سه‌شنبه، خرداد ۲۶، ۱۳۹۴

دستگیری فیلمساز مشهور، رومان پولانسکی، در سوییس



روز شنبه فیلمساز معروف لهستانی الاصل، رومان پولانسکی، پس از ورود به سوییس دستگیر شد. رومان پولانسکی 76 ساله قرار بود در فستیوال فیلمی در زوریخ جایزه ای دریافت کند. دلیل دستگیری او حکم تعقیبی ست که در سال 1978، یعنی 31 سال پیش، در آمریکا صادر شده. قرار است پولانسکی به آمریکا تحویل داده شود.

در سال 1978 دادگاهی علیه پولانسکی به جرم تجاوز تشکیل شده بود. او متهم شده بود که با دختری 13 ساله رابطه جنسی برقرار کرده. پولانسکی به جرمش اقرار کرده و به مدت 6 هفته به زندان رفته بود. ولی از آنجا که می ترسید مدت زندانش طولانی تر شود، قبل از پایان دادگاه فرار کرده و به فرانسه رفته بود.

ریاست فستیوال فیلم زوریخ دستگیری پولانسکی را محکوم کرده و اتحادیه فیلمسازان سوییسی آن را "افتضاحی حقوقی" خوانده. وزیر فرهنگ فرانسه هم نسبت به دستگیری پولانسکی که در حال حاضر تابعیت فرانسوی دارد، ابراز تاسف کرده و گفته که پولانسکی در زندگیش به حد کافی بدبختی کشیده!

سوال اینجاست که آیا افرادی که آثار با ارزش آفریده اند و شهرت دارند باید از سایر مردم حق و حقوق بیشتری داشته باشند، تا آنجا که حتی در صورت تجاوز به دیگران مجازات نشوند؟! و یا آیا کسی که در زندگیش بدبختی کشیده، حق دارد به حقوق دیگران تجاوز کند و خیالش هم راحت باشد که مجازاتی در کار نخواهد بود؟ "افتضاح"، دستگیری پولانسکی نیست، بلکه اظهارات معترضین به آن است که بدون هیچ دلیل حقوقی، تنها به خاطر هنرمند بودن و شهرت پولانسکی خواهان عدم برخورد دستگاه قضایی با او شده اند.


سپتامبر 2009

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر