. (صدای آمریکا، 31 اکتبر 2023) 


سخنگوی پنتاگون: نیروهای نیابتی ایران 13 بار به نیروهای آمریکا و ائتلاف حمله کرده اند 

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، می‌گوید نیروهای آمریکا و ائتلاف در یک هفته گذشته 10 بار در عراق و 3 بار در سوریه هدف حمله قرار گرفته‌اند. سخنگوی پنتاگون روز سه‌شنبه در برابر خبرنگاران گفت «ما شاهد چشم‌انداز افزایش قابل‌توجه تنش علیه نیروهای آمریکا در سراسر منطقه هستیم که در آینده نزدیک از سوی نیروهای نیابتی ایران و در نهایت ایران وجود دارد». به گفته آقای رایدر آمریکا هیچ‌گاه در اقدام برای حفاظت از نیروها و منافعش در هر جای دنیا که باشند تردید نخواهد کرد. این سخنگوی وزارت دفاع درباره پرسش‌های طرح شده در خصوص «توصیه آمریکا به تعویق عملیات زمینی اسرائيل در غزه» گفت: «ما از چند مقام با تجربه در این زمینه خواسته‌ایم که به مقام‌های اسرائیلی کمک کنند تا بدانند هنگام برنامه ریزی عملیاتی، به چه پرسش‌های دشواری باید پاسخ دهند. از جمله درباره کاهش تلفات غیرنظامی. این مقام‌ها به صورت موقت در اسرائيل هستند». پیشتر جان کربی از سخنگویان شورای امنیت کاخ سفید به خبرنگاران گفته بود ارزیابی آمریکا در خصوص نقش ایران در حمله حماس تغییری نکرده است: «آنچه گفته‌ایم و می‌گوئیم این است که ایران قطعا در این ماجرا همدست است. بدون آنها، نه حماسی هست و نه حزب‌اللهی، نه گروه شبه نظامی هست که به نیروهای ما در عراق و سوریه راکت شلیک کند. ما می‌دانیم که ایران تمامی این رویدادها را نظارت می‌کند و در مواردی این حملات را ترغیب می‌کند. اما در قبال حمله هفتم اکتبر 2023، هنوز هیچ اطلاعات مستقیمی ندیده‌ایم که نشان بدهد ایران مایل به مدیریت حملات و یا ایفای نقش در آنها بوده است.» (بی بی سی نیوز فارسی، 25 اکتبر 2023) 


طالبان از بازگشت ده هزار پناهجوی افغان از ایران و پاکستان در یک روز خبر داد 

وزارت مهاجرین طالبان خبر داده است که دیروز اول آبان 1402 (23 اکتبر 2023) حدود ده هزار پناهجوی افغان از پاکستان و ایران به صورت اجباری یا داوطلبانه به افغانستان بازگشته‌اند. ایران و پاکستان گفته‌اند که این پناهجویان کسانی اند که اسناد قانونی برای اقامت در این کشورها ندارند. اما شماری از پناهجویان افغان که در پاکستان به سر می برند به بی بی سی گفته اند که ایران و پاکستان پناهجویان با اسناد را نیز به افغانستان بازگردانده اند. (بی بی سی نیوز فارسی، 24 اکتبر 2023) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 05 نوامبر 2023 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر