سه‌شنبه، آبان ۳۰، ۱۴۰۲

هشتمین سالگرد حملات تروریستی پاریس



هشت سال پیش، در شامگاه 13 نوامبر 2015، پایتخت فرانسه، با یک رویداد خونین و بی‌سابقه روبرو شد. یک رشته حملات تروریستی هماهنگ‌شده‌ متشکل از تیراندازی و انفجارهای انتحاری از شمال پاریس تا قلب پایتخت، منجر به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن 368 نفر گردید. 

این حملات تروریستی، که در برابر ورزشگاه 80 هزار نفری «اِستاد دو فرانس» در شمال پاریس آغاز شده بود در مناطقی از مرکز پایتخت با سه انفجار جداگانه و تیراندازی ادامه یافت و سپس به کشتار 90 نفر در سالن کنسرت بَتّکلان انجامید. این تهاجمات تروریستی با عملیات گروه ضربت پلیس به پایان رسید. (برگرفته از گزارش ار.اف.ای.، 14 نوامبر 2021) 


مقاله ویکی پدیای انگلیسی درباره حملات تروریستی پاریس در 13 نوامبر 2015

https://en.wikipedia.org/wiki/November_2015_Paris_attacks



حمله تروریستی به دفتر مجله طنز شارلی ابدو در تاریخ 7 ژانویه 2015 

تیراندازی در دفتر مجله شارلی ابدو (به فرانسوی: Attentat contre Charlie Hebdo)، حمله تروریستی به تاریخ 7 ژانویه 2015 است که توسط 2 فرد مسلح به دفتر مجله طنز شارلی ابدو صورت گرفت. در این تیراندازی 12 نفر کشته و 10 نفر زخمی شدند. در روز 7 ژانویه 2015، حداقل 2 مرد مسلح (به نامهای سعید کواشی و شریف کواشی) وارد ساختمان دفتر شارلی ابدو در خیابان نیکولا اپِر پاریس شدند و با اسلحه‌های اتوماتیک ازجمله کلاشنیکف بسوی نگهبانان این دفتر و کارکنان آن آتش گشودند که منجر به کشته شدن حداقل 12 نفر و جراحت شدید حداقل 10 نفر شد. 2 نفر از کشته شدگان افسر پلیس نگهبان بودند. تعقیب گسترده برای دستگیری مظنونین بلافاصله پس از حمله آغاز شد. 

برادران گروگانگیر پس از گریختن از دفتر مجله، فردای آن روز به چاپخانه‌ای در شهر دمارتن پناه بردند و یک تن را به گروگان گرفتند، با یورش مأموران به چاپخانه دمارتن، برادران کواشی، کشته شدند و گروگان آن‌ها نیز آزاد شد. سعید و شریف کواشی که در محاصره پلیس قرار داشتند از پناهگاه خود خارج شدند و با پلیس درگیر شدند اما در نتیجه این درگیری هر دو برادر کشته شدند. پس از پناه بردن برادران کواچی به چاپخانه دمارتن، در محلی دیگر مردی مسلح به نام امدی کولیبالی، در فروشگاه مواد غذایی یهودی در شرق پاریس عده‌ای را گروگان گرفت. یگان‌های مقابله با تروریسم فرانسه با یورش به فروشگاه مرد مسلح را کشتند و عده‌ای از گروگان‌ها را آزاد کردند. چهار نفر از گروگان‌ها نیز کشته شدند. دادستان پاریس گفت: پلیس فرانسه معتقد است که این چهار گروگان پیش از حمله نیروهای مسلح به محل گروگانگیری کشته شدند. همچنین چهار گروگان دیگر در همین محل به شدت زخمی شده و 15 تن دیگر بدون هیچ آسیبی نجات یافتند. در این عملیات نجات گروگان‌ها دو مأمور پلیس مجروح شدند. گفته شد گروگانگیر محل دوم نیز با برادران کواشی ارتباط داشته‌است. 

کشته شدگان: دو افسر پلیس بیرون دفتر و ده نفر داخل دفتر اصلی کشته شدند که چند نفر آن‌ها، کاریکاتوریست‌های فرانسوی ژان کابو، استفان شاربونیه، برنار ورلاک، ژرژ ولنسکی و فیلیپ اونوره هستند. برنارد ماریس، اقتصاددان و از سهامداران شارلی ابدو نیز در این حمله کشته شد. در مجموع حوادثی که از روز چهارشنبه و به دنبال حمله به دفتر شارلی ابدو آغاز شد تا روز جمعه 20 نفر از جمله سه حمله‌کننده و گروگان‌گیر کشته شدند. روز پنجشنبه یک روز پس از حادثه حمله به دفتر مجله، به احترام قربانیان این حادثه در فرانسه عزای عمومی اعلام شد. پس از این عملیات تروریستی، چاپ نشریه شارلی ابدو، متوقف نشده، بلکه در هشت میلیون نسخه، منتشر شد و رکورد فروش را در میان مطبوعات فرانسه شکست؛ شماره‌ای که باز هم کاریکاتوری از پایه‌گذار دین اسلام روی جلدش بود. (برگرفته از ویکی پدیای فارسی) 



تاریخ انتشار در این وبلاگ: 21 نوامبر 2023 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر