دوشنبه، تیر ۰۱، ۱۳۹۴

فیلم "مردی بدون گذشته"



فیلم "مردی بدون گذشته" در سال 2002 در فنلاند ساخته شده و آکی کاوریسمکی آن را کارگردانی کرده است. فیلم داستان مردی را تعریف میکند که مورد حمله عده ای قرار میگیرد و به دلیل ضربات شدید به سرش حافظه اش را از دست میدهد.

مرد، زخمی، از بیمارستان فرار میکند و به خرابه ای در هلسینکی، پایتخت فنلاند، میرسد. خانواده ای بسیار فقیر که در آن خرابه زندگی میکنند، او را پذیرا میشوند تا زخمهایش مداوا یابد و بتواند از پس خودش بر بیاید. بعد از مدتی که مرد از نظر جسمی حالش خوب میشود، در همان خرابه، محلی را برای زندگی پیدا میکند و با زنی که برای یک انجمن خیریه کار میکند و به فقیران آن محله غذای مجانی میدهد، آشنا میشود. این دو عاشق هم میشوند و با هم رابطه میگیرند، رابطه ای که مانند زندگی آنها با دشواری هایی روبروست.

آکی کاوریسمکی در این فیلم فقر شدید و زندگی دشوار پایین ترین قشر جامعه فنلاند را به تصویر کشیده است. قشری که زندگیش در فنلاند زیاد فرقی با زندگی کارتون خوابها در ایران یا خرابه نشینان برزیل و مکزیک ندارد. با این وجود، فیلم نه تنها ناراحت کننده نیست، بلکه صحنه هایی بامزه دارد و عشق و امید به زندگی در آن موج میزند. کاوریسمکی به ما یادآوری میکند که انسانها حتی در بدترین شرایط میتوانند از زندگی لذت ببرند. و این راز بقای انسان است.

این فیلم برنده چند جایزه بین المللی شده و در سال 2002 کاندید بهترین فیلم خارجی اسکار شده بود.

نام فیلم به انگلیسی:
The Man Without a Past

نام کارگردان:
Aki Kaurismäki


مارچ 2010

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر